جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آستارا در قلب تالش، بین رشته‌کوه‌های سر به فلک‌کشیده و دریای خزر در شمال استان گیلان جای گرفته است. در کوچه پس کوچه‌های آستارا که قدم بزنید، متوجه سقف سفالی خانه‌های آن خواهید شد که جنبه تزئینی دارند و از نظر معماری نیز باعث می‌شوند که دمای خانه‌ها در فصل تابستان خنک‌تر از سقف‌های شیروانی شهرهای دیگر باشد.

آستارا یکی از شهرهای ساحلی و توریستی گیلان است که سرشار از جاذبه های بکر و طبیعی در غرب دریای خزر و نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است. شهری که آرامش ساحل خزر،‌زیبائیهای چشم نواز آن را در امتداد کوهپایه های سرسبز جنگلی به اوج آسمان دوخته و جلوه ای از زیبائی های بی کران سرزمین ایران را به رایگان برای گردشگران به نمایش می گذارد.آستارا یک شهر جلگه ایی است که در قدیم به علت پس‌روی آب دریای خزر، بخشهایی از آن به صورت باتلاق بود و به همین دلیل هسته رو یا همان آهسته رو نامیده می شد که بعدها به آستارا تبدیل شد.

در این مطلب ما به شما جاهای دیدنی آستارا را معرفی می‌کنیم تا هر زمان که خواستید، به این شهر بی نظیر سفر کنید، بتوانید به آسانی آنها را پیدا کرده و از تمام جاذبه های آن لذت ببرید.

تالاب بین المللی استیل

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

این تالاب در ۴ کیلومتری شهر آستارا در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد. اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دوچندان می‌شود. ضلع‌غربی آن پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده‌است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاهای دیدنی آستارا تلقی می‌شود. از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ترین آن چینگیر نوک‌سرخ است. این تالاب ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده‌است. از ویژگی‌های تالاب عباس آباد آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب آستارا به تالاب استیل درختان شناور هم معروف است.
از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده‌ است.

روستای دربند

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

وستای دربند در ۷ کیلومتری جنوب‌غربی آستارا قرار گرفته است و یکی از زیباترین روستاهای این شهر محسوب می‌شود. این روستا به خاطر اشراف داشتن به تالاب استیل، کوهپایه‌های سرسبز رشته کوه‌های تالش و مزارع وسیع برنج، دارای موقعیت فوق‌العاده‌ای است

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

حیران نام یکی از روستاهای بهشتی گیلان است که به دلیل زیبایی‌های بیش از حد و آب و هوای مطبوعی که دارد، یکی از نقاط گردشگری پرطرفدار ایران است. این گردنه از یک سو مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل و از سویی دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق است که از میان آن رود آستارا که «آق چای» نام دارد، می‌گذرد. گردنه حیران بیشتر اوقات پوشیده از مه و در فصول گرم سال پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی است.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

تله‌کابین حیران در انتهای گردنه حیران جای گرفته است و با طی کردن یک مسیر رویایی سرسبز ۱۵۰۰ متری به شرقی‌ترین نقطه پارک جنگلی فندقلو متصل می‌شود. ارتفاع این تله‌کابین از سطح دریا ۱۷۳۰ متر است.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران است که در ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا در روستای کوته‌کومه قرار گرفته است.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

روستای کوته کومه، روستایی کوچک است که عمده شهرت آن به دلیل وجود آبشار لاتون، است. از دیگر مکان‌های مشهور این روستا می‌توان بهآبگرم کوچک آن اشاره کرد.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

ساحل زیبای صدف آستارا یکی از تمیزترین و بکرترین مناطق ساحلی دریای خزر است که همواره پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سرتاسر کشور و دنیا است. این ساحل در ۱۰ کیلومتری آستارا به سمت رشت جای گرفته است و امکاناتی نظیر بازی و تفریح کودکان، طرح سالم‌سازی و محل شنا، استراحتگاه‌های موقت، پلاژهای عرضه خدمات، امکان نصب چادر، اکیپ امداد، نجات غریق و ماهیگیری دارد.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

پناهگاه حیات‌وحش لوندویل در شهر آستارا در استان گیلان واقع شده است. این منطقه در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شده است. این پناهگاه، نمونه‌ای منحصر‌به‌فرد از باقی‌مانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است که گونه‌های گیاهی و جانوری مهمی را در خود جای داده است.

باغ پرندگان آستارا

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

باغ پرندگان آستارا در ورودی جاده از آستارا از سمت شهر رشت واقع شده و بیش از ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه مختلف را در خود جای داده است. برخی از این پرندگان عبارتند از طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌های تزئینی، سرسفید کاکلی، امپراتور، بلدرچین، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو و مرغ عشق.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

در 2 کیلومتری جنوب غربی آستارا روستایی وجود دارد که عباس اباد نامیده می شود. شهرت این روستا به دلیل بکربودن چشم اندازهای ان است؛ به ویژه این روستا در کمرشکن کوه اسپیناس از رشته های کوه های تالش قرار دارد. به دلیل توسعه فیزیکی شهر و افزایش ساخت وسازها،حریم شهر به اطراف این روستا نیز کشیده شده اما مرکز آن همچنان بکر و زیبا باقی مانده است. این روستا سرشاز شالیزارهای حاصلخیز است و یکی از مرغوب ترین برنج نواحی این روستا کشت می شود.
یکی از دیدنی ترین قسمت های عباس آباد، باغی به همین نام است که تنها مرکز کشت چای در کل شهرستان است و ده ها سال سابقه دارد.
باغ چای عباس آباد این باغ که در دوره مظفرالدین شاه تأسیس گردیده‌است، مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که هم اکنون در زمینه تولید انبوه نیز محصول فندق فعالیت دارد.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

رشته‌کوه باشکوه و پرابهت اسپیناس پشت تالاب حیرت‌انگیز استیل واقع شده است و آبشار مرتفع لاتون نیز از دامنه‌های این رشته‌کوه سرچشمه می‌گیرد.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

ساحل شریعتی (مخیری) در داخل شهر کنار جاده ترانزیتی منتهی به اداره گمرک بندرآستارا واقع شده‌است. پارک توریستی و تفریحی شریعتی از هر لحاظ در میان شهرهای شمالی کشور بی‌نظیر است و حضور در آن، خاطره‌ای فراموش نشدنی را در ذهن دوستداران طبیعت ایجاد می‌کند. تجهیزات ورزشی، گل کاری، درختکاری، کف سازی، مبلمان فلزی، سکوی استراحت با سنگ مرمر، شهربازی و پیست خودروهای برقی برای کودکان و سرویس بهداشتی را از دیگر امکانات ایجاد شده در این ساحل می توان نام برد.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

بازار بزرگ ساحلی آستارا یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری استان گیلان و از معروف‌ترین بازارهای ایران است که در میان مردمان محلی آستارا با نام «بساط» شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

این باغ زیبا در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی در خیابان فارابی افتتاح شده و از ۲۲۰ نوع کاکتوس مختلف از کشورهای برزیل، مکزیک، پرو، بولیوی،آرژانتین و آمریکای جنوبی است. پرقدمت‌ترین و پیرترین کاکتوس خاورمیانه نیز در این بهشت زیبا زندگی می‌کند.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

بقعه پیر قطب‌الدین در ۳ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل در داخل قبرستان روستای باغچه‌سرا، روی تپه نسبتا بلندی جای گرفته است. این بنای آجری که طول آن بیش از ۱۱ متر و عرض آن ۶ متر است، متعلق به دوره قاجاریه است.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

پارک جنگلی بی بی یانلو شهرستان آستارا با یک هزار و ۵۱۲ هکتار وسعت ظرفیت خوبی برای استفاده در امور گردشگری کوهستان و جنگل دارد. پارک جنگلی بی بی یانلو جزو جنگلهای هیرکانی غربی است که در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده و فاصله آن تا آستارا پنج کیلومتر بوده و در حاشیه جاده آستارا به اردبیل واقع شده‌ است. پارک مذکور دارای جاذبه‌های طبیعی زیبا و خاصی می‌باشد که به عنوان یکی از جاهای دیدنی آستارا محسوب شده و علاوه بر تنوع فراوان رویشگاههای جنگلی و جانوری آن، از نظر ژئومورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواریهای زمین) و وجود چندین دره با دامنه‌های پوشیده از جنگل و یالهای نسبتاً بلند و چندین قله به عنوان سیمای ویژه و بدیع، چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجهی را ایجاد کرده‌است.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

تالاب آق بین لوندویل و بخش مرکزی آستارا قرار دارد. حجم آب این تالاب در حال حاضر به دلیل برداشت بی‌رویه برای مصارف کشاورزی و نیز برداشت غیرمجاز شن و ماسه کاهش پیدا کرده، اما باز با این حال اکوسیستم این تالاب هنوز زنده و فعال است و از جمله مناطق شکار ممنوع و حفاظت‌شده کشور به‌شمار می‌رود. در این تالاب می‌توانید نظاره‌گر ۶۱ گونه پرنده زمستان‌گذران و مهاجر باشید.

جاهای دیدنی آستارا ، شهر طبیعت در گیلان

رود آستارا، رود کوچکی است که «آستاراچای» نام دارد و در مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد. این رود زیبا در ایران شامل سه شاخه فرعی است که دو شاخه آن از ارتفاعات حیران و یک شاخه دیگر آن از ارتفاعات جنگلی بهارستان جریان می‌یابند. کناره‌های این رودخانه زیبا از درختان سرسبز و بیشه‌زارها پوشیده شده است و دارای منظره حیرت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا، مراکز تجاری و بازارهای آزاد این شهر می باشد و از جمله مراکز خرید و پاساژ های آستارا می توان به پاساژ سیدان ، ایده آل و ولی عصر (عج) و بازار ساحلی و مراکز خرید شهر آستارا اشاره کرد.

و در آخر،

عقیل احمدی یکی از گردشگرانی است که به  گفته خودش اکثر شهرهای ساحلی دنیا را گشته و در مورد آستارا نظر خود را اینگونه بیان می کند دریاچه متحرک آستارا تنها بهانه ایی برای جذب گردشگر است در حالیکه طبیعت خدا دادی آستارا در مقایسه با دیگر شهرهای ساحلی جهان واقعا زیبا و شگفت انگیز است اما اگر مثل کشورهای دیگر در آن سرمایه گذاری می شد بدون شک یکی از شهرهای نمونه جهان می شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید