جاهای دیدنی رودسر ، سومین شهر وسیع گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان رودسر با وسعتی حدود ۱۳۴۰ کیلومتر مربع در شرق استان گیلان و سومین شهر وسیع گیلان می ‌‌باشد. این شهر با موقعیت جلگه ای در 13 کیلومتری لنگرود و 43 کیلومتری آب  گرم سخت سر ( رامسر ) قرار دارد و شامل دو محله رودسر و سریل است رودسر از شمال به دریا، از جنوب به سلسله جبال البرز و از شرق به استان مازندران و از غرب به لنگرود منتهی می‌ شود. شهرستان رودسر دارای چهار بخش مرکزی، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد می ‌‌باشد. قومیت مردم رودسر گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پیش (شرق گیلان) تکلم می ‌‌کنند. مذهب مردم رودسر شیعه جعفری و اثنی عشری است رودسر در زمانهای قدیم به نامهای کوتم و هوسم نامیده می‌ شد و دارای تاریخ بسیار دوری می ‌‌باشد.

جاهای دیدنی رودسر ، سومین شهر وسیع گیلان
قدیمی تر ین نام رودسر که از منابع معتبر بدست آمده، (کوتم یا هوسم) است. کوتم شهر بسیار کوچکی بود که مهمترین قسمت رانکوه محسوب می شد از این شهر بندری، کشتی های بزرگ، کوچک، به نقاط دور دست برای حمل بار و جابجایی مسافر رفت و آمد می نمودند.

جاهای دیدنی رودسر ، سومین شهر وسیع گیلان
شهرستان رودسر دارای چهار بخش مرکزی چابکسر ، رحیم آباد و کلا چای بوده و یکی از روستاهای رودسر به نام تمیجان در زمان سلطنت شاه عباس اول دارای ضرابخانه بوده که سکه های ضرب شده در این محل موجود است. مقدسی جغرافی دان معروف در سال 375 هجری قمری در کتاب ( احسن التقاسین فی معرفه الاقالیم) آورده ، هوسم را بازاری نیکو و مسجد جامع ای نزدیک مقر حاکم است ، مردم رودسر دارای عواطف و پایبند به اصول مذهبی می باشند. این مطلب را رابینو در کتاب ولایت دارالمرز گیلان بدین صورت آورده « مردم رودسر به ملایمت طبع و علاقه مندی به مذهب معروف می باشند . ضمناً گلیم بافی ، نمد مالی و چادر شب بافی از مهمترین صنایع دستی منطقه محسوب می شود.

جاهای دیدنی رودسر ، سومین شهر وسیع گیلان

آب و هوا شهرستان رودسر :
قسمت کوهستانی آن خوش آب و هوا و سردسیر می باشد و قسمت شمالی آن که در قسمت دریای خزر و جلگه قرار گرفته است معتدل و مرطوب می باشد.

جاهای دیدنی رودسر ، سومین شهر وسیع گیلان

اقتصاد و محصولات رودسر :
چای و برنج و مرکبات محصول عمده این شهرستان می باشد ضمن اینکه فندق و گل گاوزبان و کیوی و فوجی آ نیز در آن تولید می شود. اقتصاد مردم رودسر به علت قرار گرفتن در کنار دریا و زمین‌های مناسب بیشتر بر پایه کشاورزی و ماهیگیری استوار است. از محصولات تولید شده در رودسر می‌ ‌توان برنج، چای، ابریشم و کنف و مرکبات، گندم، جو، فندق، گردو، حبوبات، گل گاوزبان و انواع سبزی و ابریشم را نام برد. تنوع و فراوانی در رودسر باعث گردیده تا بازار هفتگی آن که در روزهای یکشنبه دایر می ‌‌گردد از رونق فراوانی برخوردار باشد. بافت چادرشب، لباس قاسم آبادی ،حصیر، جوراب پشمی، زنبیل، نمد بافی و تولید انواع سرامیک و سفال را نام برد که اغلب در یکشنبه بازار رودسر عرضه می‌‌گردد.

جاهای دیدنی رودسر ، سومین شهر وسیع گیلان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید