جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قشم یکی از جزیره های خلیج فارس بوده که به دلیل برخورداری از جاذبه های گردشگری و همچنین بازار های متنوع و زیبا امروزه به یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور بدل شده است.

این جزیره به دلیل برخورداری از پیشینه تاریخی یکی از مهمترین خشکی های خلیج فارس نیز بشمار می آید. همچنین قشم، بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس بوده که در تنگه هرمز قرار دارد.

بی تردید افراد بسیاری تمایل دارند تا به این جزیره زیبا سفر کنند، اما پیش از سفر به این مقصد افسانه ای، دوست دارید بدانید که در آن چه چیزهایی انتظارتان را می کشند؟ به سراغ چه جاذبه هایی باید بروید و چه خوشمزه هایی را باید حتما امتحان کنید؟

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

وبلاگ اقامت ۲۴ به بهانه روز ملی خلیج فارس ( ۱۰ اردیبهشت ماه) در این مطلب به معرفی جامع این جزیره، آداب و رسوم، جاذبه های گردشگری و غذاهای دلچسب آن پرداخته است . با ما همراه باشید .

آداب و رسوم جزیره قشم

جشن ها و مناسبت های مذهبی، جایگاه خاصی در میان مردم قشم دارند و در کمال شکوه و با سنت های ویژه ای برگزار می شوند. در کنار مراسم مذهبی، آیین های خاصی نیز در این جزیره به چشم می خورد که در اینجا به برخی از مهم ترین و جالب ترین آنها اشاره می کنیم.

مولودی خوانی

مولودی خوانی مراسمی است که پس از نماز عشا در مساجد آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه می یابد. برخی زمان های اجرای این مراسم عبارتند از، تولد پیامبر (ص) در روز ۱۲ ربیع‌الاول برای اهل سنت، معراج پیامبر در شب ۲۷ رجب، عید فطر در اول شوال، عید قربان در ۱۰ ذیحجه.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

قبله دعا

قبله دعا زمان هایی است که آسمان قشم بخیل می شود و به اندازه کافی باران نمی بارد، آب برکه‌ها و چاه‌ها نیز تمام می شود و حیات به خطر می افتد. در این زمان پیشواى مذهبى قشم که مردی با تقوا و پرهیزگار است مقدمات مراسم قبله دعا را فراهم می کند. این مراسم براى طلب باران انجام می شود و از جمله رسوم آن اطعام فقرا، خواندن دعا و اشعار ویژه، روزه گرفتن و قرآن خوانی هستند.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

نوروز صیاد

یکی از مشهورترین آیین ها در قشم، نوروز صیاد است که اواخر تیرماه برگزار می شود. این جشن قدمتی بیش از ۶۰۰ سال دارد و از اهمیت بسیاری نزد مردم به ویژه صیادان برخوردار است. در این روز هیچ صیادی حق صید نداشته و حتی خوردن آنها نیز شگون ندارد.

مردم بر این عقیده اند که در این روز، همه ماهى‌ها، آزادند و از آنجا که باید نسل خود را پربار کنند، کسی حق صید آنها را ندارد. این نشان می دهد که مردم جنوب کشور، دریا را به خوبی می شناسند و از دیرباز در فصل تخم ریزی ماهی و میگو از آسیب به محیط زندگی آنها اجتناب می کردند. خوراکی های خوشمزه ای در این روز آماده و مسابقاتی نیز میان مردم برگزار می شود.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

زنبیل گردانی

اگر بچه ای تا سن ۱۸ ماهگی یا دو سالگی راه رفتن را یاد نگیرد باید مراسم زنبیل گردانی برای او انجام شود. پدر و مادر بچه، بچه‌های همسایه را خبر می کنند و فرزند خودشان را که در یک زنبیل از جنس پیش (برگ درخت خرما) است به آنها می سپارند. بچه ها وظیفه دارند که کودک را با زنبیل به درِ ۶ خانه ببرند و آوازهایی مخصوص بخوانند و سپس او را به خانه بازگردانند.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

سوغات و صنایع دستی جزیره قشم

در سفر به قشم انتخاب های متعددی برای خرید سوغات و صنایع دستی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

خوراکی های خوشمزه قشم

در نقاط مختلف جزیره قشم خوراکی های خوشمزه و متنوعی یافت می شود؛ شاخص ترین آنها نان های محلی هستند که در هر شهر و روستا، شکل و شمایلی خاص دارند؛ اما معروف ترین آنها نان تُمُشی است که بسیار نازک و ترد است. نان دیگری که در صبحانه قشمی ها جایگاه خاصی دارد، نان پنیری است و با خوردن آن، هم از چشیدن طعم یک نان خوشمزه لذت می برید و هم پنیری خوش طعم را در دهانتان مزه مزه می کنید. ادویه های محلی این جزیره را فراموش نکنید تا پس از بازگشت از سفر بتوانید غذاهایی با طعم های تازه خلق کنید.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

صنایع دستی قشم

در حزیره قشم دنیایی رنگارنگ از صنایع دستی پیش رویتان قرار دارد که هنرمندانه تهیه شده اند و می توانند بهترین یادگاری شما از این سفر باشند. زیورآلات دست ساز از صدف و سنگ ها، تزیینات چشم نواز، لباس های سنتی، گلیم، پارچه های خوش نقش و …. از جمله انتخاب های شما در دنیای صنایع دستی قشم هستند.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

پوشاک و بازار های قشم

در قشم می توانید به سراغ بازارها و مراکز خرید بروید و از مغازه های کوچک و بزرگ، خریدی با قیمت مناسب را تجربه کنید. لباس، کیف، کفش و … از نقاط مختلف این جزیره به ویژه دو شهر درگهان و قشم قابل تهیه هستند.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

غذا و طعم های محلی

در هر جای قشم که احساس گرسنگی کردید مقابل اولین رستوران که اغلب سنتی هستند توقف کنید و سفارش یک غذای دریایی خوشمزه بدهید. به واسطه همسایگی با دریا، سفره قشمی ها مملو از آبزیان است. آنها از ماهی ها، صدف ها، خرچنگ ها و … غذاهای بسیار لذیذی تهیه و حسابی نمک گیرتان می کنند. خورش قلیه‌ماهی معروف ترین غذای جنوب کشور و قشم است که نباید چشیدنش را از دست بدهید. به هنگام دیدن منوی غذایی حتما از بومی ها بخواهید که راهنمایی تان کنند چرا که برخی از این غذاها بسیار تند هستند و یا ممکن است شامل موادی باشند که خیلی به مزاج شما خوش نیایند.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

اقامت در قشم

در قشم می توانید روی گزینه های بسیاری برای اقامت حساب باز کنید. این جزیره به دلیل اینکه همه روزه پذیرای گردشگران بسیاری است، از هتل ها و هتل آپارتمان های بسیاری برخوردار بوده که شما می توانید از آنها برای اقامت خود بهره کافی را برده و از سفر خود لذت ببرید.

جزیره زیبای قشم در خلیج فارس

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید