دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاهرود زیباترین شهر استان سمنان و بهشت طبیعت‌دوستان است که کویر،کوهستان، آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل‌های سرسبز را یکجا در خود جای داده است. علاوه بر این شاهرود دارای آثار تاریخی، بناهای مذهبی و مسجدهای قدیمی زیادی نیز هست و لقب شهر عارفان را از آن خود کرده است. تمام کوچه پس کوچه‌های این شهر خوش آب و هوا مملو از درختان چنار تنومند است.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

اگر در فصل پاییز به این شهر زیبا سفر کنید، با فرشی از برگ‌های رنگارنگ پاییزی مواجه خواهید شد که با قدم زدن بر روی آنها می‌توانید از صدای خش‌ خششان در زیر پاهایتان لذت ببرید. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی‌های خارق‌العاده شاهرود آشنا کنیم.

جنگل ابر شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

سفر به شاهرود بدون رفتن به جنگل ابر کامل نمی‌شود. این جنگل از بکرترین و قدیمی ترین جنگل‌های ایران است که بیشتر مواقع فضای آن از اقیانوسی از ابر پوشیده می‌شود که به همین خاطر آن را «جنگل ابر» می‌نامند.

دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

در این جنگل انگار آسمان به زمین آمده است. راه رفتن در میان ابرها مانند رویایی می‌ماند که گویی در آن سوار ابرها شده‌اید.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

جنگل ابر همچنین کهنسال‌ترین موجودات زنده دنیا، به سن ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار سال را در خود جای داده و با گونه‌های گیاهی و جانوری نادری که دارد از خاص‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود.

خانه یغمایی ها شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

«خانه یغمایی‌ها» یا «اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود» تنها خانه‌ای در شاهرود است که بادگیر دارد. «استاد مهدی حیدریان» معمار یزدی این بنای تاریخی است که در سال ۱۳۰۴ خورشیدی آن را ساخته است.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

در ساعات اداری می‌توانید از این خانه دیدنی بازدید کنید و در محوطه سنتی آن که از حیاطی زیبا با درختان آلبالو تشکیل شده به تماشای مرغان یاکریمی که گاه و بی‌گاه در بالای سرتان پر می‌زنند، بنشینید.

روستای مُجِن شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

روستای مجن با معماری خاص و پلکانی خود لقب «ماسوله کویر ایران» را از آن خود کرده است. آبشار با‌صفا و دل‌انگیز این روستا که ازچشم‌انداز بی‌نظیری برخوردار است در ۳۵ کیلومتری شمال‌غرب شاهرود در منطقه‌ای زیبا برای تفریح اهالی روستا و گردشگران قرار گرفته است.

چشمه هفت رنگ مُجِندیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

چشمه هفت رنگ مجن از چشمه‌های نادر و کم‌نظیر ایران است که در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار گرفته است. این چشمه‌های زیبا در جداره و کف رودخانه تابلوهای نقاشی زیبایی را آفریده‌اند که نظر هر بیننده‌ای را مسحور زیبایی‌های خود می‌کند.

موزه شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

موزه شاهرود در قدیم بلدیه و فرمانداری شهر بوده که هم اکنون تغییر کاربری داده و به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند. در این موزه می‌توانید اشیاء و آثار مکشوفه تاریخی از جمله شکل حیوانات مختلف، قبضه ساخته شده از استخوان گوزن، سوزن و سنجاق از جنس استخوان و خیلی آثار باستانی دیگر را تماشا کنید.

پارک ملی خارتوراندیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

پارک ملی خارتوران به «آفریقای ایران» مشهور است و طبیعت بکر و مناظر زیبایی را در خود گنجانده است. این پارک بعد از «پناهگاه حیات وحش نایبندان» در طبس، لقب دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود به یدک می‌کشد.

دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک می‌توان به پوشش گیاهی خاص، اکوسیستم متنوع و جانوران نادر اشاره کرد.

روستای قلعه بالادیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

روستای قلعه بالا هم‌جوار با پارک ملی خارتوران قرار گرفته و آن را به‌عنوان «نگین سبز توران» می‌شناسند زیرا چشم‌انداز کاملی از «دشت بیارجمند» دارد و از چنارهای کهنسال زیبا و قنات‌های زیادی برخوردار است.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

معماری این روستا نیز مانند روستای مجن به صورت پلکانی ساخته شده و نظر هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌کند.

پارک آبشار شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

پارک آبشار شاهرود، مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و تماشای چشم‌اندازهای دیدنی است.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

از امکانات این پارک می‌توان به باغ‌وحشی کوچک، جاده سلامت با امکانات ورزشی و جایگاهی برای اقامت شبانه با چادرهای مسافرتی اشاره کرد.

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوشدیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

دشت آفتابگردان از منحصر به فردترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شاهرود است. بهترین زمان سفر به این دشت شهریور ماه است که در آن می‌توانید شاهد چشم‌انداز بدیع و دل‌انگیز میلیون‌ها گل آفتابگردان که در این دشت شکفته‌اند، باشید.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

دشت شقایق از دیگر نقاط زیبا و دیدنی این منطقه است. این منطقه در فصل بهار مملو از گل‌های فوق‌العاده زیبای شقایق می‌شود و جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش هدیه می‌دهد.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانیدیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

«علی ‌بن‌ جعفر» یا «علی بن احمد خرقانی» عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. «خواجه عبدالله انصاری» شاعر و عارف نامی قرن پنجم هجری قمری از شاگردان ممتاز و معروف این استاد است.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

آرامگاه این عارف بزرگ در حال حاضر در ۲۴ کیلومتری شاهرود روی تپه‌ای در فضایی سبز و آرام قرار گرفته است.

آبشار نکارمندیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

نکارمن از روستاهای خوش آب و هوای شاهرود است که در فاصله ۲۵ کیلومتری آن واقع شده است. آبشار کوچک و زیبایی در این روستا قرار گرفته که برای بازدید از آن نیاز به وسایل فنی ندارید و به راحتی می توانید از آن دیدن کنید.

بازار تاریخی شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

بازار تاریخی شاهرود از مهم‌ترین مراکز تجاری شهر است و مانند دیگر بازارهای سنتی کشور از معماری سنتی و زیبایی برخوردار است. آثار معماری که در این بازار موجود هستند، متعلق به دوران قاجاریه به بعد هستند.

آبشار و قندیل های یخی آوستا

دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

آبشار و قندیل یخی آوستا ابرسج از جاذبه‌های ناشناخته شهر شاهرود است که در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل زمستان است که سپیدی برف به آبشار چهره دلربایی می‌بخشد و چشم‌اندازهای بی‌بدیلی را خلق می‌کند. ویژگی‌های خاص و جذاب این منطقه بسیار نادر هستند و در کمتر جای دیگری در کشور پیدا می‌شوند.

مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشتدیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی در ۱۱۰ کیلومتری شرق شاهرود در جاده سبزوار به شاهرود قرار گرفته و از سه کاروانسرای متصل به یکدیگر تشکیل می‌شود.دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

دو کاروانسرای این مجموعه یادگاری به جای مانده از دوران قاجاریه و یکی از آنها متعلق به دوران «شاه عباس اول» است. این کاروانسراها از آب انبار، حمام، چاپارخانه، تلگراف‌خانه تشکیل می‌شوند.

مسجد آقا شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

مسجد آقا شاهرود از بناهای تاریخی دوره قاجاریه است که از سردر ورودی، صحن، ایوان، شبستان‌های متعدد، آب‌انبار قدیمی، حجره‌ها و بناهای خدماتی تشکیل می‌شود.

موزه آب شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

موزه آب شاهرود نخستین موزه اختصاصی آب در ایران است که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی افتتاح شده است. در این موزه از قدیمی‌ترین تا جدیدترین اختراعات و تولیدات مرتبط با آب به نمایش گذاشته شده است.

پل سرچشمه

دیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

پل سرچشمه بر روی رودخانه زیبای شاهرود ساخته شده و قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد.

مسجد جامع شاهروددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

مسجد جامع شاهرود قدیمی‌ترین مسجد شاهرود است که قدمت آن به دوره ایلخانان می‌رسد. در بنای اصلی این مسجد در دوره‌های جدید تغییرات بسیاری انجام شده به طوری که از بنای اولیه آن، آثار قابل توجهی بر جای نمانده است.

باغ گردشگری اورسدیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

باغ گردشگری اورس، باغی زیبا برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات است که از امکاناتی نظیر فضای سبز، آمفی‌ تئاتر، فست‌ فود، کافی‌شاپ، چای دودی رایگان، فروشگاه مواد‌ غذایی، آلاچیق، کبوترخانه، پیست دوچرخه‌سواری، سالن شیشه‌ای و مسیرهای پیاده‌روی برخوردار است.

کویر رضا آباددیدنی های شاهرود ، از طبیعت زیبا تا کویر سوزان

روستای رضا آباد نمونه کامل یک روستای کویری است. تپه‌های ماسه‌ای خودشان را از نزدیک روستا

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید