بنر هدر

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

گوانجو نام اصلی این سرزمین کانتون بوده است. گوانجو پایتخت استان گوانگدونگ در جنوب چین است.
براساس آخرین سرشماری که در سال ۲۰۱۰ انجام شده جمعیت گوانجو ۱۲.۷ میلیون نفر است که بعد از شانگهای و پکن سومین شهر بزرگ چین است. گوانجو بخشی از دلتا رودخانه مروارید است.

 

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

گوانجو در گذشته با نام کانتون شناخته می شده است، کانتونی ها در سراسر چین و جهان به خاطر غذاهایشان و استعدادشان در تجارت شناخته شده اند. دیگر تفاوت گوانجو با دیگر شهر های چینی رانندگی کانتونی است که قوانین جاده ای را کمی بیشتر سخت می گیرند.
گوانجو برای تجارت و تجارت خارجی معروف است و بزرگترین نمایشگاه تجاری چین، نمایشگاه کانتون است. در حالی که گوانجو در لیست مفصد گردشگری در آسیا نیست، این شگفت انگیز است که چقدر اماکن توریستی در گوانجو وجود دارد از آسمان خراش ها گرفته تا مراکز خرید و ساختمان های تاریخی و مناطق طبیعی که در میان این آسمان خراش ها قرار گرفته اند.

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

گوانجو دارای بزرگترین پارک شهری در چین، یک جزیره از ساختمان های استعماری مرمت شده و برخی از گالری ها و فضای نمایشگاهی در سطح جهانی است.
امروزه گوانجو به عناون یکی از شهرهای پررونق جهانی شناخته شده است. گوانجو با داشتن مرکز تجاری بین المللی، هنوز نشانه های انگلیسی وجود دارد. خارج از مناطق تجاری و گردشگری تعداد کمی از مردم محلی به زبان انگلیسی صحبت می کنند.
گوانجو را به عنوان لس آنجلس چین می شناسند و آن هم به دلیل پراکندگی بزرگراه ها، مراکز خرید، دود، ترافیک، جمعیت نسبتا بالا و نرخ جرم است. اما گوانجو در مقایسه با شهرهای غربی بزرگ یک شهر خطرناک نیست.
گوانجو پس از بازسازی در سال ۲۰۱۴ دارای ۱۱ منطقه شد که Tianha,Yuexiu ,Liwan و Haizhu مرکز و هسته شهر هستند.

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

Liwan : در قسمت شمالی رودخانه مروارید قرار دارد. جاذبه های گردشگری این منطقه شامل :  ، خانه های قدیمی Xiguan، مناطق خرید Xiangxiajiu و آکادمی چن است.
Yuexiu : اینجا مرکز سیاسی و فرهنگی است وجاذبه های توریستی این منطقه شامل پارک Yuexiu، منطقه خرید پکن لو و سالن یادبود سان یات سن است.
Tianhe : این منطقه مرکز شهر و منطقه تجاری است. در این منطقه آسمان خراش ها، ورزشگاه ها و مراکز خرید بزرگ که همگی تازه تاسیس هستند در این منطقه وجود دارند. این منطقه همچنین به عنوان مرکز حمل و نقل برای فرودگاه بین المللی عمل می کند. جاذبه های گردشگری این منطقه شامل : موزه گوانگدونگ گوانجو، کتابخانه مرکزی، خانه اپرا و روستای شیپای است.

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

Haizhu: این منطقه در جنوب رودخانه مروارید قرار دارد و بیشتر به کسب و کار متمرکز است. جاذبه های گردشگری گوانجو شامل : برج کانتون، مرکز نمایشگاه کانتون، دانشگاه San Yat- Sen و عرشه پیاده روی رودخانه مروارید است.

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

تاریخچه گوانجو

گوانجو در گذشته به عنوان کانتون در غرب شناخته می شده است و تاریخ آن مربوط به ۲۲۰۰ سال پیش باز می گردد.
یک افسانه در گوانجو وجود دارد که در این افسانه مردم معتقدند که پنج قوچ با سوارانی افسانه ای در حالی که خوشه های برنج در دهان داشتن برای مقابله با فقر به این منطقه آمدند، بعد از اینکه این موجودات به سنگ تبدیل شدند، گوانجو به سرعت به به شهر با نفوذی تبدیل شد. با توجه به این افسانه گوانجو دارای اسامی مستعار بسیاری شده است مثل شهر رامس، شهر پنج رام، شهر برنج و همچنین با توجه به فراوانی گل در امتداد خطوط اصلی شهر، گوانجو به عنوان شهر گل شناخته می شود.

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

بر اساس اسناد تاریخی، گوانجو در سال ۲۱۴ قبل از میلاد ساخته شده است و با نام  Panyu شناخته شده بود. گوانجو در سال ۷۸۶ توسط ایرانی ها به عنوان یک بندر عمده دریایی اخراج شد. و در سال ۱۵۱۴ پرتغالی ها اولین اروپایی ها بودند که وارد کانتون شدند. آنها تا قرن هفدهم تجارت چین را تا زمانی که هلند وارد چین شوند را به دست گرفته بودند. در سال ۱۷۱۱ شرکت هندی یک پست معاملاتی را در اینجا تاسیس کردند. در سال ۱۷۵۷ دولت به عنوان تنها بندر اجازه تجارت با کشورهای خارجی را پیدا کرد.

چه زماانی بهترین زمان سفر به گوانجو است؟

از نظر آب و هوایی بهترین زمان برای بازدید از گوانجو بین اکتبر و نوامبر است. گوانجو دارای آب و هوای گرمسیری با رطوبت بالا است که در تابستان به بالاترین سطح خود می رسد. دمای هوا تا ۴۰ درجه سانتیگراد هم می رسد. نمایشگاه کانتون سالانه در ماهای اوایل آوریل تا اوایل ماه مه و اواسط اکتبر تا اوایل ماه نوامبر برگزار می شود.

زبان در گوانجو

مردم محلی در گوانجو به زبان مادری یعنی کانتونی صحبت می کنند اما تعدادی نیز مهاجر از سراسر چین به گوانجو وجود دارند که به زبان ماندارین صحبت می کنند، در مدارس زبان کانتومی را تدریس می کنند اما بیشتر جوانان در این منطقه دو زبان کانتونی و ماندارین را یاد می گیرن. گوانجو بهترین محل برای یاد گیری زبان کانتونی کامل و بدون نقص است.

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

غذا گوانجو

غذاهای کانتونی به خاطر ترکیب، رنگ، عطر، طعم و مزه آن شناخته شده است و در میان چهار کشور برتر دنیا قرار دارد. غذاهای کانتونی به دلیل قیمت پایین، شیرینی کم، ساده بودن و خوشمزگی مشهور است. آداب و رسوم محلی، تاریخ طولانی و ارتیاط با غرب نقش مهمی در توسعه و تنوع غذاهای کانتونی در مقایسه با سایر مناطق در چین دارد. برای تهیه غذاهای کانتونی از هر چیزی استفاده می کنند، یک شوخی مشهور چینی این
است که آن ها هر چیز که چهار پا دارند به جز میز، هر چیزی که در آسمان پرواز می کند جز هواپیما و هر آنچه که در دریا شنا می کند جز زیر دریایی را می خورند. همچنین بخش های مختلف حیوان را می خورند مانند کبد، کلیه ها، قلب و حتی مغز را می خورند. غذاهای کانتونی به خاطر همین که دارای تنوع بسیار مواد غذایی است در چین طرفداران بسیاری دارد. بر خلاف غذاهای چینی غذاهای کانتونی تمایل دارند تا طعم و عطر اولیه مواد تشکیل دهنده را حفظ کنند و غذاها تند نیستند. سوپ بخش مهمی از غذای کانتونی است و سوپ کانتونی با زمان طولانی پخته می شود که حدود ۴ ساعت طول می کشد تا پخته شود.

گوانجو یا کانتون سومین شهر بزرگ چین

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید