بنر هدر

تنگه واشی کجاست ، در آن چه جاذبه هایی وجود دارد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

احتمالا اگر در تهران و یا شهرهای اطراف آن ساکن باشید اسم تنگه واشی بارها به گوشتان خورده است. منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا که با هوای خنکش در تابستان می تواند مقصد مناسبی برای فرار از گرما باشد. اگر تا به حال به این منطقه زیبا نرفته اید و کنجکاو هستید که بدانید تنگه واشی کجاست و در آن چه جاذبه هایی وجود دارد

تنگه واشی کجاست ، در آن چه جاذبه هایی وجود دارد

برای رفتن به تنگه واشی باید راهی جاده تهران فیروز شوید. قبل از رسیدن به شهر فیروزکوه همین که به کیلومتر ۲ رسیدید جاده فرعی ای را در کنار خود می بینید که باید از این به بعد راه را از آنجا ادامه دهید. در این مسیر ۱۰ کیلومتر به جلو بروید تا کم کم روستای «جلیزجند» را ببینید، این روستا در کنار دشتی سرسبز و باغ های مختلف قرار دارد که حتی می توانید مدتی هم در آن گشت و گذار کنید. اما برای رسیدن به تنگه واشی باید در همان جاده فرعی به مسیر ادامه دهید در این مسیر دشت های سرسبز وجویبارهای زلالی را در کنار جاه می بینید که حسابی تماشایی و رویایی اند. همین که ۴/۵ کیلومتر از روستا دور شدید باید از ماشین پیاده شوید و پیاده روی به سمت تنگه واشی را شروع کنید. با رفتن به این مکان دو تنگه را می بینید که اسم یکی از آن ها «واشی» و دیگری «سا» است. این دو تنگه در فاصله حدود ۲ کیلومتری از هم قرار دارند و قرار است در این سفر از این دو تنگه، دشت میان آن ها،  آبشار، رودخانه و البته کتیبه ای دیدنی بازدید کنید.

تنگه واشی کجاست ، در آن چه جاذبه هایی وجود دارد

برای گشت و گذار در این منطقه باید پیاده روی و طبیعت گردی خود را به سه بخش تقسیم کنید: از لحظه ای که مسیر پیاده روی شروع می شود ۲۵۰ متر پیاده روی در پیش دارید تا به تنگه اول و ابتدای دشت ساواشی برسید. بعد از اینکه از تنگه اول دیدن کردید مسیر دشت را پیش می گیرید تا به تنگه دوم برسید؛ این دشت زیبا با چمن زار ها و گل هایش یکی از خوش منظره ترین  و تماشایی ترین مکان های این ناحیه هست در اینجا فرصت این را دارید تا حدود ۲ کیلومتر پیاده روی کنید و تا می توانید از طبیعت چشم نواز و جادویی لذت ببرید. مدتی بعد به تنگه دوم می رسید خبر خوبی برایتان دارید ۸۰۰ متر آن طرف تر آبشار زیبایی هست که با ۱۵ متر ارتفاع جوش و خروشی تماشایی به راه انداخته و اوج زیبایی طبیعت این منطقه را به نمایش گذاشته است. با رسیدن به تنگه واشی یکی از جذاب ترین قسمت های سفرتان وقتی است که در رودخانه ای که در یک دره سنگی قرار دارد راه بروید، البته حواستان باشد چون حتی در اوج گرمای مردادماه هم این آب سرد است چرا که رودخانه از مسیری بین دو کوه عبور می کند و هیچ نور آفتابی به آن نمی تابد. جالب است بدانید که یکی از ویژگی های منحصربفرد تنگه واشی این است که در آن گیاه کمیابی به اسم باریجه می روید که هم در صنعت و هم در پزشکی از آن استفاده می شود، این گیاه آنقدر کمیاب است که چیدن آن جرم به حساب می آید. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده که تنگه واشی چه معنی ای دارد؟  در زبان مازندرانی «واش» به معنی چمن است و منظور از آن تنگه ای پر از چمن های سرسبز است.

تنگه واشی کجاست ، در آن چه جاذبه هایی وجود دارد

با رفتن به تنگه واشی درگیر جاذبه های طبیعی نمی شوید بلکه اگر علاقه به آثار تاریخی هم داشته باشید حتما برایتان هیجان انگیز است که بدانید یکی از سه کتیبه معروف که قدمت آن ها به دوره قاجار برمی گردد در اینجا قرار دارد. داستان حکاکی شدن این کتیبه به دوران زندگی فتحعلی شاه در شیراز در زمان قبل از پادشاهی اش برمی گردد، او چنان شیفته کتیبه های شیراز شده بود که بعد از پادشاهی دستور داد تا سه نفر، مسئولیت حکاکی کتیبه هایی را در تهران به عهده بگیرند. امروز یکی از این کتیبه های تاریخی را می توانید در تنگه واشی تماشا کنید. در دورتا دور این کتیبه که ابعاد آن ۶ در ۷ متر است حکاکی هایی  را می بینید که وقایع زمان فتحعلی شاه را به تصویر در آورده است. مطمئنا تماشای نقش برجسته های این کتیبه برایتان جالب توجه است، یکی از این نقش برجسته ها شکارگاهی را به تصویر در آورده که در آن فتحعلی شاه، فرزندان و نوه هایش در حال شکارند. قدمت این کتیبه به ۱۸۰ سال قبل برمی گردد و چنان هوشمندانه در دل کوه حکاکی شده که بارش برف و باران و تابش گرم آفتاب نتواند به آن آسیبی بزند. این کتیبه از آثار با ارزش تاریخی است که باید در حفظ و نگهداری آن دقت زیادی کرد تا نسل های بعد هم از تماشای آثار تاریخی سرزمینمان ایران لذت ببرند.

تنگه واشی کجاست ، در آن چه جاذبه هایی وجود دارد

معمولا در روزهای آخر هفته گردشگران زیادی را در اینجا می بینید پس اگر حوصله شلوغی را ندارید و می خواهید از آرامش طبیعت لذت ببرید سعی کنید روزهای وسط هفته و غیر تعطیل را برای رفتن به آن انتخاب کنید. برای بازدید از تنگه واشی لازم نیست هیچ هزینه ورودی پرداخت کنید هر چند که برای گذاشتن ماشین در پارکینگ باید هزینه بدهید.  تنگه واشی برای ساکنان شهر تهران و استان های اطراف که در هر تعطیلاتی به دنبال گشت و گذار در نواحی خوش آب و هوای اطراف هستند جای خیلی خوبی است مخصوصا اینکه در سال های اخیر تورهای گردشگری یک روزه ای به سمت تنگه واشی برگزار می شود که سفر آسانی رابرای مسافران رقم می زند و نام تنگه واشی را بر سر زبان ها انداخته است. برای رفتن به این تنگه واشی در یک روز آفتابی تابستانی را انتخاب کنید و آب آشامیدنی و خوراکی همراه خود داشته باشید. از آن جایی که مسیر بین دو تنگه کمی زیاد است بهتر است که کودکان زیر ۷ سال را با خود به این سفر نبرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید