بنر هدر

جاهای دیدنی تفت ، منطقه خوش آب و هوا یزد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان تفت یكی از مناطق خوش آب و هوا و جزو دیدنی های استان یزد می باشد که در میان کوه های سنگی قرار گرفته و با باغ های انار خود، چشم انداز زیبایی را به هم زده است.

شهرستان تفت دو وجه تسمیه دارد که یکی همان واژه تفت به معنی سبد میوه در اصطلاح بومی می باشد و دیگری وجود تفته كوه در جنوب شهر تفت است كه به هنگام تابش خورشید، بسیار داغ و سوزان می شود و به اصطلاح، تفتیده می گردد. شهر تفت به دراز شهر نیز معروف است زیرا تمام خانه ‌ها و ساختمان‌ های آن در امتداد یک خیابان طویل ساخته شده اند. شهرستان تفت به محصول اصلی کشاورزی آن، انار و کانال ‌های آب زیرزمینی یا همان قنات که یکی از جاذبه های دیدنی تفت می باشد، مشهور گردیده است.

شهرستان تفت از نظر جاذبه های گردشگری با داشتن کویر در کنار مناطق برفی و سرسبز، بسیار ویژه و منحصر به فرد می باشد و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی تماشای شگفتی های خود می کشاند.

تفت همچنین از نظر تاریخی هم صاحب پیشینه ‌ای طولانی می باشد و گنجینه ها و آثار تاریخی زیادی دارد که همواره با یزد پیوند خورده و نامش در کنار آن برده شده است.

مجموعه شاه ولی تفت

مجموعه تاریخی« شاه نعمت الله ولی » شامل حسینیه ، مسجد ، بقعه شاه خلیل ثانی ، زورخانه ، مدرسه ، بازار ، میدان ، آب انبار و نخل می شود و به صورت متمرکز در مرکز شهر تفت قرار دارد. حسینیه شاه ولی در قسمت جنوبی میدان شاه ولی تفت واقع شده و از بنای اولیه آن تنها یک بدنه مشرف به میدان باقی است که قدمت آن به قرون نهم و دهم هجری قمری و عصر صفوی می رسد. مسجد شاه ولی معروف به مسجد جامع تفت ، در میدان مرکزی و از خشت و آجر می باشد که مزین به کاشی های قدیمی و زیباست. اهمیت این بنا، در شیوه برپا کردن گنبد آجری آن می باشد و الگوی ساخت مسجد شیخ لطف الله اصفهان و گنبد کبود تبریز قرار گرفته است. بقعه شاه خلیل ثانی متعلق به شاه خلیل ثانی فرزند شاه نعمت الله ولی و جزوی از این مجموعه به حساب می آید. این بقعه در اصل، یک خانقاه به شکل مربع و متصل به« آرامگاه بی بی» بوده كه اتاقکی بلند بالا با یک عمارت زیبا در وسط بقعه و ساختمان های خانه، آشپزخانه، حمام و … در اطراف آن قرار دارد. آب انبار تاریخی شاه ولی نیز در ضلع جنوب شرقی حسینیه و در همسایگی تكیه حوض بلبل تفت واقع شده که منبع آبی مهمی برای تفت و به خصوص محله حوض بلبل بوده است. بازار شاه نعمت الله ولی و مدرسه شاه ولی تفت این مجموعه، خشتی و با نمای آجر است که تمام سقف کلاس و اتاق های مدرسه به صورت ضربی ساده می باشد. نخل و مراسم نخل برداری جزو مراسم باشکوهی است که هر ساله در حسینیه شاه ولی تفت یزد برگزار می شود و مردم در کنار آن به اجرای مراسم عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند. این مجموعه در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۴۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مجموعه شاه ولی تفت به اینجا مراجعه کنید.

جاهای دیدنی تفت ، منطقه خوش آب و هوا یزد

باغ صدری تفت

باغ صدری تفت یا باغ نمیر با ۱۳ هزار متر وسعت، نمونه ای از باغ های بزرگ و دیدنیهای تفت می باشد که به فرمان« صدر العلماء» از حکام دوران زندیه ساخته شده است. مردم بومی تفت، باغ صدری را به نام باغ نمیر تفتی می شناسند زیرا روزگاری، محل زندگی« ارباب نمیر تفتی باغبان صدر العلماء» یکی از زرتشتیان و شکسته بندهای معروف یزد بوده است. باغ صدری تفت دارای بلندترین بادگیر تفت، یک تالار بزرگ، آسیاب آبی و یک حوض سنگی ۵۰۰ متری با ۹۵ فواره آب کوهی( آبی که از کوه می آید) مانند باغ فین کاشان می باشد. باغ صدری تفت در سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۸۹۸ در  آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره باغ صدری تفت به اینجا مراجعه کنید.

جاهای دیدنی تفت ، منطقه خوش آب و هوا یزد

اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت

اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت خانه ای کاملا خشتی و از گروه جاهای دیدنی تفت می باشد که در دل یکی از باغ های انار شهر ییلاقی تفت قرار گرفته و کلمه ای شمالی به معنای شکوفه انار می باشد. حیاط خشتی و نقلی اقامتگاه بومگردی نارتی تی تفت با چیدمان سنتی خود به موزه ای از انواع وسایل و ظروف قدیمی همچون خمره های سفالی، چرخ خیاطی، هاون سنگی بزرگ و میز و صندلی های قدیمی در اطراف حیاط تبدیل گردیده است و زیرزمین خانه نیز به عنوان محل برگزاری کلاس یا دوره های چند روزه آموزشی استفاده می شود. هتل بوم گردی نارتی تی تفت دارای ۲ حیاط و ۷ اتاق سنتی کف خواب می باشد که برای هر اتاق، نامی زیبا و اصیل انتخاب کرده اند. ۶ اتاق این اقامتگاه هم نام ۶ جشن یا جشن های ششگان ۵ روزه ایران باستان هستند. اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری تفت که نزدیک به اقامتگاه سنتی نار تی تی تفت می باشند شامل چشمه آب گرم معدنی دره زرشک ، آبشار دره گاهان ، کوه عقاب ، باغ صدری تفت ، چم، روستای هدف گردشگری تفت می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت به اینجا مراجعه کنید.

جاهای دیدنی تفت ، منطقه خوش آب و هوا یزد

آبشار دره گاهان تفت

آبشار دره گاهان تفت ، تنها آبشار مهم یزد و جزو دیدنی های تفت است که با ارتفاعی بیش از ۲۰ متر، در جنوب غربی شهر تفت و داخل دره دامنه شیرکوه قرار دارد. این آبشار به صورت فصلی می باشد و آب آن از باران و ذوب تدریجی برف های شیرکوه در فصل بهار و اوایل تابستان تأمین می گردد. آبشار دره گاهان تفت در ارتفاع بالای ۲۰ متر شکل می گیرد که به همراه هوای مطبوع، جاذبه های طبیعی دره و سنگ های مساعد صخره نوردی، منطقه اکوتوریستی زیبا ساخته و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. وجه تسمیه آبشار دره گاهان یزد از گاه گاه و فصلی بودن این آبشار گرفته شده و برخی از سال، خشک و گاهی، پر آب و با نشاط می باشد. دره گاهان یزد ، علاوه بر آبشار زیبا یک جاذبه باستانی به نام قلعه پهلوان بادی نیز دارد که بالای صخره ای بزرگ قرار گرفته و در گذشته پناهگاه شخصی به همین نام بوده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آبشار دره گاهان تفت به اینجا مراجعه کنید.

جاهای دیدنی تفت ، منطقه خوش آب و هوا یزد

کوه عقاب تفت

کوه عقاب یزد ، کوهی ۲۰۰۰ متری به شکل یک عقاب عظیم الجثه می باشد که بال هایش را بر سطح دشتی وسیع پهن کرده است، این اثر زیبا به علت تفاوت در جنس سنگ‌ های اطراف کوه و ریزش آنها می باشد. عقاب کوه در یزد و روستای فراشاه قرار گرفته و از سری کوه های استان یزد به شمار می رود. جنس آهكی و فرسایشی كوه عقاب تفت اجازه رشد هیچ گونه گیاه و چشمه ای را بر روی آن نمی دهد ولی با حفره های خود در قسمت بالایی کوه، لانه های بسیاری را برای جانوران کوهستانی ایجاد کرده اند. کوه عقاب تفت در واقع یک سنگ آهکی می باشد که از بالا آمدن توده گرانیتی غرب شیرکوه شکل گرفته و قسمت های زیرین آن نیز دگرگون شده است. برای صعود به قله عقابکوه باید به روستای فراشاه یا اسلامیه رفت و از قسمت غربی روستا به سمت دامنه ی شمال غربی عقاب كوه حرکت كرد .عقاب کوه تفت با شماره ۳۴۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .دیگر آثار تاریخی و دیدنی روستای فراشاه شامل چنار کهنسال روستا، یک غار در دامنه کوه، ۲ حسینیه، ۴ مسجد، زیارتگاه قدمگاه، برج دیدبانی چیل اسلامیه و آثار تاریخی موبدان فیروز می شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کوه عقاب تفت به اینجا مراجعه کنید.

جاهای دیدنی تفت ، منطقه خوش آب و هوا یزد

برفخانه طزرجان

برفخانه طزرجان ؛ قله ای ۳۹۹۰ متری با یخچال های طبیعی، چندین دهلیز و دیواره های سنگی است که از دیدنی های تفت و جاذبه های کوهنوردی و سنگ نوردی محسوب می شود. در ایام دور و پیش از کشف تکنولوژی تولید یخ، مردم محلی برای داشتن آبی خنک در گرمای تابستان، به برفخانه دائمی طزرجان می رفتند و با تکه تکه کردن قطعات یخ قله و گذاشتن آن در لا به لای کاه، توسط قاطر به روستا می بردند. قله برفخانه طزرجان شامل قله اصلی برفخانه، قله غربی برفخانه، میل برفخانه و سوزنی های برفخانه مشهور به میل فریدونی می باشد. صعود قله برفخانه طزرجان از منطقه خوش آب و هوای افشار آباد طزرجان شروع و با طی مسیر دره امید و پونه و لذت از چشمه های زلال و همیشه پُر آب دامنه کوه و گل های بهاری به فتح قله ختم می شود. از دیگر جاذبه های گردشگری طزرجان می توان به مسجد جامع طزرجان با قدمتی ۷۰۰ ساله، درخت چناری با قطر بیش از ۵/۱ متر، کوه ها و ارتفاعات دیگری نظیر لاخسمه، لاانجیر، بزرین، مزبیر آباد، گروه، کوه کلاه و دخمه اشاره کرد.

جاهای دیدنی تفت ، منطقه خوش آب و هوا یزد

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید