جاهای دیدنی دلیجان ، شهری با آب و هوای خشک

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان دلیجان یکی از شهرهای استان مرکزی می باشد که در جنوب شرقی این استان واقع شده است. شهرستان دلیجان با وسعت تقریبی 2500 کیلومترمربع، در بین هشت شهر مهم استان مرکزی، پنجمین شهرستان وسیع استان می باشد.

جاهای دیدنی دلیجان ، شهری با آب و هوای خشک

شهرستان دلیجان از شمال به قم (110کیلومتر)، از جنوب به اصفهان (165کیلومتر) از شرق به کاشان (85کیلومتر) ازشمال غرب به شهرستان آشتیان، از غرب به اراک (160کیلومتر) و از جنوب غربی به محلات (25کیلومتر) محدود می شود. مرکز شهرستان دلیجان از نظر جغرافیایی در 50 درجه و 41 دقیقه ی در ازای خاوری و 33 درجه و 59 دقیقه ی پهنای شمالی و ارتفاع 1528 متری از سطح دریا واقع است.

از مهم ترین رودهای دلیجان می توان قم رود، ازنا و شور را نام برد. آب و هوای این شهرستان خشک است. دلیجان در مسیر راههای مهم ارتباطی کشور به خصوص شهرهای بزرگ مرکزی و جنوبی واقع شده است.

این شهرستان در 50درجه، 40دقیقه و 45ثانیه طول شرقی و 33درجه، 59دقیقه و صفر ثانیه عرض شمالی واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی کشور و به خصوص شهرهای بزرگ مرکزی و جنوبی دارای جایگاه ویژه ای در استان مرکزی و کشورمی باشد.

شهرستان دلیجان از نظر جمعیتی با پنجاه هزار نفر جمعیت، هفتمین شهرستان استان محسوب می شود.

جاهای دیدنی دلیجان ، شهری با آب و هوای خشک

یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی این شهرستان، دهستان “جاسب” در مسیر اتوبان تهران – اصفهان در 36 کیلومتری شمال شرق دلیجان واقع است که مشتمل بر هفت روستای مستقل از جمله روستای “بیجگان” و “کروگان” است که این ها بر پهنه کوهی در منتها الیه منطقه و در بالاترین نقطه قرار دارند.

منطقه جاسب یکی از مناطق بسیار سرسبز و پرباران استان مرکزی است و دارای جنگل های طبیعی و باغ های انبوه و آباد است.

رودخانه فصلی پرآبی از بلندترین منطقه تا انتهای منطقه جاسب در دل روستاها جریان دارد. این منطقه در نزدیکی سد 15 خرداد قرار گرفته و به علت اینکه منطقه ای ییلاقی است از طبیعت زیبا و دل نوازی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، به ویژه در فصل تابستان هوای خنک و لطیف، ‌این منطقه را به محلی بسیار مناسب با ویژگی های خاص گردشگری تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی دلیجان ، شهری با آب و هوای خشک

“آقا شا بلبل” یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دلیجان است، این زیارتگاه در کوههای شمال غربی در غرب دلیجان بر روی بلندی در درون یک غار قرار دارد.

از ویژگی های این مکان می توان به چشمه آبی “کهدر'” آن محل اشاره کرد که گفته می شود به تعداد نفراتی که در آنجا حضور می یابند، این چشمه جوشان است.

مسجد “مس سر” از قدیمی ترین بناهای شهر دلیجان است، که هر مسافری را برای بازدید از آنجا به سوی خود جذب می کند.

قدمت این مسجد بیش از 800 سال و به دوره سلجوقی بازمی گردد.

این مسجد در جنوب غربی شهر واقع است و در سال های اخیر توسط برخی از جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس بازسازی شده است.

امامزادگان معصوم این شهرستان، در این آرامگاه دو خواهر به نام های “کاتبه” و “مریم” و دو برادر به نام های “ابو القاسم” و “محمد” فرزندان امام موسی کاظم (ع) مدفون هستند.

جاهای دیدنی دلیجان ، شهری با آب و هوای خشک

این زیارتگاه در فاصله دو کیلومتری دلیجان به طرف قم واقع شده است.

یکی از زیباترین و خیره کننده ترین مناظر طبیعی شهرستان دلیجان منطقه غار نخجیر این شهرستان است که از نظر طبیعی جزء غارهای نادر جهان است.

غار نخجیر در پی عوامل زمین‌ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده‌ است و عموماُ بلورین بوده و از پتانسیل عظیم سنگ‌های تزئینی برخوردار است، این غار در سال 1368 ‏شناسایی شده و گروه‌های کوهنوردی تا ژرفای دو هزار متری آن پیشروی کرده‌اند، همچنین غارنوردان موفق شده‌اند با شناسایی دو مسیر انحرافی به انتهای اصلی این غار دست یابند.

ارتفاع این غار گاه از 20 متر تجاوز می‌کند و درّه‌های ژرفی که بیشتر راه‌های انحرافی را فراگرفته بازتاب نور از منشورهای بلور و کلسیت در کنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره‌ها و کف غار آن را مساعد بازدید جهانگردان کرده ‌است.

جاهای دیدنی دلیجان ، شهری با آب و هوای خشک

سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، کرگدن، تمساح، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثّه بلورین در این غار ایجاد شده که بیشتر آنان از جنس آهک است و تالارهای “عروس”، “گل کلمی”، “آبشارگلی”، “فرسنگ” و “هیولا” از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است و در انتهای این غار استخر آبی وجود دارد و تالارهای بزرگی نیز در کنار این استخر مشاهده شده‌ است.

این غار بلورین با ویژگیهای منحصر به فردی از جمله آبی و خشکی بودنش تامین کننده قسمتی از آب شرب دلیجان است.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهرستان دریاچه سد 15 خرداد در فاصله پنج کیلومتری شمال دلیجان به طرف قم است.

امّا در کنار این دریاچه احداث پارک جنگلی 15 خرداد بر زیبایی آن مجموعه افزوده است این پارک در فضایی بالغ بر 130 هکتار است که جایی مناسب برای ثبت لحظاتی شیرین خاطرات می باشد.

شهر نراق در 15 کیلومتری دلیجان در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان به علت قرارگیری از سه طرف بین کوه و آب و هوای کوهستانی و دلپذیر با قدمتی دو هزار ساله قابلیت جذب گردشگران مختلف و با سلیقه‌های متفاوت را دارد.

جاهای دیدنی دلیجان ، شهری با آب و هوای خشک

این شهر با داشتن آثار بناهای تاریخی، خانه های قدیمی و داشتن آب انبارهای قدیمی از شاهکارهای معماری دوره قاجار و آبشار فصلی زیبا که به علت رویش گیاه پرسیاوش، که در گویش محلی آن را گیسو می‌نامند جایی مناسب و شگفت آور برای صخره نوردی است.

این شهرستان دارای دو شهر دلیجان و نراق و یک بخش مرکزی و چهار دهستان به نام های جوشق، هستیجان، دودهک و جاسب می باشد.

دلیجان دارای زمستانهای سرد و تابستانهای نسبتاً گرم است، هرچند در شمال شرقی و در منطقه جاسب در فصل تابستان آب و هوای معتدل حاکم است. گرم ترین ماه مرداد و سردترین ماه بهمن است. به طور کلی شهرستان دلیجان را می توان قلمروی با آب و هوای نیمه خشک دانست. قسمت عمده این شهرستان را نقاط هموار و دشت تشکیل می دهند که عموماً بین 1000 تا 1500 متر ارتفاع دارد و کم ارتفاع ترین ناحیه شهرستان دلیجان را حوزه آبریز رودخانه قمرود تشکیل می دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید