بنر هدر

جاهای دیدنی یاسوج

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

درکل شهر یاسوج در فصل اردیبهشت میشه گفت زیباترین شهر کشور میباشد و مناطق خیلی خیلی زیادی برای اوقات فراغت دارد و در سال 91 اماکن زیادی رو برای اتراق اماده کرده اند .

جاهای دیدنی یاسوج

در ضمن خود شهر سی سخت و باغهای آن در آواخر فصل بهار و فصل تابستان بسیار دیدنی است و بسیار مناسب برای تفرجگاه . فاصله ی شهر سی سخت از مرکز استان (یاسوج) 35 کیلومتر میباشد. آبشار مارگون آبشار بزرگ‌ و معروف‌ مارگون‌ در مرز دو استان‌ كهگيلويه‌ و بويراحمد و فارس‌ قرار دارد. اين‌ آبشار در شرق‌ ياسوج‌ و در كنار روستاي‌ مارگون‌ واقع‌ شده‌ است‌. اين‌ آبشار بسيار بلند و به‌ دليل‌ قرار گرفتن‌ درداخل‌ تنگه‌ زيباي‌ مارگون‌ و تعدد رگه‌هاي‌ آبشاري‌ كه‌ به‌ درون‌ دره‌ و مسير رودخانه‌ مي‌ريزند و همچنين‌ به‌ دليل ‌پوشش‌ جنگلي‌ و درختاني‌ كه‌ در اطراف‌ آبشار وجود دارد ، از ديگر آبشارهاي‌ اين‌ استان‌ معروف‌تر است‌.

جاهای دیدنی یاسوج

درپيرامون‌ اين‌ آبشار علاوه‌ بر جريان‌ رودخانه‌ها و چشمه‌ها ، زيبايي‌هاي‌ طبيعي‌ دشت‌هاي‌ مملو از لاله‌ واژگون‌ و گل‌هاي‌ رنگارنگ‌ ختمي‌ و ديگر گل‌هاي‌ وحشي ‌، منظره‌اي‌ بديع‌ پديد مي‌آورند كه‌ ديدار از آن‌ را به‌ خاطره‌اي‌ فراموش‌ نشدني‌ تبديل‌ مي‌كنند. فاصله تا مرکز استان 80 کیلومتر کوه آب نهر اين کوه در فاصلهٔ ۹ کيلومترى شمال شرقى ياسوج و در جنوب روستاى چشمه چنار با ارتفاع ۳۲۲۰ متر قرار گرفته است. اين کوه نيمه جنگلى از جنوب شرقى به کوه کاچيان متصل است. راه اتومبيل‌روى اردکان به ياسوج از دامنهٔ‌ شمالى اين کوه مى‌‌گذرد. فاصله تا مرکز استان 15 کیلومتر آبشار یاسوج در چند كيلومتري‌ شهر ياسوج‌ در سمت‌ راست‌ جاده‌اي‌ كه‌ از اين‌ شهر به‌ سي‌سخت ‌منتهي‌ مي‌شود ، نزديكترين‌ آبشار به‌ مركز استان‌ با نام‌ آبشار ياسوج‌ در تنگه‌اي‌ به‌ همين‌ نام‌ قرار گرفته‌ است‌ كه‌ ازجمله‌ جاذبه‌هاي‌ توريستي‌ استان‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ محسوب‌ مي‌شود. باغ‌هاي‌ سرسبز اطراف‌ آبشار و آب ‌و هواي‌ مساعد آن ‌، زيبايي‌ و جذابيت‌ ويژه‌اي‌ را به‌ اين‌ آبشار بخشيده‌ است‌. زيبايي‌ اين‌ منطقه‌ در بهار و تابستان‌ وصف‌ناپذير است‌. وجود گونه‌هاي‌ مختلف‌ پرندگان‌ و انواع‌ گل‌هاي‌ زيبا ، پيرامون‌ آن‌ را به‌ يكي‌ از جاذبه‌هاي‌ توريستي‌ مهّم‌ استان‌ و ايران‌ تبديل‌ كرده‌ است‌.

جاهای دیدنی یاسوج

فاصله تا مرکز شهر 3 کیلومتر چشمه میشی اين‌ چشمه‌ در 5 كيلومتري‌ شمال‌ شرقي‌ سي‌سخت‌ قرار دارد و از موقعيت ‌مناسبي‌ براي‌ ايجاد تفرجگاه‌ برخوردار است‌. آب‌ اين‌ چشمه‌ كه‌ از كوه‌ دنا سرچشمه‌ مي‌گيرد ، نماي‌ طبيعي ‌زيبايي‌ را به‌ وجود آورده‌ است‌. آب‌ و سرسبزي‌ درختان‌ پيرامون‌ اين‌ چشمه ‌، فضاي‌ مناسبي‌ براي‌ گذراندن اوقات ‌فراغت‌ و تفريح‌ فراهم‌ آورده‌ است‌. تنگ گنجه ای دارای جاده دسترسی آسفالته اصلی می باشد وفصول بهار وتابستان بهترین زمان استقبال از گردشگران عزیز در این مکان می باشد دردره ای میان کوههای سر به فلک کشیده وپوشیده از جنگلهای تنومند بلوط وچنار که دره ای زیبا وسحر انگیز از خلقت بی انتهای پروردگار نقاشی کرده قرار گرفته است که آواز خوش پرندگان همراه شرشر جریان رودخانه وهوای لطیف وخنک آرامش بخش روح انسان می باشد در این جاذبه های بسیار طبیعی که اردوگاه تفریحی وامکانات اقامتی کوتاه مدت مهیا شده است در فصول بهار وتابستان جاذبه خاص خود را دارا بوده ودر فاصله 16 کیلومتری شمال شهر یاسوج در مسیر جاده یاسوج به سی سخت واقع شده است. فاصله تا مرکز استان 16 کیلومتر تنگ مهریان در یک کیلومتری مسیر یاسوج به اصفهان چشم اندازی زیبا و طبیعی چشم هر مسافری را می‌نوازد که به تنگ مهریان معروف است.

جاهای دیدنی یاسوج

در این مکان رودی با کش وقوس و پیچیدگی خاص با رنگ آمیخته به سبز و فیروزه‌ای، در دره‌ای نه چندان عمیق انگاری فرش سبز مواجی را به نمایش گذاشته‌است. درختان زیبایی اطراف این رودخانه سر خم کرده‌اند، گو عاشقانی هستند که به ستایش این فرش فیروزه‌ای می‌پردازند. امامزاده‌ای به نام امامزاده شاه حسن در این منطقه وجود دارد که پذیرای زایران در این منطقه‌است. در این منطقه درختها کج و معوج درکنار هم قرارگرفته‌اند، آب زاییده از برف که در منطقه کاکان می‌گذرد، مسیری جدا از رود مهریان را طی می‌کند. اگرچه راهسازان برای ایجاد جاده‌های عریض دراین منطقه به مسطح کردن تپه‌ها پرداخته‌اند اما درختهای استوار بر تپه‌ها را بر روی پشته‌های کوچک مخروطی شکل نگاه دارند و ویران نکنند. تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه در تنگ مهریان از ویژگی‌های این منطقه‌است. تنگه مهریان در زمستان هم محل رفت و آمد علاقه مندان به اسکی است. این تنگه دراین فصل همچنین شاهد تشکیل یخی بزرگ برروی صخره‌ای مقابل بارگاه امامزاده حسن است که این توده یخ روز شصتم زمستان شکسته شده و روز هفتادم (حدود دهم اسفندماه) با صدایی که کیلومترها شنیده می‌شود، از صخره فروریخته و مژده بهار می‌دهد.

جاهای دیدنی یاسوج

آب زلال و شفاف رودخانه مهریان که بخشی از آن از چشمه‌های تنگ معروف به کبوتری است پس از طی مسیر به رودخانه بشار یاسوج و رودخانه کارون در استان خوزستان می‌ریزد. فاصله تا مرکز استان 5 کیلومتر تنگ تامرایی این تنگ در 50 کیلومتری غرب یاسوج در مسیر جاده دهستان سپیدار واقع شده است ودارای آبشاری زیبا وحوضچه های فراوان وخزه های زیبا می باشد. همچنین دارای اشکفتی است که آب از بالایی آن به پایین سرازیر می شود ومنظره ای بسیار زیبا می آفریند. بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز از ابتدای بهار وتابستان است. فاصله تا مرکز استان 55 کیلومتر آب نهر در چشمه آب نهر کاکان ، بانگ و خروش چشمه ها و آب ها بر دامنه و شیب این منطقه شنیدن ترنم این منطقه است . چشمه آب نهر رودخانه کوچکی است که از دل سنگ ها شکوفا شده و بر دامن سرسبز جاری شده است . آب چشمه بسیار خنک و گوارا است که آب زندگانی رنگ و بویی از این چشمه را دارد. چشمه آب نهر جزو مناظر زیبا و تفریحی استان به شمار می رود که در تقویم گردشگران از جایگاه خوبی برخوردار است.فاصله تا شهر سی سخت 17 کیلومتر سد شاه قاسم سد شاه قاسم يكي از سدهاي خاكي جنوب كشور ايران مي باشد . اين سد خاكي محل مناسبي براي قايقراني و ورزش هاي آبي است و يكي از مكان هاي ديدني و توريستي محسوب مي شود . در 15 كيلومتري جنوب مرکز استان دریاچه کوه گل درياچه‌ كوه‌ گل‌ در شمال‌ شهرستان‌ بويراحمد و در شمال‌ شرقي‌ شهرتوريستي‌ سي‌ سخت‌ در دهانه‌ انبري‌ گردنه‌ مشهور بيژن‌ و در كنار تپه‌هاي‌ كوه‌ گل‌ واقع‌ شده‌ است‌.

جاهای دیدنی یاسوج

محل‌ استقراردرياچه‌ يكي‌ از زيباترين‌ نواحي‌ استان‌ است‌ كه‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ از انواع‌ گل‌هاي‌ شقايق‌ و گياهان‌ وحشي‌ وهمچنين‌ آويشن‌ خوش‌ عطر كوهستاني‌ مملو مي‌شود. در فصل‌ تابستان‌ ، تجمع‌ پرندگان‌ مهاجر همراه‌ با پرندگان‌ بومي‌ در سواحل‌ و كنار درياچه‌ ، زيبايي‌ حيرت‌انگيزي‌ پديد مي‌آورد. از پرندگان‌ مهاجري‌ كه‌ در دامن‌ اين‌ درياچه ‌اتراق‌ مي‌كنند ، مي‌توان‌ به‌ انواع‌ مرغابي‌ و اردك‌ كله‌ سبز، لك‌ لك ‌، حواصيل ‌، درنا ، خروس‌ كولي‌ و چنگر اشاره‌ كرد. منطقه ی حفاظت شده ی دنا يكي‌ از زيباترين‌ نواحي‌ طبيعي‌ استان‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دنا است‌ كه‌ از تنوع‌ گياهي‌ وجانوري‌ ممتازي‌ برخوردار است‌. منطقه‌ كاملاً كوهستاني‌ داراي‌ قلل‌ بلند ، ديوارهاي‌ عظيم‌ و دره‌هاي‌ عميق‌ است‌.در شرق‌ دنا گردنه‌ تاريخي‌ (بيژن‌) قرار دارد و مرزهاي‌ شمالي ‌، غربي‌ و جنوبي‌ آن‌ را رودخانه‌هاي‌ (ماربر) و (بشار) احاطه‌ كرده‌اند. كوههاي‌ دنا كانون‌ ذخيره‌ منابع‌ آب‌ رودخانه‌هاي‌ متعدد و دامنه‌هاي‌ آن‌ نيز مظهر چشمه‌هاي‌ كوچك‌ و بزرگ‌ است‌. منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دنا از نظر تنوع‌ گونه‌هاي‌ گياهي‌ بسيار غني‌ است‌ و با توجه‌ به‌مجموعه‌ درختان‌ و گياهان‌ جنگلي ‌، مرتعي ‌، دارويي ‌، خوراكي‌ و تزئيني‌ ، سرمايه‌ ژنتيكي‌ با ارزشي‌ به‌ حساب‌ مي‌آيد. گونه‌هاي‌ مختلف‌ گياهي‌ منطقه‌ عبارتند از، بن‌ ، كيكم‌ ، ارژن‌ ، زالزالك ‌، شن‌ و ارژن‌ و بلوط‌. حيات‌ وحش ‌دنا معرف‌ سيماي‌ متنوع‌ جانوري‌ زاگرس‌ است‌. خرس‌هاي‌ قهوه‌اي‌ بزرگ ‌، انواع‌ عقاب ‌، پلنگ‌ و گرگ‌ و انواع‌گربه‌هاي‌ وحشي‌ ، شاهين‌ ، كبك ‌، هما ، سنگ‌ چشم‌ و… از جمله‌ گونه‌هاي‌ جانوري‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دنا است‌. منطقه ی حفاظت شده ی دنا يكي‌ از زيباترين‌ نواحي‌ طبيعي‌ استان‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دنا است‌ كه‌ از تنوع‌ گياهي‌ وجانوري‌ ممتازي‌ برخوردار است‌.

جاهای دیدنی یاسوج

منطقه‌ كاملاً كوهستاني‌ داراي‌ قلل‌ بلند ، ديوارهاي‌ عظيم‌ و دره‌هاي‌ عميق‌ است‌.در شرق‌ دنا گردنه‌ تاريخي‌ (بيژن‌) قرار دارد و مرزهاي‌ شمالي ‌، غربي‌ و جنوبي‌ آن‌ را رودخانه‌هاي‌ (ماربر) و (بشار) احاطه‌ كرده‌اند. كوههاي‌ دنا كانون‌ ذخيره‌ منابع‌ آب‌ رودخانه‌هاي‌ متعدد و دامنه‌هاي‌ آن‌ نيز مظهر چشمه‌هاي‌ كوچك‌ و بزرگ‌ است‌. منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دنا از نظر تنوع‌ گونه‌هاي‌ گياهي‌ بسيار غني‌ است‌ و با توجه‌ به‌مجموعه‌ درختان‌ و گياهان‌ جنگلي ‌، مرتعي ‌، دارويي ‌، خوراكي‌ و تزئيني‌ ، سرمايه‌ ژنتيكي‌ با ارزشي‌ به‌ حساب‌ مي‌آيد. گونه‌هاي‌ مختلف‌ گياهي‌ منطقه‌ عبارتند از، بن‌ ، كيكم‌ ، ارژن‌ ، زالزالك ‌، شن‌ و ارژن‌ و بلوط‌. حيات‌ وحش ‌دنا معرف‌ سيماي‌ متنوع‌ جانوري‌ زاگرس‌ است‌. خرس‌هاي‌ قهوه‌اي‌ بزرگ ‌، انواع‌ عقاب ‌، پلنگ‌ و گرگ‌ و انواع‌گربه‌هاي‌ وحشي‌ ، شاهين‌ ، كبك ‌، هما ، سنگ‌ چشم‌ و… از جمله‌ گونه‌هاي‌ جانوري‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دنا است‌. پیست اسکی کاکان این پیست در یکی از مناطق بکر کوهستانی یاسوج جنب منطقه آب نهر کاکان به فاصله 18 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است که طول این پیست 600 متر و عرض آن 1500 و همچنین دارای خوابگاه و رستوران است و بهترین و جالبترین تفریح در فصل زمستان برای خانواده ها به شمار می آید. ارتفاع ۲۶۰۰ متر طول مفيد پيست ۶۰۰ متر عرض مفيد پيست ۱۵۰۰ متر نوع دستگاه بالابر: تله‌اسكي بشقابي تسهيلات: ‌خوابگاه و رستوران فصل برفي: از اوايل دي‌ماه تا اواخر اسفندماه بيشينه عمق برف: ۳/۵متر كاكان داراي 15 روستا مي‌باشد به مركزيت روستاي منصورخاني و پيست اسكي كاكان در 7 كيلومتري كاكان قرار دارد و روستاي عباسعليخاني يكي از روستاي كاكان مي‌باشد.فاصله تا مرکز استان 18 کیلومتر چشمه بلقیس (دهدشت) باغ چشمه بلقیس چرام کهگیلویه گستره ای پردرخت است که در آغوش حصارهای کوتاه سنگی جای گرفته است.

جاهای دیدنی یاسوج

باغی است در دره ای پیر که بیدهای مجنون را درون و گرداگرد خود سال هاست با زیبایی خویش حیران کرده است. بوی نشای شالیزارها، چرام را دربر گرفته است و روستای کوچک قنبرآباد در کنار کشتزارها رخ می نمایاند. جاده پیچ در پیچ ما را به باغ بزرگ و زیبای چشمه بلقیس می رساند. باغ بزرگ بر تپه و در قلب چشمه خروشان بلقیس قرار دارد. درختان سرو، انار، لیموترش و شیرین، سیب، بید مجنون، انگور و نخل‌های تزئینی و گیاهان متنوع دیگر، مجموعه پیچیده و شگفت انگیزی را فراهم آورده که آدمی را به این فکر وا می دارد که سازنده آن از تمام نقاط، نقبی به گیاهان زده است. دهانه کوه شمالی در چرام، پذیرای باغ پر از نخلی است که چشمه بلقیس را در جویبارهای مشبک و با اصول معماری جالب توجه در خود دارد. نهرها پس ازگذر از جای جای باغ و تراوش خنکای خود به گردشگران، به استخری به وسعت ۱۰ متر و ارتفاع ۱‎/۵ متر می ریزد. نهرهای بزرگ با معماری سنتی خاص و پس از ریزش در استخر، دشت پر عطش چرام را سیراب می کند.

جاهای دیدنی یاسوج

باغچه ای به شعاع ۴ متر در درون حوض آب، نشان از هنرمندانه‌ترین صنعت ساخت بشر است. هیچ مسافری از دیدنی های بی شمار یاسوج  دلزده نمی شود و چرامی ها، خود بیش از سایرین هوای پاک و مهربان چشمه بلقیس افسونگر را به شش‌ها فرو می برند. امروز چشمه بلقیس کهگیلویه با قدم هایی استوار و وفادار به وطن خود، میزبان هزاران گردشگر است که امید است با دست هایی پر از سبد هوای پاک و روحی پرطراوت به سرپناه خود برگردند. چشمه بلقیس ۳۸ هزار و ۹۶۰ مترمربع وسعت دارد و به گفته اهالی منطقه در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی توسط زنی به نام بلقیس احداث شده است. باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی احداث شده است.این مکان در روزهای خوب سال پذیرای میهمانان از استانهای خوزستان و فارس و بوشهر می باشد. کوه نیل (دهدشت) این كوه در فاصله 30 كیلومتری شمال شرقی دهدشت و شرق روستای آب ماهی شهرستان كهگیلویه قرار گرفته است. ارتفاع این كوه در حدود 3415 متر و سرچشمه رودخانه‌‌های تغار، آب اسبكی،‌ مارون و لوداب می‌باشد. این كوه از دره رودخانه ماران واقع در شرق روستای اندرون شروع شده و تا راه روستایی دهدشت به لوداب از شمال غربی به سوی جنوب شرقی به طول 43 كیلومتر و با عرض بین 10 تا 15 كیلومتر كشیده شده و دامنه‌های آن را جنگل‌های بلوط پوشانیده است. روستای کریک روستاي کریک از توابع بخش مرکزي شهرستان دنا، با مختصات جغرافیایی 51 درجه و 25 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی، در 15 کیلومتري جنوب غربی سیسخت و 25 کیلومتري یاسوج قرار گرفته است. این روستا از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود میشود. روستاي کوهستانی کریک، در حدود 1700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آب و هواي این روستا، در فصول بهار، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است . رودخانه کریک از میان روستا عبور میکند و بر طراوت و شادابی فضاي روستا میافزاید . روستاي کریک یکی از قدیمیترین روستاهاي شهرستان دنا به شمار میرود. یکجانشینی در این منطقه ، به دوران قبل از مهاجرت آریاییها به فلات ایران مربوط است. عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از 15 کیلومتري کریک، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است.

جاهای دیدنی یاسوج

بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیتهاي زراعی، دامداري و باغداري تأمین میشود . گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. روستاي کریک در یک ناحیۀ کوهستانی، بر روي شیب ملایمی استقرار یافته است و بافت مسکونی متراکم دارد. اکثر خانه هاي این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهاي ضخیم ساخته شدهاند . در بافت قدیمی روستا واحدهاي مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت خانههاي قدیمی چوب ، خشت و گل ٤٣ است. روستاي خوش آب و هواي کریک که در میان دره باصفاي کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیباي سیسخت واقع شده است، یکی از مسیرهاي صعود به قله دنا محسوب میشود.

جاهای دیدنی یاسوج

از جمله جاذبه هاي مذهبی و تاریخی این روستا میتوان به آرامگاه امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق اشاره داشت. صنایع دستی روستاي کریک مشتمل بر انواع قالی و گلیم با طرحها و نقوش زیبا است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید