بنر هدر

خانه معروف قزوینی ها در اصفهان ، پیشینه ی معماری ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهر اصفهان ملقب به نصف جهان، آثار بسیار ارزشمندی را از تمدن سرزمین ایران در دل خود جای داده است. در بین آن ها خانه ای تاریخی وجود دارد که پیشینه اش به دوران قاجار یعنی ناصرالدین شاه می رسد. خانه قزوینی ها اصفهان با معماری خاص خود می تواند در بین خانه های موجود در اصفهان گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کند.

خانه معروف قزوینی ها در اصفهان ، پیشینه ی معماری ایران

بر اساس شواهد تاریخی مشخص شده این خانه تا اوایل دهه 50 خورشیدی تحت مالکیت افراد حقیقی بوده و به صورت یک خانه مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته است. البته خانه قزوینی های اصفهان در سال 1353 توسط دولت خریداری شد و جهت مرمت و رسیدگی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفت. پس از مرمت و بازسازی این خانه به عنوان مقر سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی تحویل اداره مربوطه شد.

خانه معروف قزوینی ها در اصفهان ، پیشینه ی معماری ایران

خانه قزوینی ها دارای ظرافت های استادانه ای است که هنر معمار بنا را به صورت تمام و کمال نشان می دهد. خانه کهکشانی ها جنب همین خانه در راستای دالان قرار دارد، آن خانه قدمتی برابر با خانه قزوینی ها دارد.

ورودی خانه قزوینی ها در کوچه امام جمعه قرار دارد، در ابتدا به دالان خانه وارد می شویم. در انتهای راهروی ورودی به هشتی می رسیم که به شکل زیبایی خودنمایی می کند و انسان را از سمت راست به حیاط اندرونی خانه می رساند. قسمت اصلی پلان خانه قسمت اندرونی آن می باشد و حیاط آن به صورت مرکزی قرار گرفته است.

خانه ی قزوینی ها اصفهان دارای نقشه ای استادانه و ساختمانی زیباست. در پلان خانه قزوینی های اصفهان اندرونی و بیرونی در کنار اتاق های خانه به شکل زیبایی قرار گرفته است. بلندترین ضلع خانه ضلع شمالی آن است چرا که از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

قسمت شاه نشین خانه با مقرنس کاری آراسته شده است. درها و پنجره های شاه نشین دارای شیشه های منقوش می باشد که توانسته پیوند چشمی بسیار خوبی را برای بیننده به وجود بیاورد.

خانه معروف قزوینی ها در اصفهان ، پیشینه ی معماری ایران

طاق اتاق شاه نشین با تناسب هرچه تمام تر با مقرنس های گچبری پوشش داده شده است. درهای موجود در دو سمت سالن به اتاق های همجوار آن راه دارد که این درب ها با شیشه های رنگی مزیّن شده اند. این اتاق ها فاقد تزئینات می باشند و فقط دارای طاق و تویزه ساده هستند.

در ضلع غربی خانه یک اتاق پنج دری ارسی با تزئینات آیینه کاری و گچبری وجود دارد که از طرفین با دو ایوان کوچک و اتاق سه دری فضای غرب خانه را تکمیل می کند. ضلع جنوبی حیاط را نیز سه ایوان کوچک در بر گرفته است که بر اساس قرینه سازی ساخته شده اند.

خانه معروف قزوینی ها در اصفهان ، پیشینه ی معماری ایران

در حال حاضر خانه ی قزوینی ها در اصفهان دارای دو کاربری می باشد. از طرفی تبدیل به دفتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان شده است و از طرف دیگر جزو جاذبه های گردشگری استان اصفهان نیز محسوب می شود. برای بازدید از این خانه بسیار زیبا باید از ساعت 8:30 صبح الی 14:15 ظهر به جز روز جمعه ها، مراجعه کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید