بنر هدر

معرفی جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

پورتو در محل تلاقی رودخانه‌ی دورو به اقیانوس اطلس، در شمال پرتغال واقع شده است، شهری تجاری که از نخستین روزهای پیدایش پایگاه مرزی رومی‌ها بود. به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا، توانگری‌ خود در جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی از جمله مناطق قرون وسطایی در حاشیه‌ی اسکله‌‌های زیبا که اخیرا بازسازی شده را به رخ می‌کشد. نمونه‌های فوق‌العاده‌‌ایی از سبک معماری باروک نیز در اطراف بخش قدیمی شهر پراکنده شده است. گشت پیاده یک روش عالی برای کشف شهر می‌باشد، زیرا عمده‌ترین جاذبه‌های گردشگری پورتو نزدیک یکدیگر قرار دارند. مشهورترین اشتراک پورتو با فرهنگ پرتغالی، شراب پورت یا همان بندر است، که عمده صادرات کشور را تشکیل می‌دهد. بازدید از پورتو عمدتا شامل گشتی در مغازه‌های سراسر ویلانوا دگایا که شراب پورت می‌فروشند، می‌شود.

۱۰. موزه‌ی Serralves

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

پورتو مدت‌های مدیدی مآمن هنرمندان و معماران بزرگ جویای کار بود، اما نه تا قرن بیستم که شهر سبک معماری منحصر به فرد خود را پی‌ریزی نمود. معروف است که مدرسه‌ی پورتو در دهه‌ی ۱۹۵۰ الهام‌بخش نسلی از معماران از جمله، آلوارو سیزا ویرا، طراح موزه‌ی هنر‌های معاصر در موسسه‌ی فرهنگی Serralves بود. ساختمانی به سبک مینیمالیسم و پارک اطراف آن، بعلاه‌ی آثار هنری بین‌المللی که بر روی دیوارهای سفید جلوه‌گری می‌کنند، گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. استقرار هنر در فضای باز منظره‌ی پارک و باغ‌ها را ویژه ساخته است.

۹. کلیسای سائو فرانسیسکو Sao Francisco Church

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

کلیسای سائو فرانسیسکو که در قرن چهاردهم ساخته شده، برجسته‌ترین نمونه‌ی معماری گوتیک در پورتوست. در واقع بخشی از صومعه‌ی سنت فرانسیس در قرن سیزدهم ساخته شد، کلیسا تنها سازه‌ایست که بعد از آتش سوزی سال ۱۸۴۲ باقی ماند. راهپیمایی در طی سراشیبی کنار رودخانه، توریست‌ها را با نمایی سنگی و عظیم که پنجره‌ایی با گل‌های‌کاغذی بزرگ، مواجه می‌نماید.. نمای داخلی کلیسا در قرن هجدهم به سبک باروک بازسازی شده و تقریبا تمام راهروها، ستون‌ها و کلیساهای کوچک با تزئین‌های کنده‌کاری‌ و طلاکاری شده‌ی گران‌قیمتی متشکل از فرشتگان آسمانى بصورت بچه‌های بالدار، گل‌ها و حیوانات پوشیده شده بود.

۸. کاسادا موزیک Casa da Musica

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

در معماری معاصرِ پورتو، کاسا دا موزیک یکی از جاذبه‌های برجسته این شهر است. معمار هلندی رِم کولهاس این بنا که خانه‌ی جدید ارکستر ملی پورتوست را طراحی نموده که در سال ۲۰۰۵ با تحسین فراوان افتتاح شد. طراحی خلاقانه‌ی داخل و خارج بنا، در حال حاضر این مکان را به عنوان نقطه‌ی تحول تصویری شهر بدل ساخته است. در طول سال کنسرت‌ها تقریبا هر شب در سالن برگزار می‌شود، با نمایش‌هایی اعم از گروه‌های راک و هنرمندان تک‌خوان تا ارکستر سمفونی کامل. برای تورها تسهیلات روزانه ارائه می‌شود و بسته‌های ویژه شامل بازدید از پشت صحنه و تستِ رایگان شراب پورت می‌شود.

۷. کلیسای جامع پورتو Porto Cathedral

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

والدین اولین پادشاه پرتغال، دم آفونسو هنریکس، ساختمان Sé do Porto را در قرن دوازدهم بنا نمودند، اما کلیسای جامع در واقع دو بار در طول این قرن‌ها بازسازی شده ‌است. این بنا پیشینه‌ایی از تغییر سبک‌های معماری را ارائه می‌دهد، بنای نوسازی شده در حال حاضر بخشی از جاذبه‌‌های این ساختمان معروف است. پنجره‌ایی با رُز‌های به سبک گوتیکش و صومعه‌ایی به سبک کلیسای باروک با نقاشی‌هایی در محراب نقره‌ایی، کلیسای جامع را به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های معماری، هنر و تاریخ بدل ساخته است. راه‌پله‌‌ایی تزئین‌شده با سفال‌های سرامیکی طراحی‌شده، به طبقه‌ی دوم جایی که پنجره‌های باریک مناظر گیرایی را نشان می‌دهند، منتهی می‌شود.

۶. پل دم لوئیس Dom Luis Bridge

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

پونته‌ دم لوئیس در زمره مشهورترین پل‌های رودخانه‌ی دورو است. این پل در سال ۱۸۸۶ توسط Téophile Seyrig ، مهندسی که با گوستاو ایفل همکاری می‌نمود، طراحی شده است. این پل عظیمِ آهنی دو عرشه‌ی فوقانی و تحتانی دارد، هر دوی آن‌ها تا سال ۲۰۰۳ ، که مسیر فوقانی به سیستم خط آهن نوری تبدیل شد، رفت و آمد جاده‌ای داشتند. مسیر پیاده‌رو در بخش فوقانی مناظری فوق‌العاده تماشایی دارد و این مسیر پیاده‌روی مستقیم به مغازه‌های شراب پورت در سراسر رودخانه‌ی ویلا نوا دگایا ختم می‌شود.

۵. کاخ دا بولسا Palacio da Bolsa

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

این کاخ در مجاورت کلیسای فرانسیسکو سائو واقع شده است، کاخ دا بولسا ساختمانی عظیم است که سبک‌های کلاسیک را احیا نموده و در محل سابق کلیسای سنت فرانسیس بنا شده است. سرمایه‌گذار این پروژه انجمن تجاری پورتو است، در واقع این کاخ به عنوان مرکز فروش بورس بنا و برای تحت تاثیر قرار دادن رهبران اقتصادی اروپا طراحی شده بود. معماران متعددی در طی دوره‌ی ساخت‌وساز این کاخ که حدودا ۷۰ سال به طول انجامید، روی بنا کار کردند. با گردش در کاخ، طراحی سبک موریش که توسط گوستاو آدولفو گونکالوز سوسا انجام شده، به چشم می‌خورد و اتاق‌های عربی خودنمایی می‌کنند. این کاخ یکی ازمحبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی در پورتوست و فضای مناسبی برای پذیرایی از اشخاص معروف است.

۴. کتابفروشی Livraria Lello

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

علاوه بر شصت هزار جلد کتاب، ترکیبی پرقدرت از هنر دکو و احیای سبک‌ معماری گوتیک باعث می‌شود تا Livraria Lello، یکی از معروف‌ترین کتاب فروشی‌های اروپا باشد. شایعات دال بر آن است که این کتابخانه هنگامی که جی‌کی‌رولینگ، نویسنده‌ی کتاب هری‌پاتر که در پورتو معلم انگلیسی بود و به طور همزمان مشغول نگارش کتاب، برایش الهاماتی به ارمغان آورده و همین امر طرفداران این مجموعه را به دیدن این کتابخانه علاقمند نموده است. علاوه بر کتاب‌هایی که هر گوشه و کنار به چشم می‌خورد، آنچه این کتاب‌فروشی قدیمی را برجسته می‌سازد، راه‌پله‌ی مارپیچ دوتایی، یک پنجره سقفی با نورگیری متشکل از شیشه‌‌های رنگی و یک کافه‌ی کوچک در طبقه‌ی دوم است.

۳. برج Clerigos

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

شور و اشتیاق سبک باروک در برج Igreja dos Clerigos که در قرن هجدهم بنا شده یا کلیسای Clergy به طور کامل نشان داده می‌شود. این برج توسط نقاش و معمار ایتالیایی نیکولا ناسونی در سل ۱۷۵۴ طراحی شد، Torre dos Clerigos منطقه‌ای خاص در پورتو است که نمی‌توان این جاذبه را نادیده گرفت. این برج پرنقش و نگار ۷۶ متر ارتفاع دارد که آن را به بلندترین ساختمان پرتغال شمالی بدل کرده است. توریست‌هایی که به برج ناقوس ۲۲۵ قدمی کلیسا صعود می‌کنند، پاداشی اعم از چشم‌انداز وسیع شهر و ورودی رودخانه دورو دریافت می‌کنند.

۲. ریبریا Ribeira

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

بسیاری از مسافران پورتو بازدید خود را از ریبریا آغاز می‌کنند، منطقه‌ایی تاریخی متعلق به قرون وسطی در نزدیکی رودخانه دورو. پراسا دا ریبریا متشکل از خیابان‌های سنگ فرش‌شده‌ی باریک است که به میدانی خوش‌منظره‌ منتهی می‌شود، محلی‌ها و توریست‌ها در زیر نور خورشید استراحت می‌کنند و از مناظر ورودی رودخانه لذت می‌برند. اسکله‌ی ریبریا رستوران‌های دریایی و میخانه‌های فراوانی دارد که مکان گردهمایی محبوبی به‌شمار می‌آید. ریبریا نقطه‌ی عزیمت سفرهای دریایی در رودخانه و قایق‌سواری به‌سمت سردابه‌های شراب پورت در ویلا نوا داگایا می‌باشد. برای توریست‌هایی که پیاده یا با ماشین سفر می‌کنند، سایس داگایا امکان دسترسی آسانی به پل لوئیس دم را فراهم می‌کند.

۱. ویلا نُوا دگایا Vila Nova de Gaia

جاذبه های گردشگری پورتو پرتقال

ویلا نوا دگایا مطابق اصول فنی شهر بنا شده است. معروف‌ترین جاذبه‌ توریستی در گایا سرداب شراب پورت می‌باشند، یعنی مخازنی از شراب پورت. سرداب شراب در ریبرا دگایا، در فضایی از شهر در کرانه‌ی رودخانه‌ی دورو قرار دارد. ریبریا داگایا همچنین چندین رستوران فوق‌العاده، به‌ویژه در سایس داگایا دارد. حتی اگر علاقه‌یی به سرداب‌های شراب ندارید، از مناظر شگفت‌انگیز پورتو ریبریا دیدن کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید