بنر هدر

جاهای دیدنی املش ، ارتفاعات سرسبز و ييلاقات گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان املش با وسعتي حدود 5/469 كيلومتر مربع در مختصات جغرافيايي36 درجه و50 دقيقه تا37 درجه و 8 دقيقه عرض شمالي از خط استواو 50 درجه و 60 دقيقه تا50 درجه و16 دقيقه طول شرقي از نصف النهار مبدا و در فاصله 75 كيلومتري شهر رشت, مركز استان گيلان واقع شده است .

جاهای دیدنی املش ، ارتفاعات سرسبز و ييلاقات گیلان

اين شهرستان از شمال به دو شهرستان لنگرود و رودسر از غرب و جنوب به شهرستان سياهكل و از شرق به رحيم آباد رودسر محدود است .

آب و هوای املش به علت قرار گرفتن در كنار ارتفاعات سرسبز و ييلاقات، بسيار مطبوع مي‌باشد.

قوميت مردم املش گيلك با لهجه بيه پيش (شرق گيلان) وگويش املشي تكلم مي‌كنند. مردم املش داراي اعتقادات مذهبي بسيار قوي و اثني عشري مي‌باشند اين شهرستان نيزدر قديم مركز فرمانروايي سلاطين بوده است.

عمدتاً در بخش كشاورزي و دامپروري فعاليت دارند و آثار كشاورزي بدست آمده در اين منطقه نشانگر فعاليت‌هاي كشاورزي در 1500 سال قبل مي‌باشد، از محصولات عمده كشاورزي مي‌توان برنج، چاي، گندم، فندق، مركبات.

جاهای دیدنی املش ، ارتفاعات سرسبز و ييلاقات گیلان

گياهان دارويي، فرآورده‌هاي دامي و عسل و ابريشم را نام برد اما قسمت اعظم زمين‌هاي كشاورزي زير كشت چاي است و محصولات چاي املش حدود 32% كل توليد كشور مي‌باشد عرضه محصولات بدست آمده در روز سه شنبه انجام مي‌شود و سه شنبه بازار املش نمونه كاملي از بازارهاي سنتي گيلان مي‌باشد كه مردم اين منطقه با حضور گسترده رونق خاصي به آن مي‌بخشند، مردم املش روزهاي بازار را گالش بازار مي‌نامند. اين بازار در تمامي طول سال در روزهاي سه شنبه برقرار و اگر اين روز با مناسبت‌هاي مذهبي برخورد كند فقط نيمي از روز درآن به داد وستد مي‌پردازند

شهرستان املش از نظر ژئومرفولوژي و ناهمواري ها به سه منطقه جلگه اي, كوه پايه اي و كوهستاني تقسيم شده است.

بخش جلگه اي از آبرفت هاي رودخانه های شلمان رود, كيا رود و رود كهنه گويه به وجود آمده است كه شهر املش بر مخروط افكنه شلمان رود بنا شده است.

جاهای دیدنی املش ، ارتفاعات سرسبز و ييلاقات گیلان

پل رود (پله رود يا پلورود) و شلمان‌رود, مهم‌ترين ‌رودخانه‌هاي ‌اين‌ منطقه‌اند. پل‌ رود, بزرگ‌ترين‌ رودخانه شرق‌ گيلان‌ است‌. اين‌ دو رود از دامنه‌هاي‌ شمالي‌ البرز سرچشمه‌ مي‌گيرند و پس‌ از طي‌ مسيري‌ با شيب‌ زياد به‌ درياي‌ خزر مي‌ريزند.

بخش جلگه اي و كوهپايه اي در گذشته نه چندان دور پوشيده ازجنگل انبوه بود اما امروزه بيشتر درختان قطع گرديده و به باغات چاي تبديل شده است.

بخش كوهستاني در جنوبي ترين قسمت شهرستان واقع شده و پوشيده از مراتع و بلند ترين قله آن ناتشكوه است

مناطق جلگه اي و كوهپايه اي داراي آب و هواي معتدل خزري و مناطق كوهستاني با زمستان هايي سرد و پوشيده از برف و يخبندان و تابستان هايي خنك و دلپذير است.
و متوسط بارندگي‌ ساليانه اين شهرستان, بيش از هزار ميلي‌متر است‌.

پوشش گياهي و جانوري: درختان‌ توسكا، افرا، انار ترش‌، انجير، ازگيل‌ (كنوس‌)، فندق‌، گردو، راش‌، شرم‌، بلوط، ممرز، توت‌، ون‌ و آزاد از رستني هاي‌ مهم‌ اين‌ ناحيه‌اند. همچنين‌ گياهان‌ دارويي‌ از قبيل‌ گل‌ بنفشه‌ و ختمي‌، گل‌ گاوزبان‌ و كود كوتو در اكثر نقاط املش‌ مي‌رويند.

جاهای دیدنی املش ، ارتفاعات سرسبز و ييلاقات گیلان

از جانوران‌ و پرندگان‌ روباه‌، شغال‌، گرگ‌، سمور، خرگوش‌، تيهو و سا, عقاب و انواع گونه هاي پرندگان جلگه اي و كوهستاني را مي‌توان‌ نام‌ برد.

مكان ها و جاذبه هاي گردشگري شهرستان املش:

*تالاب زر بيجار املش مناطق ييلاقي و باغات چاي
*غار لياروي واقع در روستاي لياروي بلوردكان املش
*غار تلاين گورج و هفت خم تله سر
*بافت تاريخي شهر املش
* يخچال طبيعي ملجه دشت
*دهكده ييلاقي خسيب دشت
* هلودشت
*چشمه آب معدني لوزان
*برج تاريخي ميل امام
* ساختمان قديمي محمد تقي خان صوفي سياوش
*ساختمان قديمي عبدالعلي خان صوفي
*ساختمان قديمي گوهر تاج خانم
*سه شنبه بازار املش
*آرامگاه چهار تن از سلاطين كيايي .

جاهای دیدنی املش ، ارتفاعات سرسبز و ييلاقات گیلان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید