بنر هدر

جاهای دیدنی شیراز | شهر بهار نارنج

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان فارس یکی از استانهای مهم برای گردشگری کشور ایران بشمار می رود. چون که مهمترین آثار تاریخی و طبیعی و تمدن ایران در این استان قرار گرفته است. نه تنها مهمترین آثار تاریخی ایران بلکه جهان، به نام تخت جمشید در این استان و در شهرستان مرودشت قرار گرفته که خود سند معتبر تمدن ایران بحساب می آید و از مهمترین جاهای دیدنی شیراز است.

 اين سرزمين، از چند هزار سال پيش زيستگاه پر رونق اقوام بومی ايران، و به ويژه، عيلاميان بوده و از اين قوم، آثار بسياری در گوشه و كنار فارس، هم چون كورنگون ممسنی، نقش رستم، تخت جمشيد ( مرودشت) به جای مانده است.

سه هزار سال پيش از اين، قومی كه خود را آريايی می خواندند، از جنوب روسيه امروزی به فلات ايران سرازير شدند و پس از زد و خوردهای فراوان با بوميان آن سامان، به پيروزی رسيدند و برای خود سكونتگاه هايی بر پا داشتند .

شیراز شهر بهار نارنج و باغ های دلگشاست. شهری که پر از مسجد و خانه های قدیمی است که نمی توان بدون دیدن‌شان شیراز را ترک کرد. اینجا جایی است که محبوبیتش فقط به خاطر حافظیه و سعدیه نیست و همه شهر به آلبوم عکسی دیدنی می‌ماند. به جاهای دیدنی شیراز سفر کنید و از دیدن مناظر زیبا و تاریخی لذت ببرید.

شاید حافظ توانسته است به بهترین شکل ممکن شیراز را معرفی و توصیف کند:

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش خداوندا نگه دار از زوالش
ز رکن آباد ما صد لوحش الله که عمر خضر می‌بخشد زلالش
میان جعفرآباد و مصلا عبیرآمیز می‌آید شمالش
به شیراز آی و فیض روح قدسی بجوی از مردم صاحب کمالش
که نام قند مصری برد آن جا که شیرینان ندادند انفعالش
صبا زان لولی شنگول سرمست چه داری آگهی چون است حالش
گر آن شیرین پسر خونم بریزد دلا چون شیر مادر کن حلالش
مکن از خواب بیدارم خدا را که دارم خلوتی خوش با خیالش
چرا حافظ چو می‌ترسیدی از هجر نکردی شکر ایام وصالش

حافظ

جایی که شکوه و زیبایی دروازه قرآن، باغ های متعدد شهر، ارگ کریمخانی، بازار و حمام شهر که یادگارهای چندساله شهرند، تو را در خودش غرق می‌کند. می‌توان ساعت‌ها در هرکدام قدم زد و از آنهمه زیبایی به وجد آمد. ما در این پست جاهانی دیدنی شیراز را به همراه آدرس‌شان آورده‌ایم تا دیدن و رسیدن به این همه شکوه آسان‌تر شود.

معرفی و توضیحات کامل جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن شیراز

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

در شمال شرقی شهر شیراز دروازه‌ای قرار دارد که تنها دروازه به جامانده شیراز از زمان قدیم و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. در قدیم قرآنی در بالای دروازه قرارداده بودند تا مسافران به سلامتی از زیر آن عبور کنند و از آن زمان به بعد دروازه به قرآن معروف شد. قرآنی معروف به هفت من که این روزها در موزه پارس شیراز نگه داری می‌شود.

دروازه قرآن شب‌ها و باوجود نورپردازی دیدنی‌تر است، ضمن اینکه در ده متری‌اش مقبره خواجوی کرمانی و در ۵۰۰ متری‌اش باغ جهان نما قرار گرفته است.

آدرس: خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت، کنار فلکه طاووسیه

حافظیه شیراز

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین اماکن گردشگری شیراز، آرامگاه حافظ است. جایی که در اطرافش، محوطه و باغ دل انگیزی هم دارد و می‌توان در آن پیاده‌روی کرد.

بنای آرامگاه مربوط به سال ۱۳۱۵ و برگرفته از معماری دوره هخامنشی و زندیه است و در بیشتر مواقع سال تقریبا درآن جای سوزن انداختن نیست. در اطراف آرامگاه فالوده فروشی‌های زیادی هم هست که نباید از خیرشان گذشت.

آدرس: میدان آزادی معروف به فلکه گاز شیراز

سعدیه شیراز

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

سعدیه یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است و با آن حوض های مستطیلی و پر از ماهی‌اش و باغ پر از گلش در همسایگی باغ دلگشا قرار گرفته است. اینجا جایی است که سعدی، شاعر معروف قرن هفتم روزهای آخر عمرش را در آن گذرانده و پس از مرگ در آن دفن شده است.

در زمان ایلخانان بنای ابتدایی مقبره ساخته و در دوره‌های متعدد مرمت و بازسازی شده تا در نهایت در دوره پهلوی به شکل و شمایل امروزی‌اش درآمده و جایی شده که مردم به آن می‌آیند و شعرهای سعدی را زیرلب زمزمه می‌کنند.

آدرس: شمال شرق شیراز، میدان بوستان

بازار وکیل

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

بازار شیراز ۳۰۰ سال قدمت دارد و یادگار دوره زندیه است. اینجا جایی است که به نظر خیلی‌ها با سقف چهارسوقش که از چهارطرفش، چهار بازار منشعب می‌شود یکی از قشنگ‌ترین بازارهای ایران است.

بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شده و معماری آن برگرفته از بازار قیصریه لار و اصفهان است. در بازار وکیل همه سوغاتی‌ های شیراز را می‌شود پیدا کرد.

سوغاتی‌هایی نظیر انواع دست بافت ها، میناکاری، عتیقه و عرقیات و شیرینی های مشهور. از بازار وکیل تا مسجد و حمام وکیل نیز چند قدم بیشتر راه نیست.
آدرس: بعد از میدان شهرداری، شرق میدان شهدا

راهنمای مراکز خرید شیراز

ارگ کریمخانی

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

ارگ کریمخان مهمترین و بزرگترین بنای دوره زندیه است. زمانی وکیل الرعایا در آن زندگی می‌کرد و بعدها در دوره پهلوی مدتی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شد تا امروز که مردم در جلوی بنای آجری ارگ می‌ایستند و مجذوب آنهمه شکوه می‌شوند.

داخل ارگ پر از ایوان‌ها، اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ است، به اضافه حمامی اختصاصی که زمانی محل استحمام شاهان بوده است.
آدرس: خیابان کریمخان زند

مسجد وکیل

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی که در چند قدمی بازار وکیل قرار گرفته یکی از شاهکارهای معماری زندیه است. مسجد دو ایوان و شبستان جنوبی و شرقی دارد و صحن و ایوان‌هایش پوشیده از کاشی کاریست.

مسجد وکیل جایی است با خطوط و نقوش ساده و بی‌آلایش که در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز را می‌شود دید و هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان پیدا کرد که میناکاری نشده باشد، انگار که در کاخی لاجوردی ایستاده باشید.
آدرس: غرب بازار وکیل، انتهاى راسته شمشیرگرها

مسجد نصیرالملک شیراز

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

می‌گویند مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیاست و بیراه هم نمی‌گویند. نصیرالملک مسجدی است پر از کاشی کاری، مقرنس‌هایی بی‌مانند، به اضافه شیشه‌هایی رنگی و به همین دلیل هم به آن مسجد صورتی ایران می‌گویند. ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده.

درهای ورودی مسجد، دو در بزرگ چوبی است و ستون‌های آن یکی از زیباترین ستون‌هاست و شبستان غربی‌اش پوشش آجری دارد و سنگتراشی‌هایش از آن نمونه‌ای از معماری شگرف دوره قاجار پیش رویمان قرار می‌دهد.
آدرس: جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نزدیک شاه چراغ، کوچه نصیر الملک

باغ های دیدنی شیراز

باغ ارم از بهترین جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

تاریخ ساخت باغ ارم را به زمان سلجوقیان نسبت داده‌اند و در زمان ناصرالدین شاه عمارت‌های نیمه کاره تکمیل و بازسازی شد. باغ ارم، باغ پر دارو درختی است و به دلیل تنوع بالای گیاهانش به شکل نمایشگاهی از انواع گل‌ و گیاهان درآمده‌است.

بلندترین درخت سرو شیراز در باغ ارم قرار دارد و جدا از آن باغ پر از درختان میوه‌ای همچون، ازگیل، نارنج، خرمالو، گردو، زردآلو، بادام، سیب، به و گلابی است و بنایش به دلیل گچ بری‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگارنگش یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه است.

در حال حاضر باغ گیاه‌شناسی باغ ارم در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق است، ضمن اینکه باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.
آدرس: شمال غربی شیراز، خیابان ارم

باغ دلگشا شیراز

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

باغ دلگشا، تاریخ پرفراز و نشیبی را از سرگذرانده است. زندیان باغ دلگشا را به سبک معماری ساسانیان ساختند و در زمان قاجار، باغ در اختیار خانواده قوام الملک بود و کوشک هایی نیز به آن اضافه شد.

باغ دلگشا که نخستین کلاه فرنگی ایران هم در آن به ثبت رسیده، آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش به گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال در باغ باصفایش آرمیده اند.
آدرس: شمال شرقی شیراز، در مسیر آرامگاه سعدی

باغ عفیف آباد

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

باغ عفیف‌آباد از جمله جاهای دیدنی شیراز در دوره صفویه از باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در این دوران این باغ توسط شاهان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در زمان قاجاریه، میرزا علی‌خان قوام‌الملک این باغ را خریداری و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی زیبا و آراسته در آن بنا نمود. قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد.

در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم، خواهرزاده بانی باغ می‌رسد. وی در این باغ دگرگونی و بهسازی گسترده‌ای پدید آورد و به همین جهت پس از آن این باغ به نام عفیف‌آباد معروف می‌شود.

آدرس: خیابان عفیف آباد

باغ نارنجستان قوام

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

همینکه قوام به حکومت فارس رسید، بناهای زیادی در آن ساخت که باغ قوام یا نارنجستان قوام از جمله آنها بود. در این باغ زمانی قوام زندگی می‌کرد و حالا با پاگذاشتن در آن بوی درخت‌های نارنج هوش از سرت می‌برد.

طرح بنای اصلی و ایوان دو ستونی عمارت از شیوه معماری دوره زندیه اقتباس شده و مجموعه‌ای از حجاری، نقاشی، گچ بری و آئینه کاری دوره قاجاریه را درآن می‌توان دید.

باشکوه‌ترین قسمت باغ به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز، ایوان بزرگ آن با دو ستون سنگی یکپارچه و سقف مسطح تزیین شده است و فقط هم زیبایی‌ها به همین ختم نمی‌‌شود و در دو قدمی خانه قوام، عمارت باشکوه قاجاری دیگری به اسم زینت الملک قرار گرفته است.
آدرس: قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند

حمام وکیل

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

یکی از بناهای مجموعه زندیه علاوه بر بازار وکیل و مسجد وکیل، حمام وکیل است. این حمام در گذرگاه عمومی نزدیک به راسته بازار در مسجد وکیل قرار گرفته است. ورودی بنا توسط یک راهرو و هشتی به بینه حمام(رختکن) راه پیدا می‌کند.

فضای بینه فضایی است هشت گوشه با حوضی در میان، سکوها و رختکن‌ها در اطراف آن قرار گرفته که از نظر مساحت و تزئینات از سایر بخش‌های حمام مشخص‌تر است.

در بینه آهک‌بری‌هایی در دو لایه کار شده که لایه زیرین متعلق به دوره زندیه و لایه رو مربوط به حکومت صفویه می‌شود. آهک‌بری‌هایی مزین به نقوش گیاهی، هندسی، مجالس و قصه‌های تاریخی، لبه‌ بالای ستون‎ها و دورتادور زیر سقف را تزیین کرده‌اند. در بالای این بخش تزیینی نورگیرهای سقف قرار دارد. سقف بینه در هشت ستون سنگی و گلی یکپارچه متکی است.

مقبره کوروش در پاسارگاد شیراز
جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

این بنا آرامگاه نخستین منادی آزادی و حقوق بشر، کوروش بزرگ است که همانند گوهری در میان دشت پاسارگاد خود نمایی می کند. آرامگاه در گذشته میان باغ های سلطنتی قرار داشته که از هر سوی دشت نمایان بوده است. لیست جاهای دیدنی شیراز بدون پاسارگاد معنایی نخواهد داشت.

این بنا در عین سادگی بسیار زیبا و چشم گیر است و در زمان حیات کوروش بزرگ به دستور وی ساخته شده است. بنای آرامگاه با تکنیک و مهندسی دقیق اجرا شده به گونه ای که پس از گذشت 25 قرن هنوز استوار و پابرجاست.

مساحت آرامگاه 156 متر مربع و ارتفاع آن نزدیک 11 متر است. سنگ هایی که در ساخت بنا به کار رفته از نوع سنگ سفید مرمر نماست که از کوه سیوند در فاصله 30 کیلومتری جنوب غرب پاسارگاد استخراج شده و به این مکان انتقال یافته است.

آدرس مقبره کوروش در پاسارگاد شیراز: شهرستان پاسارگاد، بخش پاسارگاد، ضلع جنوبی میراث جهانی پاسارگاد، آرامگاه کوروش

شاهچراغ
جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

شاه‌چراغ از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز آرامگاهی است که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، در آن به خاک سپرده ‌شده‌اند.

علاوه بر این دو مقبره، ساختمان های دیگری نیز در مجموعه‌ی حرم بنا شده است. مسجد شهدا، بازار شاه‌چراغ، کتابخانه‌ مرکزی و موزه‌ی آستان مقدس ازجمله‌ آن‌هاست.

آدرس شاهچراغ: شیراز- میدان احمدی

باغ جهان نمای شیراز
جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است که در شمال شرقی شهر شیراز و ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن) و بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد. این باغ در حال حاضر در اختیار صدا و سیمای شهر شیراز است.

آدرس باغ جهان نمای شیراز: شیراز، خیابان حافظ

حرم سید علاءالدین حسین

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

آدرسحرم سید علاءالدین حسین: شهرستان شیرازـ خیابان آستانه- تقاطع خیابان حسینی

سیدعلاءالدین حسین (علیه السلام) برادر ابوینی حضرت احمد بن موسی شاه چراغ (علیه السلام) می باشد.
امیرعلاءالدین حسین (علیه السلام) را از جمله همراهان احمدبن موسی (علیه السلام) دانسته اندکه در حدود سال 202 هـ.ق از مدینه عازم ایران شده و در شیراز به شهادت رسیده است. گویند که وی به سن سیزده سالگی پس از تفرق سپاهیان احمدبن موسی (علیه السلام) در محله باغ قتلغ خان به شهادت رسیده است.

حرم سید تاج الدین غریب

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

از جاهای دیدنی شیراز، امامزاده های این شهر هستند. یکی از این امامزاده ها، امامزاده سید تاج الدین غریب است.

امامزاده سیدتاج الدین غریب (علیه السلام) دو لقب داشته است؛ يکى «تاج‌الدين» و ديگرى «غريب» که به تاج الدین غریب معروف بوده و شیرازیها به آن سید حاج غریب هم می گویند.
شجره ایشان منتسب به جعفر بن فضل بن علی بن ابیطالب (علیه السلام) می باشد. در مجاورت ضریح مقبره ای دیگر قرار گرفته که منسوب به محمدبن حسن مثنی بن حسن بن علی بن ابیطالب (علیه السلام) است.

آدرس حرم سید تاج الدین غریب: شیراز، دروازه کازرون، محله سنگ سیاه، بلوار سیبویه

حرم امامزاده ابراهیم

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

از گفتار علمای بزرگ انساب به این نتیجه می رسیم که شخصیت مدفون در این بقعه، سیدجلیل القدر امامزاده عظیم الشأن ابواسحاق ابراهیم بن الحسین بن علی بن محسن بن ابراهیم بن موسی بن ابراهیم الاصغربن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که نقابت سادات شیراز و تمام متصرفات عضدالدوله دیلمی را در قرن چهارم هجری به عهده داشته و این منصب پس از وفات وی در دهه آخر همین قرن به فرزندان او رسیده است.

آدرس حرم امامزاده ابراهیم: بخش مرکزی ـ شهر شیراز ـ بلوار سیبویه

حرم علی ابن حمزه

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

حضرت علی ابن حمزه (علیه السلام) به همراه کاروان احمد ابن موسی (شاهچراغ) جهت یاری عموی خویش امام رضا (علیه السلام) از مدینه رهسپار خراسان شدند.

اما مامون خلیفه عباسی با انگور زهر آلود امام رضا (علیه السلام) را به شهادت رساند و با انتشار این خبر قتلغ خان حاکم فارس کاروان شاهچراغ را در نزدیکی شهر شیراز مورد حمله قرار داد. در این حمله حضرت علی ابن حمزه (علیه السلام) به شدت مجروح شدند و بر اثر شدت جراحات در غاری در کوه صَبَوی شیراز مخفی شدند.

آدرس حرم علی ابن حمزه: جنوب دروازه قرآن، نزدیک به دروازه اصفهان، خیابان حافظ، جنب پل علی بن حمزه

گهواره دید و چاه مرتاض علی

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

چاه مرتاض علی در ورودی شهر شیراز بر بالای تپه‌ای‌ مشرف به دروازه قرآن بنا شده است. برای رفتن به آنجا باید پلکان گهواره دید (کوهی مشرف به دورازه قرآن) را که از بوستان کوهپایه شروع می شود پیمود و بعد از رسیدن به گهواره دید از طریق راه پیاده رو سنگلاخی که بر بالای کوه از طرف گهواره دید به سمت مشرق کشیده شده پیش رفت و بعد از طی حدود ۷۰۰ متر خاکی به آنجا رسید.

آدرس گهواره دید:‌ روبروی دروازه قرآن

گالری آب

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

در این موزه گالری تعداد 29 اثر از آثار هنرمندان نقاش و گرافیست در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. تابلوهای منوچهر معتبر، بهرام دبیری و حسین ماهر هرکدام 3 اثر، از استاد ابراهیم حقیقی 5 تابلو حاوی نقاشی خط و 12 اثر از مجموعه عکاسی های این استاد گرافیک و طراحی ایران به نمایش گذاشته شده است.

همچنین فضای موزه گالری آب شیراز قابلیت برپائی برنامه هایی نظیر نمایشگاه های هنری، کنسرت موسیقی و اجرای تئاتر را دارد.

آدرس گالری آب شیراز: شیراز، میدان توپخانه، ضلع شرقی ارگ کریمخانی

چشمه شش پیر شیراز

جاهای دیدنی شیراز ، شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا

چشمه ای که در 8 کیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد و از میان شکاف های کوه به آرامی بیرون می آید و چندمتر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد که هر تازه واردی را به هیجان می آورد.

چشمه شش پیر که به آن دریاچه هم گفته می شود، در میان اهالی استان فارس، عروس دریاچه های ایران لقب گرفته است و مردم محلی آن را مقدس می دانند و هر سال در وقتی معین به کنار این چشمه می آیند و دعا می کنند.

شش پیر به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز این روزها نه تنها به دلیل جاذبه های طبیعی چشمگیرش تبدیل به یک مکان گردشگری شده، بلکه با ماهی های کم نظیر و بزرگی که دارد، یک سایت غنی ماهیگیری برای گردشگران ماهیگیر هم به شمار می رود.

آدرس چشمه شش پیر شیراز: 15 کیلومتری شهر اردکان و در 8 کیلومتری روستای برشنه

محصولات سفر

8 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی شیراز | شهر بهار نارنج»

  1. سلام
    ممنون از راهنمایی هاتون.
    ولی شیراز خیلی جاهای دیدنی بیشتری داره مثلا در مورد پارک دراک،زیپ لاین و پل معلقش یا اقامتگاه های بوم گردیش مثل خانه باغ ایرانی،اقامتگاه سووشون و یا خانه باغ پرهامی چیزی ننوشتین.
    روستای قلات،عمارت شاپوری، اکوپارک صدراو….

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید