بنر هدر

میلیون‌ها خرگوش رنگارنگ در جزیره ژاپن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر از شما بپرسند آیا مایل هستید به جزیره‌ای وسط اقیانوس آرام که توسط جانوران وحشی اشغال شده سفر کنید، چه می‌گویید؟ قطعا سفر پر خطری را تجسم می‌کنید. بله چنین شرایطی قطعا خطرناک خواهد بود. مگر اینکه منظورمان از جزیره، جزیره‌ی «Ōkunoshima» ژاپن باشد. در این حالت نه تنها نمی‌ترسید، بلکه با خرگوش‌های بسیار زیادی دوست خواهید شد.

نزدیکتر نشوید

چنانچه تاکنون از کنار خرگوش‌ها در حیات وحش رد شده باشید، قطعا فهمیده‌اید که خیلی نمی‌توان به این موجود زیبا و ظریف نزدیک شد. چرا که احتمالا با تمام سرعت از دست شما فرار خواهد کرد. البته این واکنش بسیار طبیعی و منطقی است. خرگوش‌ها هیچ وسیله‌ی دفاعی در برابر دشمنان خود ندارند و در صورت گیر افتادن بسیار آسیب‌پذیر هستند. پس عاقلانه‌ترین راه، فرار است. خرگوش‌ها تا جایی که پاهای کوچک‌شان همراهی کنند، می‌دوند.

میلیون‌ها خرگوش رنگارنگ در جزیره ژاپن

اما خرگوش‌های جزیره ی سراسر خرگوش «Ōkunoshima» ژاپن از این قاعده مستثنا هستند و به گونه‌ی کاملا متفاوتی عمل می‌کنند. با اینکه این حیوانات وحشی‌اند، ولی لحظه‌ای برای پریدن و جست و خیز اطراف میهمانان و بازدیدکنندگان این قسمت از دریای «Inland» که به نام Usagi Jima یا همان جزیره‌ی خرگوش‌ها شناخته می‌شود، درنگ نمی‌کنند. حضور پرتعداد این حیوان در جزیره باعث شده تا فکر کنیم در رویاهای کودکی خود سیر می‌کنیم تا واقعیت.

این همه خرگوش از کجا آمده‌اند؟

میلیون‌ها خرگوش رنگارنگ در جزیره ژاپن

بگذارید کامل توضیح بدهیم. «Ōkunoshima» به طور طبیعی دارای زیست بومی که محل زندگی خرگوش‌ها باشد، نیست. شاید منتظر داستانی زیبا از نحوه ورود خرگوش‌ها به این جزیره باشید، اما باید بگویم که بر اساس افسانه‌های ژاپنی جزیره سرگذشت و ریشه‌ی سیاهی دارد. ماجرا از سال ۱۹۲۹ شروع می‌شود. ارتش امپراطوری ژاپن، از این جزیره به عنوان سایت مخفی تولید گاز‌های سمی استفاده می‌کردند و خرگوش‌های بخت برگشته برای آزمایش‌ این گاز‌ها به Ōkunoshima منتقل شدند. با توجه به افسانه، عده‌ای از این خرگوش‌ها قبل از اینکه مورد آزمایش قرار گیرند، موفق به فرار شدند و پس از آن جنگ جهانی دوم پایان یافت و آن‌ها ساکن جزیره ماندند.

اما الیس کراس، پروفسور علوم سیاسی ژاپنی الاصل دانشگاه کالیفرنیا بر این باور است که:

ماجرای «o» یا همان داستان خرگوش‌های ژاپنی این گونه که در افسانه‌ها آمده، نیست!

میلیون‌ها خرگوش رنگارنگ در جزیره ژاپن

او می‌گوید:

توریست‌ها و بچه مدرسه‌ای‌ها برای افزایش جاذبه توریستی این منطقه، خرگوش‌ها را در جزیره رها کرده‌اند و از آنجا به بعد نیز خرگوش‌ها کاری که در آن ماهر هستند را بخوبی انجام دادند؛ تولید مثل!

بعد از گذشت سال‌ها، جمعیت خرگوش‌های ساکن جزیره به بالای ۱۰۰۰ میٰ‌رسد و همین وضعیت آن‌ها را دچار مشکلاتی کرده است که مهم‌ترین آن‌ها فراهم کردن غذای کافی است. جزیره خرگوش‌ها همیشه هوای آفتابی همراه با رنگین کمان را تجربه نمی‌کند. در نتیجه در روزهای سرد و بارانی که گردشگران ترجیح می‌دهند در محل اقامت خود استراحت کنند، کسی به خرگوش‌ها سر نمیزند تا به آن‌ها غذا دهد و خود جزیره نیز نمی‌تواند غذای بالای ۱۰۰۰ خرگوش پرجنب و جوش را فراهم کند.

پس سه درس مهم را بخاطر داشته باشید:

۱. هیچ وقت سلاح‌های شیمیایی را روی خرگوش‌ها آزمایش نکنید.

۲. هیچگاه کلنی خرگوش خود را در محل دور از دسترس قرار ندهید.

۳. اگر به جزیره‌ی خرگوش‌ها می‌روید، حتما غذای اضافه با خود بیاورید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید