بنر هدر

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دیدنی های شهر لار

شهر لار ،یکی از شهرهای توریستی ایران می باشد که در جنوب استان فارس واقع شده است. این شهر جنوب شرقی ترین شهر استان فارس می باشد. شهرستان لار در یک دشت واقع شده است و آب و هوای آن بسیار گرم است. در حد فاصل شهرستانهای داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده‌است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۹۱۵ متر است. در میان ۷۵ بلوک فارس «بلوک لار» تحت عنوان (گله دار) وسیعترین از همه و۴۵x۵۷ فرسخ یعنی در حدود ۱۲۶۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. سرزمین لار در زمان ساسانیان بدلیل احداث آتشکده در این شهر مورد توجه بوده است و از اواخر قرن هشتم هجری قمری مرکز ضرب سکه بوده ، سکه‌ دار (لاربن‌)، در سواحل‌ خلیج‌ فارس‌ و هند رایج بوده است.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

بر اساس آثار به جا مانده و نوشته های جهانگردان ، حداقل از دوران ساسانی تاکنون در این ناحیه سکونت وجود داشته است.“مهم ترین صنایع دستی منطقه لارستان، کوزه گری” می‌باشد. “حلوا پزی” نیز در مرکز شهرستان لار، رایج است و از صنایع دستی منطقه به حساب می‌آید.مهم ترین عامل در شکل گیری شهر لار، عامل دفاعی بوده است که جهت حفاظت از راه های تجاری انجام شده است و بر همین مبنا می‌توان گفت که، مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری این شهر، عامل اقتصادی بوده، که این مساله طی سال های بعد هم‌چنان به عنوان مهم ترین عامل در ابقای شهر یا رکود و رونق آن مطرح بوده است.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

تاریخچه ی شهر لار

در زمان های قدیم به منطقه ی وسیعی از جنوب ایران ، لارستان می گفتند که مشتمل بوده از لامرد ، پارسیان ، بستک ، لار ، مهر و گراش ، زرین دشت ، فورگ و داراب . تمامی این مناطق جز لارستان و به مرکزیت لار بوده است.

زمینه لرزه های فراوان شهر لار را ویران کرده است. این زمین لرزه ها از ۷۰۰ سال پیش تاکنون و هر ۴۵ سال یا ۹۰ سال یک بار لار را ویران کرده است.  پس از زلزله هولناک در اردیبهشت سال ۱۳۳۹، شهر لار جدید به کمک افراد نیکوکار طبق یک نقشه عجیب و شگفت انگیز بنا شد که براساس اصول ایمنی و ضد زلزله ساخته شده است. به این صورت که کلیه خیابان ها همدیگر رو قطع می کنند. این نقشه، شهر رو مملو از تقاطع کرد اما حتی یک کوچه هم در اون وجود ندارد. خیابان‌های عریض و ساختمان های کم ارتفاع و محکم، به مردم این شهر در هنگام وقوع زلزله، شانس بیشتری برای ادامه زندگی می بخشد.

لارستان در عصر صفویه به دلیل واقع شدن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌است. عصر قاجاریه را در لار می‌توان آرامش قبل از طوفان نامید. با مرگ فتحعلیخان حاکم قدرتمند منطقه، خلاء قدرت سیاسی در لارستان نمایان شد و در نهایت منجر به دعوت از آیت‌الله سید عبدالحسین لاری به لار و آغاز نهضت مشروطیت گردید.

جاهای دیدنی شهر لار

شهر لار به دلیل نزدیکی به خلیج فارس مکانی جهت گردشگران خارجی و ایرانیان مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس می باشد. این شهر دارای فرودگاه بین المللی می باشد. سوغات محلی و مشهور لارستان ، حلوای مسقطی لاری است. به دلیل نوع آب و هوای آن که گرم و خشک است، نخلستان­های فراوان از یک سو و آب انبارها از سوی دیگر به جلوه شهرستان افزوده است. این شهرستان با پنج واحد اقامتی برای پذیرای میهمانان و گردشگران دارد. جاذبه های گردشگری شهر لار را می توان در سه دسته قرارداد .جاذبه های مذهبی ، جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

جاذبه های مذهبی شهر لار

امام زاده میر علی بن حسین (ع)

این امامزاده در پایین دو قلعه اژدها پیکر و قدمگاه قرار گرفته است و بنای فعلی آن نوساز می باشد.اصل بنا در حدود ۷۰۰ سال پیش ساخته شد، گنبد و دو گلدسته آن با کاشی­کاری­های زیبا معرق شده است.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

جاذبه های تاریخی شهر لار

قلعه اژدها پیکر

بنای قلعه ی اژدها پیکر مربوط به دوران پیش از اسلام است. بر فراز کوهی در غرب لار قرار گرفته و به دلیلشکل ظاهری آن به اژدها به این نام معروف شده، که از این بنا دروازه ورودی، پایه­های چند اتاق، آب انبار و چاه بر جای مانده است.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

مقبره مادر نادر

این مقبره به مقبره ی ننه ی نادر معروف است که دارای اطاقی چهارگوش به ابعاد ۴/۵ در ۴/۵ متر به همراه گنبد مخروطی شکل می­باشد و در مجاور قلعه اژدها پیکر واقع شده است.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

بازار قیصریه لار

بازار قیصریه ، یکی از آثار مهم معماری ، تجاری و تاریخی فارس محسوب می گردد. زمان ساخت این بازار احتمالا به اوایل قرن هشتم هجری می رسد. این بازار دارای یک چهارسوق هشت ضلعی با سقف گنبدی و در چهارسو، چهار بازار منشعب از آن می باشد. ارتفاع سقف آن ۱۸ متر است. کتیبه­ای به خط نستعلیق مربوط به همان زمان پیرامون چگونگی ساخت بازار در دهانه داخلی آن قرار داده شده است. بازار قیصریه شامل دو راسته بازار شرقی غربی و شمالی- جنوبی است که در هر کدام ۲۴ دهانه حجره وجود دارد.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

قلعه چرو لار

این قلعه مربوط به دوره ی اسماعیلیان بوده که در ۱۵ کیلومتری غرب دریاچه برم شود و بر فراز کوه چروه واقع شده است. قدمت این قلعه به قرن پنجم هجری می رسد.

قلعه قدمگاه لار

قلعه ی قدمگاه در شمال غربی شهر قدیم لار، بر روی محوطه ای وسیع و مرتفع که از سه طرف شیب تندی دارد ، قرار گرفته است. قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام می رسد. این قلعه در واقع پوششی دفاعی برای شهر بوده است که در زمان تسلط صفویان بر لار ، این قلعه تخریب شد و هم اکنون از بقایای به جا مانده ی آن می توان به دیواره ی شمال و دو برج اشاره کرد.

پل عباسی لار

این پل که در عهد صفویه در شرق رودخانه ی شور لار بنا شده است ، احتمالا هفت ستون داشته که بیشتر آن ها هنور هم باقی مانده اند.

آب انبار سید جعفری لار

یکی از قدیمی ترین آب انبارهای لار است که گنبدی جالب دارد. قطر طاق آن ۱۴ متر و ارتفاع آن ۱۰ متر است. عمق‌ منبع‌ آب‌ آن‌ ۲۰ متر می‌باشد و آب‌ آن‌ از طریق‌ شبکه‌ آبرسانی‌ عصر صفویه‌، تأمین‌ می‌شده‌ است.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

جاذبه های طبيعی شهر لار

باغ نشاط

این باغ در کنار رودخانه ی خشک در مرکز شهر قدیم لار قرار گرفته است. باغ نشاط مربوط به دوران صفویه است و شامل یک بنای دو طبقه با زیر زمین است. در وسط شاه ­نشین عمارت، منفذی ۸ ضلعی جهت نورگیری و تهویه هوای زیرزمین قرار دارد. زیرزمین این عمارت در سال­های اخیر به عنوان زورخانه سنتی و این بنا در دوره­های بعد از صفوی  به عنوان دارالحکومه مورد استفاده بوده است. درکنار عمارت، حمام با سقف هلالی و ستون­های سنگی مارپیچ و آهک بری­های زیبا واقع شده است. از دیگر آثار شهرستان لارستان می­توان بنای پیرسرخ، مسجد جامع لار، پل و بند رودخانه خشک، آب انبارهای دهان شیر و آب انبارهای متعدد دیگر را نام برد.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

منطقه حفاظت شده لار

این منطقه در شرق شهرستان لارستان و در مرکز مشترک استان فارس و هرمزگان قرار گرفته است و حدود ۱۵۱۲۸۴ هکتار وسعت دارد. این‌ منطقه‌، از نظر برخورداری‌ از گونه‌های‌ گیاهی‌ و جانوری‌ خاص‌ مناطق‌ گرمسیری‌ و قوچ‌ لارستان‌، یکی‌ از مناطق‌ بی‌نظیر و قابل‌ توجه‌ گردشگاهی‌ و پژوهشی‌ است‌.

جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس

رودخانه شور لار

این رودخانه حاصل بهم پیوستن چندین نهر که از کوه های سیاه ، ملک تیر و جم سرچشمه می گیرند ، تشکیل شده است. رود شور لار، پس‌ از جذب‌ زهکش‌ دشت‌های‌ لار و علی‌آباد و دریافت‌ آب‌ چند چشمه‌ دیگر، از شهرستان‌ لار، خارج‌ می‌گردد.

کهن ترین بنای تاریخی لارستان

کهن ترین بنای تاریخی در لارستان، مربوط به دوران اشکانیان بیش از دو هزار سال قبل آتشکدهُ کاریان است، که یکی از سه آتشکده بزرگ ایرانی در دوران قبل از اسلام است و نام آن را به زبان فرس قدیم، «آذر فَرَنْبَعْ» گفته‌اند. بنای این آتشکده اکنون به صورت تلی از خاک به نام (تمب تشی) در نزدیکی روستای کاریان، از توابع بخش جویم به چشم می‌خورد.

راه‌های باستانی لارستان

وجود راه‌های باستانی که از فیروزآباد و استخر از طریق خنج، و علامرودشت و فال و اسیر به طرف بندر باستانی سیراف، و جنوب می‌رفته‌است و آثار آن بر جای مانده در این مسیر، از نشانه‌های وجود فرهنگ و تمدن پیش از اسلام در این منطقه‌است. نام این شهر در متن‌های تاریخی پیش از اسلام به شکل‌های مختلف آمده‌است که از آن جمله در شاهنامه فردوسی لاد (سپاهان به گودرز کشواد داد * به گرگین میلاد هم لاد داد)، و در تاریخ طبری (اَلار) و در متن‌های ارمنی پیش از اسلام (گِلار) ذکر شده و مشخص می‌شود که نام کنونی برگرفته از اسامی پیش از اسلام می‌باشد که در طول زمان، به دلایل مختلف، تغییر شکل یافته‌است. آنچه از جمع‌بندی تاریخ این دوره می‌توان ذکر کرد، این است که منطقهُ لارستان پیش از اسلام، به دلیل وجود آتشکدهُ کاریان و نیز عبور جاده‌های کاروانی مسیر سیراف از نواحی شمالی آن، دارای اهمیت خاصی بوده‌است و همین امر باعث شده تا در اوایل دورهُ اشکانیان مراکز شهری مختلفی به وجود آید که از آن جمله می‌توان شهرهای لار، اسیر، اشکنان، خنج، کاریان و فرشته جان را نام برد.

بناهای تاریخی لارستان

از جمله بناهای تاریخی پیش از اسلام در لارستان تمب بت، آتشکدهُ کاریان، قلعه اژدها پیکر در لار، آتشکدهُ محلچه در بین راه اصلی لار به شیراز، قلعهُ سفید خنج، قلعهُ فرشته جان، قلعه ایلود، کاروانسراهای واقع در بین جادهُ خنج،کاروان سراهای واقع در بین جادهُ خنج به فال و فال به سیراف، قلعه جبرئیل در بنارویه، قلعه کیقباد در جویم، و آثار و بقایای جادهُ باستانی عصر ساسانی بین جویم و جهرم و بین فال و اسیر به سیراف، و فیروزآباد به خنج، و خنج به کاریان را می‌توان ذکر کرد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری لار ، شهر زیبا و معروف توریستی استان فارس»

دیدگاه خود را بنویسید