بنر هدر

جاهای دیدنی ابرکوه ، از بهترین معماری ها کشور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

گاهی تصمیم گیری برای انتخاب مقصد سفر، یکی از سخت ترین کارهای قبل از مسافرت به شمار می آید. شاید بتوان گفت این موضوع، به دلیل نداشتن شناخت کامل از جاذبه ها و مقاصد گردشگری فراوان کشور باشد.

برای شناخت و آگاهی از جاذبه های گردشگری و مقاصد سفر، راه های بسیاری وجود دارد و می توان از طریق پرس و جو، خواندن کتاب و یا تحقیق در اینترنت به اطلاعات خوب و کافی دست یافت.

جالب است بدانید یکی از نزدیکترین راه های شناخت و انتخاب مقصد سفر در کمترین فاصله با شما قرار دارد؛ فاصله ای به نزدیکی کیف پولتان.

جاهای دیدنی ابرکوه ، از بهترین معماری ها کشور

بله، درست متوجه شدید؛ شما به راحتی می توانید با مراجعه به کیف پولتان و نگاهی دقیق به اسکناس ۲ هزار تومانی، یکی از جاذبه های گردشگری کشور را دیده و آن را برای مقصد سفر خود انتخاب کنید.

خانه آقازاده، عمارتی مربوط به دوره قاجار بوده و در شهر ابرکوه استان یزد و در محله دروازه، میدان ابرقو واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و  عنوان یکی از زیباترین معماری های کشور را به خود اختصاص داده است.

جاهای دیدنی ابرکوه ، از بهترین معماری ها کشور

خانه آقازاده متعلق به سید حسین ابرقویی، یکی از ثروتمندان ابرکوه بوده‌ و ۸۲۰ مترمربع مساحت دارد. این خانه در بافت قدیم شهر ابر کوه ساخته شده و از نظر معماری و به کار گیری عناصر معماری سنتی ایران، در خور توجه است.

نوع معماری و ساخت خانه آقازاده به صورت حیاط مرکزی بوده و عمارت، در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال، استقرار یافته است.

جاهای دیدنی ابرکوه ، از بهترین معماری ها کشور

بی شک یکی از نکات قابل توجه و شاخص این بنا، بادگیر دو طبقه و کلاه فرنگی آن بوده که در نوع خود بی نظیر است؛ ارتفاع بادگیر این عمارت ۱۸ متر و مساحت آن  نیز ۱۸ متر مربع است و در دهانه بادگیر ۱۹ دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دومی ارتباط دارد.

در کنار بادگیر، یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبا وجود دارد و هر کدام به ترتیب نقش خنک کنندگی و نوردهی فضای زیرین و تالار خانه را بر عهده دارند.

جاهای دیدنی ابرکوه ، از بهترین معماری ها کشور

این عمارت به حدی معماری زیبا و منحصر به فردی دارد که امروزه به یکی از نمادهای کشور بدل شده و بر روی بسیاری از کالاهای صادراتی ایران، تصویر این عمارت و بادگیر آن نقش بسته است.

اگر تمایل دارید تا این جاذبه گردشگری با معماری زیبا را که هر روز با آن برخورد داشته ولی توجه نکرده اید از نزدیک ببینید، باید پا در مسیر سفر به استان یزد و شهر ابر کوه بگذارید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید