بنر هدر

جاهای دیدنی کوهرنگ ، جاذبه های طبیعی و چشمه های جوشان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کوهرنگ یکی از شهرهای استان چهار محال و بختیاری یکی از باستانی ترین سرزمین های ایران است . قدیمی ترین بقایای انسانی در این منطقه به حدود ده تا یازده هزار سال پیش می رسد. این استان با توجه به طبیعت منحصر به فرد و جاذبه های توریستی، پذیرای حدود یازده میلیون گردشگر در سال است. ارتفاع زیاد این استان از سطح دریا آن را به نام «بام ایران» مشهور کرده است.

در کنار آثار باستانی و تاریخی ، گردشگاه های طبیعی این استان از شهرت زیادی بر خوردار هستند. چشمه زنه هفشجان، تالاب بین المللی چغاخور، چشمه سرداب رستم آباد، چشمه های دیمه، کوهرنگ، برم لردگان، آبشار آتشگاه ، آبشار دره عشق و …. میزبان دوستداران طبیعت و محیط زیست است.

 

جاهای دیدنی کوهرنگ ، جاذبه های طبیعی و چشمه های جوشان

 

شهرستان کوهرنگ که محل سکونت ایل هفت لنگ بختیاری از بزرگترین ایل های کشور است، یکی از این مراکز طبیعت گردی است . این منطقه به لطف طبیعت بکر و دست نخورده ای که دارد و چشمه های جوشان و گیاهان دارویی،  یکی از اکوسیستم های توریستی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود . شرایط آب و هوایی منطقه به نحوی است که در تمام فصول سال می توان از طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری آن لذت برد.
شهرستان کوهرنگ، در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد و در زمستان ارتفاع برف در این شهرستان به بیش از 4 متر می رسد و از این نظر برای تفریحات زمستانی مانند اسکی مکان فوق العاده ای است. مسابقات اسکی تابستانی که در این منطقه برگزار می شود، هرساله افراد زیادی را به این مکان جذب می کند.
در بهار دشت لاله های واژگون که در کنار چشمه دیمه قرار دارد، نظر گردشگران را جذب می کند. در اردیبهشت جشنواره این گیاه کمیاب و نادر که در دشت برگزار می شود روزانه پنجاه هزار بازدید کننده دارد .
در تابستان نیز جاذبه های دیگری مانند چشمه دیمه و آبشار شیخ علی خان و گیاهان دارویی، مسافران را به خود می خواند. در پاییز می توان از نزدیک با کوچ عشایر  و فرهنگ و زندگی روزمره آنها آشنا شد.

 

بهترین مسیر سفر به کوهرنگ با نقشه راه

برای حرکت به سمت کوهرنگ می توان از طریق شهرکرد به سمت چلگرد در شمال غربی چهار محال و بختیاری حرکت کرد.

 

جاهای دیدنی کوهرنگ ، جاذبه های طبیعی و چشمه های جوشان

 

بهترین مناطق دیدنی کوهرنگ

جاذبه های این شهر به شرح زیر است :

شیر سنگی کوهرنگ : شیر در میان ایل بختیاری نماد شجاعت و دلیری است و در نقش های قالی و گلیم آنها بسیار دیده می شود. شیر سنگی، دو تندیس بزرگ از جنس سنگ هستند که توسط سنگ تراش های این ایل  به عنوان نماد های شجاعت و مردانگی ساخته شده اند.

غار یخی  چما کوهرنگ : این غار زیبا در روستای شیخ علیخان در 25 کیلومتری چلگرد واقع شده است و از بزرگترین منابع آب شیرین ایران به شمار می رود. حجم عظیم برف های چندین ساله که در دره های عمیق اطراف این غار انباشته شده اند، موجب می شوند در سراسر سال قندیل های یخ و برف در این غار قابل مشاهده باشد
تونل کوهرنگ: این تونل به دستور شاه عباس برای اتصال آب کارون به زاینده رود ساخته شد اما با مرگ او نیمه کار ماند و در سال 1332 مجدد ساخت آن آغاز شد و تا کنون سه تونل کنار هم ساخته شده اند. اکنون آبشار زیبای این تونل از مناطق گردشگری کوهنرگ به شمار می رود.

چشمه دیمه کوهرنگ : این چشمه که از زاینده رود سرچشمه می گیرد در کنار روستای دیمه و در یازده کیلومتری شهر چلگرد (مرکز استان) قرار دارد. آب چشمه دو متر ارتفاع دارد و به حدی سرد است که حتی در تابستان هم مدت اندکی می توان داخل آن ماند.این آب سرشار از مواد معدنی است و به خاطر کلسیم بالای آن برای سنگ کلیه, عفونت های مجاری ادراری و دهان و دندان بسیار مفید است. آب معدنی کوهرنگ که حتی در خارج از ایران نیز طرفداران زیادی دارد ، از همین چشمه پر می شود.
جاهای دیدنی اطراف چشمه دیمه ،  از جمله جاده آسفالت، سرویس بهداشتی ، مکان های اقامتی و  مکان های مناسبی برای نشستن ، این منطقه را مورد استقبال عشایر و گردشگران قرار داده است. این چشمه در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

پیست اسکی چلگرد: این پیست اسکی به طول 800 متر و با دو محوطه تفکیک شده برای خانم ها و آقایان و سیستم بالابر از مجهزترین پیست های اسکی این منطقه است . مسابقات اسکی و فضای آرام و مجهز آن ورزشکاران زیادی را از شهرهای اطراف به این سمت می کشاند.

در کنار این موارد که به صورت کلی تعدادی از جاهای دیدنی کوهرنگ نام برده شده در بالای صفحه به تفصیل در مورد هر یک از این مناطق دیدنی میتوانید بخوانید و عکس های آن را ببینید.

راهنمای اقامت در کوهرنگ :

1. در اطراف چشمه دیمه مکان های اقامتی دایر است که می توانید از آنها استفاده کنید .

2. هتل سه ستاره کوهرنگ نیز در چلگرد با محیطی زیبا و چشم انداز آبشار پذیرای مسافران است. هتل رو به روی تونل اول کوهرنگ و در نزدیکی پیست اسکی چلگرد قرار دارد. هتل در سال 95 بازسازی شده است و امکانات آن شامل : کتابخانه، مرکز خرید، گشت نیم روزی، کافی شاپ، رستوران بام، تاکسی سرویس بیست و چهار ساعته، کافی نت، گیم نت،زمین تنیس، زمین ورزشی، سالن بیلیارد و خدمات پزشکی است.
اقامت برای کودکان زیر سه سال در این هتل رایگان است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید