جاهای دیدنی شیروان ،‌ مناطق نمونه گردشگری در شیروان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در مسیر جاده آسیایی به سمت مشهد مقدس ، پس از طی 60 کیلومتر از شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی به شهرستان شیروان می رسیم. نام شیروان منسوب به نقش شیری است که شکل و شمایل آن در دامن شیرکوه در جنوب این شهر مشاهده می‌شود. همچنین نام شیروان منسوب به شیربانانی بوده که در قرون گذشته در جنگل‌های منطقه شیروان به شکار و نگهداری شیر اشتغال داشته‌اند. شیروان روزگاری پایتخت قوم پارت بوده‌است. دیاکونوف محقق و نویسنده روسی معتقد است اولین امپراتوری مقتدر پارتها (یوئه چرمی) به نام کوشانیان در شیروان به وجود آمده ‌است.

صنایع دستی از قبیل فرش‌، خرسك، قالیچه، گلیم، جاجیم بافی، نمدمالی، پوستین دوزی، بافتن دست‌كش، جوراب، شال‌گردن، كلاه، پایتابه، چوخه، چوخا، كیسه حمام، خورجین و جوال از جمله سوغاتی های این شهرستان است و همچنین انگور و کشمش بیدانه سلطانی این شهرستان از جمله انگورهای مرغوب کشور است.

جاهای دیدنی شیروان ،‌ مناطق نمونه گردشگری در شیروان

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگري زوارم:

روستای زوارم از روستاهای بسیار قدیمی و آباد شهرستان شیروان به شمار می رود. منطقه گردشگری زوارم در منطقه کوهستانی و زیبای ارتفاعات آلاداغ واقع در فاصله حدود 28 کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان و فاصله 22 کیلومتری جاده شیروان به مشهد قرار گرفته است. دراین روستا ۸۰ چشمه وجود  دارد. زوارم در بین دره ای ژرف و طویل و سر سبز و پر درخت با مناظر دیدنی فراوان واقع شده است، از آثار تاریخی  این روستا می توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد.

منطقه نمونه گردشگری اسطرخی:

منطقه گردشگری اسطرخي در فاصله حدود 29 کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان قرار گرفته است. از جمله جاذبه های این منطقه می توان به آبشار شار شار اشاره کرد. آبشارهاي روستاي اسطخري به دلیل ویژگیهای زمین ساختی و طبیعی، جاذبه های ارزشمند، زیبا و شکفت انگیز، باعث جذب گردشگران به اين محل شده است. ارتفاع اين آبشار از سطح اساس رودخانه حدود 25 متر اندازه گيري شده است. از دیگر جاذبه های دیدنی این روستا می توان به چشمه سهراب، درخت ارس با قدمت 1200 سال، رودخانه دائمی، دره اسطرخی، آسیابهای قدیمی و زیارتگاه شاهزاده عبدالرحمان اشاره کرد.

جاهای دیدنی شیروان ،‌ مناطق نمونه گردشگری در شیروان

روستاي اوغاز:

روستای سرسبز اوغاز در 15كيلومتري شمال شرق شهر شيروان واقع است و قدمت آن به بيش از 600 سال مي رسد. از جمله جاذبه های دیدنی آن می توان به آبشار, مسیرهای سنگلاخی همراه با جریان آب در داخل روستا, درختان ارس کهنسال, درخت گردوی 500 ساله, و آب معدنی کوه کیسمار اشاره کرد.

روستای هدف گردشگری گلیان:

روستای گردشگری گلیان شیروان خراسان شمالی با توجه به مناظر بکر طبیعی و خانه های مسکونی مطبق، بهشت گمشده ای است که چشم به راه مسافران نوروزی است. این روستا که در فاصله 23 کیلومتری جنوب شیروان واقع شده و از آن به عنوان ماسوله خراسان شمالی یاد می شود دارای مناظر طبیعی کم نظیر و رودخانه های پرآب است. هم اکنون گلیان با توجه به این مناظر و همچنین چشمه سارهای فراوان و باغ های پر درخت و النگ زارها یکی از مناطق ییلاقی و هدف گردشگری است. روستای گردشگری گلیان یکی از قراء بسیار قدیمی شیروان است که مقبره بابا توکل از مشایخ و عرفای نامی قرن چهارم هجری که از ایشان به عنوان کلیددار و خادم کعبه نام می برند، مسجد جامع قدیم، مقبره شمس الدین، برج و باروهای موسی خان و خداوردی سردار یکی از مناطق دیدنی شیروان محسوب می شود. روستای گلیان در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان قرار گرفته است که از چشمه های متنوع, غار کافر قلعه که در گذشته های دور مسکونی بوده برخوردار است.

جاهای دیدنی شیروان ،‌ مناطق نمونه گردشگری در شیروان

منطقه نمونه گردشگری قلعه زو:

در منطقه کوهستانی و زیبای ارتفاعات شمالی شهرستان شیروان واقع در فاصله حدود 23 کیلومتری شمال غربی شهر شیروان و در فاصله 10 کیلومتری جاده شیروان به بجنورد قرار گرفته است. منطقه قلعه زو از جاذبه های گردشگری متعددی برخوردار است که از آنجمله می توان به  دره قلعه زو, چشمه انجیر و قلعه تیموری با قدمت 800سال اشاره نمود.

جاهای دیدنی شیروان ،‌ مناطق نمونه گردشگری در شیروان

منطقه نمونه گردشگری گلول:

این منطقه با وسعتي بيش از 18 هزار و 144 هكتار در فاصله 85 كيلومتري شمال شيروان و در مرز ترکمنستان واقع است. این منطقه حفاظت شده با توجه به دارا بودن ویژگیهای خاص طبیعی، از جمله جنگلهای انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال و حیواناتی نظیر كل و بز,‌ پلنگ, ‌گربه وحشي,‌ گراز, گرگ, ‌روباه,‌ شغال, ‌كفتار, ‌تشي و سمور می باشد. در فاصله 500 متري از پاسگاه جنگلباني در منطقه گلول درياچه اي مصنوعي ساخته شده است.

جاهای دیدنی شیروان ،‌ مناطق نمونه گردشگری در شیروان

اين درياچه قابليت پرورش ماهي و قايق سواري را در محل به صورت بالقوه دارد. منطقه گلول داراي چشمه هاي فراواني است از قبیل چشمه خليفه سلطان، چشمه حسين خان، چشمه شوي(چوب). منطقه جنگلی گلول دارای 160 گونه گیاهی همچون ارس، كركو، قره قات، تنگرس، نسترن وحشي، شير خشت، انجير وحشي و زرشك می باشد. بعضي از درختان ارس این منطقه جزء قديمی ترين درختان ايران به شمار مي روند. دیگر دیدنیهای این منطقه حفاظت شده عبارتند از: دره خوني, امام زاده زكريا, گورستان تاريخي گبري, اثر تاريخي كوره هاي ذوب طلا, سنگر عوض بيگ, رودخانه مرزي فيروزه.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید