بنر هدر

شهر زیبای تلمسان در الجزایر

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

شهر تلمسان دومین شهر الجزایر طبقه بندی شده، که پایتخت ایالت تلمسان میباشد و در سال 2012 عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی را به خود اختصاص داده. واقع در شمال غرب الجزایر و حدود 600 کیلومتر از به سمت غرب با شهر الجزایر پایتخت کشور فاصله دارد، در قسمت جنوبی شهر تلسمان کوه های اطلس قرار دارد، همچنین وجود موقعیت شهر بر فلات و وجود درختان زیتون و کروم اطراف شهر یک موقعیت استراتژیک خوب داده است، با وجود اینکه نزدیک دریای مدیترانه واقع شده ارتفاع شهر به 800 متر از سطح دریا میرسد.

شهر زیبای تلمسان در الجزایر

نام شهر تلمسان

شهر تلمسان از شهر های زیبای الجزایر  است که باعث شد اسم های زیادی را برایش انتخاب کنند: گرنادای آفریقا، مروارید غرب و جواهر شمال آفریقا، اما اسم اصلی شهر تلمسان است که ریشه های آن به زبان بربری(آمازیغی)برمیگردد، توافق واضحی بر معنا یا تفسیر کلمه  وجود ندارد، بعضی از متفکران اسم را به معنی چشمه خشک و بعضی هم آن را به معنی شهر چشمه ها میبینند.

تاریخ شهرتلمسان

تاریخ این شهر متأثر از چندین واقعه مهم تاریخی است به چند دسته طبقه بندی میشوند:

ساخت تلمسان

ساکنان از قبیله های بربری(آمازیغی)اند و از اولین مردمی بودند که در ساخت مجتمع های مسکونی در تلمسان سهم داشتند، واما ایجاد شهر در قرن چهارم م به دوره رومی ها باز میگردد که بعد ها به دست وندال ها اشغال شد، طی قرن هشتم م فتح های اسلامی به این کشور نیز رسید و نقش مهمی در با اهمییت کردن شهر و تبدیل آن به یک نقطه آغاز فرهنگ و تمدن ایفا کرد. شهر طی این دوره مرکز اصلی چندین دولت اسلامی بوده که: مرابطین_مرینیین_موحدین ودولت ادریسی چند نمونه مهم میباشد.

حکومت تلمسان و فروپاشی اَندلس

شهر تلمسان راه عبوری اصلی به غرب میباشد، وهنگامی که ادریسی ها بر آن حکومت داشتند موحدین توانستند در سال 541 هجری بر آن سیطره کنند، با مرور زمان حکومت موحدین ها عقب نشینی کردند، و به چهار دولت تقسیم شدند، که به  دولت “بنو احمر” معروف شدند، در غرب حکومت بنو مرین، در شرق بنو حفص، پدیدار شدند، در ضمن حکومت غربی ها بنو عبد الواد بودند که در تلسمان و اغادیر حکومت داشتند.

اشغالگر فرانسوی و استقلال

نیرو های اشغالگر فرانسوی سال 1842م وارد تلمسان شدند و با ورودشان نام خیابان ها را تغییر دادند، شهر تلمسان با مقاومت خود در برابر نیرو های اشغالی به رهبری شاهزاده عبد القادر جزایری معروف شد. سال 1863م شهر شاهد نبرد سهمگینی بین شاهزاده عبد القادر ونیرو های فرانسوی بود، که فرانسوی ها توانستد قصر المشور در مرکز شهر را به دست بگیرند، ولی بعد ها شاهزاده عبد القادر در سال 1887م توانست ان را بگیرد. شهر تلمسان ضمن اشغال فرانسوی ها ماند تا سال 1962م که الجزایر استقلال پیدا کرد.شهر زیبای تلمسان در الجزایرتصویری از شاهزاده عبد القادر جزایری

جاذبه های گردشگری در تلمسان

مسجد جامع: از بناهای اسلامی زیبا در دنیاست، و تحفه معماری و تاریخی مهمی محسوب میشود چرا که تاسیس آن به زمان حکومت رابط ها باز میگردد.

شهر زیبای تلمسان در الجزایر

مسجد سید ابوالحسن: این مسجد در زمان اشغال فرانسوی ها به مدرسه وسپس موزه تبدیل شد.

شهر زیبای تلمسان در الجزایر

برج منصوره: از برج های تاریخی و اسلامیست که در صحرای تلمسان بنا شده.

شهر زیبای تلمسان در الجزایر

غار بنی عاد: غاریست زیبا  با شکل های جغرافیایی و حیرت انگیز.

شهر زیبای تلمسان در الجزایر

ارتفاعات کوه ها:مجموعه رشته کوه های تابع شهر تلمسان که از جاذبه های محبوب برای کوه نوردان محسوب میشود.

شهر زیبای تلمسان در الجزایر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید