بنر هدر

جاهای دیدنی ازنا ، مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

ازنا یکی از شهرستان های لرستان است که در 20 کیلومتری شهرستان الیگودرز واقع شده و از آب و هوای معتدل نیمه خشک برخوردار است، شهرستان ازنا دارای جاذبه های گردشگری فراوان است که هر سال پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است.

شهرستان ازنا 1212 کیلومتر مربع از خاک لرستان را شامل می شود که دارای آثار تاریخی فراوانی است.

شهرستان ازنا از نظر صنایع دستی شهرستانی غنی است و دارای آثار و صنایع زیادی است از جمله آن ها می توان به گلیم بافی، معرق و مشبک  چوب، مکرومه بافی، مصنوعات تکمیلی و تلفیقی، ساخت آلات موسیقی و قالی بافی اشاره کرد.

این شهرستان دارای مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی زیادی است، که در دهستان جاپلق شرقی ۴ بقعه متبرکه به نام های امام زاده قاسم، شاهزاده ابراهیم مؤمن آباد، امام زاده سید محمد مد آباد و شاهزاده زید و قاسم (تازه ران) وجود دارد، همچنین بناهای قلعه باجول، خانه اربابی سید آباد، قلعه آشور آباد، عمارت مرزیان، حمام و قنات موشله و مسجد گنجه از جمله این آثار هستند.

جاهای دیدنی ازنا ، مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان

مهمترین اثر طبیعی ازنا تونل برفی اشترانکوه است که در دامنه قله کول جنون واقع شده است، این تونل نیمه بیشتر سال دوام دارد که از جاذبه های منحصر به فرد استان لرستان به شمار می رود، همچنین منطقه تفریحی کمندان با قلعه‌ای مربوط به دوران قاجار از جمله تفرجگاههای این شهرستان به شمار می رود.

تونل برفی ازنا :

تونل برفی به صورت طبیعی در برف و یخ های دامنه زیبا و سربه فلک کشیده اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است که طول این تونل بیش از ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۲/۵ تا ۳ متر می‌باشد. این تونل برفی را فقط در فصول بهار و تابستان می‌توان بازدید نمود.

جاهای دیدنی ازنا ، مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان

امام زاده قاسم ازنا

در فاصله چهل کیلومتری شمال غربی شهرستان الیگودرز، بر سر راه ازنا شازند در روستای امام زاده قاسم بقعه ای مشهور به امام زاده قاسم واقع است.

بنای موسوم به امام زاده از نوع مقابر با نقشه خارجی مربع شکل است و دارای گنبد دو پوش به شکل رک شانزده ضلعی و گنبد نیم کروی  داخلی است.

جاهای دیدنی ازنا ، مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان

بدنه بنا از ۳ طبقه تشکیل شده است، طبقه زیر زمین که همان سردابه می باشد، یک طبقه که شامل حیاط، رواق ها و گنبدخانه، طبقه اول شامل اتاق‌های مجزا می‌باشد که مورد استفاده استراحت زائرین واقع می‌شده است.

حیاط بقعه در مقطع همکف چهار ضلعی و سپس با آرایش موزون رواق ها در ارتفاع بالاتر به هشت ضلعی مبدل شده است.

ورودی های طبقه اول و راه ارتباطی  بنا به بیرون در چهار گوشه حیاط بقعه تعبیه شده است، که از طریق این ورودی ها به طبقه اول راه پیدا می‌کند و در هر قسمت طبقه اول اتاق‌هایی مستقل از هم قرار دارند. که در گذشته برای اسراحت زائران امام زاده مورد استفاده قرار می گرفته است.

جاهای دیدنی ازنا ، مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان

کتیبه ای بر روی دروازه ای دو لنگه در انتهای ایوان غربی امازاده قرار دارد که تاریخ ساخت این در چوبی را در ماه محرم الحرام سال ۷۳۸ هجری قمری اعلام می دارد.

در ساخت پی این بنا از قلوه سنگ های بزرگ و کوچک استفاده شده است و دیوار ها و گنبد بقعه نیز از آجر و گچ ساخته شده اند.

امام زاده آقا پیر عباد

این امامزاده محل دفن یکی نوادگان موسی کاظم بنام محمد یا محمد رسول یا محمد سروی است. گفته می شود، در زمان خلافت عباسی برای تبلیغ مذهب تشییع و نیز دعوت مردم به دین اسلام به این منطقه مهاجرت نموده است، محمد رسول در تنگه عبوری در پایین همین امامزاده به دست ماموران عباسی شناسایی شده و بعد از زخمی شدن در محل همین امامزاده روی تخته سنگی کشته می‌شود و در همان جا به خاک سپرده می شود، سالها بعد عده ای از علاقه مندان روی قبر ایشان ساختمانی بنا کرده و محل دیدار گردشگران و زائران میگردد.

جاهای دیدنی ازنا ، مناطق گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان

منطقه گردشگری و زیارتی آقا پیرعباد محل عبادت و تفریح مردم ازنا در روزهای تعطیل و ایام مذهبی است این امامزاده در مجاورت جاده ازنا، اراک قرار گرفته و روزانه ده‌ها زائر و گردشگر از ازنا و دیگر مناطق از آن دیدن می‌کنند در کنار امامزاده چشمه دائمی آب قرار دارد که همیشه دارای آب است و مردم از آن برای استفاده و یا تبرک با خود می‌برند، اکنون شهرداری ازنا امکاناتی مانند آلاچیق و سکو و نیز برج نوری برای روشنایی در شب برای این مکان تهیه کرده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید