بنر هدر

جاهای دیدنی کاشان با عکس

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

یکی از شهرهای توریستی و گردشگری کشور، شهر کاشان واقع در استان اصفهان می باشد که از نظر تاریخی و باستانی شهر بسیار غنی و کهن است. در شهر کاشان آثار باستانی و تاریخی بسیاری از جمله: آبشار نیاسر، شهر زیر زمینی نوش آباد، روستای ابیانه، غار نیاسر، دریاچه نمک آران و بیدگل و تپه های سیلک وجود دارد که می تواند منطقه و مقصد مناسبی برای مسافرت های نوروزی باشد.

با آغاز سال نو و شروع تعطیلات نوروزی بسیاری از مردم برای استراحت و رهایی از دغدغه های سال کاری خود و همچنین دید بازدید های نوروزی اقدام به مسافرت می کنند و علی رغم اینکه هفته اول فروردین به علت تعطیلات رسمی کشور مناطق و شهرهای توریستی بسیار شلوغ می باشد، هفته دوم فروردین زمان بسیار مناسبی برای گشت و گذار در این مناطق می باشد. به همین منظور برای آشنایی شما با شهرهای گردشکری کشور و همچنین سهولت انتخاب مقصد برای ایام نوروز، سعی در معرفی چند شهر گردشگری و معرفی مکان های آن می کنیم.

یکی از شهرهای توریستی و گردشگری کشور، شهر کاشان واقع در استان اصفهان می باشد که از نظر تاریخی و باستانی شهر بسیار غنی و کهن است. در شهر کاشان آثار باستانی و تاریخی بسیاری  از جمله: آبشار نیاسر، شهر زیر زمینی نوش آباد، روستای ابیانه، غار نیاسر، دریاچه نمک آران و بیدگل و تپه های سیلک وجود دارد که می تواند منطقه و مقصد مناسبی برای مسافرت های نوروزی باشد. البته برای مشاهده تمام مناطق و مکان های توریستی این شهر حداقل به دو روز زمان و با قطار از نزدیکترین مسافت تا دورترین مسافت هزینه ای مابین 74.000 تا 283.500 ریال احتیاج دارد.

اکنون به معرفی مختصری از مناطق توریستی معروف و مشهور این شهر می پردازیم.

شهر زیر زمینی نوش آباد
شهر زیرزمینی نوش آباد تونلیست که توسط دست و با فضا های معماری فراوان حفر شده است. این شهر در عمق ۳ متری زمین قرار گرفته است. این شهر زیرزمینی حدود دو سال پیش هنگامی که یکی از اهالی نوش آباد در حال کندن زمین بود؛ کشف شد و در نخستین فصل از کاوش های باستان شناسی مشخص شد که شهر زیرزمینی نوش آباد در دوره های اسلامی مورد استفاده قرار می گرفته است و احتمالا پناهگاه مردم نوش آباد بوده است.

شهر زیر زمینی نوش آباد، شهری سه طبقه است که طبقه اول آن در عمق ۳ متری و طبقه سوم آن در عمق ۱۶ متری از سطح زمین ساخته شده است. ارتفاع هر طبقه حدود ۱۸۰ سانتی متر است. باستان شناسان با توجه به محدود بودن کاوش های خود در این شهر زیرزمینی هنوز وسعت دقیق این شهر را نمی دانند اما با توجه به دالان های تو در توی این شهر و فضا های مختلف تصور می شود این شهر دارای چندین هزار متر وسعت باشد.

شهر نوش ‌آباد در ۸ کیلومتری شهر کاشان جای گرفته است این شهر از جمله شهر های مهم تاریخی است که آثار بسیار زیادی را از جمله قلعه ‌ها و مساجد در خود جای داده اما تاکنون مورد توجه چندانی قرار نگرفته ‌اند.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

تپه های سیلک
محوطه تاریخی سیلک در حدود ۴ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع گردیده که از دو تپه و دو گورستان تشکیل شده است. امروز بر روی بقایای گورستان الف، با قدمتی ۳۵۰۰ ساله که در حدود دویست متری تپه جنوبی است، بلوار بیست و چهار متری امیر کبیر کشیده شده و گورستان ب نیز با آثاری با قدمت ۳۰۰۰ ساله تبدیل به باغ انار شده است.

ناحیه سیلک ( فتح یا و سکون لام در رایج ترین تلفظ ) به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز سکنای بشر ما قبل تاریخ در ایران شناخته شده است. تا پیش از آغاز کاوش های علمی، کسی به ارزش باستانی و اهمیت تاریخی آن پی نبرده بود.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

روستای ابیانه
در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از شهر کاشان در دامنه کوه کرکس روستایی بس کهن واقع است به نام ابیانه، این روستا را به اعتبار آثار و بنا های تاریخی پرتنوعش باید از زمره استثنایی ‏ترین روستاهای ایران به شمار آورد. شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا، آن را در شمار نمونه‏ های کم نظیر دیدنی ‏های جهان درآورده است. ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مساعدی است.

در این روستا خانه‏ ها تماماً بر روی دامنه پرشیبی در شمال رودخانه برزرود بنا شده است به صورتی که پشت بام مسطح خانه‏ های پایین دست ، حیاط خانه‏ های بالا دست را به وجود آورده است و هیچ دیواری هم آنها را محصور نمی ‏سازد. در نتیجه، ابیانه در وهله اول روستایی چند طبقه به نظر می ‏آید که در بعضی موارد تا چهار طبقه آن را می‏ توان مشاهده کرد.

زن های ابیانه معمولاً چارقد های سفید رنگی بر سر دارند. قدیم ‏ترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده ‏ای است که مانند دیگر بناهای روستا در سراشیبی قرار گرفته است. مهم ‏ترین بنا و اثر تاریخی این روستا یک باب مسجد جامع و قدیم ‏ترین اثر تاریخی این مسجد منبر چوبی منبت ‏کاری آن است که در سال ۴۶۶ هجری قمری ساخته شده است.
روستای ابیانه دارای دو زیارتگاه است : یکی مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی در جنوب روستا که به گفته اهالی فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده‏اند ؛ و زیارتگاه دیگر ابیانه قدمگاه نامیده می ‏شود.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

دریاچه نمک آران و بیدگل
دریاچه نمک آران در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع است. این دریاچه از غرب به کوه های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر ، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود است. وسعت این دریاچه در حدود ۶۴۷ کیلومتر مربع می باشد. شکل این دریاچه شبیه به یک مثلث است.
زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده است . عمق نمک این دریاچه بین ۵ تا ۵۴ متر متغیر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده اند.

با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه، نمک های موجود کرت بندی های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

آبشار نیاسر
آبشار نیاسر از چشمه تالار ( اسکندریه ) سرچشمه می گیرد به گونه ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشت های نیاسر و یک سوم آن به محله نو میرود. آب جاری شده از آبشار به بعضی از مزرعه های اطراف از جمله مزرعه خاتون، دولت آباد، سیف آباد و یرقون نیز می رسد. البته پیشتر که آب بیشتر بوده به سمت مزرعه سورآباد هم می رفته است. ولی به علت کم شدن آب چشمه دسترسی آب به این مزرعه منتفی می باشد.

در محیط اطراف آبشار درختانی از جمله بید شیرین، بید تلخ، نارون یا پشه، عرعر، ون یازبان گنجشک، توت بی دونه، توت شمرونی، انجیر و مو رشد کرده اند. چند درخت کهن و قطور ( توت و بید ) هم در پای آبشار وجود داشته که به علت خطر وارد کردن آسیاب های احتمالی به حمام و آسیاب حدود ۷ الی ۸ سال پیش آنها را قطع کرده اند.

از گیاهان دارویی این محل نیز می توان موارد زیر را نام برد:
پر سیاوش: برای سینه درد و سردرد
علف شوره: برای کمر درد و سردرد
خیار بوته مار ( هندونه مار ): برای پا درد

جاهای دیدنی کاشان با عکس

حمام و باغ فین کاشان
باغ فین در ۹ کیلومتری مرکز شهر کاشان، در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین کوچک قدیم و در مجاورت چشمه سلیمانیه قرار دارد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳هزار متر مربع و شامل یک حیاط مرکزی است که با دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده است.

وجود عناصر پویایی چون آب و درخت در کنار ابنیه که عناصر ثابت معماری هستند، هویتی زنده به این اثر فرهنگی و تاریخی بخشیده است. باغ فین یکی از مهمترین نمونه باغهای ایرانی است که همچنان پابرجاست. این باغ به خوبی روش ایجاد منظر فرهنگی را معرفی می کند.

مهمترین گیاهان باغ، شامل ۵۷۹ اصله درخت سرو و ۱۱ اصله درخت چنار است. با توجه به قدمت این درختان، به نظر می رسد که درخت سایه گستر و همیشه سبز سرو در طراحی باغ نقش کالبدی داشته و کاشت معدود درختان خزان دار چنار موجود در باغ، فقط به منظور افزایش کیفیت بصری صورت گرفته باشد. اغلب درختان بین ۱۰۰ تا ۴۷۰ سال سن دارند.
حمام سلطنتی، موزه ملی، خلوت کریمخانی و اتاق شاه نشین ابنیه ای هستند که پس از صفویه به باغ افزوده شدند. این مجموعه، در کنار میدان نقش جهان و کاخ چهلستون، بیشترین بازدید کننده و گردشگر استان اصفهان را به سوی خود جلب می نماید. به دنبال تشکیل پرونده ثبت جهانی این اثر، در سال ۱۳۸۹ یونسکو دستور اعمال تغییراتی در سنگفرش و پیاده روهای باغ صادر نمود که این تغییرات انجام شده است.

حمام فین در باغ فین قرار دارد و به خاطرقتل میرزا تقی خان امیرکبیر در ۲۰ دی ۱۲۳۰خورشیدی مشهور است.
درقسمت جنوبی باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف است. حمام کوچک از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین ساخته شده است. حمام بزرگ در دوران قاجار به دستور فتحعلی شاه ساخته شد.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

خانه تاریخی بروجردیها
این خانه در محله سلطان امیراحمد کاشان درخیابان علوی واقع است.این خانه توسط بازرگانی به نام حاج سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است.چون صاحب خانه مال التجاره از بروجرد وارد می کرده، لذا به بروجردی مشهور شده و خانه او هم به خانه بروجردی موسوم گردیده است.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

خانه تاریخی آل یاسین
این خانه درخیابان امام خمینی کاشان واقع و متعلق به مرحوم حاج سید محمد تقی پشت مشهدی است که در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده است ودر نهایت به صورت موروثی در اختیار آقا نظام الدین مجتهد کاشانی(آل یاسین) قرار می گیرد.این خانه در سنوات اخیر توسط شهرداری کاشان مرمت شده است.

جاهای دیدنی کاشان با عکس

امامزاده های کاشان
1-مشهد ارد هال ۲-بقعه ابو لولو  3-شاهزاده قاسم  ۴- شاهزاده ابراهیم  -5 زیارت پنجه شاه 6- بقعه ابی دردا 7- شاهزاده یونس ۸- شـاهزاده هادی 9-زیارت مرضیه خاتون ۱۰- خواجه تاج الدین

سوغات کاشان
گلاب و عرقیات گیاهی ، ظروف سفالی ، باقلوا و حلوا ارده کاشان ، انار کاشان (فصل پاییز) ، قالی‌ ، زیلو و گلیم ، گیوه

بازار سنتی کاشان؛ جایی برای خرید سوغات

جاهای دیدنی کاشان با عکس

یکی از جاهای دیدنی کاشان بازار سنتی‌اش است. این بازار دیدنی از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه پیدا می‌کند و بناهای تاریخی زیادی را در خودش جای داده که از جمله آنها مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، زغالی ها، غفار پور، رباط، بروجردی ها، نراقی ها، تیمچه معروف امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش دوزها، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچی ها. هر کدام از قسمت‌های بازار نیز محل فعالیت صنفی خاص است. در یکی از قسمت‌هایش مسگرها و کفش دوزها و رنگرزها فعالیت می‌کنند و از ده ها سال پیش پیشه شان را تا به امروز سرپا نگه داشته‌اند و در بخش دیگری زرگرها، بزازها و خیاط ها. از بازار کاشان می‌توان مهمترین و مرغوب ترین سوغات کاشان مثل انواع شیرینی و عرقیجات را هم خرید.

خانه طباطبایی ها؛ حیاط و معماری‌ای دل‌انگیز

جاهای دیدنی کاشان با عکس

طباطبایی ها یکی از قشنگ‌ترین خانه های تاریخی کاشان است. طباطبایی ها با حیاط دل انگیز و حوض بزرگش آدم را مجذوب خود می‌کند. خانه را که در محله سلطان امیراحمد واقع شده مرحوم سیدجعفر طباطبایی، از تجار معروف فرش کاشان در سال ۱۲۵۰ هجری ساخته و شامل اندورنی و بیرونی و قسمت مربوط به خدمه است. اتاق شاه نشین با پنجره‌های مشبک رنگی، آیینه کاری و گچبری‌ها از زیباترین قسمت‌های خانه است و  اختلاف ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر با سطح کوچه باعث شده نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیرزمین می‌شود، به خصوص در فصل تابستان ۱۵ تا ۲۰ درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون ایجاد کند. خانه طباطبایی ها ۴۷۰۰ متر است و با ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات یکی از بی‌نظیرترین بناهای کاشان به شمار می‌رود.

خانه عامری ها؛ خانه‌ای با بلندترین بادگیر شهر

جاهای دیدنی کاشان با عکس

خانه عامری ها که این روزها علاوه بر جاذبه گردشگری، یکی از بهترین هتل های سنتی کاشان نیز است، خانه تاریخی بزرگی است و علاوه برآن بلندترین بادگیر را بین خانه‌های این شهر دارد. عامری ها در دوران قاجار به وسیله سهام السلطنه عامری به عنوان محل سکونت فامیلی ساخته و بعدها بناهای دیگری هم به آن اضافه شده. این خانه ۸۵ اتاق و چندین حیاط دارد و گچ بری‌ها، مقرنس کاری و منبت کاری‌ها از آن بنایی با معماری خیره کننده ساخته است. خانه‌ای که در تمام حیاط هایش اصل تقارن در ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی به چشم می‌خورد. عامری ها در شمال محله سلطان میراحمد، در خیابان علوی و کنار حمام سلطان میراحمد واقع شده. اگر به آن رفتید غذا خوردن در تالار آیینه سرای عامری ها را از دست ندهید.

حمام میر احمد؛ از جاهای دیدنی و تاریخی کاشان

جاهای دیدنی کاشان با عکس

حمام تاریخی سلطان امیراحمد که در محله سلطان امیراحمد در خیابان علوی کاشان قرار گرفته، یکی از قشنگ ترین حمام‌های ایران است.  قدمت حمام سلطان امیراحمد که به خاطر مجاورت با امامزاده سلطان امیر احمد به این نام مشهور شده، به دوره سلجوقیه برمی‌گردد و بنای فعلی آن بازمانده از دوره قاجار است. حمام میراحمد دو حمام کوچک و بزرگ دارد که اهل محل معمولا آخر هفته‌ها به آن می‌رفتند و استحمام می‌کردند. یکی از ویژگی‌های حمام میراحمد، آهک بری و گچ بری‌هایی ست که  ۱۷ لایه مرمتی دارد. بام حمام، یکی از زیباترین بام‌های گنبدی شکل ایران است که روی هر گنبد، شیشه‌های عدسی محدب قرار گرفته، شیشه‌هایی که علاوه بر تامین نور قسمت‌های مختلف حمام، مانع دید به داخل بوده است.

خانه عباسیان؛ حیاطی باصفا و سرسبز

جاهای دیدنی کاشان با عکس

به عقیده بسیاری، خانه عباسیان زینت خیابان علوی و کوی سلطان میراحمد کاشان است.  خانه‌ای که برخلاف رنگ خاکستری و کویری کاشان، باصفا و پردارو درخت است. خانه عباسیان ۵ حیاط دارد و سبک معماری اش گودال باغچه است، به این معنی که بنا پایین‌تر از سطح کوچه ساخته شده تا هم دسترسی به آب قنات راحتر شود و هم خاصیت عایقی مصالح، خانه را از گرما و سرما حفظ کند. صد سال پیش هر کدام از ورثه سهم خود را می‌فروشند و تاجر فرش معروفی به اسم عباسیان حیاط بیرونی خانه را هزار تومان می‌خرد و از آن زمان به بعد نامش روی خانه می‌ماند. خانه عباسیان که اوج هنر معماری و گچ بری را در اتاق هایش می‌توان دید نامزد دریافت جایزه زیباترین و ارزشمندترین بنای مسکونی ایران شده، خانه‌ای که سریال‌هایی مثل خانه‌ای در تاریکی، مسافر ری و ملاصدرا نیز در آن ساخته شده.

مسجد آقا بزرگ؛ مسجدی با شکوه از دوران قاجار

جاهای دیدنی کاشان با عکس

مسجد آقابزرگ کاشان یا همان مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از باشکوه ترین مساجد دوره قاجار در خیابان فاضل نراقی کاشان قرار گرفته. مسجد آقابزرگ در طول هشت سال و بین سال‌های ۱۲۵۸ تا ۱۲۶۵ ساخته شده و گنبد آن جزو بزرگترین گنبدهای آجری است.  تزئینات بکار رفته در مسجد آقا بزرگ عبارتد از: کاشی کاری، آجرکاری، کتیبه های نفیس گچی و کاشی، مقرنس کاری، خطاطی ثلث و نستعلیق و نقاشی. مسجدی که به سبک مدارس چهارباغ و صدر اصفهان است و دیدنش را در سفر به کاشان نباید از دست داد.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی کاشان با عکس»

  1. انجمن توسعه سفیدشهر کاشان
    انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویرکاشان (نصرآبادیهای مقیم تهران)

    باسلام-قابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآبادکویر) در17کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید
    1-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون س واقع درمحله زیارت سفیدشهر
    2-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم ع واقع در دشتهای سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات
    3- آب انبار تاریخی سفیدشهر
    4-قلعه های تاریخی ملک اباد -سفید -رضاآباد-قاسم ابادو وزیر
    5-دشت زیبای کویر درشمال سفیدشهر
    6-پار ک زیبای زنده یادباقری ورودی شهر سفیدشهر
    7-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد-وکیل
    8-شهرزیرزمینی سفیدشهر
    9-قدمگاه علی ع سفیدشهر
    10-دشتهای وسیع وزیبای پنبه و طالبی و باغهای پسته سفیدشهر
    11-دشتهای وسیع وزیبای کشت گل محمدی برای اولین باردرسفیدشهر
    12-جنگلبانی شهیددستغیب (درختان دست کاشت کویری ) دردل کویردرشمال سفیدشهر
    13-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت
    14-مسجد تاریخی زیارت
    ۱۵-روستای تاریخی وکویری تقی آبادسفیدشهر

    باتشکر-مهندس حسین عبدالهی نصرآبادی
    انجمن توسعه سفیدشهر (نصرآبادیهای مقیم تهران)

    پاسخ
    • با تشکر از راهنمایی مفید شما، بزودی مطلبی با محتوای درخواستی شما بهمراه عکس در سایت قرار خواهد گرفت.

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید