قلعه تاریخی منوجان از اماکن تاریخی کرمان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

قلعه تاریخی منوجان در استان کرمان

اگر بخواهیم یکی از مناطق مهم باستان شناسی ایران را نام ببریم بدون شک استان کرمان یکی از آن هاست، استانی که قدمت بلندبالا، آثار تاریخی زیادی را برایش به ارمغان آورده و آن را در شمار یکی از پر گردشگرترین شهرهای ایران قرار داده است. استان کرمان قلعه های تاریخی زیادی را در خود جای داده که تماشای آن ها شما را به قرن ها قبل می برد، یکی از این قلعه ها، قلعه تاریخی منوجان است. می خواهیم درباره قلعه تاریخی منوجان حرف بزنیم، در ادامه جاذبه ها را همراهی کنید.

کرمان با بیش از ۶۶۰ اثر تاریخی یکی از استان های تاریخی و مهم ایران است، آثاری که به ثبت ملی رسیده اند و گردشگران زیادی از آن ها دیدن می کنند. یکی از شهرستان های مهم این استان منوجان است که در مسیر جیرفت و هرمزگان و در ۴۰۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار دارد و از آب و هوایی گرمسیری و مرطوب برخوردار است. این شهر با مساحت بیش از ۷ هزار کیلومتر مربع دارای حدود ۶۵ هزار نفر جمعیت است.

منوجان جاذبه های زیادی دارد که پیشینه تعدادی از آن ها حتی به صدها سال قبل برمی گردد. یکی از مهمترین جاذبه های این شهر و استان کرمان قلعه تاریخی منوجان است، قلعه ای که با نوسازی هایی که بر روی آن انجام می شود به یکی از باشکوه ترین قلعه های ایران تبدیل می شود. این قلعه از میراث تاریخی جنوب کرمان است، قلعه ای منحصربفرد که در جنوب استان کرمان قرار دارد و می تواند تعداد گردشگران این منطقه را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. هر چند تا همین اواخر توجه چندانی به این قلعه نشده بود اما مطمئنا این قلعه بعد از احیا می تواند دیدنی و باشکوه شود.

قلعه منوجان که قدمت آن به بیش از هزار سال قبل برمی گردد تا قبل از مرمت و بازسازی در حال ویرانی بود اما امروز با اجرای پروژه در حال رسیدن به شکوه قبلی اش است. این طور که مشخص است معمار این قلعه و قلعه های بم و کهنوج یک نفر بوده است. عده ای قدمت این قلعه را متعلق به دوره ساسانی می دانند هر چند که عده ای هم با توجه به حفاری ها و اشیای کشف شده معتقدند که این قلعه بسیار قدیمی تر و برای دوران ماقبل تاریخ است. قلعه تاریخی منوجان با خشت، گل و سنگ ساخته شده و با برج و باروی محکمی که دارد از شهر و اهالی این منطقه به خوبی محافظت می کرده است. با تحقیق بر روی سفال هایی که در این منطقه کشف شده این طور بر می آید از اوایل اسلام تا قرن های ۷ و ۸ هجری افرادی در این قلعه زندگی می کرده اند.

در حدود ۳ کیلومتری این قلعه بقایایی از یک کوره آجرپزی به چشم می خورد که به گفته عده ای برای ساخت این قلعه حدود ۳ هزار نفر کارگر در این مسیر می ایستادند و با دست به دست کردن آجرها، مصالح را به قلعه می رساندند. بدین ترتیب قلعه ای مستحکم شکل گرفت که سال ها پناهگاهی مهم برای اهالی این شهر بود. با این که این قلعه بارها هدف تهاجم اقوام و طوایف بسیاری بود اما تا همین قرن اخیر افرادی از ان استفاده می کردند. در واقع، موقعیت مکانی این قلعه به گونه ای است که در مسیر راه تجاری بندر هرمز به جیرفت قرار گرفته و به همین دلیل در قرن چهارم جایگاه خاصی داشته و در دوره های سلجوقی تا صفوی هم همچنان فعال بوده و کاربردهای زیادی داشته است.

امروز برای اجرا و توسعه این قلعه طرحی در دست اجراست که احتمال می رود تعداد گردشگران این منطقه را بیشتر کند و توریستان بین المللی و داخلی زیادی را به این شهر بکشاند. مقصود از مرمت این قلعه افزایش گردشگران داخلی و خارجی و همینطور گردشگران علمی و تاریخی است. قرار است که در این محل موزه ای هم ساخته شود تا اشیای  کشف شده در قلعه در آن به نمایش در بیاید.

کافیست کمی با آثار باستانی و مکان های تاریخی میانه خوبی داشته باشید تا بازدید از قلعه های قدیمی به یکی از جذابیت های سفرتان تبدیل شود. قلعه ها با معماری خاص خود و برج و باروهایی مستحکم همیشه از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری اند، سازه های باابهت و باشکوه که شما را به سفرهای تاریخی می برند و معمولا در ارتفاعی بلند احداث می شوند تا مشرف به شهر و مناطق اطراف باشند. یکی از جذاب ترین بخش های بازدید از قلعه ها بالا رفتن از برج های دیدنی بانی و تماشای چشم اندازهای اطراف است. معمولا در این قلعه ها موزه هایی تشکیل می شود که تماشای آن ها به شناخت تاریخ و فرهنگ کمک زیادی می کند. قلعه ها مساحت زیادی دارند و با دیوارهای بلند و مستحکم، ظاهری جالب توجه دارند برای همین هم همیشه از محبوب ترین جاذبه های دیدنی هر شهرند به خصوص کسانی که به آثار باستانی و تاریخی و معماری های نظامی علاقمند هستند بازدید از قلعه ها یکی از اولویت هایشان است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید