بنر هدر

جاذبه های گردشگری اردبیل

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

اردبیل از یک طرف مشرف به کوه سبلان (سومین کوه بلند کشور) بوده و از سوی دیگر ۷۰ کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد.

فهرست نمایش

جنوب این استان نیز به جنگل های بکر و سرسبز ارسباران منتهی شده و شمال آن را نیز دشت های حاصلخیز و سرسبز احاطه کرده است. همین طبیعت متنوع دیدنی هایی در خود جای داده است که بی شک هیچ گردشگر و طبیعت نوردی حاضر به از دست دادن زیبایی های آن نیست. با این وجود بسیاری از جاهای دیدنی اردبیل همچنان ناشناخته بوده و نیازمند معرفی است.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ منطقه طبیعی بکر و زیبا برای گردشگری و طبیعت نوردی در استان اردبیل شناسایی شده که بسیاری از این مناطق سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر و دوستدار طبیعت است.

اردبیل شهری است که ساخته شده از بناهای زیبا، تاریخی و باستانی است و هوای زیبا و عالی در این استان برقرار است. در فصل‌های بهار و تابستان و آب‌گرم‌های متعدد آن، از دیگر ویژگی‌هایی هستند که موجب جذب گردشگران به این منطقه می‌شود. اردبیل آمیزه و گنجینه ای از جلوه ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی است و این ویژگی باعث شده سفر به این استان برای هر گردشگری دلپذیر شده و کمتر کسی است که پس از دیدار از این استان خاطره هایی شیرین و به یادماندنی برایش رقم نخورد.

اگر برنامه سفر ایرانگردی در سر دارید شهرهای شمال غربی ایران انتخابی فوق‌العاده است. ذکر جاهای دیدنی اردبیل برای درک زیبایی‌ها و جاذبه‌های آن کافی نیست و در صورت امکان نباید خود را از لذت حضور در این مناطق محروم کرد.

استان اردبیل یکی از مناطق گردشگری و تاریخی ایران است. استانی مملو از بناهای تاریخی، باستانی، مقبره‌ها و بقعه‌ها است. هوای مطبوع و خنک این استان در فصل‌های بهار و تابستان و آب‌گرم‌های متعدد آن، از دیگر ویژگی‌هایی هستند که موجب جذب گردشگران به این منطقه می‌شود.

ما با معرفی اماکن گردشگری اردبیل قصد تشویق هموطنان عزیز کشورمان را دارد تا از این مناطق دیدن کنند. تاریخ، طبیعت، تفرجگاه، آب‌درمانی و جاذبه‌های بکر طبیعی دیگر، همه را می‌توان در استان اردبیل دید و از تک تک لحظات حضور در این بخش از ایران لذت برد.

اردبیل در دوره‌های مختلف تاریخ دارای اسامی گوناگونی بوده است. ازجمله دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و شهر مقدس که همگی از اسامی کهن اردبیل‌اند. اردبیل درگذشته به دلیلی قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم دارای رونق اقتصادی بسیار خوبی بوده است و تأثیر آن را در عصر حاضر نیز می‌توان مشاهده کرد.

اردبیل از شهرهای خوش آب‌وهوای کشور است و بهترین فصل سفر به اردبیل نیز بهار و تابستان است که دیگر خبری از سرما و برف نیست اما ممکن است هوا هنوز هم سرد باشد! جاذبه‌های دیدنی اردبیل بسیار زیاد است و مجموعه بزرگی از آثار دیدنی طبیعی و اکوتوریسم و مکان‌های تاریخی را در خود جای‌داده است.

اردبیل، منطقه بهشتی ایران‌زمین

بهشتی به نام اردبیل

بهشتی به نام اردبیل

استان اردبیل یکی از مناطق گردشگری و تاریخی است که در منطقه آذربایجان و شمال‌غربی ایران واقع شده است. شهر اردبیل، مرکز این استان با قدمتی ۳۰۰۰ ساله در حاشیه جاده ابریشم قرار دارد. این استان دارای ۱۰ شهرستان است که هر کدام جذابیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

خلخال با جاذبه‌های گردشگری زیبایش و بناهای تاریخی و پل معلق مشگین شهر از شهرهای دیدنی این استان هستند. در این میان شهرستان سرعین با چشمه‌های آب گرم متعدد، بیشترین تعداد گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

قابلیت‌های اردبیل در صنعت توریسم

کوه سبلان

کوه سربلند سبلان و دامنه‌های سرسبز آن

استان اردبیل با داشتن کلکسیونی ارزشمند از پدیده‌های طبیعی و آثار فرهنگی و تاریخی نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان از پتانسیل‌های فوق‌العاده در صنعت توریسم برخوردار است. می‌توان با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه و علمی با صنعتی بدون دودکش، موجب رشد اقتصادی و اشتغال استان شد.

آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی به یادگار مانده از دوره‌های ماقبل تاریخ را می‌توان در اردبیل مشاهده کرد. اردبیل یکی از مهمترین مراکز چشمه‌های آبگرم و معدنی ایران و خاورمیانه است. کوه سبلان با داشتن یکی از مرتفعترین دریاچه آب شیرین جهان در دهانه آتشفشانی خود و دامنه‌های زیبا از مناطق زیبای گردشگری محسوب می‌گردد.

جنگل‌های بکر و زیبای فندقلو، دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز همچون شیروان دره، چشمه آبگرم قئینرجه یکی از داغترین چشمه آبگرم جهان، وجود دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌های آهکی، پیست اسکی آلوارس، زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده، آبشارهای زیبا همه از قابلیت‌های این استان برای صنعت توریسم است و چقدر خوب میشد اگر میتوانسته ایم جاهای دیدنی اردبیل را بخوبی در داخل کشور و خارج معرفی کنیم.

اردبیل، شهر خاندان صفوی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

اَردَبیل یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان اردبیل است. اردبیل واژه‌ای اوستایی است که از دو بخش آرتا (مقدّس) و ویل (شهر) به معنی «شهرِ مقدّس» تشکیل شده است. این شهر در قبل و پس از اسلام از مراکز مهم آذربایجان بوده است.

یکی از مهمترین دلایل اشتهار و اهمیّت اردبیل وجود سر حلقه سلسله صفویه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. شیخ صفی‌الدین از این شهر برخاست و در همین جا به خاک سپرده شد. بقعه ایشان شامل قندیل‌خانه، چینی‌خانه، کتابخانه و مسجد جنت‌سرا می‌باشد.

با ظهور شیخ صفی‌الدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت. این شهر در زمان تیمورشاه به دارالارشاد و در زمان سلاطین صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاصّی برخوردار گردید. شهر اردبیل در بین ارتفاعات کوهستانی ساوالان (سبلان)، باغرو (تالش) و بزقوش محصور شده است. به همین علت خنکی هوا در تابستان و سردی هوا در زمستان تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری آن شده است.

زبان و فرهنگ مردم اردبیل

آثار سنگی شهر یری

آثار سنگی شهر یری، مربوط به اواخر دوران مفرغ و نو سنگی

مردم استان اردبیل به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه اردبیلی صحبت می‌کنند. میهمان‌نوازی و رعایت آداب و رسوم خاص آذربایجان از ویژگی‌های مردم این استان است. از این گذشته غذاهای خوشمزه از دیگر جنبه‌های لذیذ مهمان‌نوازی این مردمان شریف است.

بناهای تاریخی آرتا ویل (شهری در ارتفاعات)

بقعه شیخ حیدر

بقعه شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول

اردبیل از شهرهای بزرگ با پیشینه‌ای ستبر و تاریخی است. سبک معماری ایرانی – اسلامی بناهای معروف این استان علاوه بر اینکه جاذبه‌ای گردشگری محسوب می‌شود، بیانگر عظمت و عمق فکری مهندسان دست‌اندرکار آن دوران می‌باشند.

محوطه باستانی قلعه خسرو

قلعه خسرو

در فاصله‌ی ۲۸ کیلومتری از بخش شمال غربی شهرستان اردبیل، در نزدیکی روستایی به نام «قونان قیران»، منطقه‌ای باستانی قرار دارد که به نام «منطقه‌ی باستانی قلعه خسرو»، شناخته می‌شود. قلعه‌ خسرو به عنوان جاذبه ای از جاهای دیدنی اردبیل محسوب میشود که بر بلندای کوهی کم‌ارتفاع به نام «شوش داغی» قرار گرفته که آن کوه از سه طرف شمال، شمال غربی و شمال شرقی، توسط رود زیبای «قره سو»، احاطه شده است.

قلعه خسرو محوطه باستانی است که قدمت آن به بیش از ۱۶ قرن پیش از میلاد بازمی‌گردد.

محوطه‌ باستانی قلعه‌ خسرو از دو قلعه و یک گورستان تشکیل شده است. یکی از قلعه‌ها را بالای کوه شش داغی می‌توان مشاهده کرد؛ این در حالی است که این قعله‌ و کوه شش داغی، درون قلعه‌ی دوم که بزرگ‌تر است، قرار دارد. گورستان را نیز می‌توان در بخش جنوبی کوه، مشاهده کرد که قبرهای متعددی به صورت پراکنده در آن به چشم می‌خورد. قلعه را به شیوه‌ی خشکه‌چین سنگی و با مصالح سنگی آن هم بدون استفاده از هیچ ملاتی ساخته‌اند که باستان‌شناسان زمان احداث آن را به دوره مفرغ جدید و بین ۱۷۰۰ تا ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد، نسبت می‌دهند. جالب است بدانید که این قلعه‌ی باستانی در عصر مفرغ جدید، ایجاد شده و از ۱۵۰۰ سال تا ۵۵۰ سال پیش از میلاد مسیح (ع)، یعنی عصر آهن ۱، ۲ و ۳، پویا بوده است.

بازار بزرگ اردبیل

بازار بزرگ اردبیل

«بازار بزرگ اردبیل»، که به «بازار قدیمی» نیز شهرت دارد، یکی از جاهای دیدنی اردبیل و پرتردد در این شهرستان است که در مرکز و در دو طرف خیابان امام خمینی ساخته شده است. مجموعه‌ای عظیم با معماری بسیار زیبا و ارزشمند که با طاق‌های جناغی و گنبدهای ساده، زیبایی چشم‌نوازی یافته است. بازار بزرگ اردبیل، میراثی است از دوران حکومت صفویان که محوطه‌ی درونی آن، نور و روشنایی خود را به کمک روزنه‌هایی که در پوشش‌های گنبدی تعبیه شده است، بدست می‌آورد. چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه، بازار اصلی، بازار چاقوسازان، راسته‌ی پارچه فروشان، سراجان، بازار زرگران، راسته‌ی کفاشان، مسگران، راسته‌ی پیر عبدالملک، علافان و … بخش‌های مختلف این مجموعه‌ی ارزشمند تاریخی و وسیع را تشکیل می‌دهد. متاسفانه بخش اعظمی از این بازار به دلیل ساخت‌ و ساز خیابان‌های مختلف در ۵۰ سال اخیر، از بین رفته است.

بازار قدیمی و سرپوشیده اردبیل، موزه‌ها و خانه‌های زیبا نمونه‌ای چند از جاذبه های دیدنی اردبیل هستند. همه اینها از دلایل محبوبیت اردبیل در بین مسافران و گردشگران به‌ شمار می‌رود. مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل، جمعه مسجد اردبیل، کلیسای مریم مقدس، حمام ملا هادی اردبیل، برج شاطر، کهنه قلعه، قلعه قهقهه، مقبره تاریخی شیخ حیدر، پیکره سنگی بابا داود، عمارت آقازاده اردبیلی از دیگر بناهای تاریخی و زیبای این شهر محسوب می‌شوند که بازدید از آنها اطلاعات بیشتری در مورد آثار معماری ایرانی-اسلامی و حجاری اردبیل آشنا می‌کند.

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل

«مسجد جامع» یا «جمعه مسجد»، از جاذبه‌‌های گردشگری مذهبی در شهرستان اردبیل با پیشینه‌ای متعلق به حکومت سلجوقیان است که در بخش شرقی و روی یک بلندی ساخته شده است. به نظر می‌رسد در دوران پیش از اسلام، در این مکان آتشگاهی وجود داشته است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و در دوران اسلامی و احتمالا در قرن پنجم هجری قمری، روی ویرانه‌های آن بنای کهن، مسجد جمعه‌ی امروز اردبیل، تبدیل شده است. قسمت اصلی مسجد جامع در بخش زیرین گنبد یا «گنبدخانه»، قرار دارد که دارای مساحت زیادی است.

کتیبه بزرگ مسجد جامع

کتیبه بزرگ مسجد جامع اردبیل

در پیرامون آن نیز دیواره‌ای قرار دارد که با گذشت زمان به شکل ناقوس تبدیل شده است. می‌توان مسجد جامع اردبیل را در گروه مساجدی با چهار تاق و ایوان قرار داد که در سده‌های نخستین اسلامی به صورت چهار طاق ساخته شده و با گذشت قرون متمادی به صورت امروزی تبدیل شده است. جمعه مسجد، متشکل از سه بخش رواق، گنبد آجری بزرگ و ساختمان اصلی است که تعدادی کتیبه، کاشی‌های معرق، مقرنس گچی و تزئینات زیبای تخمیری در بدنه‌ی داخلی و خارجی آن، مشاهده می‌شود. جالب است بدانید که در بخش مناره‌ مسجد، می‌توان دو سنگ‌نبشته با اندازه‌های متفاوت مشاهده کرد که فرمان «اوزون حسن آق قویونلو»، بر آن حک شده است و هیچ ارتباطی با ساختمان مسجد و مناره ندارد. این کتیبه میتواند از جاهای دیدنی اردبیل در زمینه تاریخی محسوب شود و دوستداران تاریخ را به سمت خود جذب کند.

آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل

آرامگاه شیخ امین الدین جبرئیل

در فاصله‌ی ۳ کیلومتری از شهرستان اردبیل، درون «روستای کلخوران» که در بخش شمالی اردبیل قرار دارد، می‌توان یک آثار تاریخی و مذهبی این شهرستان را مشاهده کرد. این بنا متعلق به ابتدای قرن دهم هجری قمری است و به «آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرائیل»، شهرت دارد. در واقع شیخ امین‌الدین، پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی و از اجداد سلاطین صفوی است که مقبره‌ی وی در بین مردم اهالی روستا به «کلخوران شیخ»، شناخته می‌شود.

کارشناسان، مقبره‌ شیخ امین‌الدین جبرائیل را از شاهکارهای معماری دوران صفویه می‌دانند.

سازندگان این اثر کهن آن را در مرکز باغ شیخ و به شکل هندسی هشت‌ضلعی ساخته و و از آجر برای احداث آن بهره‌ جسته‌اند. عمارت دارای یک ایوان، رواق، دو حجره‌ی کوچک، دری تزئین شده با هنر منبت‌کاری و برجی مشابه مقبره‌ی شیخ صفی‌الدین است. کارشناسان این بنای زیبا و ارزشمند تاریخی را یکی از بهترین مقبره‌های ساخته شده با معماری اسلامی در ایران معرفی کرده و آن را در گروه شاهکارهای معماری در دوران صفویه قرار داده‌اند.

برج شاطر

برج شاطر

می‌توان از دیگر جاهای دیدنی اردبیل، «برج شاطر» را که یک اثر تاریخی است، نام برد که در فاصله‌ای حدود ۶ کیلومتر از این شهرستان قرار دارد. «صومعه»، نام روستایی است که «برج شاطر» در آن احداث شده و تپه‌های باستانی متعددی در پیرامون و اطراف آن قرار گرفته است. باستان‌شناسان قدمت این تپه‌های تاریخی را متعلق به دوران قبل از اسلام عنوان کرده‌اند.

ویژگی معماری برج شاطر، شکل ظاهری بنا است که از داخل به شکل استوانه و از خارج به شکل ده‌ضلعی است.

از ویژگی‌های جالب و مورد توجه در مورد معماری برج، طرح آن است؛ چراکه نمای آن از داخل به صورت استوانه و از خارج به شکل ده‌ضلعی است و دارای ازاره‌ای سنگی است که از چهار برج سنگ‌تراش تشکیل شده است. باستان‌شناسان با توجه به نوع معماری برج و شباهت آن به آرامگاه چلبی اوغلو در سلطانیه، پیشینه‌ای متعلق به قرن هشتم هجری را برای برج شاطر تخمین زده‌اند.

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی الدین

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با کاشی‌کاری‌های معرق و زیبا

از مهمترین جاهای گردشگری اردبیل آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد پادشاهان صفوی است. آرامگاه وی مجموعه‌ای از مقبره پادشاهان، مشایخ و بزرگان صفوی است. این بنا یکی از ۱۰ اثر باستانی و ارزشمند ایران محسوب می‌شود.

در این آرامگاه می‌توانید مجموعه‌ای کم نظیر از گچبری، خوشنویسی و کاشیکاری را در یک بنا ببینید. مقبره شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و تاجلی بگیم، همسر شاه اسماعیل (مادر شاه طهماسب) نیز در این آرامگاه قرار دارند.

موزه چینی خانه اردبیل

موزه چینی خانه اردبیل

«موزه چینی‌خانه»، با حدود ۴ قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی مجموعه‌ی «شیخ صفی‌الدیل اردبیلی»، قرار دارد و طراح آن «شیخ بهایی» از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان است. این موزه، تالاری است متشکل از چهار شاه‌نشین و طاق‌نماهایی بسیار زیبا و ارزشمند که برای ساخت آن از مقرنس گچی استفاده شده است. در این بخش از آرامگاه صفی‌الدین، می‌توان تزئینات چشم‌گیری با نقاشی‌ها، طلاکاری‌ها، مقرنس‌های رنگی و نقوش اسلیمی مشاهده کرد. اما آنچه که باعث شهرت و اهمیت این قسمت می‌شود، استحکام بالای آن است که در هنگام زلزله، مقاوم ساخته شده است.

موزه چینی خانه

چینی‌های اهدا شده از امپراطور چین به شاه‌عباس صفوی، در ۱۲۵۶ محفظه‌ای که در چینی‌خانه وجود دارد، قرار گرفته است. چینی‌هایی که پس ورود به خاک ایران، به اصفهان برده و با هنرنمایی حکاکان این شهر منقوش به مهر «بنده شاه ولایت عباس»، می‌شد و به اردبیل انتقال می‌یافت. در تالار چینی‌‌خانه یک جلد قرآن نفیس به خط کوفی نوشته شده روی پوست آهو با قدمتی بالغ بر ۱۱۰۰ سال، مهر سنگی پادشاهان صفوی، سکه‌های نقره‌ای و مجموعه‌ای از فرمان‌های پادشاهان صفوی نگهداری می‌شود.

علاوه بر این برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز شهیدان ایرانی جنگ چالدران در این مکان دفن شده‌اند. چینی‌خانه، مسجد، جنت‌سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه و چراغ‌خانه از دیگر بخش‌های این مجموعه است. مجموعه‌ای که ساعت‌ها شما را متحیر خواهد کرد.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس

«کلیسای مریم مقدس»، از عمارات مذهبی و کهن در شهرستان اردبیل است که در اواخر قرن ۱۹ و در سال ۱۸۷۶ میلادی با کمک و پیگیری خانواده‌ی «گالوست میرزاییان» و با طرح «خاچاطور شهبازیان معمار»، ساخته شده است.

امروزه از این کلیسا برای انجام فرایض دینی ارامنه و برگزاری مراسم مذهبی استفاده نمی‌شود و آخرین نماز جماعت و مراسم مذهبی در سال ۱۳۲۳ شمسی در این مکان برگزار شده است. در محوطه‌ی کلیسا، تعدادی قبر سنگی و رسوبی قرار دارد که حکاکی‌هایی به شکل صلیب روی آن‌ها انجام شده است.

اردبیل، شهر آب و آبشار

آبشار سردابه

آبشار سردابه در غرب شهر اردبیل

بهار و تابستان فصول مسافرت به اردبیل است. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این یعنی برای فرار از گرما می‌توانید به آن پناه ببرید. اردبیل سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه‌ها و آبهای گرم و گردنه حیران هست. دشت‌هایی با چشمه‌های روان و آبشارهای زیبا.

آبشارها از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌روند. مطمئنا در سفر به اردبیل شما آبشارهای زیادی را خواهید دید. آبشارهای آغ بولاق، سردابه، گورگور آلوارس نمونه‌های معروف این آبشارها هستند. هر یک از این جاذبه‌های طبیعی علاوه بر تفرج‌گاه، خواص درمانی منحصر به خودشان را هم دارند.

چشمه و آبشار گورگور آلوارس

چشمه گورگور

چشمه زیبای گورگور آلوارس

چشمه گورگور از جمله چشمه‌های مشهور منطقه سبلان می‌باشد. این چشمه در دره آلوارس یا قیزیل گوللر، یکی از عریض‌ترین و با صفاترین دره‌های سبلان واقع است. آبشار حاصل این چشمه در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا است.

آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره‌ای مشرف به دره با فشار بیرون می‌آید. چشمه تا رسیدن به بستر رودخانه و آبشار مسیری با شیب تند را طی می‌کند. با توجه به موقعیت تفریحی و تفرجی دره قیزیل گوللر، پیست اسکی آلوارس، چشمه و آبشار گورگور، فضای سبز جالب و چشم‌نوازی از نظر گردشگری در این منظقه ایجاد شده است.

آبشار آقبلاغ

آبشار آقبلاغ

این آبشار در خلخال و در کوه آق داغ (سفیدکوه) قرار دارد. در دامنه این رشته کوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تأمین کننده آب جریانهای چون میان رودان، گلبند رود، رودخانه زال و… می باشد. مهمترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه آقبلاغ است.

آبشار گورگور خیاوچای

آبشار گورگور

این آبشار در مسیر رودخانه خیاو مشگین شهر با بلندی حدود ۱۰- ۱۲ متر و از نظر حجم جریان قابل توجه است. بنا به گذشت زمان و ریزش آب حوضچه ای دایره ای شکل در محل ریزش آب ایجاد شده که زیبایی خاصی به طبیعت آبشار بخشیده است.

آبشار گورگور به علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملک سوئی و چشم اندازی از کوهستان سبلان ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و کسری جذاب و دیدنی است.

رودخانه‌های روان اردبیل

رودخانه ارس

رودخانه ارس (آراز چایی)

اردبیل به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که در آن قرار گرفته، شهری پر آب است. این شهر پر از چشمه، رودخانه و دریاچه است. به هر سو که نگاه کنید چشمه روان یا رودخانه در جریان خواهید دید. از مهمترین رودخانه‌های اردبیل می‌توان رودخانه ارس (آراز چایی)، بالیقلو (ماهی‌دار)، قره سو، خیاو و هِروآباد را نام برد.

بالیقلو چای، رودخانه‌ای در داخل شهر

رودخانه بالیقلو

رودخانه بالیقلو و پل هفت چشمه

یکی دیگر از مکان های جالب در اردبیل رودخانه بالیقلو چای (رودخانه ماهی‌دار) است. اردبیل پر از رودخانه و چشمه است و رودخانه بالیقو یکی از زیباترین این رودخانه‌هاست. جالب است بدانید در طول سال مردم اردبیل از این رودخانه ماهی هم می‌گیرند.

بالیقلو از جمله رودخانه‌هایی دائمی است که از گردنه بالیقلو «جنوب‌غربی شهر نیر» حدفاصل دو رشته بزقوش و سبلان سرچشمه می‌گیرد. به دلیل زیست انواع ماهی‌ها مثل قزل آلای خال قرمز، سس ماهی، ماهی سیاه و شاه کولی در این رودخانه، به آن نام بالیقلو داده‌اند.

دریاچه‌های توریستی

دریاچه زیبای نئور با طبیعت زیبای اطراف آن

دریاچه نئور

یکی دیگر از زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری اردبیل، دریاچه‌های آن است. دریاچه شورابیل، نئور و قالخانلو از جمله این دریاچه‌ها هستند. این دریاچه‌ها طبیعت زیبا و دل‌انگیزی را به مناطق اطراف بخشیده است. آب و طبیعت سرسبز در یک قاب تصویر واقعا بی‌نظیر است.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل – یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران

دریاچه توریستی شورابیل از زیبایی‌های طبیعی شهر اردبیل محسوب می‌شود. دلیل نامگذاری دریاچه به این نام، به دلیل شوری بیش از حد آن در گذشته بوده است. شور در ترکی به معنای پرنمک است. جالب است بدانید که قدمت دریاچه‌ی شورابیل از دریاچه‌ی ارومیه بیشتر است.

این دریاچه زیستگاه انواع پلیکان، اردک، غاز، لک‌لک، مرغابی، حواسیل و… است. هنگام غروب خورشید پرواز پرندگان در این دریاچه، تصاویر فوق‌العاده زیبا و حیرت‌انگیزی را ایجاد می‌کند.

تالاب‌ها

تالاب پته خور

تالاب پته‌خور- مناسب‌ترین زیستگاه جهت استراحت موقت درنای سیبری که در حال انقراض می‌باشد.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و جاهای دیدنی اردبیل، تالاب‌های آب گرم هستند. تالاب فصلی نوشار، تالاب شور گؤل (دریاچه شور)، قره گؤل (دریاچه سیاه)، پته‌خور نمونه‌هایی از این تالاب‌ها هستند.

تالاب قره گُل

تالاب قره گل

تالاب قره گول یکی از تالاب‌های زیبای اردبیل

تالاب قره گُل (qərə göl) به قطر حدود ۳۰۰ متر از گرد آمدن آب برفها و سیلابها به وجود آمده است. بیشترین ژرفای آن ۳ متر تخمین زده شده است. اضافه شدن خاکستر آتشفشانی به خاک بستر تالاب، دور نمای سیاه رنگی به آب تالاب بخشیده است. به همین دلیل به قَره‌گُل یعنی تالاب سیاه معروف شده است. این تالاب زیستگاه برخی از پرندگان مهاجر و زیستگاه تابستانی آنقوت است.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس در نزدیکی سرعین

پیست اسکی آلوارس در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته است. این پیست دومین پیست اسکی استاندارد ایران است. در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. به علت بارندگی فراوان برف در طول پاییز و زمستان و به علت دیر ذوب شدن برف‌های این منطقه، شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قالی معروف اردبیل

قالب معروف اردبیل

قالی اردبیل شاهکار هنر قالی‌بافی عهد صفوی

یک جفت قالی معروف در آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یافت شده است. این قالی از نظر طرح و بافت یکی از نفیس‌ترین و مشهورترین قالی‌های جهان است. این قالی در فهرست ۵۰ اثر شاهکار هنری برگزیده جهان قرار گرفته است.

قالی اردبیل یک سند تاریخی با تاریخ و امضا است و در سال ۹۱۸ خورشیدی (۹۴۶ ه.ق / ۱۵۳۹ میلادی) در سیزدهمین سال پادشاهی شاه تهماسب بافته شده است. تار و پود و گره‌های آن ابریشمی است. در مارس ۱۸۹۳ «موزه ویکتوریا و آلبرت» لندن، با پرداخت ۲۰۰۰ پوند از «کمپانی رابینسون» این قالی‌ها را خریداری کرد.

ناگفته نماند که هنرمندان کشورمان این فرش را با همان طرح و اندازه دوباره بافته و در آرامگاه شیخ صفی‌الدین به معرض نمایش گذاشتند.

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران اردبیل یکی از سحرانگیزترین جاده‌های ایران

از زیباترین مناطق دیدنی اردبیل گردنه حیران است. این مسیر بهشتی از یک طرف مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه ‌است و از سوی دیگر مشرف به دره‌‌ای نه چندان عمیق که رود ارس (آراز چایی) از میان آن عبور می‌کند. این رود تعیین کننده مرز ایران و کشور آذربایجان است.

این گردنه حیرت‌انگیز در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد. از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند.

جنگل فندقلو

جنگل فندق لو

در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری از شهرستان اردبیل، می‌توان به تماشای یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رفت که به حق از زیباترین و بی‌نظیرترین مکان‌های دیدنی در استان اردبیل محسوب می‌شود. «جنگل فندقلو»، نام این دیدنی‌ خارق‌العاده‌ی طبیعی است که با چشم‌انداز خارق‌العاده‌ی جنگلی-مرتعی، گردنه‌ی زیبا و شگفت‌انگیز حیران در کنار پوشش گیاهی متعدد بومی یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری در اردبیل را تشکیل داده است. در واقع این منطقه از استان اردبیل، سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است که برای تماشای طبیعت منحصربه‌فرد آن در این ناحیه حضور می‌یابند. جالب است بدانید که در جنگل فندقلو، می‌توان شاهد رشد و پرورش گیاهان کمیابی بود که خود از ویژگی‌های بارز آن به‌شمار می‌رود. همچنین از دیگر نکات جالب و شنیدنی در مورد جنگل فندق‌لو، وجود استخر با خاصیت درمانی است که به «مشه‌سویی» شهرت یافته است.

سفر به سرعین، شهر چشمه‌های آب گرم

آبگرم های سرعین

آب‌گرم‌ها یکی از مکان‌های دیدنی سرعین اردبیل هستند.

سرعین یکی از شهرهای توریستی استان اردبیل است که در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار گرفته است. اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این شهر، چشمه‌های آب‌گرم می‌باشد که خواص درمانی دارند. در سفر به سرعین تعداد زیادی چشمه‌های آب گرم خواهید دید.

آب‌گرم گاومیش گلی، قره سو، ساری سو، پِهِنلی سو، آبگرم چشم و مجتمع‌های آبدرمانی سبلان، بئش باجیلار و حمام طبیعی شفا از معروفترین آنهاست. این چشمه‌ها باعث شده در سال گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند.

شهرت شهر سرعین هم به همین چشمه‌ها و طبیعت سرسبز و پُرآب است. این شهر به غیر از آب‌گرم، دو استخر آب سرد با آب گازدار دارد که می‌توان آب گازدار آن را نوشید. از معروفترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص سرعین عسل و سرشیر را می‌توان نام برد. به همین دلیل سرعین را نیز میتوان از جاهای دیدنی اردبیل نام برد.

صنایع دستی مردم اردبیل

صنایع دستی اردبیل

صنایع دستی اردبیل

قالی، گلیم و جاجیم‌های اردبیل از قدیم شهرت فراوان داشتند. این صنایع دستی از کالاهای نفیس منطقه آذربایجان هستند. از دیگر صنایع دستی چشم‌گیر اردبیل شال‌‌بافی، پشتی، قلاب‌دوزی، نقره‌کاری، قلم‌زنی، خاتم‌کاری و سفال‌گری است.

سوغات اردبیل

عسل طبیعی کوه های سبلان

عسل طبیعی محصول کوه‌های سبلان اردبیل

یکی از مشهورترین سوغات اردبیل که همه می‌دانیم، عسل است. این عسل از گل‌های دامنه‌ی سبلان (کوه ساوالان) و در طبیعت پاک و بکر آن تولید می‌شود. از دیگر سوغات، عصاره‌ی گل‌های سبلان، حلوای سیاه، سرشیر، کره محلی، شکلات روسته، شیرینی‌های محلی و تخمه آفتابگردان است.

هزینه سفر به شهر اردبیل

طبیعت زیبای خلخال

طبیعت زیبای خلخال

هتل در اردبیل

در اردبیل هتل‌های زیادی وجود دارند. هتل‌های مجلل شورابیل، هتل لاله سرعین، هتل سبلان، هتل‌های معمولی نادری، شیخ صفی، پیمان سرعین یا هتل صحت سرعین. قیمت این هتل‌ها برای یک‌ شب اقامت در اتاق دونفره، در کمترین حالت ۶۰ هزار تومان و در بیشترین حالت ۳۰۰ هزار تومان است.

حمل و نقل

تله کابین اردبیل

تله کابین اردبیل

از طریق زمینی و هوایی می‌توانید به اردبیل سفر کنید. ما به شما مسیرهای زمینی را پیشنهاد می‌کنیم. راه‌های زمینی اتوبوس و اتومبیل شخصی است. در میان مسیر‌هایی که می‌توانید با اتومبیل شخصی به اردبیل بروید، مسیر‌های جاده اسالم به خلخال یا گردنه‌ حیران پیشنهاد می‌شود.

با انتخاب این مسیرها شاید کمی مسیرتان طولانی شود درعوض مناظر بسیار دیدنی و زیبای این جاده‌ها یکی از بهترین خاطرات سفرتان را رقم خواهند زد. برای سفر کردن به شهر اردبیل و همسفر شدن با تورهای این شهر باید از ۲۲۰ هزار تا ۶۱۰ هزار تومان هزینه کنید.

خورد و خوراک

به طور کلی قیمت‌ها در اردبیل خیلی پایین است. شما بهترین غذاها با بالاترین کیفیت را می‌توانید با مبلغ پایینی میل کنید. حتما غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. برای هر وعده ناهار و شام برای یک نفر مبلغ ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان را در نظر بگیرید.

امیدواریم این معرفی از مناطق دیدنی اردبیل یکی از دلایل شما برای انتخاب این شهر به‌عنوان یکی از مقاصد شما برای سفر به اردبیل باشد.

محصولات سفر

14 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری اردبیل»

  1. گردنه حیران برای استان گیلان مب باشد نه اردبیل لطفا تصحیح نمایید.

    پاسخ
    • سلام بخش عظیم و قابل توجه حیران که شامل تله کابین هم میشود برای شهرستان نمین استان اردبیل می باشد لطفا مطالعه کنید
      بنده اهل همین شهر هستم

      پاسخ
    • کی گفته گردنه حیران برای گیلانه از تونل تا اق چای برای اردبیله تابلو هم داره اگه ندیدی بیا نشونت بدم جیگر

      پاسخ
    • حالا نوبخت رشتی رفته تو هیئت دولت گفته حیران مال گیران که نمیشه یه منطقه با پیشینه تاریخی رو بدی به یه استان دیگه. حیران مال استان اردبیل است و بس

      پاسخ
    • آقای محترم گردنه‌ی حیران مال اردبیل لطفاً بفهم چی میگی اطلاع زیادی هم نداری پس حرف نزنی بهتره
      درضمن گردنه حیران همیشه مال اردبیله

      پاسخ
    • آقای محترم گردنه‌ی حیران مال اردبیل
      بفهم اطلاعات نداری حرف نزنی بهتره

      پاسخ
  2. ۸۰ درصد زیبایی‌های استان مال مشگین شهر هست چرا به یکی اکتفا کردین؟

    پاسخ
  3. ۸۰ درصد زیبایی‌های استان مال مشگین شهر هست حتی خود کوه سبلان هم در مشگین شهر قرار داره

    پاسخ
    • سلام ساسان جام کوه سبلان طبق اخرین تقسیمات استانی اردبیل ۴۷ درصد سبلان متعلق به مشگین شهر میباشد.و ۵۳ درصد متعلق به سرعین میباشد

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید