بنر هدر

جاهای دیدنی شاهرود

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان شاهرود از بزرگترین شهرستان‌های ایران از لحاظ مساحت می‌باشد به‌طوری‌که دومین شهرستان بزرگ کشور ایران بعد از شهرستان طبس می‌باشد. شهرستان شاهرود دارای فرمانداری ویژه است و مرکز این شهرستان شهر شاهرود می‌باشد و در شمال شرقی کشور ایران قرار دارد. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۲۵٬۰۰۷ نفر بوده‌است و در سال ۱۳۹۰ بر اساس نتایج مرکز آمار ایران، جمعیت برابر با ۲۳۸٬۸۳۰ نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان استان سمنان می‌باشد.

کویر رضا آباد شاهرود

از شاهرود تا کویر رضاآباد، ۱۴۰ کیلومتر راه است.

روستای کویری رضاآباد در منطقه‌ی جنوب شرقی شاهرود و بافاصله‌ی 200 کیلومتر از آن قرار دارد. تپه‌های شنی در شکل‌های مختلف، سیاه‌چادر عشایر، خانه‌های گنبدی خشتی و گله‌های شتر، به‌علاوه‌ی آسمان صاف و نزدیک کویر، ازجمله ویژگی‌های جذاب این روستاست که باعث می‌شود، هرکسی لااقل یک‌بار به آن سر بزند.
از دیگر جاذبه‌های این روستا هنر دست زنان و دختران سخت‌کوش رضاآبادی است که در قامت گلیم، نقش زیست‌بوم بکر این منطقه را به نمایش می‌گذارد. امروزه یکی از مراکز اصلی تولید و فروش گلیم در استان سمنان این روستا است که با استفاده از پشم شتر و گوسفند نقش‌های برگرفته از طبیعت را بر دارهای گلیم به تصویر می‌کشند. این نقش‌ها شامل بز، آهو، سوسمار، سیاه‌چادر و پرنده بوده و همه به‌طور ذهنی بافته می‌شود. رنگ‌های به‌کاررفته در انواع گلیم شامل کاهی، طوسی، قرمز، زیتونی و خودرنگ است.
بافت گلیم اگرچه بسیار ساده شروع شد، اما در طول سالیانی که از عمر آن می‌گذرد، زنان هنرمند عشایر در تکمیل آن نقش چشمگیری را ایفا نموده و می‌توانند آن را به‌عنوان محصولی برخوردار از ارزش‌های هنری و صنعتی به‌راحتی روانه بازارهای خارجی کنند. گردشگران می‌توانند با سفر به منطقه ضمن آشنایی بافرهنگ و اقلیم این دیار به‌عنوان سوغات آن را خریداری نمایند.

باید یادآور شد که گونه‌های جانوری این منطقه نیز در نوع خود کم‌نظیر است که می‌توان به نمونه‌هایی چون یوزپلنگ و گورخر آسیایی، هوبره و زاغ بور اشاره کرد.

جاهای دیدنی شاهرود

چشمه نگارمن

چشمه نگارمن در 5 کیلومتری شمال غرب روستای نگارمن و 23 کیلومتری شما غرب شاهرود در استان سمنان قرار دارد . صدای جوشش آب در هرگوشه از این چشمه به گوش می رسد ، جریانی سرشاراز زندگی و شادابی . آب چشمه نگار من از میان سنگهای آهکی بیرون می آید به همین دلیل سختی کمی دارد و از کیفیت خوب آشامیدنی برخوردار است . آب دهی چشمه نگار من حدود 23 لیتر بر ثانیه می باشد .انواع گیاهان وحشی در حاشیه چشمه ساران خود نمایی می کند . دمای آب چشمه حدود 8 درجه سانتیگراد می باشد . آب چشمه نگارمن پس از عبور از مسیری سبز به مصرف کشاورز روستای نگارمن می رسد . روستای نگارمن که افرادی آن را نکارمن نیز می نامند در جاده ی مجن در حوالی شهرستان شاهرود قرار دارد که به دلیل قرارگرفتن در منطقه ای کوهستانی و در دامنه ی کوه دارای آب و هوایی بسیار معتدل در تابستان و سرد و خشک در زمستان می باشد. این روستا به دلیل بهره از آب و هوای معتدل و بسیار خوب مناظر بسیار زیبا و دیدنی را دارا می باشد.

جاهای دیدنی شاهرود

دشت گل‌ها شاهرود

دشت آفتابگردان در منطقه کالپوش یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان شاهرود است. با فرارسیدن شهریور ماه میلیون‌ها گل آفتابگردان در دشت‌های کالپوش شاهرود شکفته می‌شوند و مناظر بدیع و بی‌نظیری در این منطقه خلق می‌کنند که چشم هر بیننده‌ای مسحور زیبایی آن‌ها می‌شود. دشت آفتابگردان کالپوش در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود قرار دارد. این منطقه سرسبز و جنگلی با بارندگی کافی و اراضی بسیار مستعد برای کشاورزی و جنگل‌کاری، در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق آزادشهر از موقعیت ممتاز گردشگری بسیار جالبی برخوردار است. آنچه این دشت را از نمونه‌های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود، سطوح زیر کشت آن است که برخلاف دیگر مزارع آفتابگردان که در زمین‌های هموار دیده می‌شود، در اینجا در دشت‌های ناهموار و تپه‌های آبشارگونه است که تمایز رنگی بی‌نظیری را خلق می‌کند. کاشت آفتابگردان در این منطقه در اوایل بهار به صورت دیم و آبی است و انواع مختلف آن را شامل می‌شود که از گونه‌های ژنتیکی جدید آن، انواع پا کوتاه و درشت دانه را می‌توان نام برد

جاهای دیدنی شاهرود

قله برفکه

برفکه به ارتفاع 3217 متر ، آخرین قله خط الراس کهکشان وگارکشان است که درجنوب غربی طاش پایین و شمال شرقی شهر مجن و بافاصله 35 کیلومتری از شهر شاهرود قرارگرفته است . این قله از سازند الیکا مربوط به دوره تریاس که شامل آهک است و سازند شمشک ورسوبات دوره کرتاسه که شامل ماسه سنگ، سیلت استون وشیل های حاوی ذغال وکنگلومرا می باشد تشکیل شده است. از گیاهان موجود درمنطقه می توان به زرشک، انواع گرامینه، انواع گون، کلاه میر حسن، چوبک ، درمینه، چمن گندمی، جاروعلفی ، زیره وحشی، کاسنی، کنگر پیچک صحرایی ، ارس ، داغداغان نسترن وحشی اشاره کرد. از جانوران مهم منطقه نیز می توان از گراز، پلنگ ، خرس قهوه ای ، گرگ گربه وحشی، تشی، بزکوهی ، عقاب کبک و شاهین یادکرد. برای دسترسی به مسیر صعود این قله از شاهرود به سمت آزاد شهر حرکت کرده و پس از 2 کیلومتر از طریق جاده انشعابی به سمت شمال ادامه مسیر دهید و به سمت امیریه ومجن بروید. با طی حدود 25 کیلومتر مسیر به یک دو راهی مشخص تقسیم می شود. مسیر را به سمت شمال و طاش ادامه داده تا پس از حدود 5 کیلومتر به فرحزاد برسید.از جاده خاکی که در سمت چپ جاده به سوی غرب می رود به طرف فرحزاد رفته واز رودخانه عیور کرده و جاده جیپ رو را به سمت معدن پی بگیرید . طول جاده حدود 3 کیلومتر است. پس از رسیدن به آن از سمت چپ معدن (غرب) برروی یال یک پاکوب مشخص قراردارد که بعد ازآبشار فرحزاد می باشد. مسیر را که شیب تندی دارد دنبال کرده و صعود را آغاز نمایید. کم کم از شیب قله اصلی ادامه دهید. هنوز در شمال دامنه کوه ها، می توان برفچال ها را مشاهده کرد. مسیر تا قله حدود دو ساعت به طول می انجامد. قله با سنگ چین مشخص شده است. از فراز آن میتوان در غرب شاهکوه ، در جنوب مجن و چالویی، در شرق شاهوار وشترپا و یزدکی را مشاهده کرد. نکات: 1. داشتن کاپشن گورتکس یا بادگیر الزامی است. 2. در زمستان منطقه با حجم برف بسیار زیاد و خطر بهمن همراه می باشد.

جاهای دیدنی شاهرود

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید