بنر هدر

چشمه باداب سورت ساری

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

برای مدتی کوتاه میخواهیم شما عزیزان را با یکی از زیباترین مناطق طبیعی شمال ایران آشنا بسازیم که مکان زیبایی برای تفریح همگان است.این چشمه دیدنی با رنگ های طبیعی و آب هایی با مزه های متفاوت چشم اندازی بکر را بوجود آورده است.

چشمه باداب سورت ساری

سورت ریشه در زبان روسی دارد و به معنای شدت اثر است. باداب سورت “Badab surt” به معنی شدت اثر آب گازدار می باشد که در زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو نیز می گویند. در حقیقت نام اصلی با قدمت چند هزار ساله این چشمه‌ها، باداب اروست می باشد.

یکی از چشمه های پلکانی کم‌نظیر در جهان باداب سورت می باشد که به چشمه‌های رنگی نیز معروف هستند.

چشمه های باداب سورت در موقعیت جغرافیایی N362119 E535123 در استان مازندران واقع شده اند. این چشمه ها در جنوب شرق شهر ساری و در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارند.

موقعیت جغرافیایی آن در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت می باشد.

این باداب های دیدنی حدود سه هکتار از اراضی آن منطقه را در بر می گیرد که از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از درختان سوزنی برگ و درختچه‌های زرشک وحشی می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌ و از شرق مجاور به ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب باداب سورت را نیز روستای اروست احاطه کرده است.

چشمه باداب سورت ساری

چشمه اول

یکی از این چشمه‌ها، چشمه اصلی می باشد که دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد و آبی بسیار شور است.

از این چشمه عمدتا در بهار و تابستان برای آب تنی استفاده می شود و املاح معدنی باداب سورت برای بسیاری از بیماری‌ها مفید می باشد. در کف این حوضچه حفره‌ای عمیق به نام برمودای اروست وجود دارد.

در کناره‌های حوضچه ی چشمه اول رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که به همراه چشمه برای درمان امراض پوستی، دردهای کمر و پا، روماتیسم و سردرد میگرن سودمند است.

این دریاچه به علت شوری، املاح و مواد معدنی فراوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی‌کند.

چشمه باداب سورت ساری

چشمه های دوم

یازده چشمه دیگر که در شمال غربی چشمه اول قرار دارند که بسیار کوچک‎تر هستند و به اکسیر حیات معروف‌اند. این چشمه ها بسیار جوان هستند.

آب این یازده چشمه نارنجي رنگ و ترش مزه اند که به صورت دائمي مانند نوشابه ایی گاز دار از دل زمین می جوشند. علت تماییز باداب سورت نسبت به چشمه های دیگر جهان عبارتند از قرمز و نارنجی رنگ بودن آب، بو، ترش مزه‌گی آب، املاح و رسوب‌های تشکیل شده کنار چشمه می باشد.

عمق یکی از این حوضچه ها خوب است و شبیه جکوزی طبیعی است که برخی از گردشگران وارد آن می شوند و در آن آبتنی می کنند.

ثبت ملی و جهانی باداب سورت

در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی به‌ وسیله سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شدند.

چشمه های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.

چشمه باداب سورت ساری

در کتب قدیمی درباره باداب سورت

گریگوری ملگُنُف در سال ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ در پی انجام مأموریتی از سوی حکومت قفقاز (برای اجراء وصیت‌نامهٔ پتر کبیر) به نواحی جنوبی دریای مازندران سفر کرد. او در سفرنامه‌اش آنجا که مناطق مرزی هزارجریب را برمی‌شمارد، نام باداب سورت را به صورت «چشمهٔ آروس» آورده‌است که در واقع اشاره به چشمهٔ روستای ارست (آروس) می‌باشد.در سفرنامهٔ کلنل برسفرد لوات چنین آمده:

در یک دره در کنار یکی از این رودخانه‌ها قریه کله‌سر (قلعه‌سر) یا کله‌هزار واقع است و قریب هشتاد خانه پانصد نفر جمعیت دارد. اطراف ده هر قطعه زمین مناسبی را زراعت کرده بودند. از این دره که گذشتیم به قریه سورت رسیدیم چشمه‌های آب گوگردی که سابقاً ذکر شد در حوالی این قریه واقع است. در این کوه‌ها درخت‌های سروکوهی زیاد دارد. در سمت شمال راه در کمرکوهی قریه است موسوم به بدله (بادله کوه) که قریب هفتصد نفر جمعیت دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید