جاذبه های گردشگری لبنان

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

دیدنی‌های لبنان آنقدر زیاد است که تصمیم‌گیری را برای‌تان سخت می‌کند که اول از همه کدام دیدنی لبنان را ببینید. ما اینجا به شما می‌گوییم که از کجا شروع کنید تا وقت برای همه‌ جاهای دیدنی لبنان داشته باشید.
بیروت پایتخت لبنان معروف به پاریس خاورمیانه‌ است؛ چون سنگ‌فرش‌های خیابان‌ها و مجسمه‌هایی که با سبک و سیاق متفاوت در گوشه گوشه‌ی خیابان‌ها قرار گرفته‌اند همه نشانی از پاریس را دارند.

جاذبه های گردشگری لبنان

شهرگردی در لبنان

 

۱. بعلبک (Baalbek)

بعلبک از قدیمی‌ترین شهرهای لبنان چیزی شبیه تخته جمشید خودمان در شیراز است، که در گذشته‌های دور به هیلوپولیس که معنای شهر خورشید را می‌داد، معروف بوده و محلی برای عبادت خدایان بود. شما با ورودتان به بعلبک ویرانه‌هایی از این معابد را می‌بینید که عظمت و شکوه آن دوره را به شما نشان می‌دهد.
فرقی نمی‌کند که شما تنها، با دوستان یا خانواده‌تان به لبنان سفر کردید اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید مطمئنا بهترین‌جا را برای سفر انتخاب کرده‌اید.
کی به بعلبک برویم؟ 
پاسخ به این سوال کمی سخت است چون لبنان آب و هوای مدیترانه‌ای دارد؛ زمستان‌های سرد و بارانی و تابستان‌های گرم. تصمیم‌گیری با شماست که چه فصلی را برای سفر به لبنان دوست دارید، اما بعلبکدر بهار میزبان بسیاری از مسافران بوده است. فراموش نکنید در فصل بهار هم، لباس گرم با خود داشته باشید چون بعلبک نسبت به لبنان در ارتفاع بالاتری قرارگرفته.

شمایی که می‌خواهید وقت برای دیدن همه‌ی جاذبه‌های لبنان داشته باشید ۲ تا ۳ ساعت برای بازدید از بعلبک نیاز دارید. بعلبک از ۸:۳۰ تا ساعت ۱۶:۰۰ باز است.

برای رسیدن به بعلبک به راحتی می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. هزینه استفاده اتوبوس در لبنان بسیار ارزان است.
این نکته را به شما بگوییم که برای رسیدن به شهرهای مختلف لبنان شما باید خودتان را به ایستگاه‌های چارلز، هلیو و کولا برسانید.

جاذبه های گردشگری لبنان

اما چطور به بعلبک برسیم؟
برای رسیدن به بعلبک خودتان را به ایستگاه کولا برسانید و سوار ون‌های خطی بعلبک شوید. اگر هزینه برای‌تان مهم نیست می‌توانید تاکسی بگیرید؛ اما راه دیگری هم وجود دارد که آن اجاره خودرو است هرچند که پیشنهاد می‌کنیم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید چون جاده‌ها در لبنان عموما نامناسب هستنند.
هزینه ورودی به بعلبک برای بزرگسالان حدود ۲۰ لیره و برای کودکان حدود ۵ لیره است.
در بعلبک چندین کافه و رستوران وجود دارد که شما بعد از بازدید می‌توانید به آنها سری بزنید از رستوران رأس‌العین گرفته تا رستوران سندباد و رستوران ایمان.
در این رستوران‌ها پیشنهاد می‌کنیم جوجه کباب با چاشنی سیر و گوشت کبابی را حتما امتحان کنید چون مزه بسیار خوبی دارند.

۲. غار جعیتا (Jeita Grotto)

جعیتا دو غار دارد؛ به اسم غار علیا و غار سفلی. اولین چیزی که شاید در غار جعیتا شما را جذب کند وجود طبیعت سرسبزی‌ست که این غار را در دل خودش جای داده.
هزینه بازدید از غار جعیتا حدود ۲۰ لیره است؛ پس از خرید بلیط سوار تله‌کابین شوید و خودتان را برای رفتن به غار علیا آماده کنید. مناظری از طبیعت را می‌بینید که دهان‌تان از تعجب باز می‌ماند.
از چیزهای جالبی که شما در غار علیا خواهید دید وجود چشمه‌ای‌ست که لبنانی‌ها اسمش را چشمه‌ی آرزوها گذاشتند. درون این چشمه سکه‌هایی رامی‌بینید که هر کدامش آرزوی فردی‌ست که به اینجا آمده.
۲ نکته درباره غار علیا:
– قبل از اینکه به درون غار بروید، حتما دوربین عکاسی‌تان را تحویل دهید چون عکاسی و فیلم‌برداری درون غار ممنوع است.
– به دیواره غار اصلا دست نزنید چون ممکن است، جریمه شوید.

جاذبه های گردشگری لبنان

برای رسیدن به غار سفلی یا غار پایینی باید سوار قایق شوید؛ به محض ورودتان به غار صداهایی می‌شنوید که ممکن است کمی ترس به دل‌تان راه دهد اما نگران نباشید این صدایی که می‌شنوید صدای آب ‌‌است که به سنگ‌ها می‌خورد.
رودخانه زیرزمینی این غار تامین کننده آب آشامیدنی بسیاری از مردم لبنان است.
بهترین گزینه برای رسیدن به غار اجاره خودرو است، اما شما می‌توانید از بزرگراه بیروت_جونیه سوار تاکسی شوید. این تاکسی‌ها شما را تا نزدیکی غار می‌رساند. اگر می‌خواهید بدون دردسر به جعیتا برسید به سراغ استفاده از تاکسی اوبر و کریم بروید. هر روز می‌توانید از این غار دیدن کنید به جز دوشنبه‌ها.

راستی یادتان باشد که آخرین هفته ژانویه تا اوایل فوریه چون دمای هوا کاهش پیدا می‌کند غار تعطیل است.

۳. بیبلوس (جبیل)

دیگر شهرهای تاریخی لبنان که حتما باید به سراغ آن بروید بیبلوس (Byblos) است که بی‌شک باید یک روز از وقت‌تان را به آن اختصاص دهید.
هوای لبنان همان‌طور که قبلا هم گفتیم مدیترانه‌ای‌ست، برای دیدن بیبلوس شما می‌توانید هر فصلی مسافر لبنان باشید اما ما پیشنهاد می‌کنیم تابستان را برای سفر انتخاب کنید چون بهترین جشن‌ها و فستیوال‌های بین‌المللی در این فصل برگزار می‌شود.
بیبلوس از ۸:۳۰ صبح تا ساعت ۱۶:۰۰ باز است و شما برای بازدید حدود ۳ ساعت زمان لازم دارید.
بیبلوس به جبیل هم شهرت دارد و به گفته‌ی خیلی از لبنانی‌ها قدیمی‌ترین شهر زنده دنیا و از جاهای دیدنی لبنان است که یک بندر ماهیگیری هم محسوب می‌شود. بهترین تفریح و شاید رمانتیک‌ترین صحنه‌ای که در اینجا قرار است ببینید تماشای طلوع و غروب خورشید است.

جاذبه های گردشگری لبنان

برای رسیدن به بیبلوس چندین راه دارید که می‌توانید از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی استفاده کنید.بهترین و راحت‌ترین گزینه استفاده از اتوبوس‌های شماره شش ا‌ست که در تقاطع کولا قرار دارند شما با پرداخت هزینه بسیار کم می‌توانید خودتان را به بیبلوس برسانید.برای بزرگسالان هزینه بازدید حدود ۸ لیره و برای کودکان حدود ۲ لیره است. پس از دیدن جبیل حتما به سراغ بازار قدیمی این محله هم بروید چون اجناس قیمت خوبی دارند.بعد از این همه پیاده‌روی مطمئنا گرسنه شدید به رستوران ژاپنی کامی سوشی بروید و کلی غذاهای خوشمزه را امتحان کنید.

۴. طیر/صور (Tyre)

طیر از جاهای دیدنی لبنان، در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد و از شهرهای باستانی دوره‌ی فنیقیان بوده. طیر بین لبنانی‌ها به صور که معنی صخره را می‌دهد؛ معروف است. اینجا مخصوص کسانی‌ست که دوستدار تاریخ هستند. مردم صور عمدتا شیعه هستند و پایگاهی برای حسن نصرالله نیز به شمار می‌آید. نکته جالبی که شاید تا به امروز درباره طیر نمی‌دانستید خواهرخواندگیش با دزفول است.

جاذبه های گردشگری لبنان

یکی دیگر از جاهای دیدنی لبنان که با وجود آسیب‌هایی که دیده، هنوز هم باشکوه‌ست.اصطلاح خواهرخواندگی در حقیقت قراردادی است بین سران مملکتی که برای ایجاد همبستگی و اتحادبیشتر انسانی و فرهنگی بسته می‌شود.

۵. صخره‌های روشه (Raouche)

به جرات می‌توان گفت از زیباترین صحنه‌هایی که سفرتان به لبنان را خاطره‌ساز می‌کند و شما پس از بازگشت هر از چندگاهی به یاد خاطره‌های‌تان در لبنان می‌افتید، تماشای غروب خورشید در صخره‌های روشه است.اطراف این صخره‌ها کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید یک وعده از غذای‌تان ر ا اینجا بخورید.با وجود اینکه لبنان دیدنی‌های زیادی دارد اما اگر از یک لبنانی بپرسید که اول از همه در شهرتان کجا را بگردیم مطمئن باشید پاسخش رفتن به صخره‌های روشه است.
در غرب بیروت دو صخره با اندازه‌های مختلف می‌بینید که به صخره‌ی عشاق و صخره‌ی مرگ هم معروف است. می‌گویند دلیل این نام‌گذاری بر می‌گردد به عاشقانی که به بالای صخره می‌رفتند و خودشان را به درون آب می‌انداختند تا از درد و رنج عشقی‌شان کمی کاسته شود. یکی دیگر از داستان‌هایی که باعث معروفیت صخره روشه شد، مرگ خواننده مصری به اسم عبدالحلیم حافظ بود.در سال‌های اخیر تعداد زیادی جان خودشان را در صخره روشه از دست دادند که امروزه به صخره مرگ هم شهرت دارد.

جاذبه های گردشگری لبنان

صخره‌ای که نمادی برای بیروت محسوب می‌شود اما زباله‌هایی که در اطرافش ریخته شده، چهره‌ی زشتی به روشه داده است.از نام‌گذاری صخره که بگذریم می‌رسیم به تفریحاتی که در روشه منتظرتان است:
قایق‌سواری و جت اسکی
فصل تابستان که شرایط جوی مناسب است با پرداخت هزینه کم می‌توانید سوار قایق‌ها شوید و از نزدیک صخره‌ی عشاق رو ببینید. این را هم بگوییم نرخ دقیقی برای اجاره قایق وجود ندارد پس قبل از سوار شدن به قایق سر هزینه با قایق‌ران به توافق برسید.
پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری
پیاده‌روی یا کرایه دوچرخه از کارهای هیجان‌انگیزی‌ست که شما می‌توانید در خیابان‌های اطراف صخره روشه آن را امتحان کنید. حتی دست‌فروشانی را در این خیابان‌ها می‌بینید که چای، قهوه، ذرت و نان‌های محلی لبنانی را به فرو می‌رسانند.
خاطره‌سازی و تماشای غروب خورشیداز زیباترین و رمانتیک‌ترین صحنه‌هایی که در عمرتان خواهید نشستن روی نیمکت و تماشای غروب خورشید است.
دوست‌داران دنیای زیر آب غواصی در روشه را امتحان کنند؛ غواصی در این آب‌ اصلا سخت نیست و شما اگر کمی غواصی بلد باشید به راحتی می‌توانید پا به دنیای زیر آب بذارید. ماهی‌های رنگی، لاک‌پشت و هشت‌پا از آبزیانی هستند که شما حتما درون آب آنها را خواهید دید.برای اینکه سفر راحت‌تری به اینجا داشته باشید ما به تفکیک هر فصل را برای‌تان توضیح می‌دهیم تا در روشه انتظار چه چیزی را داشته باشید:
بهار: مناسب‌ترین زمان سفر برای دیدن صخره این فصل است به خصوص اردیبهشت‌ماه که وجود گل‌های رنگارنگ در اطرافش این زیبایی را دو چندان می‌کند.
تابستان: میزان رطوبت بالا می‌رود و هوا گرم است.
پاییز: شروع بارندگی از این فصل آغاز می‌شود و عموما کسی در این فصل به سراغ تماشای روشه نمی‌رود.
زمستان: سرمای هوا بسیار زیاد است اما هستند کسانی که می‌خواهند تجربه‌ی متفاوتی از سفرشان به لبنان داشته باشند.

 ۶. آبشار باتارا جورج (Baatara gorge waterfall)

مسافران لبنان می‌گویند از جاهایی که قبل از مرگ باید آن را ببینید آبشار باتارا جورج است. این آبشار به غار سه پل هم شهرت دارد چون صخره‌ها طوری روی هم قرار گرفته‌اند که سه پل را تشکیل می‌دهند.
اگر شما جزو کسانی هستید که تیپ شخصیتی جسور دارید به لبه‌ی غار بروید تا عمق آبشار را از نزدیک ببینید. البته حواس‌تان باشد که پای‌تان را کجا می‌گذارید.

جاذبه های گردشگری لبنان

این غار مخصوص جسورهایی‌ست که دنبال آدرنالین هستند.باتارا جورج تفریحاتی هم دارد:
صخره‌نوردی
جسور هستید و قبل از اینکه به لبنان سفر کنید تجربه‌ی صخره‌نوردی را داشته‌اید؟ پس، حتماصخره‌نوردی در باتارا جورج را امتحان کنید البته باید تجهیزات صخره‌نوردی، با خود همراه داشته باشید. این طور به شما بگوییم این تفریح مخصوص با تجربه‌هاست.
کوه نوردی
برای اینکه به باتارا جورج برسید باید کمی از کوه‌ها و تپه‌ها بالا بروید چون هوا آنقدر عالی‌ست که اصلا دل‌تان نمی‌خواهد ماشین‌سواری کنید.
عکاسی
بهترین بخش سفر ثبت لحظه‌هاست پس دوربین‌تان را آماده کنید و از این جاذبه طبیعی تا می‌توانید فیلم و عکس بگیرید چون به خاطره‌سازی شما بیشتر کمک می‌کند. جزو کسانی هستید که حرفه‌ای عکس می‌گیرید؟ پیشنهاد می‌کنیم بعد از ظهر را برای عکاسی و فیلم‌برداری انتخاب کنید چون صبح‌ها نور خورشید آنقدر شدید است که عکاسی برای شما سخت می‌شود. یادتان باشد که لبنانی این آبشار را به اسم آبشار بالا می‌شناسند.بهترین زمان سفر به آبشار باتارا جورج بهار و تابستان است؛ به خصوص فصل بهار و ماه اردیبهشت.من وقتی اولین‌بار به Gemmayze وارد شدم آنجا را بهشتی دیدم برای کافه‌گردان حرفه‌ای؛ حتما قهوه‌ی اسپرسو را امتحان کنید چون طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد.

۷. جمیزه (Gemmayze)

مگر می‌شود به لبنان رفت به جمیزه سر نزد؛ این محله یکی از مسکونی‌ترین محله‌های بیروت به حساب می‌آید، به خصوص شب‌ها که مردم دور هم می‌نشینند و از دورهمی‌شان لذت می‌برند. پس تا دیر نشده شما هم به این محله سری بزنید و با مردم خونگرم لبنان گل بگویید و گل بشنوید.

جاذبه های گردشگری لبنان

جمیزه به سبک معماری فرانسویان درست شده؛ کوچه‌های تنگ، پله‌های سنگی، گل‌های کاغذی و فروشگاه‌های صنایع دستی همه و همه باعث شده که زیبایی اینجا چندین برابر شود.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری لبنان»

دیدگاه خود را بنویسید