معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جاذبه های گردشگری آرادان سمنان با آنکه منطقه ی خشکی است جای دیدنی و با صفایی را رقم میزند ، همچنین با توجه به قدمت استان سمنان ، شهریتان آرادان از آن بهره می برد و بهترین جاذبه های تاریخی استان سمنان را داراست  و از جاهای دیدنی سمنان محسوب می شود .

پیشینه تاریخی آرادان :

براساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل گردیده است، شهرستان آرادان دارای وسعتی در حدود ۴۳۲۹ کیلومتر مربع و با جمعیتی بالغ بر ۱۵۵۷۵ نفر براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ می باشد، این شهرستان در ۱۵ كیلومتری شهرستان گرمسار واقع شده و از شمال به فیروزكوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان(اصفهان) منتهی می شود.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

ویژگی های جغرافیایی آرادان :

این شهرستان دارای آب و هوایی کوهپایه ای در مرکز، ییلاقی در شمال و کویری در جنوب شهرستان می باشد.
محصولات عمده کشاورزی، باغی و دامی این شهرستان شامل گندم، پنبه، خربزه، انجیر، گوجه سبز، گردو، زیتون، پرورش دام و طیور و زنبورداری است که بعلت بهره مندی از دشت های حاصلخیز و مشروب شدن به وسیله رودخانه دائمی حبله رود یکی از قطب های كشاورزی استان محسوب می شود.
از جاذبه های آرادان می توان به امامزاده علی اکبر(ع) با قدمت ایلخانی، امامزاده شاه سلطان نظر(ع)، بازار تاریخی، تپه تاریخی شاه نظر، مسجد جامع و حسینیه، کاروانسرای دهنمک، روستای هدف گردشگری پاده و مناطق نمونه گردشگری رامه و قالیباف اشاره نمود.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

 اماکن تاریخی و جاذبه های دیدنی :

بازار آرادان
این بنا در مرکز شهر آرادان واقع شده است که ابعاد آن در حدود ۵۵/۷۰×۴۰/۲۲ می باشد، این بنا در اوایل دوران قاجار با مصالح خشت و آجر ساخته شده و در اواسط دوران قاجار نماسازی جالبی توسط تاجری از خانواده یغمایی در آن صورت پذیرفته است.
این بنا دارای ۳۱ حجره و دارای سردرهای جنوبی و شمالی زیبایی است که با آجر تراش نماسازی شده است . در میانه بازار یک فضای رو باز و هشت ضلعی قرار دارد و در طرفین بازار برف انداز و بارانداز وجود داشته است.
طاقهای بنا از نوع جناغی و کاسه پوش و اکثر مغازه ها دارای طاق آهنگ است این بازار در حال حاضر مورد استفاده مردم است و در سال ۱۳۹۱ به همت و پشتکار اداره میراث فرهنگی مرمت گردیده است.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

امامزاده علی اکبر(ع)

بقعه امام زاده علی اکبر (ع) در جنوب آرادان و در قریه امامزاده علی اکبر واقع شده است، یکی از راههای دسترسی به این بقعه از سمت جاده گرمسار به آرادان است كه در سه راه روستای یاتری علیا وارد روستا شده و میدان دوم روستا به سمت راست میدان ادامه داده تا به قریه امامزاده علی اكبر برسیم، تاریخ این بقعه دقیقاً قید نشده است ولی بنا بر شواهد و قرائن، قدمت این بقعه به ۸۵۰ سال پیش بازمی گردد، گنبد اصلی این بنا ایلخانی می باشد و در دوره قاجار یك رواق، ایوان، جلوخان و هشتی به آن اضافه شده است؛ بقعه و بارگاه با نمای آجری ساخته شده است و فاقد هرگونه كاشیكاری می باشد، هم اكنون به غیر از زیارتگاه، آرامگاه درگذشتگان آن قریه نیز می باشد.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان
امامزاده سلطان شاه نظر

در مرکز شهر آرادان، گنبد و بارگاهی وجود دارد که متعلق به حضرت امامزاده سلطان شاه نظری می باشد. قدمت آن تقریبا ۲۰۰ سال می باشد. و مربوط به اوایل دوره قاجاریه می باشد.
بقعه دارای طاقهای جناقی و گنبدی شکل تقریبا مخروطی است. ساختمان بقعه از نظر معماری در نوع خود کم نظیر و داخل گنبد از گچبری های زیبا برخوردار است. این بنا بر روی یک تپه واقع شده كه قدمت آن به پیش از اسلام و حكومت اشكانیان می رسد.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

تکیه آرادان

تکیه آرادان، درکنار خیابان اصلی در نزدیکی بقعه متبركه امام زاده سلطان شاه نظر واقع شده است. این تكیه در دوره قاجاریه و برای نمایش تعزیه ساخته شده بود و دارای ارزش تاریخی است. بنا دارای دو در ورودی است كه در اصلی و بزرگ آن از سمت خیابان و ورودی دیگر آن از سمت كوچه باز می‌شود. تكیه از حجره‌ها و طاق‌نماها و اتاق‌هایی تشكیل یافته و دارای یك صحن روباز و بزرگ كه بلندگاهی به اندازه ۴*۴ متر كه محل نمایش تعزیه است، می باشد.این تكیه دارای دو ایوان غربی و شرقی است كه ایوان غربی آن در واقع راه دسترسی به تكیه است.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

قلعه یاتری علیا

فاصله این قلعه تا مرکز شهرستان آرادان ۲ کیلومتر می باشد که همانطور كه از نام قلعه مشخص است در روستای یاتری علیا واقع شده است، راه دستری به این بقعه از سمت جاده گرمسار به آرادان است كه در سه راه روستای یاتری علیا وارد روستا شده بعد از میدان اول در سمت راست جاده اصلی این قلعه قابل رویت است، نام یاتری یك كلمه تركی و به معنی خوابگاه ذكر شده است. یاتری در گذشته حكومت نشین خوار بوده این قلعه بسیار قدیمی بر روی تپه ای بنا شده بود كه محدوده آن بسیار وسیع بوده است، صنیع الدوله در خصوص این قلعه و ده یاتری می نویسد بناهای جدید یاتری از امین السلطان محمدجعفر خان نایب خوار ساخته است.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

قلعه پاده

قلعه پاده در بخش آرادان قرار گرفته و مدخل ورودی روستای پاده می باشد . این قلعه از دور نمایان است و از قسمت جنوب قلعه یک مدخل ورودی بدون دروازه می باشد که احتمالاً در آن سالیان سال پیش از بین رفته است . این قلعه دارای ارتفاعی حدود ۱۴-۱۳ متر و قطر ۹ متر است و در قسمتهای شرقی و شمالی قطر دیوار به ۱۲ متـر می رسد .
قلعه پاده یکی از قلعه های دوران اشـکانیان می باشد که در نـگاه اول می توان گفت كه بناهای باقیـمانده ارتفاع بالای قلعـه جدیدتر می باشد و مربوط به دوران اسلامی است كه بنای آن خشت و سقفهای قوسـی و طاقچه های به عرض ۸۰ * ۸۰ در باقیمانده اطاقها كامــلاً مشهود است . همچنین با بررسی بیشـتر آثارهای سطـحی در روی تپه مشخـص می گردد كه از دوران اســلامی سفالینه های منقوش و ساده به چشم می خورد . بنابر این می توان گفت كه ساختـار موقعیت قلعـه پاده با توجه به اینكه در منطقه كویری شرق گرمسار قرار گرفته است یك دژ دیدبانی جهت كنترل مسـیر جاده ابریشم (سنگ فرش) بوده است كه در فاصله ۲۱ كیلومتری شـرق همین قلعه قرار گرفته است و كاروانهایی كه از مسیر عبور می كرده اند مورد كنترل قرار می گرفته اند . طـول و عـرض قلعه پـاده ۴۱ * ۳۱ ارتفاع ۱۳ الی ۱۴ متر قطر دیوار ۱۲ متـرالی ۹ متر و داخـل محوطه ۲۲ * ۲۰ متر تعداد اطاقهای اطراف داخل محوطه با توجه به باقیمانده آثار آن می تـوان گفت در هر طرف پنج اطاق وجود دارد كه فقــط دیوارهای آن باقی مانده است . در ورودی از قسمت جنوب به طول و عرض ۳ * ۵/۲ متر و ارتفاع ۸۰/۳ متر می باشد.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

آب انبار علی آباد

در مجاورت جاده اصلی آرادان به سمنان در ابتدای جاده ارتباطی علی آباد واقع شده که منسوب به دوره قاجار است، معمار آن مرحوم حاج قربان معماریان بوده که از معماران صاحب نام منطقه به شمار میرفته است. پوشش پلکانی مخزن، پشت بام راه پله و فرم كلی آن با آجر فرش شده است و همچنین بخشی از پاشیر و راه پله كه سقف آن بصورت ضربی با بافت حصیری ساخته شده است؛ می باشد.
این آب انبار تمامی مشخصات آب انبارهای منطقه از جمله سردر، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن پله ای را دارا میباشد. سردر آب انبار دارای آجرکاری های کنگره ای و در بخشی دیگر اشکال هندسی برجسته می باشد، از دیگر عوامل تزئین بصری به فرم پلكانی پوشش مخزن آن نیز میتوان اشاره نمود.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

آب انبار ده نمک

در روستای ده نمک و کنار کاروانسرای شاه عباسی این روستا قرار دارد، این آب انبار منسوب به دوره قاجار است و دارای پاشیر، مخزن و پوشش گنبدی مخزن كه به شكل پلكانی ساخته شده می باشد كه البته دارای سردری نیز بوده است، پلان مخزن همانند اكثر مخازن معمول آب انبارها منطقه براساس دایره ساخته شده كه قطر خارجی آن در حدود ۵/۱۰ متر و عمق آن حدود ۵/۸ متر از سطح زمین می باشد،این آب انبار دارای پوشش گنبدی بروی مخزن می باشد كه سطح خارجی آن بصورت پلكانی می باشد، مصالح اصلی بكار رفته آجر و ملات می باشد و با تزئینات حصیری كار شده است،در ساخت مخزن از مصالح سنگ وشفته آهكی با روكش ساروج استفاده شده است،لازم به ذكر است دو راه دسترسی یكی در شرق و دیگری در غرب وجود دارد.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

کاروانسرای ده نمک

این کاروانسرا در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ فرش بنا شده است. تاریخ احداث آن مربوط به دوره صفویه است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، كاروانسـرا در ارتفاع ۱۰۲۱ متری سطح دریا بنا شده و از نوع كاروانسرای چهار ایـوانی می باشد، در قسمت جنوبـی آن تالاری معروف به نام شاه نشین قرار دارد. این كاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته شده است و دارای ۲۴ حجـره با یك اطاق حدوداً ۳ *۲ كه جهت اسكان مسافران در تابستان و زمسـتان از آن استفاده می كرده اند می باشد . اندرون بنا محـوطه بزرگی است كه گرداگرد آن دارای اطاقهای كوچـك و یك درب بـدون روزن با پوشش آجری مشـهود است و در قسمت شمالی آن یك صـحن بزرگ با طاق مشاهده می گردد . در قسمت پشت ساختمانهای درون حیاط به صورت غلام گردشی طویله های بزرگی برای چهار پایان و مكانی برای خواب و پخت و پز دیده می شود . نكته مهم و قابل توجه اینكه آب مورد نیاز ساكنان این كاروانسـرا بوسیله آب انبارهایی كه در كنار جـاده قرار داشته تأمین می شده است . این ساختمان جالب و شگفت انگیز از شاهكارهای عصر خود بشمار می رود . در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمـت جنوب جای كتیبه تاریخـی است كه توسـط سود جـویان اموال فرهنگی به سرقـت رفته است . درضلع غربی كاروانسرا یك یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

روستای نمونه گردشگری پاده

روستای پاده در ۲ کیلومتری شرق روستای اسلام آباد(قلعه خرابه) و ۴ کیلومتری شمال شرقی شهر آرادان و ۱۶ کیلومتری گرمسار واقع شده است روستای پاده در منطقه كویری استقرار یافته و اقلیم نیمه بیابانی دارد. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. روستای پاده با پیشینه طولانی، یكی از روستاهای قدیمی استان سمنان است. نام اصلی این روستا در گذشته پایین ده بود كه به مرور به پاده تبدیل شده است. مردم روستای پاده با گویش الیكایی پاده ای سخن می گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند مهمترین آثار تاریخی این روستا عبارت است از: امامزاده سلطان ابو سعید؛ حسینیه ؛ مسجد ؛ قلعه ؛ حمام ؛آب انبار؛ حوض آب؛ ساختمان های مسكونی قدیمی است. مصالح به كار رفته در ساخت خانه های قدیمی شامل كاهگل، تیرچه های چوبی و خشت است كه با سقف های گنبدی پوشش یافته اند. فضاهای درونی خانه ها به گونه ای است كه به تمام قسمت های جانبی، دید و دسترسی دارند. امروزه خانه های شهری، با مصالح سیمان، آجر، آهن و گچ ساخته می شوند.
از رایج ترین غذاهای محلی روستای پاده می توان به اشکنه اشاره کرد.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

رامه

در ۵۵کیلومتری شمال شرق شهر گرمسار و ۳۰ کیلومتری روستابی تاریخی ده نمک واقع شده است، روستاهای رامه و چهار طاق ولزوره منطقه نمونه گردشگری رامه را تشكیل می دهد، وجود قلعه های قدیمی همچون قلعه ضحاك، چندین قبرستان قدیمی، ظروف سفالی و اشیاء عتیقه و سنگ نوشته های بدست آمده ودرختان كهنسال گردو وآثار بجا مانده ازبناهای بسیار قدیمی نمایانگر سابقه یكهزار ساله زندگی دراین منطقه می باشد و نشان می دهد این مناطق دارای پیشینه تاریخی دیرینه ای می باشند.

معرفی جاذبه های گردشگری آرادان سمنان

ارتفاعات آرادان

گررجه

ارتفاع آن ۲۷۵۰ متر است و در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شرقی آرادان واقع شده‌است. جهت کوه شمال شرقی-جنوب غربی است.

سنگاب

این کوه با ارتفاع ۳۲۲۴ متر، در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی آرادان قرار دارد. جهت کوه شمالی-جنوبی است.

آتشگاه

ارتفاع آن ۲۹۸۵ متر است و در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی آرادان واقع شده‌است. جهت کوه شمال شرقی-جنوب غربی است.

تلخاب

این کوه با ارتفاع ۲۲۹۰ متر، در ۸ کیلومتری شمال شرقی آرادان قرار دارد. جهت کوه شمالی-جنوبی است.

سَرحُر

ارتفاع آن ۲۳۶۵ متر است و در شمال آرادان قرار دارد. جهت کوه شرقی-غربی است.

کوه گچ

این کوه با ارتفاع ۲۷۴۵ متر، در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی آرادان قرار دارد. جهت کوه شمال شرقی-جنوب غربی است.

سرآسیاب

ارتفاع آن ۱۳۵۷ متر است و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی آرادان (در شمال روستای ده نمک) واقع شده‌است. جهت کوه شرقی-غربی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید