دیدنیهای کردکوی| جاهای دیدنی بکر و مناظر زیبای کردکوی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کُردکوی شهری در غرب استان گلستان و در شمال ایران است که بخش قابل توجهی از جاهای دیدنی استان گلستان را تشکیل می دهد . این شهر مرکز شهرستان کردکوی است و در ۲۹ کیلومتری گرگان واقع است. جمعیت شهر کردکوی در سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی برابر با ۳۸٬۲۴۶ نفر بوده‌است.زبان محلی مردم این شهرستان تبری یا همان مازندرانی می‌باشد.

دیدنیهای کردکوی

میل رادکان (گنبد رادکان)

شاید بتوان مهم ترین و معروف ترین دیدنی کردکوی را میل رادکان نامید. میل رادکان یا کنبد رادکان در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان و ۱۱۷ کیلومتری برج گنبد قابوس در یک منطقه کوهستانی-جنگلی و بر فراز تپه بسیار زیبایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است قرار دارد.

این گنبد به دلیل موقعیت بسیار خاصی که دارد از دوردست ها قابل دیدن است و به دلیل ساخته شدنش هم راهنمایی مسافران و رهگذران بوده است. در زیر گنبد کتیبه ای وجود دارد که تاریخ ساخت آن را سال ۴۰۷ قمری بیان می کند. جالب است بدانید که این گنبد مدفن ابوجعفر محمدبن وندربن باوندی یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان است.

دهکده درازنو

این روستای زیبا در جنوب کردکوی قرار گرفته است و به دلیل جاده ای که برای آن تعبیه شده است روز به روز در حال جذب گردشگران بیشتری است. در اطراف این روستا جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ قرار دارند که جذابیت آن را دوچندان می کند.
آب و هوای معتدل حتی در تابستان‌ها، جنگل های انبوه، به طوری که تا ارتفاع ۲۴۰۰ متری را جنگل پوشانده، زمین‌های زراعتی و چمن‌زارها و جاهای دیدنی زیادی مثل رودها و آبشارها، این شهرستان را در زمره جاهایی قرار می‌دهد که باید به آن سفر کرد.

چرا اسمش کردکوی است؟

نادرشاه افشار موقع گذر از اورامانات طوایف کرد منطقه را که تیراندازانی ماهر بودند و باروت هم خوب می‌ساختند برای تجهیز سپاهش و مقابله با حمله ترکمن‌ها که مدام به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند، به نزدیکی استرآباد و جایی که این روزها اسمش کردکوی است، فرستاد. به مرور زمان مهاجرانی از سیستان، مشهد و کرمانشاه هم به این محل کوچ کردند. اما ساکنان این منطقه نه زبانشان کردی است، نه فرهنگشان و به زبان مازندرانی حرف می‌زنند.
آب و هوا
آب و هوای این شهرستان به دلیل نزدیکی به دریای خزر بیشتر وقت‌ها معتدل است، به طوری که در تیر هم که گرمترین ماه سال است دمای هوا ۲۶ درجه است.
سوغات 
حصیر، نمد،چادرشب محلی و جوراب پشمی، پارچه های ابریشمی ، لباس‌های محلی، سوزن دوزی و ظرف و ظروف سفالی از سوغات این شهرستان است. ضمن اینکه شما اگر یکشنبه را در کردکوی باشید می‌توانید به یکشنبه بازارش که در بلوار بسیج برپا می‌شود سری بزنید و اینها را از آنجا تهیه کنید.

در کردکوی باید کجاها را دید؟

آبشار شادان

نزدیکیترین جایی که در کردکوی می‌شود رفت آبشار شادان یا هفت طبقه است و برای این به هفت طبقه شهره است که سنگ‌هایش در هفت طبقه دچار شکستگی‌اند. شادان آبشاری ۴۰ متری است که تا همین چند سال پیش کمتر کسی آن را می‌شناخت تا اینکه توسط گروهی از طبیعت گردان کشف شد. برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخانه است حرکت می‌کنند. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می‌شود و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه. بعد از ۲ ساعت پیاده روی در شیبی ملایم به پای آبشار می‌رسید. در اینجا ۲ آبشار وجود دارد که آبشار جنوبی کوچکتر و خروشانتر است. برای رسیدن به آبشار حدود ۱ ساعت پیاده روی لازم است.

آبشار دو آب

راه رسیدن به آبشار شادان سخت است و همه نمی‌توانند به آن بروند مگر اینکه خیلی حرفه‌ای باشند. اما انتخاب دیگری برای همه هست: آبشار دو آب. این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار گرفته. چرا اسمش دو آب است؟ چون در این منطقه دو رودخانه جریان دارد که از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرند و در منطقه ” د او” به هم می‌رسند و آبشار دو آب را به وجود میآورند.

پارک جنگلی امام رضا کردکوی

در ۴ کیلومتری جنوب شهرستان و در مسیر جاده کردکوی به درازنو پارک جنگلی کردکوی واقع شده. از آنجایی که این پارک در کنار جاده تهران-مشهد است و مسیر بندر ترکمن هم از آن می‌گذرد، یکی از جاذبه های محبوب این شهرستان است. ضمن اینکه رودخانه دائمی پلنگ پا هم در آن جاری است.

دهکده جهان نما

جهان نما یکی از دیدنی ترین جاهای ایران است. وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ که در دل دشتی وسیع با هوایی که آدم را سرحال می‌آورد و مه‌ای که بیشتر وقت ها این ناحیه را پوشانده تصاویر دیدنی و ماندگار جهان نماست که حالا حالاها از یاد نمی‌رود. یکی از جاذبه های اینجا، کلبه مش صفر است که بعد از پیاده‌روی طولانی در دل جنگل می‌تواند حسابی خستگی‌ات را از تن بیرون کند. خوردن نیمرو و املت قارچ یا چایی دبش وسط جنگل حال آدم را سر جا می‌آورد. جهان نما خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی و گربه جنگلی دارد و پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، فاخته، بلدرچین و قراقاول، دره‌های پرگل و آبشارهای پرآب.
برای رفتن به جهان نما باید از کردکوی به سمت ارتفاعات درازنو و بعد از آن روستای رادکان بروید، از آنجا به سمت روستاهای چمن ساور و حاجی آباد و بعد از رسیدن به یک دوراهی، وارد جاده سمت چپ شوید. از کردکوی تا مقصد ۷۰کیلومتر راه در پیش دارید که ۳۰ کیلومترش خاکی‌ست.

آبشار روستای سرکلاته در ۷ کیلومتری کردکوی و حواشی رودخانه اردکان در ۳۵ کیلومتری این شهرستان از دیگر جاذبه های اینجاست.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «دیدنیهای کردکوی| جاهای دیدنی بکر و مناظر زیبای کردکوی»

  1. بسیار عالی و زیبا
    لطفا بوم گردیها و اقامت گاه ها را هم معرفی کنید
    باتشکر کوچکی

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید