معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

نَمین یکی از شهرهای استان اردبیل واقع در شمال غربی ایران است.نمین در منطقه‌ای کوهستانی و در حاشیه دریای خزر، با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. نمین دارای آب و هوایی معتدل، زمستانهایی سرد و تابستانهایی ملایم است. نمین دارای جنگل‌های طبیعی و باغات میوه فراوان است. فاصله نمین از اردبیل ۲۵ کیلومتر می‌باشد و از سویی دیگر پس از عبور از گردنه حیران به شهر ساحلی آستارا می‌رسد. نمین از دیرباز به داشتن فرهنگی غنی معروف است.طبق سرشماری سال ۹۵ در مجموع جمعیت این شهرستان نزدیک۹۶۴۵۷ نفر است.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیلکلمه نمین در زبان تالشی به معنی نمناک است. این شهر به دلیل همجواری با دریای خزر و رطوبت بالای موجود در آن به این نام شهرت یافته است. جنگل‌های انبوه در اطراف آن نیز ناشی از این رطوبت بالاست.  این شهر که از زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک بر خوردار است جز شرقی‌ترین شهرهای استان اردبیل محسوب می‌شود. که پس از عهدنامه ترکمان چای این شهر از تالش جداشده است.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیلشهرستان نمین که در استان اردبیل قرار دارد، دارای سه شهر نمین، آبی بیگلو و عنبران است و مساحتی حدود 6 هزار کیلومترمربع را دربر می‌گیرد. جمعیت این شهرستان بیش از 60 هزار نفر است و مردم آن آذری و تالشی هستند. تحقیقات تاریخی در این منطقه نشان دهنده وجود تاریخ 9000 ساله است. همچنین آثاری از تمدن پیشرفته نیز در آن کشف شده که حداقل به 5000 سال پیش بازمی‌گردد.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیلاگر می‌خواهید سفر شما به استان اردبیل و شهر نمین رؤیایی شود بهتر است از جاده اسالم به خلخال و یا گردنه حیران وارد این استان شوید.

روستای عنبران

یکی از مناطق زیبای شهر نمین روستای عنبران است که مردم آن به زبان تالشی صحبت می‌کنند و بیشتر سنی مذهب هستند. می‌توانید برای گشت و گذار در محیط‌های روستایی نمین به عنبران سری بزنید.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

جاده حیران

جاده زیبای حیران در نزدیکی شهر نمین واقع شده است و حرکت در این جاده را به هیچ‌وجه نمی‌توان از دست داد. به گفته بسیار از کسانی که گذر از آن را تجربه کردند، این جاده زیباترین جاده ایران است.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

جنگل فندوقلو

از نمین می‌توانید به راحتی به جنگل فندوقلو دسترسی داشته باشید، جنگل فندوقلو را می‌توان یکی از زیباترین نقاط طبیعی کشورمان بنامیم، این جنگل ادامه جنگل‌های استان گیلان محسوب می‌شود که در شمال استان اردبیل واقع شده است و اوج ارتفاع آن به 1800 متر می‌رسد. مساحت این جنگل چیزی بیش از 16 هزار هکتار است و عمدتاً هوای سردی را به خود می‌بیند و در اوج تابستان می‌توانید از هوای خنک آن بهره ببرید و لحظاتی لذت بخش را سپری کنید.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

جنگل مشه و چشمه مشه سویی

اگر از سمت آستارا به اردبیل حرکت کنید 25 کیلومتری شهر اردبیل و 10 کیلومتری شهر نمین به مکانی بکر و زیبا خواهید رسید. پس از گذر از پل سفید رود، در مسیر روستایی به نام گیلده (گیلاده) وجود دارد که با بالا رفتن از شیب تند روستا و در انتهای آن به معدن سنگی خواهید رسید. از این جای مسیر کافی است کمی پیاده روی کنید تا به جنگل زیبا و ناشناخته مشه برسید. در میان جنگل با چشمه آبگرمی به نام مشه سویی برخورد خواهید کرد که می‌توانید با آبتنی در آن لذت طبیعت گردیتان را دوچندان کنید.معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

آبشار شورشورنه

جاده و گردنه حیران پر است از زیبایی‌های خلقت خداوند. آبشار شورشورنه در منطقه عنبران و 10 کیلومتری شهر نمین واقع شده است. عنبران محله خود به دو قسمت علیا و سفلی تقسیم می‌شود که آبشار شورشورنه در قسمت عنبران علیا قرار گرفته است. آبشار از بلندای صخره‌ها به پایین ریخته و طبیعت منحصر به فردی را پدید آورده است. شما به راحتی می‌توانید زمانی را در غار پشت آبشار گذرانده و از طبیعت زیبای آن بهره ببرید.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

بقعه شیخ بدرالدین

پیربدرالدین از مریدان پیر قطب الدین میانجی و از فرزندان ابن عباس عموی پیامبر (ص) بوده که در اواسط قرن هفتم هجری قمری برای تبلیغ دین همراه شیخ شاه دینوری از زنجان به شهر آستارا سفر می‌کنند. بعد از مهاجرت این شیخ وارسته و نامی در شهر نمین وفات یافته و مقبره‌ای در این شهر برای او بنا می‌گردد. از ساختار ظاهری بنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
در قسمت پیشانی بنا تیر چوبی به عنوان کلاف استفاده شده که در نمای بیرونی عیان است. ورودی این مقبره در ضلعی که رو به قبله دارد، به اطاق کوچکی باز می شود. برای وارد شدن به گنبد خانه باید از درب دیگری در این اتاق گذر کرد. در اتاق اول سنگی مرمر بسیار زیبایی با تزئینات و نوشته های برجسته وجود دارد که مربوط به صاحب مقبره می باشد.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیلمکان: نمین – خیابان امام خمینی – روبروی ساختمان فرمانداری

موزه نمین (صارم السلطنه)

این ساختمان که امروزه به عنوان موزه شهر نمین از آن استفاده می‌کنند در گذشته خانه میرکاظم خان، حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی بوده است و در بخش غربی آن یک خانه اسبقی به موزه چسبیده است. این ساختمان در سال 78 یک بار به طور کامل مرمت گردید. این بنا دارای بخش‌های سردر هشتی، حیاط، حوض شش ضلعی، اتاق تخت بنا، اتاق شیروانی و بخش خدماتی است.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

روستای گلشن

در شرقی ترین نقطه استان اردبیل و شهرستان نمین روستایی وجود دارد بنام روستای گلشن که با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و حدودا از خط مرزی بطول 2 کیلومتر فاصله دارد که مردم آن با دامداری و کشاورزی زندگی را سپری می کنند . زبان مردمان روستا تالشی می باشد و در عین حال پیران و ریش سفیدان روستا نیز به زبان ترکی مسلط می باشند روستای گلشن که در نزد اهالی روستا و در روستاها و شهرهای منطقه به کلش معروف است . علت معروفیت روستا به این نام به این دلیل است که درسالهای نه چندان دور مردم روستا بیشتر مشغول کشت و برداشت گندم و جو بوده اند که ته مانده های آن که در زمین زراعی باقی می ماند را کلش می نامیدند و روستا را هم به همین دلیل کلش نامیده اند .روستای گلشن از طبیعت سر سبز و بسیار زیبایی برخوردار است .از اماکن و نقاط تاریخی این روستا می توان به این موارد اشاره کرد.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیلمقبره پیر جماد (پیرجماعت) که در یک کیلومتری شمال روستا و در با لای قله قرار گرفته است و دارای بنایی گنبدی شکل می با شد ، که مورد احترام اهالی روستا و محبان این شیخ عظیم می باشد. شیخ مذکور از شاگردان شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و در بین اهالی روستا می زیسته و با آنها بیتوته می نموده است.در محوطه اطراف این مقبره نیز قبور اهالی روستا واقع شده است .درختی مثمر (درخت هلو) که در منطقه ای بنام شینه جان (شیرین جان ) واقع شده است. چشمه شفاء بخش که در میانه کوهی بنام دینسو (کوهی که روبروی ده) قرار دارد و به اعتقاد مردم روستا کسانی را که مریضی صعب العلاج داشته و از آب این چشمه استفاده کنند به اذن و لطف خداوند باریتعالی شفاء داده می شوند.همچنین دو مسجد بنام های پیر عمه که در قسمت جنوبی روستا قرار دارد و مسجد غریب السید (سیدی که از جای دیگری به این روستا آمده بود و غریب نیز بوده) می باشد.

دریاچه سوها

یکی دیگر از شهرهای استان اردبیل به نام نمین که با جاذبه های خاص گردشگری مقصد مناسبی جهت گردشگری می باشد. سوها نام آبگیر سد کوچکی در حوالی روستایی به همین نام در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهرستان اردبیل است.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیلاین منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان محسوب میشود، با داشتن آب و هوایی معتدل بسیار مورد علاقه طبیعت دوستان واقع شده است. دریاچه سد سوها در ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوها قرار دارد.
سوها (که سوآ نیز تلفظ می ‌شود) نام روستایی کوچک در چند کیلومتری شرق اردبیل، واقع در شهرستان نمین است. به علت زیادی آب در اطراف روستا، نام روستا را سوها انتخاب کردند. آب روستا از چشمه های منطقه تامین میشود و محصولات این روستا اغلب شامل غلات و حبوبات است. شغل عمده اهالی زراعت و گله داری است. روستاهای نیارق (نیارا)، حور و سقّزچی (ساقّیچی) روستاهای همسایه سوها هستند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۷۸۳ نفر با ۳۴۵ خانوار بوده ‌است.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیلدر نزدیکی روستای سوها، آبگیری کوچک و بسیار زیبا با همین نام قرار گرفته است. این منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان است با داشتن آب و هوایی خنک بسیار مورد توجه طبیعت دوستان واقع شده و یک مقصد گردشگری رویایی برای همه‌ طبیعت ‌گردان است.
دسترسی به روستای سوها از طریق جاده ارتباطی شهرستان اردبیل به بریس، نیارق و در نهایت سوها امکانپذیر است. کمتر از ۵ کیلومتر انتهایی از روستای سوها تا دریاچه خاکیست که به راحتی با ماشین های معمولی قابل عبور است.
معرفی دیدنیهای نمین اردبیل

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید