بنر هدر

جاذبه های شهر بابامنیر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بابامنیر، شهری از توابع بخش ماهورمیلانی شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.

جاهای دیدنی بابامنیر

آبشار بابامنیر

آبشارفصلی بابامنیر واقع در جنوب روستایی به همین نام در بخش ماهور میلاتی یکی از بخشهای شهرستان ممسنی واقع است. این آبشار تا روستای بابامنیر ۹ کیلومتر فاصله دارد. و در کوه بزان از فراز دیواره ای عمودی به پایین میریزد. در بخش ماهور ممسنی، با ورود به شهر بابامنیر از سمت نورآباد، پس از خروج از شهر، سمت چپ جاده اصلی، آبشار ماهور ممسني جاده ای فرعی خاکی وجود دارد که با طی ۵ دقیقه مسیر ( با خودرو) به طبیعت زیبا و بکری وارد میشوید.

جاذبه های شهر بابامنیر

از آنجاییکه این آبشار فصلی است و بعد از بارندگی ها خصوصا در فصل زمستان و اوایل بهار سرازیر می شود، بهترین زمان برای تماشای آبشار، حداکثر ۳ روز پس از هر بارندگی خواهد بود. در پایین آبشار یک حوضچه طبیعی ایجاد شده که در نتیجه آب های جاری شده از کوه،تا چندین روز آب را به سمت دره های پایین تر جاری می سازد. مشاهده پرواز کبوتران و پرندگان بر بالای آبشار اوج لذت را به همراه دارد.

بخش ماهور میلاتی یکی از بخشهای شهرستان نورآباد ممسنی در شمال غربی استان فارس می باشد. مرکز بخش روستای بابامنیر است که در فاصله ۴۹ کیلومتری شهر نور آباد مرکز شهرستان ممسنی و در فاصله ۱۵۶ کیلومتری بندر گناوه قرار دارد. این بخش از شمال با استان کهگیلویه و بویر احمد با حدود ۷۷ کیلومتر مرز مشترک از سمت مشرق و جنوب با استان بوشهر با حدود ۹۰ کیلومتر مرز مشترک از سمت جنوب غربی با شهرستان کازرون با حدود ۳۲ کیلومتر مرز مشترک و از سمت غرب با بخش مرکزی شهرستان ممسنی با حدود ۶۱ کیلومتر مرز مشترک همسایه می باشد و بیش ترین اراضی منطقه به صورت تپه ماهور میباشند و دشت نوان و هفت دشت بالا و پایین و میشان مناطق مسطح منطقه را تشکیل می دهند . منطقه از نظر تقسیم بندی جغرافیایی در مرز محدوده آب و هوای گرم و خشک و محدوده آب و هوای مدیترانه ای قرار گرفته است.

جاذبه های شهر بابامنیر

از لحاظ زمین شناسی در ناحیه ی چین خوردگی های زاگرس قرار گرفته و مربوط به دوران سوم زمین شناسی می باشد و عمده تشکیلات زمین شناسی منطقه شامل تشکیلات گچی متشکل از لایه های گچ ، نمک و انواع مارن های سیلیسی و آهکی است که از تشکیلات گچی اثر نا مطلوبی روی آب های منطقه دارد . اکثر قسمت های منطقه جزء چین خوردگی آلپین بوده که در دوره های سوم زمین شناسی به وقوع پیوسته و از سلسله جبال هایی که به وجود آوردن سلسله جبال زاگرس است . مرتفع ترین قله این بخش درا به ارتفاع ۱۷۰۶ متر از سطح آب های آزاد است که حد فاصل مرز دو دهستان ماهور و میشان می باشد و پست ترین نقطه بخش با حدود ۱۶۰ متر ارتفاع از سطح آب های آزاد در شرق بخش ماهور و در مسیر ارتباطی به طرف بندر گناوه در خط مرزی دو استان فارس و بوشهر قرار دارد .منطقه دارای زمستان خنک و تابستان های بسیار گرم می باشد . متوسط درجه حرارت سالیانه ۲۵/۱۹ درجه سانتی گراد و حد اکثر مطلق درجه ی حرارت ۴۷ درجه سانتی گراد و حداقل آن ۵/۳- درجه سانتی گراد می باشد . بخش ماهور میلاتی را با توجه به وسعت منطقه و توزیع جمعیت و شرایط توپوگرافی می توان به چند ناحیه اصلی : ۱. بابامنیر ۲. برم سیاه ۳. بید خل ۴.کلاتون ۵ . بید خل تقسیم کرد .رودهایی که در بخش ماهور جریان دارند که اغلب از ارتفاعات آن سرچشمه میگیرند عبارتند از : ۱. رودخانه شور ۲. رود سلبیز ۳.روخانه سیاه ۴. رود بابامنیر و آب های سطحی پیر سرخ ، قوچ قوس، هفت قنات و کوه سیاه را تقسیم کرد.

امامزاده بابا منیر

امام زاده بابامنیر یک اثر تار یخی است که در شهرستان ممسنی، بخش ماهور میلاتی ،روستای بابامنیر(شهر بابامنیر)واقع شده است.امام زاده بابامنیر دارای گنبد بسیار زیبا به شکل پلکانی و مطبق به ارتفاع 15 مترمی باشد که بسیارهنرمندانه و محکم ساخته شده است کیفیت بنا و گنبد آن حکایت از قدمت تاریخی بنابه بیش از 500 سال دارد. (تاریخ و جغرافیای ممسنی: 143 )

جاذبه های شهر بابامنیر

امام زاده بابامنیر :این پیر بزرگوار شیخ عارفی بود که متجاوز از ۷۰۰ سال قبل به دیار ماهور امده ودر کوه بزان دو کیلومتری روستای بابامنیر در محلی موسوم به چله گاه رحل اقامت افکنده و به اعتکاف و ریاضت پرداخته است ودر داخل قطعه سنگ منفرد ونسبتاً بزرگی که درون ان به ارتفاع قریب به یک متر حفاری گردیده وجای سکونت یک نفر را دارد وبه برد بابامنیر مشهور است و هم اکنون موجود است زندگی می نموده است . حسب تحقیقات سازمان میراث فرهنگی فارس بنای مدفن و گنبد این پیر بزرگوار به شکل مخروطی وپلکانی مدرج و دندانه است واحتمال به قریب یقین مربوط به دوره صفویه است که در دورهای بعد تعمیراتی برروی ان انجام گرفته است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید