جاذبه های گردشگری و دیدنی گوجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گوجان یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان فارسان، استان چهارمحال و بختیاری ایران است.مردم شهر گوجان از قوم لر هستند و به زبان لری گویش بختیاری صحبت می‌کنند. مردم این شهر از تبار بختیاری‌های هفت لنگ هستند و رسوم و فرهنگ ناب بختیاری در تمام زندگی آن‌ها مشهود است. شهرگوجان دارای اقلیم مرطوب و معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است.شهر گوجان در دل گرم ترین روزهای سال بسیار خنک است و موجب هجوم گردشگران مخصوصا در روز های تعطیل می شود.

مناطق دیدنی

منطقۀ پشچغا در نزدیکی شهر، در فصل بهار یکی از زیباترین و دیدنی ترین مکان‌های استان است. قدمگاه آقا سید عیسی نیز یکی از مناطق تاریخی این شهر است که دارای غاری طولانی است که تاکنون به تمامی اکتشاف نشده است. مقبره امامزاده سید ابراهیم گوجان نیز در این شهر قرار دارد. پازن پیر دیگر منطقه ای است که زیستگاه بز کوهی یا پازن است و به دلیل شکار زیاد مردم این روستا پازن ها بجاهای دیگر از کوه قیصری رفته اند منطقۀ احمد لیوه در فصل بهار مقصد کوچ عشایر است و چشمه های زیادی دارد و زیستگاه حیوان های از قبیل خرس، کبک، روباه، خرگوش و … است.

جاذبه های گردشگری و دیدنی گوجان

غار سید عیسی

این غار مهم ترین غار منطقه به حساب می آید که در بیدگل واقع است و از طریق فارسان قابل دسترسی می باشد. این غار مسیر باریک و درازی داشته و در میان آن دریاچه زیبایی وجود دارد. در نزدیكی این غار چشمه ای از داخل زمین می جوشد. غار آقا سید عیسی نیز مانند پیرغار دارای اهمیت مذهبی بوده و مورد احترام اهالی منطقه است.

جاذبه های گردشگری و دیدنی گوجان

غار سید عیسی یکی از غارهای مذهبی استان می باشد و در ابتدای مسیر می توانید نشانه های بسیاری را مشاهده نمایید ، مانند باقی مانده شمع ها ، دخیل ها ، عکس امامان و دعاهای مختلفی که می توانید مشاهده کنید. به همین دلیل ورودی غار دارای پلکانی دست ساز می باشد و به راحتی می توانید وارد شوید.

این غار بصورت دو طبقه می باشد که در ابتدا از دهانه بصورت یک دالان مستقیم که تقریبا هیچگونه فرعی ندارد تا انتهای یک چاه کاملا عمودی پیش می رود که پس از رسیدن به این چاه یا دالان عمودی، درصورتی که از گازهای سمی خبری نبود می توانید حدود ۶ الی ۷ متر به صورت دست به سنگ بالا بروید تا به طبقه دوم برسید و ادامه پیمایش را درپیش گیرید.

وجه تسمیه

در مورد وجه تسمیه این غار عقیده بر آن است که یکی از سادات به نام سید عیسی و همراهانش از ده چشمه جهت راهنمایی و ارشاد اهالی شهر گوجان به طرف این روستاحرکت کرده اند. بزرگ روستا به نام منجل جهت جلوگیری از ورود سید و یارانش افرادی را به سرپرستی پسرش اعزام داشته که در بین راه درگیری شروع شده و پسر منجل کشته می شود. اهالی روستا خشمگین شده و جهت گرفتن انتقام، سید و یارانش را تعقیب می کنند که دو نفر از یارانش کشته می شوند و هم اکنون مقبره آن دو در روستای گوجان زیارتگاه اهالی است. سید عیسی به طرف غار آهکی فرار می کند. می گویند وقتی وارد غار شده او را دیده اند و بعد از آن او را هرگز ندیده اند. بعد از سالها سید را در روستای سر آقا سید کوهرنگ دیده اند که فوت کرده و مقبره اش در آن روستا است.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری و دیدنی گوجان»

  1. درود و سپاس از شما
    به آگاهی می رساند روستای بیدکل یکی از سکونتگاه‌های طایفه ی بزرگ راکی مالملی بختیاری و در برگیرنده ی تیره های اولاد تاجمیرخان و نیز تیره بهلول (تیره ی سلح چین) می باشد
    از جاذبه های تاریخی آن غار آقاسید و دستکندهای پیرامون آن که مربوط به دوران اشکانیان و نیز شیرسنگی آگودرز صالحی نواده ی سردار شهید علی صالح خان راکی مالملی از ملازمان نادرشاه افشار در فتح قلعه ی قندهار می باشد.
    به نظر می رسد که این روستا دارای بیشترین تعداد شهید به نسبت جمعیت روستا در شهرستان می باشد.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید