گردشگری در شهر قلعه گنج| جاهای دیدنی قلعه گنج در استان کرمان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه‌گنج شهری است در استان کرمان در جنوب شرقی ایران. این شهر مرکز شهرستان قلعه‌گنج این استان است. شهرستان قلعه گنج دارای ۲ بخش مرکزی و چاه دادخدا و ۵ دهستان به نامان دهستان رمشک، مارز، چاه دادخدا، قلعه گنج و سرخ قلعه می باشد . این منطقه دارای آب و هوای نیمه مرطوب و اقلیم بیابانی می‌باشد . مردم شهرستان قلعه گنج مردمی خونگرم، اجتماعی، دارای آداب معاشرت در سطح مطلوب هستند، و زنان عمدتاً دارای پوشش بندری و بلوچی هستند. گویش محلی این شهر تلفیقی از زبانهای پارسی، بلوچی و گویش‌های بندری و بختیاری است. مردم این شهر به کشاورزی و دامداری مشغول می‌باشند. درآمد اکثر مردم به کشت محصولات سالانه اختصاص دارد و محصولات عمده زراعی شهرستان را گندم، ذرت، هندوانه، گوجه فرنگی، خیار و مرکبات نظیر خرما و پرتقال تشکیل می‌دهد .

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

رودخانه های شهرستان

۱- رودخانه پاسبین از کوههای ده در و اسلام آباد سرچشمه می گیرد و به جلگه جازموریان می ریزد .

۲- رودخانه سورگاه که از از کوههای درباغ سرچشمه و به جازموریان می ریزد .

۳- رودخانه رمشک که از ارتفاعات رمشک سرچشمه می گیرد . لازم به ذکر است هیچگونه رودخانه دایمی در این شهرستان وجود ندارد و فصلی می باشد .

جنگلها و مراتع

مناطق جنگلی به طول ۲۵۰ کیلومتری در شمال شرقی قلعه گنج از روستای آهوان شروع و تا جلگه چاه هاشم، دلگان، رودبار و جازموریان منتهی می شود .

هتل کپری در قلعه گنج

به هنگام انتخاب مقصدی جذاب برای سفر، افراد معمولا به شهرهای توریستی همچون شهرهای شمالی کشور یا کیش، و یا شهرهای بزرگ و دارای امکانات شناخته شده همچون مشهد، شیراز و … فکر می کنند. اما شهرهایی نیز هستند که با استفاده از ویژگی های بومی و حتی محرومیت های خود، راهی به ایجاد جذابیت های گردشگری و خاطره های ماندگار برای مسافران باز کرده اند. یکی از این شهرها، قلعه گنج در جنوب کرمان است، شهری با خانه های کپری که از شاخه های درخت خرما ساخته می شوند که البته طی سال های اخیر به لطف ساخت مسکن های روستایی، به میزان قابل توجهی از تعداد این خانه های کپری کاسته شده است. قلعه گنج، مردمی خونگرم از چهار قوم پارس، بلوچ، عرب و بختیاری را در خود جای داده و جذابیت های گردشگری زیادی را به مسافران ارائه می کند.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

یکی از این جذابیت ها، هتل کپری قلعه گنج است، هتلی اصیل و در عین حال لوکس! گروه هتل های پارسیان در سال 1394 با الگوبرداری از معماری و فرهنگ بومی این شهر، اقدام به ساخت اولین هتل کپری ایران نمود. هتلی 4 ستاره که ساختار آن کاملا شبیه خانه های ساکنین این منطقه فقیرنشین بوده و در عین حال امکانات خوبی را به مسافران ارائه می‌نماید. اگرچه کپر در گذشته نماد فقر بوده است، اما اکنون به جاذبه ای گردشگری و وسیله ای برای تولید ثروت برای اهالی منطقه تبدیل شده است.

هتل کپری قلعه گنج  به شکل دایره است و از بیرون شبیه یک کره به نظر می رسد، به همین دلیل به هتل توپ هم معروف است. این هتل دارای 5 راهرو است که همگی به لابی و رستوران هتل در مرکز دایره می رسند و هر کدام مجهز به 6 سوییت دایره ای با سرویس بهداشتی های مجزا هستند. هتل توپ در مجموع هتل 60 نفر را در خود جای می دهد و هزینه اقامت کودکان زیر 8 سال در صورت عدم درخواست سرویس اضافه، رایگان خواهد بود.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرماناقامت در این هتل، تفریحات منحصر به فردی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. تفریحاتی همچون آفرود در شن زارهای کویری منطقه، شتر سواری و تماشای دسته های پر تعدادی از شترها، صرف شام در کویر و طعم میوه های فصل، گوش دادن به موزیک محلی و تماشای رقص بومی کرمان، انجام و یا تماشای بازی محلی رامازا و تماشای منظره زیبای منطقه از بالای تخت ورزال که منظره ای باورنکردنی از جنگل، کویر و تپه های شنی را نمایش می دهد.

اگر میخواهید به قلعه گنج سفر کنید، باید از کرمان به جیرفت رفته و پس از عبور از کهنوج به قلعه گنج برسید. مطمئنا سفر به منطقه جذاب قلعه گنج در کنار اقامت در هتل کپری این شهر، سرشار از تجربیات تازه و هیجان انگیز خواهد بود.

بقاع متبرکه شاهزاده ابوالقاسم

بقاع متبرکه شاهزاده ابوالقاسم ( معروف به زیارت بچه )  یکی دیگرا از شاخص ترین مکان های گردشگری شهرستان قلعه گنج  است که همساله بدلیل وجود امکانات  رفاهی ،پارک بازی کودکان ، کشتارگاه برای زبح دام ، وجود آلاچیق‌های سنتی و  …  میهمانان زیادی در فصل های مختلف از جمله در فصل بهار و  نوروز به این مکان برای رفع اوقات فراغت خودبه این مکان معنوی  سفر می کنند.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

رودخانه های زلال مناطق کوهستانی شهرستان قلعه گنج این روز ها نیز بعنوان یکی دیگر از مکان های گردشگری این شهرستان تبدیل شده اند اگر شما برای رفع اوقات فراقت خود قصد سفر به یک جای سرسبزهمراه با طبیعت شادی بخش و آرام رادارید به منطقه مارز ، دستجرد ،درباغ،و کشیت در قلعه گنج سفر کنید ایام عید مهمانان و گردشگران زیادی برای رفع اوقات فراغت خو ، مقصد خود را رودخانه های بنگرو،تنگ سمسیلی، تنگ گریشگ ، دستجرد،  منطقه گردشگری کشیت ، رودخانه رمشک ،درباغ و … انتخاب کرده و  جذب این رودها فصلی که تنها  تعدادی از رودخانه های معروف و زیبای شهرستان قلعه گنج هستند می شوند.

تالاب جازموریان

گستردگی منطقه قلعه گنج و وجود خشک سالیهای اخیر  در این شهرستان و خشک شدن تالاب جازموریان سبب شده است که همگان این منطقه را بعنوان یک دشت بدون آبادی تصور کنند  شهرستان قلعه گنج با توجه به وجود آبشار های ،رودها و دره های سر سبز باعث شده است بدلیل وجود رازهای که این منطقه در دل خود جای داده است گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند. وجود چشمه آبگرم با رنگ قرمز در دل کویر جازموریان  می تواند یک جاذبه بسیار منحصر بفرد در دل تالاب جازموریان باشد  دل این کویر خشک و سوزان حیات را در این قسمت از جازموریان  حفظ نموده است.
این چشمه ی آب گرم در فاصله  تقریبا صد کیلومتری شهرستان قلعه گنج  در بخش چاه دادخداد و در فاصله کمتر از سی کیلومتری روستای توریگ ۳ واقع شده است که   به دلایل متعدد تاکنون برای گردشگران  و مشتاقان طبیعت گردی ناشناخته مانده  و کمتر کسی پا به این منطقه بکر  گذاشته است.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

اگر خودرو دو دیفرانسیل دارید و عشق شما آفرود در مناطق کویری هست شما هم وطن گرامی  می توانید تعطیلات عید خود را  در مناطق کویری چاه نصیر  ، چهلمنی ریگ متین  ریگ آباد ،سولان ، روستای توریگ و … بگذرانید و تجربه هیجان انگیزی را با رانندگی در مناطق کویری قلعه گنج داشته باشید.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

با توجه به گسترش شهرها و آلودگی های نوری تماشای ستارگان اسمان در هر  مکانی امکان پذیر نیست اگر به به آسمان صاف ،کهکشان وستاره ها علاقه دارید  تالاب جازموریان از جمله مکانهایست که در کنار طبیعت زیبا و سر سبز خود  داری آسمان صاف با کمترین آلودگی نوری می باشد که پس از غروب افتاب ملیاردها ستاره در آسمان جازموریان می درخشد که بدون هیچ وسیله ای می توتن از این تجربه لذت ببرید.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

منطقه حفاظت شده مارز

منطقه حفاظت شده مارز در۴۳۰ کیلومتر ی جنوب مرکز استان و در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان قلعه گنج واقع شده است. آب و هوای اين منطقه تحت تاثير عوامل طبيعی و محيطی ثابت و همچنين عوامل جوی و تغييرات فصلی می باشد .

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

روستای بنچاه

روستای بنچاه یکی از روستاهای شهرستان قلعه گنج می باشد که در۱۰۰کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است .روستاهای پشگ و چاهدادک و کلات مالک در نزدیکی این روستا قرار دارند.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

روستای مارز قلعه گنج

روستای زیبا و دیدنی مارز از شهرستان قلعه گنج استان کرمان که با این شهرستان 90 کیلومتر فاصله دارد دارای یک رودخانه زیبا می باشد و همین عامل و برخی عوامل دیگر موجب جذب گردشگران به این روستا می باشد. برای افرادی که به طبیعت گردی و کوهنوردی علاقه دارند مارز در قلعه گنج بهترین مکان است.

از سوغاتی های مارز می توان خرمای معروف آن را نام برد که بسته بندی های آن با دارو های گیاهی تزیین می شود. دیگر سوغاتی های آن مستوک، پس و مدر سمنوک حلوا می باشد. در این روستا در گذشته تنباکو و برنج هم کاشت می شده است.

گفته می شود که دهستان مارز پناهگاه خرس یقه سفید آسیایی و یوزپلنگ ایرانی است. علاوه برآن مارز از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

روستای کویری همیشه بهار کشیت

کشیت روستایی از شهرستان قلعه گنج است که همیشه در آن بهار است. بهار این روستا بسیار زودتر از جاهای دیگر و در فصل زمستان می آید. ورودی روستا یک تابلوی زرد دارد که به منزله هشدار است تا کسی به درختان وطبیعت بکر منطقه آسیب نزند.

در این روستا قدمگاهی به نام جناب “شیث” وجود دارد و همچنین این روستا دارای نخل هایی بلند است و چشمه های آبگرم و آب معدنی فراوان دارد.

این روستا از جمله روستا های هدف گردشگری شهرستان قلعه گنج است و در تابستان هوایی معتدل و بهاری دارد که مناسب گردشگری است و گفته می شود طرح هایی برای گردشگری بهتر در این روستا در دست اقدام است.

مردم روستا نیز مردمانی پاک و ساده هستند و مسیر رسیدن به روستا هم بسیار زیباست و با گل های بنفش و زرد رنگ تزیین شده است.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

روستای تمگران

روستای تمگران در ۳۵ کیلومتری شهرستان قلعه گنج قرار دارد و مردمان ان بسیار مهمان نواز و با فرهنگ و تحصیل کرده هستند به طوری که دانش اموزان این روستا یکی از برگزیدگان مدارس قلعه گنج هستند.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

روستای ريگ چمران

روستای ريگ چمران از توابع بخش سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج و در شمال این شهرستان قرار گرفته است و فاصله ی آن تا شهرقلعه گنج ۴۵ کیلومتر می باشد .این روستا از شمال به روستای گنج آباد2 از جنوب به روستای چلپای از شرق به رودخانه هلیل و از غرب به جاده کهنوج- قلعه گنج متصل می باشد شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی می باشد و از محصولات این روستا می توان به خرما ‌ -گندم-جو-ذرت-هندوانه-خیار-گوجه- و… اشاره کرد . این روستا دارای 60خانوار می باشد و همچنین این روستا دارای سه برادر شهید به نامهای غلام- مهدی و علی سعیدی نژاد می باشد.و بیشتر جوانان ان روستا تحصیل کرده می باشند، در این روستا علاوه بر فامیل سالاری که اکثریت روستا را تشکیل می دهد فامیل های رحیمی-سعیدی و پایسته نیز زندگی می کنند و از معتمدین و ریش سفیدان این روستا می توان حاج سید سعیدی نژاد و حاج محمد رحیمی نیا را نام برد

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

روستای سورگ آباد

این روستا در فاصله ۳کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

گردشگری در شهر قلعه گنج. استان کرمان

روستای صولان

در ۹۰ کیلومتری شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان واقع است، اب و هوای گرم و خشک دارد،ونزدیک به هزار نفر جمعیت داردودارای یک مسجد بنام مسجد امام حسین علیه السلام میباشد.

چشمه آب گرم مرتفع علی

این چشمه در نزدیکی آبادی«چاه نوروز» از توابع شهرستان قلعه گنج و در سمت راست جاده قلعه گنج به منوجان واقع است. آب این چشمه قلیایی بوده وهدایت الکتریکی (EC) بیش از۳۰۰۰ را داراست. حرارت آب این چشمه ۲۹ درجه بوده و در کشاورزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید