چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

چمخاله یکی از شهرهای استان گیلان است و در بخش مرکزی شهرستان لنگرود واقع شده‌است که طبیعت و ساحل زیبای آن، گردشگران را به این شهر می‌کشد.بعد از شهرستان انزلی، دومین قطب توریستی و ساحل فعال در استان گیلان شهر چاف و چمخاله است.اغلب مردم مهمان‌نواز و خونگرم این خطه به شغل کشاورزی و صیادی مشغول هستند که معروف‌ترین محصول کشاورزی آن‌ها برنج و هندوانه‌ است.

مردم چمخاله چون یک طایفه بودند، همگی باهم نسبت خویشاوندی دارند. از طایفه‌های بزرگ چمخاله می‌توان به رستم‌پور یا رستمی، پاشاپور، فرضی‌پور، زاغی، میرزاجانی یا مهراب‌پور، سلیمی‌نژاد، نجفی، بهزادی، فغانی، مسلمی، رحیمی، اسفندیاری اشاره کرد که پسوندهایی چون جلالوند، دهکایی و چمخاله دارند.

چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان

ویژگی‌ها

از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر توریستی چاف و چمخاله، استقرار بخش اعظم اراضی آن در کناره ساحل دریاست که بدان جلوه‌ای خاص و بدیع داده‌است. این شهر از دیر باز مورد استفاده و توجه گردشگران قرار داشته و بعد از شهرستان انزلی دومین قطب توریستی و ساحل فعال در خطه گیلان به‌شمار می‌رفته‌است.شغل اصلی مردم این شهر کشاورزی و صیادی می‌باشد و محصول کشاورزی این منطقه برنج و هندوانه‌است.

از دیگر مراکز سیاحتی این منطقه می‌توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد.

بهترین فصل برای سفر به چمخاله

در تمام فصول سال، چمخاله زیبایی‌هایی برای عرضه به مسافرانش دارد؛ اما خب نیمه‌ی دوم بهار و تابستان، ایام بهتری برای شنا هستند؛ اما تفرج و گردش، در هر ساعت و هر روزی که باشد لذت‌بخش خواهد بود.

جاهای دیدنی چمخاله

رود چمخاله

یکی از پرآب ترین رودخونه های ایران رودخانه چمخاله می باشد، که در استان سرسبز گیلان قرار دارد. رودخانه وصف ناپذیر و پر آبی که رد شدن آب خروشان آن از وسط شهر جلوه خاصی به زیبایی این جاذبه بخشیده است و باعث جذب علاقه مندان گردشگری به این سو شده است.

چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان

از مراکز سیاحتی این منطقه می‌توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد. ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم خطرترین ساحل های موجود در کشور است که در سال ۱۳۹۰ نیز از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان انتخاب گردید. این ساحل یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بوده که پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد. هم اکنون شهر چاف و چمخاله با داشتن چندین هتل، اقامتگاه و مهانپذیر، هر ساله پذیرای بسیار زیادی از مسافران می باشد. کنار ساحل زیبای لنگرود طبیعت زیبای لیلا کوه و منطق جنگلی خرما و اطاقور هم وجود دارد که در ایام نوروز با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند جاذبه زیبایی برای گردشگران مختلف باشد.

چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان

پل رود چمخاله

پل فلزی قدیم چمخاله با عرض کم و ساختار مکعب مسطتیل بر روی رود زیبای چمحاله سالها نماد این شهر توریستی بوده است در اواخر ده هشتاد شمسی پل فلزی جدید با ساختار قوسی و با پهای دوبرابر در جنوب پل قدیم ساخته شد در عکسهای قرار داده شده هر دوپل در کنار هم نشان داده شده اند در حال حاضر مسیر شرق بخ غرب از سمت دستک به چمخاله از روی پل جدید و مسیر بلعکس از روی پل قدیم عبور می کند.

چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان

تندیس صیاد نماد میدان اصلی چاف و چمخاله

به یاد و احترام همه پدران و پدر بزرگان چافی و به احترام همه صیادانی که به عشق روزی حلال رفتند و دیگه برنگشتند . یاد و خاطر همگی شان گرامی و به حرمت این افراد تندیس صیاد در میدان اصلی  شهر چاف نصب و افتتاح گردید .

چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان

کوچه های چمخاله

چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان

پائیز که باشد، هوای دل انگیرباد، انبوه برگهای رنگارنگ را حوالی کوچه باغ های چمخاله به پرواز درمی آورد.دلیل اینکه نام کوچه های این منطقه آورده شد این است که چمخانه بدلیل شرایط آب و هوایی مناسب و مرطوب و وجود این منطقه در کنار ساحل طراوت و تازگی خاصی به کوچه باغ های چمخانه می بخشد و قدم زدن در آنها را لذت بخش میکند.

محصولات سفر

5 دیدگاه دربارهٔ «چاف و چمخاله زیباترین ساحل توریستی گیلان»

  1. بنده ۲سال هست که عروس چافی ها شدم خودمم تهرانی هستم،جاهای خوب نداره و ۹۵درصد رطوبت داره متاسفانه مردمان چاف خیلی اهل فیلم و تظاهر هستن بشدت منافع طلب و زرنگن با اینکه زمین زیاد دارند اما خیلی حریصن خرشون که از پل بگذره تمومه خیلی خسیس هستند فقط جنگلهاشون قشنگه در کل ۱هفته بیشتر نمیشه اونجا موند پذیراییشون اگر پول و منفعت توش نباشه اصلا انجام نمیدن بشدت بی فرهنگن آقایونشون ۹۰درصد معتاد و مشروب خور و دعوایی هستند خانمهاشونم عده ای کشاورزن اکثرشون هم بی بندو بار و خوشگذرون و رفیق بازن اهل کار خونه نیستن فقطم از مسافرا میتیغن بعد پشت سر مسافرا حرف درست میکنن کلا زندگیشون تظاهره فیلمه متاسفانه منم بدبخت کردن

    پاسخ
    • متاسفم برای افرادی مثل تو.اخه نیست تو شهرای دیگه 90درصد مردا اب پرتقال میخورن باکیک.خانوماشونم یا دکترمهندسن یا هولدینگ و بازیگر سینمان.

      پاسخ
    • جالب بود . البته همه جا خوب و بد داره . امیدوارم تندرست و پایدار باشی . میخواستم اونجا زمین بخرم بیشتر دقت میکنم ممنون .

      پاسخ
  2. چمخاله ای اصیل پسوند دهکائی داره !!!!! دهکا چه ربطی به چمخاله داره !! مهراب پور دهکایی که اصلا کرد نیستند و پسوند شون هم معلومه چیه !! نکنه خودشون مطلب رو براتون فرستادن ….
    چه ربطی داشت اینجا به فامیلی ها اشاره بشه و پسوند ؟؟ من احساس مسکنم بعضیها میخوان خودشون رو زور تو بین ما چمخاله ای ها جا بزنن

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید