بنر هدر

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان خنج از شهرستان هاي جنوبی استان فارس است كه از جنوب به شهرستان های لامرد و مهر از شمال به شهرستان قير و كارزين و جهرم و از شرق به شهرستان داراب و لارستان محدود می شود . خنج در ابتدای دشتی وسيع در كوهپايه های زاگرس جنوبی قرار دارد . فاصله آن تا خليج فارس 90 كيلومتر است.

اين منطقه علی رغم دارا بودن اقليم خشك با تلاش كشاورزان زحمتكش محصولاتی از قبيل خرما ، گندم ، جو ، كنجد ، تنباكو ، پنبه و محصولات جاليزی دارد كه بخشی از آن به بازارهای شهرستانهای مجاور صادر می گردد . شغل مردم اين شهرستان به ترتيب اهميت تجارت ، كشاورزی و دامداری می باشد.

پيشينه تاريخی و فرهنگی

شهرستان خنج دارای فرهنگ و تمدن ديرين و چند هزار ساله است . همچنين آثار و نشانه های گرانقدری از تاريخ و فرهنگ دوره ساسانی و دوران صفوی ، ايلخانان را در مشتهای خود نگه داشته كه هنوز آنطور كه بايد شناخته نشده است . خنج يك مجموعه گمنام و پر غنای تاريخی است ، با كتيبه هايش از تاريخ می گويد و با آخرين خشتهای به جای مانده از كاروانسراها و مدارس نمائی از فرهنگ ديرينی را پيش رو می گشايد آثار تاريخی آن كه ثروت معنوی سرشاری را نثار اين شهرستان می كند كه عبارتند از :

امام زاده شاه فخرالدين – مسجد و بقعه شيخ حاج محمد ابونجم – مناره كاشی و مقبره شيخ دانيال خنجی – امامزاده شيخ شعيب بزرگ معروف به تنب تنگر از ديگر بقاع متبركه شهر خنج مربوط به قرن هفتم تا دهم هجري می توان به بقاع متبركه سيد نورالدين ، سيد سهام الدين ، سيد معلی ، سيد عالمين ، سيد ضياالدين منصور ، شيخ عفيف الدين ، حاج مبارك اشاره نمود .

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

جاهای دیدنی خنج

دریاچه کفه خنج

دریاچه کَفه خُنج نیز یکی از دریاچه‌های استان فارس است که در نزدیکی شهر خنج از توابع شهرستان خنج در ۱۰۱ کیلومتری غرب لار و در ۲۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. این دریاچه فصلی ۱۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در دشت وسیعی واقع شده است. این دریاچه گستره‌ای شرقی- غربی دارد و طول آن در حدود ۱۸ کیلومتر و عرض آن ۸ کیلومتر می‌باشد.
در زبان محلی «کفه» به معنای منطقه‌ای دشتی و فاقد شیب است و «کفه خنج» به مکانی اتلاق می‌شود که به هنگام ریزش باران‌های موسمی، آب فراوان در آن جمع می‌شود و شکل دریاچه و باتلاق به خود می‌گیرد. البته بر اساس اسناد تاریخی این دشت به «کفه حاج ایاز خان» نیز معروف است زیرا در گذشته در این مکان یک گله از گوسفندان حاج ایاز خان قشقایی به هنگام یک رگبار بهاره از بین رفتند.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

مناره کاشی شیخ دانیال

بنای مناره شیخ دانیال و بقعه مربوط به سال ۷۸۹ هجری می باشد مناره دانيال استوانه ای است كه بر پايه ای هشت ضلعی قرار دارد در قسمت فوقانی آن هشت كتيبه برجسته در هشت گوشه آن بر تخته سنگ يكپارچه تعبيه شده است كه تاريخ بنای مناره سبب ساخت و نام سازندگان آن را به معرض تماشا می گذارد.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

بقعه شیخ دانیال خنج

بقعه شیخ دانیال خنج از بناهای دوران اسلامی (۷۱۱ هجری قمری) است. این بنا با مصالح لاشه سنگ احداث شده و دارای یک منار است که با کتیبه مزین شده است.

بقعه حاج شیخ محمد ابونجم

بقعه شیخ ابونجم خنج، از بناهای دوران اسلامی(قرن هشتم)، می باشد. این بنا با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ احداث شده است.

وجود این بقعه به مسجد جامع خنج و سردر معروف آن نیز اعتبار خاصی بخشیده است .بقعه شیخ ابونجم خنج در محله حاج شیخ محمد ابونجم واقع است.تبدیل پلان مربع به دایره و سپس گنبد بوسیله فیلپوش از ویژگیهای این بنا است. این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۱/۲۳ به شماره ۲۳۱۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

بقعه کاکا فخرالدین

بقعه شاه فخرالدین احمد یا بقعه کاکا فخرالدین خنج در گوشه جنوبی شرقی خنج، در میان گورستان وسیعی قرار گرفته است. در سابق آنجا را تپه های متعددی از هر سو بر گرفته بود، ولی اکنون به علت توسعه شهر تمامی آن نواحی وحتی قسمتی از گورستان مسکونی گشته است .

این اثر به شماره ۱۳۲۳ جز آثار باستانی به ثبت رسیده است .

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

بقعه شیخ قاضی حسن

از بناهای اسلامی شهر خنج لارستان، که با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ بنا شده است.تبدیل پلان مربع به دایره و سپس گنبد، بوسیله فیلپوش از ویژگیهای این بنا است.
شیخ قاضی حسن از صوفیان خنج لارستان بوده است. این آرامگاه از لاشه سنگ و ساروج ساخته شده و قسمت خارجي آن با آجر پوشانده شده و داخل آرامگاه سنگ قبري زيبا نصب شده است.
این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۱۱/۲۷ به شماره ۲۵۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی فارس، قرار گرفته است.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

مسجد جامع خنج

مسجد جامع خنج مجموعه‌ای از معماری و آثار تاريخی متعلق به سدهٔ هشتم هجری است. گفته می‌شود مسجد جامع قديم خنج مانند مسجد عتيق شيراز بوده است.
بنای اصلی مسجد مربوط به سال۷۸۶ هجری قمری است ولی بعدها به مرور زمان تخریب شده و تنها سردر ورودی آن باقی مانده است که دارای تزیینات آجروکاشی همراه باتکرار نام خداوند وحضرت محمد (ص) است.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

بقعه شیخ شعیب خنج

بقعه شیخ شعیب از بناهای دوران اسلامی قرن هشتم هجری است. این بنا با مصالح لاشه سنگ، ساخته شده است.این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

روستای فدويه

روستای فدویه از توابع بخش محمله شهرستان خنج، این روزها دارای طبیعتی بسیار زیبا بوده که مکانی برای تفریح فراهم ساخته است.خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان

روستای باغان

روستای باغان در ۵۵ کیلومتری شهرستان حاجی اباد واقع در جنوب شرقی این شهرستان ودر شمال استان هرمزگان واقع شده است نزدیکترین محل شناخته شده به آن روستای سرچاهان می باشد که در ۲۵ کیلومتری ان واقع شده است…
نام این روستا به دلیل وجود باغهای فراوان در این منطقه انتخاب شده است وبیش از سه قرن قدمت داردکه عمده فعالیت مردم روستا شغل باغداری است وشامل درخت مرکبات (نارنگی، پرتقال) ودرخت نخل می باشد…

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانمنبع تغذیه اب چشمه می باشد که بیش از ۵ چشمه در این روستا وجود دارد.

محصولات سفر

5 دیدگاه دربارهٔ «خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان»

  1. چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
    چرا قرارگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که هر دو در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشند؟
    چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس (لارستان + گراش + لامرد + مهر + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
    چرا …
    چرا …
    چرا …
    چرا …
    این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس ( قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) می باشند اشتباه بزرگ غیر قابل جبرانی است چون از هر طرف که فاصله زمینی و هوایی بین شهر خنج مرکز شهرستان خنج تا شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم از مسیر راه جدید دیگ اشکن) + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند +خنج) را که محاسبه کنید از حدود 39 کیلومتر تا 49 کیلومتر می شود اما شهر لار مرکز شهرستان لارستان و شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس با فاصله ای بیش از دویست کیلومتری شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار گرفته اند. متاسفانه کسانی بر شهرستان های جنوبی استان فارس و استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم عادی (اکثریت مردم) شهرستان های جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرهای لار مرکز شهرستان لارستان شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بایستی شهرخنج مرکز شهرستان خنج به عنوان محل استقرار ادارات کل برای خدمات رسانی به مردم شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار می گرفت.

    پاسخ
  2. دو نوع زمین خوار در کشور ایران داریم 1- یکی شخص یا اشخاصی که به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره آب زیر زمینی شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک … نمی دهد یا نمی دهند 2- یکی شخص یا اشخاصی که به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … نمی دهد یا نمی دهند لطفا تهمت و افترا را بهانه نکنید و واقعیت موجود در کشور را منشر کنید.

    پاسخ
  3. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 1370/12/22 تا تاریخ 1376/07/30 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 1376/08/01 تا تاریخ 1388/12/12 که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 1388/12/13 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

    پاسخ
  4. آخرین تصمیم قوه مقننه برای استاني شدن انتخابات براي نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي ايران اشتباه محض است چون با اين طرح فقط مردم مراكز استانها درمجلس شوراي اسلامي ايران نماينده خواهند داشت و مردم بقيه شهرستان های غير از مردم ساكن در مراكز استان ها در كشور نماينده درمجلس شوراي اسلامي ایران نخواهند داشت البته تاكنون نيز فقط مردم شهرستان لار در مجلس شورای اسلامی ایران نماينده داشته اند و مردم شهرستان هاي خنج و اوز و گراش فاقد نماينده ای درمجلس شوراي اسلامي بوده اند كار صحيح اين است كه بدون توجه به جمعيت و مذهب و دین اكثريت مردم ساكن در هر شهرستان به مردم هر شهرستان يك نماينده درمجلس شوراي اسلامي ایران اختصاص دهند تا مردم هر شهرستانی در کشور نماینده ای واقعی در مجلس شورای اسلامی ایران داشته باشند.

    پاسخ
  5. خیلی ها وقتی وارد شهر جدید صدرا شهرستان شیراز استان فارس شدند از لحاظ مالی فقیر بودند بعد شدند حاجی غنی و خیلی ها هم وقتی وارد شهر جدید صدرا شهرستان شیراز استان فارس شدند از لحاظ مالی ناتوان بودند شدند حاجی توانا خیلی ها وقتی وارد شهر جدید صدرا شهرستان شیراز استان فارس شدند از لحاظ مالی ضعیف بودند بعد شدند حاجی نیرومند نام این شهر جدید را به جای این شهر جدید صدرا شهرستان شیراز استان فارس با هرمعنی که داشته باشد بایستی می گذاشتند شهر جدید صدرای شهرستان شیراز استان فارس کارکنان ادارات دولتی و عمومی شهر جدید صدرا و بنگاه داران مربوطه جمع این افراد برای صد نسل بعد از خودشان ثروتی عظیم مانند تعداد زیادی باغ شهری و … فراهم کردند خوش به حال فرزندانشان و نوه ها و نتیجه ها و نویره هایشان

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید