جاذبه های دیدنی کلور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کلور شهری زیبا و دیدنی است از توابع شهرستان خلخال در استان اردبیل ایران است. این شهر مرکز بخش شاهرود شهرستان خلخال است و مردم آن به زبان تاتی صحبت می‌کنند.این شهر در جریان جنگ ایران و عراق ۳۸ شهید تقدیم میهن کرده‌است. ارتفاع متوسط آن از سطح دريا ۱۵۵۰ متر است و آب وهوای آن در تابستان معتدل و در زمستان سرد میباشد.

حرفه مردم کلور

کار اصلی مردم آن کشاورزی ودامداری است و محصولات مهم آن گردو-سيب-زردالو-گلابی-آلبالو-هلو- توت وشاتوت-وميوه‌های جاليزی مانند خيار-گوجه‌فرنگی – سيب زمينی و…. میباشد.

فرهنگ مردم کلور

امروزه با آگاهی مردم شهر نسبت به تاریخ و فرهنگ کهن خود، زبان تاتی در کلور و شهرهای اطراف جان تازه‌ای گرفته و تلاش مردم این شهر بر آن است تا با جان و دل از آن محافظت کنند. خانواده‌ها نیز سعی دارند فرزندانی با اصالت که به هویت خود افتخار می‌کنند و زبان آباء و اجدادی خود را حفظ می‌کنند تربیت کنند. زبان تات‌ها به زبان لرها و کردها و گیلک‌ها نیز شباهت دارد، دلیل این شباهت و برخی اشتراکها بر قدمت و کهن بودن زبان تاتی برمی‌گردد که به علت وجود ریشه مشترک ، اشتراک بسیاری با زبانها و گویشهای دیگر دارا می‌باشد.آداب و رسوم این دیار نیز در حال احیاشدن است. جشنواره رغایب یکی از مراسم معروف استان استان اردبیل چند سالی است که به مانند گذشته‌های دور در این شهر باستانی شکل رسمی به خود گرفته‌است.

جاذبه های دیدنی کلور

چشم انداز های کلور

آبشار سجن

آبشار سجن یکی دیگر از آبشارهای زیبا و جذاب منطقه شاهرود از توابع شهرستان خلخال می باشد

این آبشار در قسمت شمالی شهر کلور قرار دارد که از کوههای تالش سرچشمه می گیرد.

مسیر دسترسی آسان به این آبشار زیبا وجود دارد. که بازدید علاقه مندان به طبیعت برای یک پیاده روی چند ساعته از این منطقه و مسیر دسترسی به آبشار خالی از لطف نخواهد بود .

جاذبه های دیدنی کلور

منطقه نمونه گردشگری امام زاده عبدالله (ع)

امامزاده سیدعبدالله (ع) از نوادگان حضرت امام موسی الکاظم (ع) است.آرامگاه امامزاده سیدعبدالله (ع) در یک کیلومتری شهر کلور در کنار چشمه زلال بسیار خنک مشهور به جیگیزات و رودخانه پرخروش شاهرود در دل کوههای بلند منطقه قرار گرفته است. ساختمان امامزاده سیدعبدالله (ع) کلور نوساز بوده و با الگوگیری از معماری اسلامی بصورت چهار ضلعی با پنجره های مشبک ساخته شده است.

جاذبه های دیدنی کلور

چشمه مقدس ورازشت

پارک ساحلی لاله

پارک فدک(کربلادشت)

تفرجگاه کشن

غار پلنگاه

آبشار کبوترلانه (واقع در دره ی عقابها)

امام زاده سید حسین (ع)

امام زاده سید ابراهیم (ع)

ییلاقات اطراف کلور

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید