بنر هدر

معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی میرجاوه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان میرجاوه در شرق استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و بیش از 350 کیلومتر با کشور پاکستان هم مرز است . این شهرستان از شمال شرق ، شرق و جنوب شرق به کشور پاکستان و از شمال و غرب با شهرستان زاهدان و در جنوب و جنوب غرب با شهرستان خاش ارتباط دارد .  مساحت این شهرستان بیش از 6000 کیلومتر مربع می باشد و دارای سه بخش  لادیز ، ریگ ملک و مرکزی  است ، این شهرستان از هفت دهستان تشکیل شده است که سه دهستان آن در بخش لادیز ( لادیز ، جون آباد ، تمین) ، دو دهستان در بخش مرکزی ( حومه و انده ) و دو دهستان نیز در بخش ریگ ملک ( ریگ ملک و تهلاب) واقع می باشند . بخش لادیز با وسعتی بیش از 3500 کیلومتر مربع و وسیعترین بخش این شهرستان است .آب هوای این شهرستان در مرکز گرم و خشک و بیابانی می باشد.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

شهرستان میرجاوه به وسیله رشته کوه هایی احاطه شده است و مرکز شهرستان در دشت و در بین این رشته کوه ها قرار گرفته است .در سمت شرق و شمال شرق شهرستان رشته کوه های میل هفتاد دو تا ملک سیاه کوه واقع شده اند که مانند سدی کشور پاکستان را از ایران جدا می نماید .

در قسمت غرب رشته کوه های انجیردان واقع شده اند که به سمت شرق تا لادیز ادامه پیدا می کنند .

در قسمت جنوب و جنوب غرب شهرستان و در بخش لادیز رشته کوه های منتهی به قلعه تفتان واقع شده اند که مرتفع ترین کوههای استان و جنوب شرق کشورمی باشند و از کوه شهسواران با ارتفاع 3500 متر در کنار راه خاش به زاهدان در بخش لادیزشروع شده و شامل ارتفاعات خارستان ، ارتفاعات انجرک ، ارتفاعات گزند و سپس به تفتان منتهی می شوند و معروفترین قلل آن عبارتند از شه سواران ، بندک سیاه ،‌ زردان نقره ای ، چهل دختر ، ریزوک ، ماد افتی ، بیست مردون ، انجرک ، گریوه ، گزند ، و تفتان می باشند که همه این قلل بالای 3000 متر هستند و مرتفع ترین آنها تفتان می باشد که 4042 متر ارتفاع دارد و در جنوب بخش لادیز واقع شده است و تنها آتشفشان  نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود . آب گرم و تعدادی از دهانه ها آتشفشان نیز در محدوده سرزمین بخش لادیزشهرستان میرجاوه واقع شده اند .

رودخانه های شهرستان میرجاوه که اکثراً فصلی هستند و فقط در مواقع بارندگی در بستر آنها آب جاری می شوند عبارتند از روخانه های کچه رود ، رودخانه بوگ ، رودخانه درگیابان ، رودخانه تول لس .

ولی در بخش لادیز رودخانه هایی وجود دارد که در اکثر سال آب در آنها جاری است و بعضی از آنها اصلاٌ خشک نمی شوند و جزء حوزه های آبریز تفتان به حساب می آیند مانند رودخانه خارستان ، رودخانه انجرک ، رودخانه بولانی ، رودخانه سردشت ، رودخانه چلنک ، رودخانه انجره و … که درطول سال آب دارند و فقط در فصول گرم خشک می شوند .

ولی دو رودخانه لادیز و تمین که هرگز خشک نمی شوند و آب چشمه حضرت موسی ، روستاهای اطراف رودخانه تمین تا حسین آباد کیدون را مشروب می نمایند .

آب رودخانه لادیز که همیشه در بستر جاری است ، پس از طی 20 کیلومتر ، جهت کشاورزی در میرجاوه و کهنه قلعه مصرف می شود .

محصولات کشاورزی شهرستان میرجاوه

محصولات شهرستان میرجاوه با توجه به تفاوت های اقلیمی در سه بخش آن متنوع هستند . در بخش ریگ ملک و مرکزی در بخش محصولات زراعی بیشتر گندم ، جو ، ذرت ، یونجه و در بحث باغداری بیشتر نخل خرما وجود دارد .

ولی در بخش لادیز با توجه به لطافت هوا در این بخش و وجود منابع آبی درکوهستانها انواع و اقسام محصولات زراعی باغی به عمل می آیدکه عمده محصولات زراعی عبارتند از گندم ، جو ، ذرت ، یونجه ، کلزا ، پیاز ، گوجه فرنگی ، نخود ، عدس ، لوبیا  و محصولات جالیزی .

در بحث باغداری تمام میوه های سردسیری و حتی خرما دربخش لادیز بعمل می آید که مواردی از آن عبارتند از :

زرد آلو ، آلو ، هلو ، ‌شلیل ، گردو ، بادام ، آلبالو ، ‌گیلاس ، ‌زرشک و انواع و اقسام میوه های دیگری مثل توت ، شاه توت و …  بعمل می آید .

اقوام و آداب رسوم شهرستان میرجاوه

مردم شهرستان میرجاوه از قومیت بلوچ و اهل سنت حنفی می باشند . زبان مردم شهرستان میرجاوه بلوچی است که به لهجه سرحدی صحبت می کنند . بیشتر ازدواج ها درون گروهی و قومی است و مردم برای ریش سفیدان ، معتمدین و بزرگان طوایف و علماء دینی احترام زیادی قائل می شوند . در صد طلاق به دلیل تقبیح آن بسیار ناچیز است و معمولاٌ بسیار به ندرت اتفاق می افتد . مردم پایبند سنت های قومی قبیله ای اند و لباس محلی می پوشند و به زبان بلوچی با لهجه سرحدی تکلم می نمایند و تفاوتهای ناچیزی بین لهجه ها موجود است ، همچنین مردم پایبند سنن مذهبی هستند و حضور پررنگی درمراسمات مذهبی و قومی دارند .

خوراک در شهرستان میرجاوه

مردم باتوجه به شیوه معیشت غالب که دامداری و کشاورزی است از این محصولات برای خوراک استفاده می نمایند و خوراک های معروف آنان عبارتند از :  آبگوشت ، کباب ، تنورچه . همچنین سبزیجات و لبنیات محلی این شهرستان شامل  آبگوشت بنه (از مغز میوه درخت بنه تهیه می شود) ، کشک ، دوغ و ماست می شود.

جاذبه های میرجاوه

آبشار لادیز

آبشار لادیز یکی از جاذبه‌های روستای لادیز، در فاصله کمی از غار لادیز واقع شده است.روستای لادیز از توابع بخش میرجاوه شهرستان زاهدان می‌باشد و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه واقع شده است و همه ساله به ویژه در فصل تابستان گردشگران زیادی را به طرف خود جذب می‌کند. آب و هوای روستا در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار مطبوع و دلپذیر و در تابستان گرم است. رودخانه لادیز نیز از شمال روستا عبور می‌کند.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

غار لادیز

غار لادیز در ۱۰ کیلومتری شهر میرجاوه در شهرستان زاهدان واقع شده است.طول این غار ۱۵ کیلومتر می‌باشد و علی‌رغم خشکسالی‌های اخیر، به طور دائم و پیوسته از سقف و کف آن، آب جریان دارد که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و جهت آشامیدن و کشاورزی از آن استفاده می‌شود. اطراف دهانه ورودی غار از پوشش گیاهی زیبایی برخوردار است و درختان پده، گز و انواع گیاهان علفی، جذابیت خاصی به آن داده‌اند و در روزهای تعطیل خانواده‌هایی از زاهدان و میرجاوه جهت تفریح به این مکان روی می‌آورند.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

غار هفتاد ملا

این غار در روستای روپس دهستان تمین در بخش میرجاوه شهرستان زاهدان قرار دارد. در ۲۰ کیلومتری روستای تمین در دامنه ارتفاعات مشرف به روستا، یک حفره وجود دارد که در آن یک نمونه از گورستان‌های منحصر به فرد دوران اسلامی به نام گورستان هفتاد ملا قرار گرفته است و حدوداً ۵۰ متر مربع مساحت دارد. قبرهای این گورستان به صورت پلکانی ایجاد شده‌اند.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

رودخانه سیانجان (تلخ آب)

این رودخانه مرزی از کوه پاچنشاهی واقع در میرجاوه در ۱۵ کیلومتری شرق زاهدان سرچشمه می‌گیرد و به موازات راه آهن زاهدان به میرجاوه، به سوی جنوب شرقی جریان می‌یابد. این رود در محدوده شهرستان خاش، خط مرزی ایران و پاکستان را تشکیل می‌دهد و پس از مخلوط شدن با رودهای لادیز و گزو در ۱۳۵ کیلومتری شرق خاش از خط مرزی خارج و مازاد آب‌های آن در مراتع سیلابی به هامون ماشکل واقع در خاک پاکستان سرازیر می‌شود. طول این رودخانه از سرچشمه ۲۵۰ کیلومتر است.

ساختمان شهربانی سابق میرجاوه

ساختمان شهربانی سابق میرجاوه در اواخر قاجار و اوایل پهلوی در شهرستان میرجاوه ،خیابان فرخی سیستانی رو بروی ایستگاه راه آهن توسط قوای انگلیسی احداث گردیده، که عمده مصالح آن سنگ آجر و گچ می باشد تا سال ۱۳۵۴ دارای استفاده نظامی اداری بوده ودر سال ۱۳۷۶ به شماره ثبت ۲۵۷۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

ایستگاه راه آهن میرجاوه

در اواخر قاجار و اوایل پهلوی این منطقه تحت سیطره نیروهای انگلیسی بود و برای انتقال نیرو و تجهیزات و دسترسی آسان بین این مناطق اقدام به احداث خط آهن کویته – میرجاوه ، زاهدان نمودند ایستگاه راه آهن میرجاوه در خیابان فرخی سیستانی و روبروی ایستگاه راه آهن جدید در بافت قدیمی شهر واقع شده است که در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۴۳۷ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است .‏هم اکنون ساختمان ایستگاه راه آهن میرجاوه به عنوان یکی از جاهای دیدنی میرجاوه پذیرای دوستداران موزه می باشد .پیشرفت هر منطقه ای وابسته به راه و وجود آب بوده که میرجاوه از این ظرفیت برخوردار می باشد، راه آهن باعث گسترش ‏این شهرستان بوده به گونه ای که اولین محلات این منطقه در اطراف خطوط راه آهن شکل گرفته است.‎

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

صنایع دستی میرجاوه

از مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان می‌توان به سوزن دوزی، قالی‌بافی و گلیم بافی اشاره کرد که توسط زنان و دختران هنرمند روستا با نقوش سنتی و قدیمی تولید می‌شود.

اداره پست میرجاوه

همزمان با احداث شبکه راه آهن از کویته به زاهدان، نقطه مرزی میل ۷۲ به یکی از مبادی اصلی ورودی مسافر و ترانزیت کالا در شرق کشور مبدل شد و این امر موجب شکل گیری شهر میرجاوه و مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری، مسکونی، انتظامی و خدمات دیگر شد که ساختمان پست میرجاوه یکی از انهاست، این ساختمان به سبک معماری خانه‌های چوبی با سقف شیروانی برای انجام مراسلات پستی در خیابان فرخی سیستانی و همجوار با ساختمان شهربانی ساخته شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

قلعه تپه لادیز

قلعه لادیز در کنار سفلی، در ۱۷ کیلو متری جنوب غرب میرجاوه و در مسیر میرجاوه به تمین قرار گرفته است، ویژگی‌های این اثر استفاده از سنگ‌های درشت برای پیبندی بنا و ساختن دیوار‌های خشتی روی این پی‌های سنگی می‌باشد.

روستای تمین

روستای تمین در سیستان و بلوچستان یکی از زیباترین روستاهایی است که در قسمت شمالی قله تفتان و بالاتر از روستای بسیار زیبا و دیدنی لادیز قرار دارد. این روستا سه قسمت دارد که شامل جش، روپس، تمین بالا، تمین مرکزی و تمین پایین می شود و هر کدام از آن‌ ها در فاصله ۳۰۰ متری از هم واقع شده اند؛ روستای تمین در سیستان و بلوچستان از آن روستاهای پرجاذبه در حوزه گردشگری کشور به شمار می رود.

لازم به ذکر است که سازمان جهانی گردشگری، اکوتوریسم را نوعی از گردشگری در جهان تعریف کرده است که در آن مسافرت به مناطق طبیعی دست نخورده با اهداف مطالعاتی و بهره بصری از مناظر و جاذبه‌ های طبیعی و حیات وحش با توجه به جنبه ‌های فرهنگی هم در گذشته و هم در حال صورت می‌پذیرد؛ روستای تمین هم از آن دسته جاذبه ها به شمار می رود اکوتوریستم جذابی دارد و سبب جذب گردشگران زیادی به سمت خود می شود.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

گردشگری در روستای تمین

قلعه تمین

بنایی با مساحت حدود ۳۰۰۰ مترمربع و ارتفاعی برابر با ۲۵ متر از سطح دره تمین مرکزی بر فراز صخره ای بلند با مصالح بومی قابل مشاهده است که جنس آن از هم سنگ و گل رس نیز ساخته شده است. این قلعه ی تاریخی قدمتی برابر ۲۵۰ سال دارد و در آن زمان مرکز فرماندهی حاکمان این منطقه نظیر سیدخان و مدت خان و نورمحمدخان نیز بوده است.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

قبرستان تمین

یکی دیگر از جاذبه هایی که در روستای تمین در سیستان و بلوچستان می توان نام برد، قبرستان باستانی آن است که از جمله آثار ارزشمند و باستانی این روستا محسوب می شود.

معرفی جاذبه های گردشگری میرجاوه

چشمه آب معدنی موسی

همانطور که گفتیم روستای تمین در سیستان و بلوچستان در شهرستان تفتان که منطقه نسبتا کوهستانی است قرار دارد و وجود قلخ تفتان در جنوب این دهستان سبب شده تعداد زیادی چشمه و قنات در این منطقه در فصل های سرد سال به وجود بیایند که تعداد آن ها از شمارش خارج می شود. وجود این چشمه‌ها و قنات‌ها و حرکت آب آن‌ها از میان دره‌های سر سبز و باغات میوه، محیط‌های بسیار زیبایی را خلق کرده و یکی از بهترین چشمه‌های منطقه، «چشمه آب معدنی حضرت موسی» است که بر اساس اعتقاد بومیان این منطقه، علت نامگذاری این چشمه فرود آمدن عصای حضرت موسی در این نقطه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید