بنر هدر

معرفی بهترین جاذبه های گردشگری شهر گهواره کرمانشاه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گهواره یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران و یکی از دوشهر شهرستان دالاهو است.زبان مردم بخش گهواره کردی گورانی است و پیرو آئین اهل حق می‌باشند. اکثریت مردم آن کشاورز بوده و این شهر دارای باغات زیادی  هستند که عمدتاً سیب می‌باشد و دارای شهرت خاص خود است و نخود و گندم از محصولات عمده‌ای است که در زمین های کشاورزی ان کشت می‌شود سیب گلاب و لبنانی عمده ترین نوع سیب موجود در گهواره می‌باشد. شهر گهواره از نظر آب و هوایی در منطقه مدیترانه‌ای قرار دارد.

جاذبه های گردشگری شهر گهواره

دیدنی‌های شهر گهواره

باغ‌های سرسبز گهواره که بیشتر باغ سیب هستند و دارای مساحت قابل توجهی هستند.

کوههای اطراف شهر گهواره که اطراف شهر را همچون دهانه آتش فشان احاطه کرده‌اند.

بابا یادگار

درخت دوازده امام

رودخانه زمکان

مشاغل و فعالیت مردم گهواره

کشاورزی

بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت این شهر می‌باشد. اکثریت مردم ان کشاورز بوده نخود و گندم از محصولات عمده‌ای است که در زمین‌های کشاورزی آن از دیرباز کشت می‌شود.

جاذبه های گردشگری شهر گهواره

رودخانه زمکان در کنار باغهای گهواره

باغداری

این شهر دارای باغات زیادی می‌باشد که عمدتاً سیب می‌باشد و دارای شهرت خاص خود است. سیب گلاب و لبنانی عمده‌ترین نوع سیب موجود در گهواره می‌باشد. گستره باغهای گهواره به قدری است که منبع تغزیه آبی این باغات از طریق رودخانه ی زیبای زمکان می باشد که آنها را به محلات مختلف تقسیم‌بندی نموده‌اند از جمله”بان کولمانان. زغال سنگ-زلناو-دیمانی و… در سالیان اخیر تگرگ,سرمازدگی، خشکسالی و آتش‌سوزی باعث خسارات فراوانی به باغداران این منطقه شده است. در خشکسالی‌های اخیر میزان باغ‌های گهواره به کمتر از نصف رسیده‌است.درسال۱۳۹۱ از سطح ۶۰۰هکتار باغات مثمر گهواره بیش از ۹۰۰۰ تن سیب با ارزش بیش از ۸۰ میلیارد ریال روانه بازار مصرف شده است.

معرفی کوه‌های گهواره

از کوه‌های معروف این شهر می‌توان به قلعه قاضی-بزه هو (بزه هو)-تاش که و نام برد اطراف این شهر همانند دهانه آتشفشان می‌باشد به‌طوری‌که شهر میان کوهستان محاصره شدهاست. عمده پوشش این کوه‌ها را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند.

جاذبه های گردشگری شهر گهواره

طبیعت زیبای گهواره

بابااسکند و درخت دوازده امام

یکی از درختان مقدس قدمگاه در این شهر، درخت «منزل باوه اسکندر» است. در قبرستان شهر گهواره، درخت «وزم» کهن‌سالی وجود دارد که مردم آن را منزل «باوه اسکندر» می‌نامند و آن را متبرک می‌دانند. ومردم با هزینهٔ خود، اطراف این درخت را دیوارکشی کرده‌اند و معمولاً در مناسبت‌های مختلف در آنجا مراسم برگزار می‌کنند درخت «منزل دوازه ایمام» نیز از درختان مقدس قدمگاه در استان کرمانشاه است.

جاذبه های گردشگری شهر گهواره

کوه قلعه قاضی

کوه قلعه قاضی در شمال شرق گهواره قرار دارد.شکل ظاهری قله کوه شبیه به یک قلعه می‌باشد. در قله این کوه آثاری از بناهای تخریب شده قدیمی به چشم می‌خورد که بعد از سالیان سال هنوز هم آثاری از ساروج در آن‌ها به چشم می‌خورد.

جاذبه های گردشگری شهر گهوارهجمخانه گهواره

مردم این شهر در محلی به اسم جمخانه گرد هم می‌آیند و مراسم و تجمعات خود را در ان انجام می‌دهند و از اماکن مقدس این آیین به‌شمار می‌رود. این مکان در خیابان جم خانه قرار دارد.

گورستان‌ها و آرامستان‌های گهواره

اطراف شهر گهواره دارای گورستان‌های مختلفی است. از جمله بابا اسکندر. بالاجوب. آرامستان کاکی‌ها و… قرار دارد تمام آرامستان‌های مذکور به صورت سنتی می‌باشند.

میدان‌های شهر

شهر گهواره دارای دو میدان است که در ابتدا و انتهای شهر قرار دارد میدان ورودی که امام علی نام دارد؛ و میدان دوم هم که در انتهای شهر قرار دارد به روستاهایی مثله توت شامی و بابا شاه احمد و… راه دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید