معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

از شهرهای زیبا و دیدنی در استان اردبیل شهر اصلاندوز است که مرکز آن شهرستان پارس آباد می باشد.اصلاندوز در قسمت جنوب غربی شهرستان پارس‌آباد در استان اردبیل واقع شده‌است که، از شمال به رود ارس و مرز ایران و کشور جمهوری آذربایجان، از جنوب به شهرستان بیله سوار وگرمی، از شرق به بخش مرکزی شهرستان پارس‌آباد وبخش اسلام‌آباد و از غرب به شهرستان کلیبراستان آذربایجان شرقی محدود است. بر اساس مصوبه دولت در تاریخ۵ اسفند ۹۷ اصلاندوز به شهرستان تبدیل شد.

وجه تسمیه نام اصلاندوز

اصلان در زبان ترکی شیر و دوز به معنی دشت است و اصلان دوز یعنی دشت شیر و این بدان خاطر است که در روزگاران گذشته شیرهای زیادی در آن دشت یافت می‌شد و بعدها به دلایلی نسلشان منقرض شد.
معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل

اطلاعات بیشتر از اصلاندوز

جیمز موریر، مؤلف «ماجراهای حاجی بابای اصفهانی»،که دویست سال پیش از اصلاندوز دیدن کرده شهر را چنین توصیف می‌کند، “وقتی به اصلاندوز رسیدیم، به جای روستا، مکانی را یافتیم شامل مجموعه‌ای از سرپناه‌هایی که تعدادی ایلات بدبخت فرار کرده از اراضی روسیه با نی و نمد برپا کرده بودند. در اینجا تپه‌ای مصنوعی مخروطی شکلی بود منسوب به تیمور لنگ، که ایرانیان با کشیدن نرده‌ای در اطراف آن را به صورت سنگری برای دفاع از سواحل ارس آماده می‌کردند. …
در اواخر دهه ۱۳۲۰، بر اساس جلد چهارم فرهنگ جغرفیایی ایران اصلاندوز ۲۵ تن سکنه داشت.
نبرد اصلاندوز میان ایران و روسیه (اکتبر ۱۸۱۲) که به شکست ایران و امضای عهدنامه گلستان انجامید در این مکان انجام یافته‌است.

جاذبه های دیدنی اصلاندوز

منطقه حفاظت شده مغان

منطقه حفاظت شده مغان در جنوب غرب بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد و غرب بخش قشلاق دشت از توابع شهرستان بیله سوار، در شمال استان اردبیل واقع گردیده است.وسعت این منطقه ۳۵۰۰۰ هکتارمی باشد.گونه های جانوری شناسایی شده در زیستگاه مورد مطالعه عیارتند از گرگ، روباه، شغال، خرگوش و گراز وحشی و پرندگانی از قبیل عقاب، دلیجه، قرقی، مینا و پری شاهرخ و پرندگاه آبزی و کنار آبزی و تعداد زیادی از گونه گنجشک سانان می باشد.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل

گونه شاخص دشت مغان آهوی ایرنی بوده که در سالیان گذشته بر اثر شکار بی رویه منقرض شده و هدف طرح احیای این گونه در دشت مغان با انتقال از مناطق همجوار از جمله دشت سهرین زنجان می باشد.از گیاهان بومی و مشخص و غالب دشت مغان سه گونه از جنس درمنه و خانواده مرکبان با نام محلی یوشان می باشد این گیاه سطح زیادی از مراتع دشت را می پوشاند.
معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل

تپه نادر

تپه نادر در ۱۲۰۰ متری جنوب رود ارس و ۶۰۰ متری شرق قره سو قراردارد و اکنون در محوطه پاسگاه مرزی اصلاندوز قرارگرفته است. این تپه یکی از بزرگترین تپه های دشت مغان است. این تپه که در کنار دو رود قرارگرفته است موقعیت حساسی دارد و از هزاره اول پیش از میلاد مسکونی بوده است. در حفاریهای این تپه سفال و مصنوعات سنگی ابسیدینی کشف شده است که مربوط به دوره مفرغ هستند.
معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیلاز دیگر دیدنی این شهر زیبا عشایر شاهسون (ایل سون)، بافت ورنی (صنایع دستی)، سد میل مغان، کناره رود آراز (ارس)، گورستانهای قدیمی مانند گورستانهای واقع در کورعباسلو و ….اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید