جاهای دیدنی بزمان، بزمان نگين سيستان و بلوچستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بزمان شهری است که در 90 کيلومتری شمال غرب ايرانشهر در استان سيستان و بلوچستان واقع شده، در استانی که مقام معظم رهبری از آن به عنوان «استان خاطرات» ياد کرده است و امروز مردمان آفتاب ديده و سخت کوش «بزمان» به اين ميزبانی خود می بالند و افتخار می کنند. مردم این شهر مردمانی مهمان نواز، صبور و دلیری آنها زبانزد خاص وعام است و سال هاست که شيعه و سنی در اين شهر در کنار يکديگر زندگی مسالمت آميز دارند.

بزمان يکی از کهن ترين شهرهای استان سيستان و بلوچستان است. اين شهر در دل خود اماکن تفريحی وگردشگری بسياری را جا داده که همين جاذبه های بکر و ديدنی، «بزمان» را به نام «نگين بلوچستان» مطرح کرده است.

طبيعت سرسبز و زيبای بزمان پر از درختان و درختچه هايی شامل بنه، گون و کُنار است که در موارد صنعتی نيز کاربرد دارند و گياهانی مانند آويشن، پونه، کلپوره و درمنه نيز در طبيعت بکر اين شهر رشد مي کنند که از خاصيت دارويی و درمانی برخوردارند. مردم اين منطقه عموماً به شغل کشاورزی مشغول هستند و با توجه به شرايط آب و هوايي، دامپروری به ندرت انجام می شود.

کوه آتشفشانی نیمه‌فعال بزمان در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غرب بزمان قرار دارد.

بزمان دارای منطقه حفاظت شده می‌باشد که حیوانات مختلف از جمله یوز پلنگ و آهو و بز و قوچ و پرندگانی مانند کبک و تیهو (سوسک) و… در این منطقه زیست می‌کنند کوهستانهای بزمان دارای داروهای گیاهی متفاوتی هستند در بزمان چشمه‌های اب گرم زیادی وجو دارد محصول عمده کشاورزی بزمان خرما می‌باشد که خرمای منحصربه‌فرد سنگ‌شکن فقط در این منطقه با کیفیت ثمر می‌دهد تمدن اسپیدز در شهر بزمان قرار دارد.

جاذبه های بزمان

کوه بزمان(خضر)

کوه خضر، از توابع بخش بزمان شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است. قلعه بزمان در میان قلل آتشفشانی ایران بی نظیر است . دهانه کوه قطری حدود 250 متر دارد و عمق آن حدود 150 متر است.   بهترین زمان صعود به قله در اواخر زمستان و اوایل بهار است. کوه خضر  با ارتفاع 3495 متر بعد از کوه تفتان مرتفع ترین قله سیستان و بلوچستان است.  از مناطق دیدنی در اطراف بزمان علاوه بر آبگرمهای بزمان می توان از شهر بمپور که دارای قلعه ای به همین نام است دیدن کرد، اما متاسفانه بعلت عدم حفاظت فعال ، این بنا رو به تخریب است.

جاهای دیدنی بزمان، بزمان نگين سيستان و بلوچستان

چشمه آبگرم مکسان

چشمه آبگرم مکسان در استان سیستان و بلوچستان  در ۱۱۰ کیلومتری شمال‌غرب ایرانشهر  و ۳۵ کیلومتری جنوب شهر بزمان قرار دارد.

آب چشمه مکسان بی‌رنگ و بو و بسیار شفاف است و حرارتش ۴۶ درجه سانتی‌گراد است. این چشمه ۶۸۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.

آب چشمه بزمان از میان تشکیلات گرانیتی گسلی در دامنه رشته کوه بارز خارج می‌شود، ‌آب چشمه دارای املاح معدنی بوده و برای تسکین دردهای استخوانی و بیماری‌های پوستی کاربرد دارد.

چشمه آبگرم بزمان

چشمه آب گرم بزمان، یکی از مهمترین چشمه های آبگرم استان سیستان و بلوچستان است که در جنوب مرکز شهر بزمان از توابع شهرستان ایرانشهر و در ۳۰ کیلومتری جاده بزمان- دلگان واقع شده است.

آب این چشمه از شکاف زمین می جوشد و در تمام فصول سال قابل استفاده و بواسطه خاصیت درمانی که دارد،دردهای مفصلی و ناراحتی های پوستی را بهبود می بخشد و بویژه برای التیام زخم ها بسیار موثر می باشد.
آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیم، کربنات سدیم و کلر است.
محل خروج آب این چشمه در خاکسترهای آتشفشانی دوران سوم زمین‌شناسی با حرارت 36 درجه سانتی‌گراد در ارتفاع 920 متر از سطح دریا قرار دارد.
آب زلال چشمه بزمان فاقد رنگ و بو بوده و خروجی آن در هر ثانیه 5 لیتر است. همچنین این چشمه به صورت حوضچه ساخته شده و اهالی شهر بزمان از آب آن برای شفای دردها و شستشو بهره می‌گیرند.

جاهای دیدنی بزمان، بزمان نگين سيستان و بلوچستان

چشمه آبگرم تنهک

این چشمه در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و ۵۵ کیلومتری جنوب شهر بزمان در مسیر جاده دره آهو قرار دارد. این چشمه در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و میزان دِبی آن یک لیتر در ثانیه است. آب این چشمه با حرارت ۳۶ درجه سانتی‌گراد و برخورداری از مواد معدنی، دارای خواص درمانی است.

منطقه حفاظت شده بزمان

در منطقه حفاظت شده بزمان جانورانی همچون كبک، كبک چيل، تيهو، دراج، خرگوش، كل، بز، قوچ و ميش، گرگ، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، روباه، شغال، آهوی ایرانی، جوجه تیغی، موش صحرایی و راسو زندگى می‌کنند. این منطقه یکی از مناطقی است که در آن یوزپلنگ یافت می‌شود. مساحت این منطقه ۳۲۴۶۸۸ هکتار می‌باشد و از کوه‌های نسبتاً مرتفع با دره‌های آب شیرین، تپه ماهورها، دشت‌ها و پوشش گیاهی نسبتاً مناسب از نوع خرزهره، داز، قیچ، درمنه و انواع گون تشکیل شده‌ است.

جاهای دیدنی بزمان، بزمان نگين سيستان و بلوچستان

گورستان اسپیدژ بزمان

گورستان اسپیدژ بزمان ، ۵ هزار سال قدمت دارد و مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان ایرانشهر، بخش بزمان، روستای اسپیدژ واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۷۴۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.گورستان اسپیدژ بزمان به دو دوره‌ی پیش از تاریخ تقسیم می‌شود كه یكی مربوط به عصر برنز میانی تا ابتدای عصر آهن و دیگری عصر آهن و مربوط به هزاره‌ی دوم است.منطقه‌ی باستانی اسپیدژ كه در كنار منابع آب و نخلستانی بزرگ به همین نام قرار دارد، آثار سه دوره‌ی پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی بزمان، بزمان نگين سيستان و بلوچستان

علاوه بر قبرستان‌های باستانی این منطقه آثاری از یك قلعه و استحكامات وابسته به آن نیز كه به دوران اسلامی مربوط می‌شود، هنوز برجا مانده است.این قلعه به دلیل استفاده از سنگ‌های آهكی سفیدرنگ در ساخت، به نام “قلعه سفید“ یا “دژ سفید” شهرت دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید