جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مُجـِن از شهرهای استان سمنان است. این شهر در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود، در بخش مرکزی در شهرستان شاهرود قرار گرفته‌است. جمعیت این شهر بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۵٫۵۲۸ نفر بوده‌است.

این شهر به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، شهری بن‌بست است و تنها راه ارتباطی آن جاده‌ای آسفالت است که مجن را به شاهرود و گرگان ارتباط می‌دهد.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

مجن در میان دره نسبتاً پهناوری میان دو رودخانه پی‌حصار و پیش‌ده بنا شده‌است. شغل اکثر اهالی آن، کشاورزی، باغداری و دامداری است. محصولات کشاورزی آن، سیب زمینی و گندم، جو و محصولات باغی شامل زردآلو، سیب، گردو، گیلاس و آلبالو است.

ماسوله کویر: مجن بناهایی پلکانی و معماری ویژه (شبیه به شهر ماسوله) دارد. در بافت قدیمی شهر دیوارها و سقف اتاق‌ها با خاک قرمز و زرد تزئین شده‌است.

شهر مجن از شهرهای زیبای استان سمنان است که به خاطر مناظر زیبا، آثار و قلعه‌های تاریخی به یکی از شهرهای گردشگری تبدیل شده است.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

معرفی جاذبه های گردشگری مجن

چشمه گرآب
منطقه گردشگری تجر «فرحزاد» (چشمه آب سیاه چشمه و چشمه پالیزو)
آبشار تنگه داستان
آبشار تنگه اسمال
آبشار تنگه تاریک
چشمه هفت رنگ
آبشار مصنوعی
سد تنگه تاریک
امامزاده ابراهیم
مقبره زیارتی پیر
چشمه آب درگویی
چشمه آب درخانیاب (که روستای درخانیاب و باغستان‌های ان بسیار زیبا و دلنشین می‌باشد) از جاهای دیدنی دیگر در شهر مجن محله سرزیارت می‌باشد که بر روی انتهای شمالی و جنوبی یک رشته کوه قرار دارد و این رشته کوه به صورت یک یال بین ۲ رودخانه پی حصار و پیش ده قرار دارد و محله (سرزیارت) در ارتفاع حدود ۸۰ متری بر روی این رشته کوه از نقطه ورودی شهر مجن قرار دارد منازل مسکونی به صورت پله‌ای بر روی هم قرار داشته و اکثراً پشت بام یک ساختمان، حیاط ساختمان مسکونی بالایی می‌باشد و هم در جهت جنوبی و هم در جهت شمالی این رشته کوه ساختمان‌ها به صورت پله پله قرار داشته و زیبایی خاصی را دارا هستند و به ویژه اینکه این محله از مجن، اغلب منازل مسکونی با بافت و معماری قدیمی بوده و از خشت و سنگ با پوشش کاه و گل ساخته شده‌اند. همچنین مقبره زیارتی عارف قدیمی پیر (که گفته شده این پیر از شاگردان بنام عارف مشهور ایرانی ابوالحسن خرقانی بوده‌است) و حسینیه‌های قلعه و سفلی نیز در این محله واقع شده‌اند.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

قله شاهوار

مرتفع‌ترین قله البرز شمال شرق یعنی شاهوار که ارتفاعی برابر با ۳۹۴۵ متر از سطح دریا را دارد، به عنوان بام البرز شرقی به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

آبشار مجن

آبشار مجن (Mojen) از تفرجگاه های بی نظیر شهر مجن است که در شمال غربی شاهرود و در فاصله ۳۵ کیلومتری آن واقع شده است. شهر مجن در نواحی کوهستانی و ارتفاعات شاهرود قرار گرفته و تنها راه ارتباطی آن جاده ای آسفاله است که مجن را به شاهرود و بسطام متصل می کند.
آبشار مجن در انتهای دره سرسبز مجن و رودخانه آن قرار دارد؛ یک رودخانه فصلی که طول آن در حدود ۲۵ کیلومتر است و در انتها به رودخانه تاش می پیوندد. انتهای دره این رود که در دل صخره های عظیم واقع شده به آبشاری خروشان در محوطه ای غار مانند منتهی می گردد.
دیدن چشم انداز آبشار از نمای نزدیک و از میان آب میسر است، باید وارد آب شوید کمی در آن پیاده روی کنید و نمای آبشار را از نزدیک ببینید تا هم زیبایی اش را احساس کنید و هم از خنکای آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

آبشار مجن از مجموع چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده اما دسترسی به آبشارهای بالایی دشوار است چرا که در لابه لای صخره های عظیمی قرار گرفته اند. از آنجایی که شهر مجن در منطقه کوهستانی واقع شده، پاییز و زمستان بسیار سردی دارد که اگر با بارش برف همراه شود، دچار یخبندان شده و تردد به آن دشوار می شود و از همین جهت، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به مجن و بازدید از آبشار زیبای آن است.
بکر بودن شهر و قرار داشتن در بن بستی کوهستانی که تنها به شاهرود و بسطام ارتباط دارد در کنار بقایای کشف شده از قلعه ها و سفالینه های موجود در آن و وجود درختان کهنسال ارس، گویای قدمت و پیشینه ای دور و دراز برای شهر مجن است. از سوی دیگر معماری و طبیعت زیبای آن که آبشار مجن بخشی از آن را تشکیل می دهد بر جذابیت سفر به مجن می افزاید؛ در این شهر خانه ها در دامنه کوه و گرد تپه ای ساخته شده اند.
چگونه به آبشار مجن دسترسی پیدا کنیم؟
مسیر دسترسی به شهر مجن از مسیر شاهرود به بسطام میسر است. باید حدود ۳۰ کیلومتر در یک مسیر فرعی منتهی به شهر مجن رانندگی کرد تا به ابتدای شهر رسید. از ابتدای شهر تا آبشار حدود ۱۲ کیلومتر است که بیشتر آن در مسیری خاکی طی می شود و در انتهای این جاده خاکی پارکینگی برای طبیعت گردها آماده شده است که باید خودرو خود را در آن پارک کنند و از آن پس پیاده به سمت آبشار حرکت کنند.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

چشمه هفت رنگ مُجن

چشمه هفت رنگ در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و در دامنۀ جنوبی رشته کوه البرز شرقی در شمال شهرستان شاهرود واقع شده است. ضمن اینکه این چشمه در روبروی باغات منطقۀ گردشگری فرحزاد و در فاصله 5 کیلومتری از سه راهی مجن واقع شده است. چشمه هفت رنگ مُجن از نوع چشمه‌ های گوگردی است که در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره‌ های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره به دو دره کوچکتر تقسیم می‌ شود. در یکی از این دره‌ ها، آب سفید چشمه جاری است که آشامیدنی است و در دره دیگر چشمه‌ های رنگی قرار دارد.

وجه تسمیه فرحزاد به دلیل سرسبزی مزارع و باغات منطقه است و وجه تسمیه چشمه هفت رنگ نیز به واسطه چشمه هايی است که با عبور از مواد معدنی گوناگون به رنگهای مختلف دیده می شود.چشمه هفت رنگ در محلی روبروی باغات فرحزاد و دامنه جنوب غربی کوه شاهوار قرار گرفته و از زیباترین جلوه‌ های خلقت است. از نظر اقلیمی این منطقه جزو مناطق با آب و هوای نیمه خشک سرد به شمار می‌ رود.
این منطقه به دلیل ویژگی‌ های خاص اقلیمی، از تنوع گیاهی زیادی برخوردار است. به طوری که ضمن رویش مرتعی در این منطقه نمونه گردشگری، شاهد رویش برخی از گونه‌ های جنگلی نیز هستیم. گونه های جانوری منطقه نیز حایز اهمیت است. علاوه بر تنوع نسبی گونه های جانوری پستاندار پرواز پرندگان به ویژه در محدوده ی چشمه هفت رنگ وباغات ومزارع فرحزاد جلوه های خاصی به منطقه داده است.
با توجه به خاصیت درمانی زیاد گوگرد، این چشمه از گذشته مورد توجه اهالی منطقه بوده است و در قدیم اهالی منطقه برای درمان بیماری‌ های پوستی و استخوانی از آب این چشمه‌ ها استفاده می‌ کردند.

قبل از رسیدن به چشمه‌ های معدنی، بوی خاصی در منطقه به مشام می‌ رسد. از آنجایی که بسیاری از مواد معدنی از خود، گاز و بخار ساطع می‌ کنند می‌ توان با آزمایشات مختلف نوع آنها را تشخیص داد و به کمک آنها مواد معدنی اصلی را شناسایی کرد. در اطراف منطقه، چشمه‌ هایی در حال جوشش است که دارای مواد معدنی جیوه دار بوده و از آنها بخار جیوه بلند می‌شود که این موضوع به آسانی قابل تشخیص است.
آب این چشمه‌ ها با رنگ‌ های گوناگون در مسیر خود با هم ترکیب شده و آب صابون مانندی را تشکیل می‌ دهند و با آب سفید چشمه تلاقی می‌ یابد. رنگ آب این چشمه‌ ها هر چقدر از محل دورتر می‌ شوند به سفیدی گراییده تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرآب (گرو) اثری از رنگ و بوی آن دیده نمی‌ شود.

بعلت نبودن امکانات رفاهی، در حال حاضر بیشتر تیم‌ های کوهنوردی و طبیعت گردان از آن بازدید می‌ کنند.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

دسترسی به منطقه
منطقه نمونه فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ از مناطق اطراف مجن است. بنابرین راه دسترسی به این منطقه از طریق مجن فراهم است. جاده شاهرود به مجن نیز که یک راه آسفالته است امکان دسترسی از شاهرود و سایر نقاط و شهر های استان و خارج استان را به منطقه فراهم میاورد.

تنگ داستان

تنگ داستان در موقعیت جغرافیایی N362845 E543310 در استان سمنان واقع است. یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شاهرود که تا کنون ناشناخته مانده تنگ و آبشار داستان است که در ۷ کیلومتری غرب مجن در منطقه ای تحت عنوان دشن تلی و اسپید خاک قرار دارد. این آبشار زیبا و با عظمت در میان تنگه ای به نام داستان با ارتفاع ۱۲ متر در بین دو سنگ عظیم ‌الجثّه جاری است. فضای شگغت انگیز تنگ، فرم صخره ها و توپوگرافی منطقه بر زیبایی آن افزوده و مکان مناسبی برای صخره نوردی است. طول تنگ در حدود ۲ کیلومتر و عرض تقریبی آن ۵ متر است. در مسیر رودخانه آبشار های دیگری نیز با ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر دیده می شوند. تنگ داستان دارای ۳ آبشار است. آبشار اول که در ابتدای تنگ و در معرض دید همگان قرار دارد و ۲ آبشار دیگر در بالادست و در چشم انداز زیبای تنگ رستم قرار دارند.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

فضای تنگه مملو از ذرات ریز آب است که در اثر ریزش جریان آب روی سنگ ها ایجاد می گردد. ریزش آب آبشار با گذشت قرن‌ها موجب شسته شدن سنگ های آهکی کوه و ایجاد کانالی چند ده متری تا محل فعلی آبشار شده است. قسمت های فوقانی تنگ محل زیست کبوترهای چاهی است که پرواز آنها در میان صخره ها تماشایی است.

در تنگ داستان، ۲ کوه بلند به چشم می خورد که به نام های کوخ تنگ داستان و دیگری به نام تنگ اسمال (Esmal) شناخته می شوند. بر فراز کوه تنگ داستان بقایای قلعه ای قدیمی به نام کافر قلعه به چشم میخورد. دلیل نام گذاری این تنگ داستان ها و روایات مختلفی است که درباره آن نقل شده است. سرچشم رودخانه جاری در تنگ داستان چشمه هایی هستند که در بالای تنگ قرار گرفته و از دل کوه می جوشند. وجود یخچال های طبیعی که بیشتر فصول سال انباشتی از برف در میان آنهاست از دیگر جاذبه های این منطقه به شمار می روند.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

در زیرپای این آبشار سد مخزنی مجن به ارتفاع ۳۷ متر و با ظرفیّت ۵ میلیون متر مکعب در حال ساخت است.

وجود انواع گونه های گیاهی، درختان و درختچه های اورس و زرشک، در بیرون محوطه تنگ، چشم انداز جالبی برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. درختان کهنسال و دیرزیست اورس در اراضی زراعی منطقۀ دَشن تلی (Dashen tali) به وفور قابل مشاهده است. باغات سیب و زردآلو و مزارع سیب زمینی، مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت اهالی شاهرود و گرگان محسوب می شود. دسترسی به این منطقه از طریق جاده ارتباطی شاهرود به مجن، بلوار امامزاده، جاده شنی ارتباطی تنگ داستان امکانپذیر است.

جاهای دیدنی مجن| مناظر زیبا و قلعه‌های تاریخی سمنان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید