مناظر طبیعی بی‌نظیر کامفیروز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کامْفیروز شهری است که در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت، استان فارس قرار دارد.  کامفیروز در ۸۰ کیلومتری شهر شیرازواقع است.این شهر در جلگه‌ ای نسبتا وسیع واقع شده که اطراف آن را رشته‌ کوه‌ها و دامنه‌ های پوشیده از درختان بلوط فراگرفته است. این منطقه دارای آب و هوای نسبتا معتدل و ملایم با خصوصیات نیمه‌ گرمسیر و نیمه‌ سردسیر است. کشاورزی و کشت محصول اصلی این منطقه، برنج، در کنار فعالیت‌ های خدماتی، اقتصاد مردم این منطقه را تشکیل می‌دهد.

مناظر طبیعی بی‌نظیر مانند منطقه بهشت گمشده در حوالی روستای منگان و مهجن‌آباد، چشمه‌های جوشان فراوان، کناره‌های سد درودزن و نیز آبشار «آب روا» به همراه آثار تاریخی این منطقه از جاذبه‌های گردشگری کامفیروز به شمار می‌ روند.

این شهر در حد فاصل میان اقوام لرزبان و فارسی‌ زبان قرار دارد. امروزه زبان محاوره‌ای کامفیروز آمیزه‌ ای از فارسی قدیم و پهلوی کهن است. در بعضی از روستاها نیز اقلیت ترک‌ زبان ساکن هستند. مردم کامفیروز مسلمان و شیعه مذهب هستند.

پیشینه

آنندراج در توصیف این شهر می‌نویسد: نام شهری بوده به فارس از ابنیهٔ فیروز جد انوشیروان چون سال‌ها باران نمی‌آمد و او به دعای باران رفته در آن سرزمین باران ببارید و کام او برآمد آنجا شهری ساخته و کام‌فیروز نام نهاد. کام فیروز ناحیتی است بر کنار بیشهٔ عظیم که درختان بلوط و بید و زعرور بسیار دارد و آن بیشه معدن شیران شرزه‌است و هوای آن سردسیر نزدیک به اعتدال است و آب آن خوشگوار و از رود است.

جاذبه های زیبا و دیدنی کامفیروز

جاهای دیدنی کامفیروز

بهشت گمشده (تنگ بستانک)

منطقه کوهستانی و حفاظت‌ شده تنگ بستانک که در حوزه آبخیز سَد درودزن واقع شده است عمدتاً پوشش جنگلی دارد. دره سرسبز و زیبای تنگ بستانک بخشی از حوزه زاگرس میانی بوده و در امتداد شرقی کوه دنا واقع شده است و به جهت داشتن طبیعت زیبا و چشم نواز به بهشت گمشده در استان فارس معروف گردیده است. تنگ بستانك که منطقه ييلاقی بخش های كامفيروز و بيضاء نیز محسوب می‌شود درگذشته بيشتر شهرت محلی داشته است.

شرایط مطلوب آب و هوایی، آبشارهای کم ارتفاع طبیعی و آب فراوانی که از چشمه ها و از دره سرازیر می شود، بسترِ سنگیِ کفِ دره که رویشگاه گونه های گیاهی متنوع است و همچنین گونه های جانوری خاص منطقه موجب شده که تنگ بستانک از اهمیت بالایی از نظر گردشگری برخوردار باشد.

جاذبه های زیبا و دیدنی کامفیروز

موقعیت جغرافیائی این مجموعه طبیعی و قرارگیری در محور شمال و شمال غرب استان و امکان ارتباط جاده‌ای که با آثار تاریخی تخت‌ جمشید، نقش رستم و پاسارگارد از یک طرف و چشم‌اندازهای طبیعی آبشارمارگون و تنگ براق که از طرف دیگر به چشم می‌خورد، همچنین امكانات رفاهی موجود در بهشت گمشده از امتیازات ویژه آن است. روستایی به نام دَشتَک نیز از دیگر نقاط گردشگری این منطقه به شمار می رود.

جاذبه های زیبا و دیدنی کامفیروز

جاذبه‌های نزدیک

یک ویژگی خوب این منطقه‌ ییلاقی نزدیکی‌اش به چند جاذبه‌ گردشگری مهم است. رود کر، بزرگترین رود استان فارس که در بهار خیلی تماشایی ست و سد دوردزن هم در مسیرش قرار دارد، از جاذبه های نزدیک است.

جاذبه های زیبا و دیدنی کامفیروز

بهترین زمان بازدید از این منطقه، فصل بهار و تابستان، خصوصا ماه های اردیبهشت تا مرداد است که در آن ها بیشترین بازدید کننده را دارد. مسیر دسترسی به تنگ بستانک که از میان روستاهای بیضا و کامفیروز می گذرد و چشم انداز باغ ها و کوچه های روستایی و زیبای آن ها، مسیر رسیدن به این بهشت گمشده را به اندازه ی خود آن پر طرفدار کرده است.

کجا اقامت کنیم؟

می‌توانید کمی پول بدهید و در جای مناسب چادر بزنید و شب را در تنگ باستانک بمانید. سرویس بهداشتی، باربیکیو و نیمکت هم وجود دارد.

مسیر دسترسی

در جاده‌ی شیراز به یاسوج، بعد از روستای گویم و شهر آسپاس، به دوراهی می‌‌رسید. راه مستقیم به سمت یاسوج می‌رود، اما شما سمت چپ را در پیش بگیرید که جاده‌ی مرودشت است. مسیر باصفایی در انتظارتان است. در این راه از کنار سد درودزن می‌گذرید و به کامفیروز می‌رسید.

تابلوی راهنمایی به سمت کامفیروز و دشت گمشده وجود دارد. پیش از ورود به تنگ باستانک، یک پارکینگ وجود دارد که ماشینتان را می‌توانید انجا بگذارید و پیاده به مسیر ادامه بدهید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید