معرفی شهر کره ای در استان فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر کُره ای از حیث تقسیمات کشوری جز بخش سرچهان از توابع شهرستان بوانات در استان فارس در جنوب ایران است وبه عنوان شهر شناخته شده است. آب و هوای کرده ای در زمستان سرد و در تابستان خنک و معتدل است. مهمترین قنات کره ای نیز”کُره ای”نام دارد که شهر کُره ای نیز براساس همین قنات نامگذاری شده است. مردم کره ای عقیده دارند که قنات مزبور ابتدا در محل شهر کره ای،جریان داشته است وباعث تشکیل روستایی با نام آن شده است که اینک به شهری کوچک تبدیل گردیده است. صنایع دستی مردم شهر کُره ای عبارتند از قالی،گلیم ،جاجیم،پشتی و چادر سیاه که مخصوص اسکان عشایر است.

دین: مردم کُره ای مسلمان و پیرو مذاهب شیعهٔ دوازده‌امامی میباشند.

زبان:زبان رایج آنها فارسی است .

جمعیت: طبق سرشماری سال ۸۵ جمعیت شهر کره ای ۳۶۰۹تن و در قالب ۸۱۱خانوار بوده است.

روستاهای مختلفی با نام “کره”،”کره ای”،”کره بس”،”کره طاوی”،”کره سرخ”،”کره کان”،”کره کره”،”کره گاو”،کره موجی” در این استان وجود دارد که در مجموع چهارده محل را شامل می شود.

معرفی شهر کره ای در استان فارس

برخی آثار تاریخی این محل عبارتند از:

۱-قلعه تل ریگی که در زیر تلی به همین نام قرار دارد.

۲-قلعه شولها که در روستایی قلعه ای بوده است.

۳-قلعه کریم خان

وجود قلعه های مختلف در این محل نشانه فرهنگ نا امنی در گذشته و تعدی افراد شرور به روستائیان بوده است. بقعه امامزاده شاهزاده ابوالقاسم در شهر کره ای قرار دارد که همواره زائران زیادی را به خود جذب می کند. در این محل چشمه ای به نام “شاه غیب قرار دارد”که نزدیک آن شهری کهن و ویران دیده می شود.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی شهر کره ای در استان فارس»

    • سلام
      ممنونم که جاذبه ها را برای جمع آوری اطلاعات گردشگری خود انتخاب کردید
      کره‌ای در ابتدا نام قناتی مهم در محل فعلی شهر کره‌ای، جریان داشته‌ است و باعث تشکیل روستایی با نام آن شده‌ که به مرور به شهر تبدیل گردیده‌است.
      تلفظ این شهر، کٔره ای (korei) می باشد.

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید