معرفی روستای گوگدره

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای گوگدره یکی از جاهای دیدنی مراوه تپه است . این روستا از روستاهای سرسبز و مرزی استان گلستان می باشد که در شرق شهرستان مراوه تپه و جز آخرین روستاهای استان گلستان می باشد که اکثر مردمان این روستا دامدار و کشاورز هستند و روزگار خود را از طریق کشاورزی و دامداری سپری می نمایند .این روستا دارای مردمانی خون گرم و مهمان نواز و مهربان است که در کنار هم به خوشی و خرمی زندگی می نمایند .

روستاهای اطراف روستای گوگدره، روستاهای پست دره و آغلر و قازانقایه و قوشه تپه می باشد .در نزدیکی این روستا دره ای با نام انارستان وجود دارد که درخت های انار فراوانی در آن دره وجود دارد. این روستا دارای حدوداً ۲۰۰ خانوار می باشد که مردم آن با همدلی و مهربانی زندگی آرامی را می گذرانند.

معرفی روستای گوگدره

علت نام گذاری روستا را برزگان و ریش سفیدان این گونه بیان می کنند :

۱)در روزگار قدیم داخل دره های بزرگ که در حال حاظر روستا تشکیل شده است انبوه از درختان سرسبز و به آسمان فلک کشیده وجود داشته اند .

۲) یکی دیگر از دلایل نام گذاری روستا این بوده است روستا در داخل دره های واقع شده است که این دره ها توسط تپه هایی سبز رنگ دور روستا را گرفته اند و اگر از دور به این روستا نگاه کنند دور آن مثل حصاری از تپه وجود دارد .

موقعیت جغرافیایی روستای گوگدره

روستای گوگدره در استان گلستان وشهرستان مراوه تپه واقع شده است .

این روستا در شرق شهرستان مراوه تپه واقع شده و دومین روستای پرجمعیت بعد از روستای قازانقایه در شرق مراوه تپه می باشد که با روستای های قازانقایه و پست دره همسایه است .

روستای گوگدره از شمال به کوههای پالیزان و از جنوب به روستای قازانقایه و از طرف شرق به روستای پست دره و از غرب به روستای آغلر منتهی می شود .

کشت اکثر مردم به ترتیب گندم، جو، برنج، هندوانه، آفتابگردان، سویاو… می باشد.

چیدن پسته اصیل و انار وحشی در فصل تابستان و پاییزو صادر کردن آن به خرسان شمالی و مرکز شهرستان از دیگر درآمد های روستاییان است .

صنعت فرش سنتی نیز یکی دیگر از مشاغل خانم ها در روستا می باشد .

آب و هوا

از نظر آب و هوایی در منطقه پالیزان خشک و بیابانی و در ناحیه کوه راسه سرد و مرطوب است. و همچنین به دلیل واقع شده در میان کوهها از وزش بادهای سنگین وپرمخاطره در امان است .

“گوگدره” تنها بازمانده پسته اصیل ایرانی:

باغ ده هزار هکتاری پسته وحشی واقع در روستای گوگدره شهرستان مراوه تپه، تنها بازمانده پسته اصیل ایرانی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید