بنر هدر

موزه یاسوج از برجسته‌ترین موزه‌های کشور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه‌ی یاسوج در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ با مساحتی حدود ۱۵۰ متر مربع افتتاح شد. این موزه در طبقه‌ی دوم اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد. این موزه از یک بخش باستان شناسی تشکیل شده و اشیاع به نمایش درامده در آن عمدتا در کاوش های باستان شناسی به دست آمده اند همچنین باید گفت بعضی از این اشیاع به نمایش گذاشته شده در موزه یاسوج از قاچاق چیان اشیاع تاریخی و فرهنگی کشف و ضبط شده اند آثار به نمایش گذاشته شده در موزه یاسوج در بر گیرنده سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ دوره های تاریخی و دوره های اسلامی است.

موزه یاسوج از برجسته‌ترین موزه‌های کشور

اشیاع پیش از تاریخ شامل تعدادی اشیاع سنگی از قبیل تیغه ها و ریز تیغه هاست و بخشی دیگر یافته های است که در حین کاوش های باستان شناسی از گورستان چال شاهین لما از شهرستان دنا به دست آمده اند اشیاع فلزی شامل ظروف فلزی کاسه جام و ابزارهای جنگی مثل پیکان خنجر درفش و سوزن می باشد اشیاع تزیینی زیادی نیز مانند النگو حلقه گوشواره مفرقی و مهره هایی از جنس عقیق در کاووش های گورستان لما به دست آمده اند که در این موزه نگهداری می شوند اشیاع دوره اسلامی نیز شامل سکه های صفوی باروت دان و خنجر می باشند باید گفت که در بین این اشیاع به نمایش درامده قطعه ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی که بر روی سنگ حفاری شده است جلوه خاصی به این موزه بخشده است در پایان باید گفت که علاوه بر این اشیاع یک تابوت سفالی قدیمی به ابعاد طول ۱۰۰ سانتی متر عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۳۰ سانتی متر نیز در این موزه نگهداری می شود که از گورستان لما به دست آمده است همچنین ۲۷۰ شیا تاریخی فرهنگی نیز در این موزه از دوره های متفاوت نگهداری می شود.

گفته می‌شود قدمت این اشیا به نیمه‌ی دوم هزاره‌ی دوم و هزاره‌ی اول قبل از میلاد می‌رسد. موزه یاسوج از برجسته‌ترین موزه‌های بومی محلی کشور و همچنین از جاهای دیدنی یاسوج است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید