جاذبه های گردشگری و دیدنی امیدیه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

امیدیه شهری در استان خوزستان، ایران است. ین شهرستان با شهرستان‌های آغاجاری، هندیجان،ماهشهر، رامشیر و رامهرمز هم‌مرز است. این شهر دارای منابع و صنایع بسیاری از جمله نفت و گاز بوده و بیشتر دارای نفت است تا گاز و یکی از شهرهای مهم تولید نفت در استان خوزستان است.

جاهای دیدنی امیدیه

شهر باستانی آسک

شهر باستانی آسک شهری قدیمی ومتروکه است که در جنوب شهر امیدیه کنونی در استان خوزستان و در نزدیکی روستای آسیاب و همچنین در جنوب شرقی هندیجان و کیان کوه واقع شده است.این شهر باستانی همواره توسط جهانگردان معروف مورد بازدید و توصیف زیادی قرار گرفته است .
شهر آسک و جنگ خوارج در دوران اسلامی
شهرت آسک در دوران اسلامی به سبب جنگی که میان خوارج ازارقه و سپاه عبیدا.. بن زیاد در این محل در گرفت معروف بوده است در کتاب تاریخ و جغرافیا ی خوزستان در ص 155و156 سید محمد علی امام می‌نویسد : عبیدا… زیاد در سال پنجاه و هشتم هجری یک مجتهد بزرگ بنام ابو هلال مرداس بن حدیر حنظلی را که پیشوای خوارج ازارقه بوده در بصره به زندان انداخت . مرداس پس از رهائی از زندان عبید ا… با چهل تن از یاران خود به اهواز و سپس به شهر آسک آمدند عبید ا… سپاهی مرکب از دوهزار تن را در پی مرداس و یارانش فرستاد و میان سپاه عبیدا… ومرداس در شهر آسک جنگ در گرفت و سپاه عبیدا… شکست خورد و چنان گریختند که تا بصره پشت سر خودرا نگاه نکردند و فرمانده شان تا مدتها مورد ریشخند کودکان بود .
در سال 61 هجری مرداس ویارانش در شهر آسک استقرار یافتند و مواضع خود را مستحکم کردند اما عبیدا… که کار قتل امام حسین (ع) و یارانش را در کربلا به پایان رسانید مجددا یک سپاه سه هزار نفری به فرماندهی سعید بن اسلم الکلابی را مامور نمود و به شهر آسک فرستاد و مرداس بن حدیر حنضلی و یارانش …مشاهده کامل متن را در حال نماز کشتند
.شاعر عرب بنام عیسی بن فاتک در خصوص این واقعه شعری سروده است که :
« الفی مومن فی مازعمتم و یقتلهم با آسک اربعونا »
در کتاب حدود العالم نیز آمده است که:( ( در شهر آسک حرب ارزقیان آنجا بوده است اندر قدیم )).
آتشفشان شهر آسک:
درروزگاران پیشین شهر آسک بخاطر داشتن آتشفشان نیز معروف بوده است و اکثر مورخین و بعضی از جغرافی نویسان در این مورد اظهار نظر نموده اند. آتشفشان آسک در پنج کیلومتری شهر امیدیه در کنارجاده امیدیه به آغاجاری واقع شده است و هم اکنون به کوه سوخته معروف است .
اصطخری در مورد آتشفشان آسک می‌نویسد: خوزستان را در نزدیک سر حدات فارس کوهی است که پیوسته آتش از آن شعله می‌کشد ودر شب آتش آن دیده می‌شود ودرروز دود آن صاحب فارسنامه ناصری می‌نویسد : در اواخر ناحیه زیدون و بر تل بلندی در میانه تلهای بلندو کوتاه قبری و گنبدی است که آنرازاهدسوخته گویند ودر نزدیکی آن گنبد چندین شکاف در زمین است وهمیشه دودی که بوی گوگرد دهد از آن شکافها بیرون می‌آید و در شبها روشنائی دهد اعراب آنجا ر ا(زویهد) یعنی زاهد کوچک گویند و در واقع زهیت به زبان زرتشتی به معنی جهنم است.

سابقه تاریخی شهر آسک
سابقه تاریخی شهر آسک را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد:
1-دوران قبل از ورود اسلام به ایران: دوران اشکانی و ساسانی
2-دوران بعد از وروداسلام به ایران: که مردم شهر آسک قبول اسلام نمودند

جاذبه های گردشگری و دیدنی امیدیه

آثار بجا مانده از شهر آسک
آتشفشان شهر آسک (کوه سوخته فعلی)
تپه‌های در دهستان آسیاب بنام(برد کار گه) که کارگه مخفف کارگاه و نشان میدهد که شهر یکی شهر صنعتی بوده است و گواه موضوع هم وجود “شبه استخر و حوض هائی است که هنوز موجود است و همچنین وجود قطعات سفال و کوزه شکسته هائی است که سراسر تپه‌ها را پوشانده است
وجودتپه هائی در روستای گرگری سفلی بنام (تل میلک) که شبیه تپه‌های دهستان آسیا ب مملو از سفال و کوزه شکسته مربوط به دوره‌های عیلامی-اشکانی و ساسانی است
وجود تپه‌های باستانی دیگری در بین روستاهای گر گری سفلی و روستای قلندری بنام (تپه‌های سفید) که در اینجا نیز پی ساختمانهای قدیمی و مملو از کوزه شکسته می‌باشد
وجود چشمه‌های آب شور در نزدیکی روستای سور مقداد(که در کتاب مرات البلدان دروصف آسک آمده بودکه آسک آب و نخل فراوان دارد و در حوالی این شهر در دشت چشمه ای است پر آب که آبش بد است)

کوه سوخته امیدیه

خروج گاز در یال جنوبی تاقدیس کوه آغاجاری در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه، رنگ و روی سیاه به قیافه این کوه بخشیده و اون رو تیره و تار کرده، به طوری که در بین مردم از قدیم الایام به کوه سوخته معروف شده.از کمرکش این کوه سوخته زبانه های آتش از دل سنگی زمین شعله کشیده، سازندهای زمین شناسی سر راه خود را سوزانده و دود و سیاهیش رو روانه دل زلال آبی آسمان کرده، به گونه ای که در میان چشم اندازهای اطرافش از دور کاملا نمایانه.

جاذبه های گردشگری و دیدنی امیدیه

این کوه سیاه و سوخته به دلیل اینکه دارای آثار ثانویه حاصل از خروج گاز مانند: آتش های جاودان، گچ ترش فعال، گچ ترش غیر فعال و گوگردزاییه، یکی از جاذبه های گردشگری زمین شناسی کم نظیر به حساب میاد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید