جاذبه های گردشگری شهر رضی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این شهر در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر و ۴۴ کیلومتری شمال شرقی اردبیل و در استان اردبیل می‌باشد.

ترکیب جمعیتی شهر رضی متشکل از هفت طایفه به نام‌های ۱- علی خانلی (ممد غالی)۲- کولا کوچلی ۳- بدللی ۴- شلدللی ۵- آبیلی ۶- اسدلی ۷- بابالی است.

وجه تسمیه رضی یک کلمه عربی می‌باشد. اما علت نامگذاری آن را وجود باغ‌های انگور (تاکستان) در این منطقه می‌دانند. به نظر می‌رسد رز به معنی انگور و رزی به معنی تاکستان و محل باغهای انگور باشد.

جاذبه های گردشگری شهر رضی

جاهای دیدنی رضی

پارک بویک داغ (فدک)

یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر پارک فدک می‌باشد که در بالای تپه‌ای معروف به بویک داغ که در قسمت شمالی شهر می‌باشد، است. در این پارک چرخ و فلک نسبتاً بزرگی وجود دارد که از مسافت دور دیده می‌شود و توحه مسافران را جلب می‌کند.

تپه‌های شهر رضی

تپه‌های باستانی و تاریخی «شکیللی قایا» در نزدیکی قشلاق‌های رضی مشرف به روستای «دمقلی» با نقوشی از تصاویر آهو و بزکوهی و وجود سنگ نبشته‌هایی با خط میخی در گورستان قدیمی «خارابا رضی» ـ وجود قبرستان‌های قدیمی در جنوب غربی شهر رضی که سنگهایی به شکل قوچ و دیگر اشکال در آن به چشم می‌خورد ـ تپه‌های باستانی امیرخانلو، زیغلیق، اوچای (کهریز)، قوردولی (آثار بسیاری در این منطقه موجود بوده که یکی از آین آثار سنگی به نام «آدام داشی» تقریباً پیکر تراشیده شده سنگ به شکل انسان می‌باشد). آثار متعددی از آن‌ها در دهه‌های سی، چهل و پنجاه به صورت غیرمجاز بدست آمده و به بیگانگان فروخته شده‌است ـ تپه دوقلوی «دیگه‌بر» که تقریباً در جنوب شهر رضی واقع شده و چشم‌انداز زیبایی دارد؛ و تپه‌های دیگری همچون «پئریسه» و «ایلانلی‌تپه» در «گونئی‌دییرمانی» که در حفاظت اداره میراث فرهنگی می‌باشند.

روستای رحیم بیگلو

روستای رحیم بیگلو از دوبخش سفلی با وسعت ۳۸۳ هکتارو علیا باوسعت ۳۰۱ هکتار تشکیل یافته که یکی ازروستاهای سرسبزومستعد کشاورزی شهر رضی می‌باشد. این روستا در۳ کیلومتری شهر رضی و ۷۳ کیلومتری مشگین‌شهر و در۴۸ کیلومتری اردبیل واقع شده‌است و ازجنوب درمجاورت رودخانه رضی و درقسمت غربی روستای هفت چشمه وازقسمت شرقی روستای ذکیلو و ازشمال به روستای پیرعلیلو متصل می‌باشد. درختان در هم تنیده در دو سوی جاده که از بین روستا عبور می‌کند این روستا را به جاده چالوس ارشق معروف کرده‌است. باغات میوه فراوان شامل گردو و سیب به صورت عمده کشت می‌شود. کوجه باغهای زیادی که در این روستا قرار دارد بر زیبایی آن افزوده‌است. بنای قدیمی مسجد ساخته شده در این روستا که با استفاده از مصالح سنگی و چسبیده به بقعه مذکور احداث شده حدوداً ۴۰۰ متر مربع می‌باشد که اخیراً بازسازی شده و روی قبر ضریح‌گذاری و بر روی مسجد گنبدطلایی رنگ با مناره‌های زیبا مذین شده بر روی قبر کتیبه‌ای به خط عربی به چشم می‌خورد که نوشته‌هایش ناخوانا می‌باشد، با توجه به مجسمه‌های قوچی موجود در داخل بقعه نشانگر حکومت قره قویونلوها و آق قویونلوها در قرن هشتم و نهم هجری می‌باشد. تپه‌های باستانی موجود در روستا نشان از قدمت تاریخی روستاست ازتپه‌های باستانی روستا می‌توان از تپه موسوم به گنج تپه، قزل قیه، قالاداغی و کربلا داغی، جیگرکلگی و … نام برد. محوطه قالا داغی که چیزی ازآثارقلعه بجا نمانده و تپه‌ای بیش نیست مربوط به سدهٔ ۱ تا ۵ هجری قمری است در روستای رحیم بیگلو علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

جاذبه های گردشگری شهر رضی

روستای عالی کهریز

روستای عالی کهریز، یکی از روستاهای شهر رضی (بخش ارشق) از شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل است. این روستا در دهستان قوشه /بخش ارشق شمالی واقع است. روستای عالی کهریز در 50 کیلومتری شهرستان مشگین شهر،30 کیلومتری شهر رضی،75 کیلومتری اردبیل و در مسیر جاده اردبیل/مغان جای دارد.

تندیس آدام داشی

تندیس آدام داشی که به معنی تندیس سنگ آدام است در قشلاق قوردلی (قشلاق گرگ ها)  و در فاصله ۷کیلو متری غرب شهر رضی  استان اردبیل واقع شده است . این تندیس در بالی تپه ای قرار دارد . این تپه از سمت جنوب با روستای حسنلو و از سمت غرب با روستای نصیرکندی همسایه است.
وجه تسمیه این منطقه همان طور که از خودش بر می آید به معنای محل زندگی و یا محل تجمع گرگهاست .البته در این نامگذاری شکل ساختاری منطقه که غالبا تشکیل شده از سنگ ها و صخره های بزرگ است، که نمونه بارز ان آدام داشی(سنگ انسان نما) بی تاثیر نبوده است .تندیس آدام داشی تداعی کننده سنگ انسان نما می باشد .شایان ذکر است از نحوه احداث این تندیس اطلاعات دقیقی موجود نیست .این مکان محل بازدید گردشگران می باشد .

جاذبه های گردشگری شهر رضی

کاروانسرای قانلی بولاغ

کاروانسرای شاه عباس واقع در روستای قانلی بلاق در نزدیکی رضی به مساحت تقریبی 40 ×40 به شکل مربع، نزدیکی مرز امروزین ایران و جمهوری آذربایجان می‌باشد.

این بنا در دوره آرامش سیاسی عهد صفوی و به احتمال زیاد در زمان شاه عباس، به سبک چهار ایوانی ساخته شده و به کاروانسرای شاه عباسی معروف است. کاروانسرای قانلی بولاغ در ابتدا به عنوان پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده و تا حدود ۸۰ سال پیش عشایران منطقه از این مکان به صورت دسته جمعی به عنوان خانه مسکونی قشلاقی استفاده می کرده اند. مساحت کل بنا ۲۰۲۴۷ متر مربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۶۴۰ متر مربع است و درب ورودی آن از ایوان جنوبی باز می شود.

جاذبه های گردشگری شهر رضی

دور تا دور حیاط ۲۴ اتاق رو به حیاط جهت تبادل کالا و استراحت مسافرین طراحی شده و ۸ شترخان و بارانداز برای نگهداری شتر ها و کالاها و ۴ فضا برای خدمت رسانی و ۳ حجره در بین هر دو شتر خان جهت استقرار همراهان و نگهبانان طراحی شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید