جاذبه های بندر شرفخانه ، یکی از بنادر دریاچه ارومیه‌

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بندرشرفخانه یکی از بنادر دریاچه ارومیه‌است. این بندر از توابع شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی است و فاصله آن از شهرستان شبستر ۲۰ کیلومتر و از شهر تبریز حدود ۹۰ کیلومتر است. این بندر در مسیر قطار تبریز-دیزج خلیل-بندر شرفخانه-سلماس قرار دارد.

این بندر دارای آب و هوای معتدل و باغات سرسبز میوه‌است.

از آثار تاریخی این بندر می‌توان به اسکله تال اشاره کرد. این اسکله با قدمت یکصد سال اکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

بندرشرفخانه دارای امکاناتی چون کمپ ساحلی، دریانوردی و قایقرانی تفریحی و حرفه‌ای، هتل پنج ستاره و دیگر امکانات معمول گردشگری است.

سالانه صدها هزار توریست داخلی و خارجی برای شنا و تفریح و دیدن سواحل زیبا و مناظر دل‌انگیز و تدیع این بندر مسافرت می‌کنند و هزاران توریست طبی از اقصی نقاط کشور و جهان برای درمان بیماری‌های روماتیسم و بیماری‌های زنان و پوستی و اعصاب و … میهمان این شهر هستند.

از نظر اقتصادی، قرار گرفتن بندرشرفخانه در ساحل شمالی دریاچه ارومیه حائز اهمیت است. در فصل تابستان تعداد کثیری از مردم به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه برای آب درمانی و لجن درمانی به این بندر وارد می‌شوند؛ که البته در حال حاضر به دلیل خشکی دریاچه، چنین امکانی وجود ندارد البته تمامی موارد فوق مربوط به زمانی بوده‌است که این دریاچه آب داشته‌است. پس از خشکسالی‌های اخیر آب دریاچه در حدود هشتاد درصد خشک شده و به جای ساحل آبی، الان کیلومترها کویر نمک جایگزین آن گردیده است و عملاً آبی وجود ندارد که قابل شنا یا قایق رانی باشد؛ و عملاً به کویری از نمک مبدل شده‌است.

این شهر در سال ۱۳۱۲ شمسی دارای شهرداری بوده و در حال حاضر جمعیت آن حدود ۵ هزار نفر است. بزرگترین بندر ساحلی دریاچه ارومیه‌است که از توابع بخش مرکزی شهرستان شبستر بوده و رشته‌ای از راه آهن تبریز– جلفا که از صوفیان منشعب می‌شود به بندر شرفخانه منتهی می‌شود. در این بندر تأسیسات نسبتاً مهم بندری و انبارهای کالا وجود دارد.

جاذبه های بندر شرفخانه ، یکی از بنادر دریاچه ارومیه‌

اسکله تال

اسکله تال در بندر شرفخانه و در ساحل دریاچه ارومیه قرار دارد. نام این اسکله از یک واژه روسی وام گرفته شده‌است. این اثر مربوط به اواخردوره قاجار است و در شهرستان شبستر، شهر شرفخانه، خیابان ساحل، محدودهٔ اداره بنادر و کشتیرانی شرفخانه واقع شده و در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۲۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، و به منظور انجام عملیات تعمیر و نگهداری کشتیهای موجود در دریاچه از آن استفاده می‌شده است.

جاذبه های بندر شرفخانه ، یکی از بنادر دریاچه ارومیه‌

این اسکله دارای ۲۴ ستون اصلی به قطر ۴۰ سانتیمتر و ارتفاع ۱۳ متر از چوب روسی بوده و مجموعاً بنایی به طول بیست، عرض دوازده و ارتفاع سیزده متر را با مساحت ۲۳۰ مترمربع تشکیل می‌دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید