بنر هدر

طبیعت بکر صالح آباد، جاهای دیدنی صالح آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

صالح‌آباد شهری است در استان ایلام ایران. صالح‌آباد مرکز بخش صالح‌آباد شهرستان مهران است.

جاده ایلام، صالح‌آباد به شهر مرزی مهران با طول ۸۰ کیلومتر مهم‌ترین و نزدیک‌ترین محور ارتباطی ایران برای انتقال زائران به عتبات عالیات و ارسال کالا به کشور عراق است و کمترین مسافت را به عتبات نسبت به سایر مرزهای کشور دارد.

وجه تسمیه این شهر به خاطر وجود مقبره امام زاده علی صالح (خاص علی) نوه امامسجاد و جد آیت‌الله سید محسن اعرجی است.

صالح آباد به دلیل آب و هوای متنوع و طبیعت بکری که دارد در همه فصول به ویژه زمستان و بهار مورد توجه طبیعت دوستان است.

جاذبه های صالح آباد

آبشار چم او

در روستای چم آب از توابع بخش صالح آباد، آبشار چم آو وجود دارد که بدلیل نیزارها و آبشار دیدنی اش از جذابیت های این منطقه گردشگری بشمار می رود.

کوه های بر افراشته و مملو از درختان بلوط و بنه این منطقه که این روزها و در ایام بهار هر ذره از خاکش آنچنان زیبا و باشکوه شده که تصویری بی نظیر از حسن سلیقه خالق بی همتا در برابر چشمانت به نمایش می گذارد.

طصالح آباد

در این بین غار زینگان معروف به غار بهشت یکی از آثار و جاذبه های طبیعی باشکوه و بسیار دیدنی بخش صالح آباد است که تنها حضور در این غار می تواند زیبایی بی مثالش را بازگو کند.

غار زینگان

 غار زینگان در فاصله پنج کیلومتری شهر زیارتی، فرهنگی صالح آباد در شهرستان گرمسیری مهران واقع شده، خنکای دلپذیر، آب زلال و گوارا، سبزه ها و گل هایی که بر دیوار غار رویش کرده آن را همچون قصری باشکوه مزین کرده است.

این غار روباز و شگفت انگیز که بیش از یک کیلومتر طول دارد، دارای آب فراوان و زلال، دهلیزهای آبگیر، قندیل های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است.هوای داخل آن به ویژه در تابستان گرم و طاقت فرسا منطقه به قدری خنک و مطبوع است که احساس دلپذیری به تفرج کنندگان می دهد.

منطقه صالح آباد در تابستان بیش از ۴۰ درجه گرما دارد ولی اختلاف دمای بیرون غار با درون آن بطور تقریبی ۵۰ درجه است و به همین دلیل آن را غار بهشت می نامند.

سرخس ها، جلبک ها، گل ها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگ ها، پیچ و خم داخل غار، لب های به هم دوخته قسمت هایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتی های طبیعی آن دارد.این غار یکی از جاذبه های مهم توریستی استان ایلام است که همه ساله در ایام مختلف شمار زیادی از گردشگران بومی و غیر بومی از آن بازدید می کنند.

طصالح آباد

امامزاده علی صالح (ع)

امامزاده علی صالح (ع) در بین امامزاده های استان ایلام از حیث آمار بازدید کنندگان مشهورترین امامزاده استان محسوب می شود. این مکان متبرک در20 کیلومتری شهر ایلام به طرف مهران در منطقه ای به نام صالح آباد قرار دارد و در بین مردم ایلام به خاص علی مشهور است.

علی صالح مسمی به « علی الخیر » کنیه او « ابو الحسن » و لقب او « صالح » فرزند « عبید الله الاعرج  اول » نبیره امام چهارم شیعان حضرت زین العابدین (ع) هستند.در منابع تاریخی هیچ اشاره ای به تاریخ میلاد یا وفات آن حضرت نشده است ولی آنچه از شواهد و قرائن موجود بدست می آید و با توجه با اشاراتی که در کتب معتبر شده می توان میلاد علی صالح را در قرن دوم هجری و وفات او را هم در قرن سوم هجری تخمین زد.

پس از ملاقاتی که آن حضرت همراه با همسر گرامیشان با امام رضا (ع) داشته اند ، امام رضا او و همسرش را زوج صالح  نامیدند و از آن پس ایشان به علی صالح ملقب گشتند.آن حضرت عمری طولانی داشته و از اصحاب خاص امام موسی بن جعفر (ع) است فردی مستجاب الدعوه بوده است و بسیاری از شیعیان برای رتق و فتق امور خود به وی مراجعه می کرده اند.

طصالح آباد

سنگ نوشته تخت خاتون

سنگ نوشته “تخت خاتون” یا “تخت خان” در مسیر جاده ایلام به مهران در نزدیکی روستای بانروشان بخش صالح آباد شهرستان مهران است.

نوشته این سنگ مربوط به دوران قاجار بر روی قطعه سنگی بسیار بزرگ، حجیم و مکعبی شکل و بر نمای غربی آن در بلندی 5.2 متری قرار دارد. نمای عمومی سنگ نوشته متوازی الاضلاعی به ابعاد 145 × 190 سانتی متر بوده که ابتدا آن را نزدیک دو سانتی متر به لحاظ فراهم کردن سطحی صاف و یکنواخت تراش داده و آن گاه با تراش دادن مجدد حروف و کلمات را برجسته کرده اند. خط کتیبه از نوع نستعلیق و با گرایش به سوی نستعلیق شکسته است که از نظر نگارش و حکاکی یکی از زیباترین کتیبه ها در نوع خود به شمار می رود.

این کتیبه در منطقه ای خوش آب و هوا واقع و به دلیل داشتن چشمه آب سرد و زلال و قرار داشتن بر دامنه غربی کوه شه نخجیر از نظر دسترسی به شکار و هیزم درختان بلوط از شرایط و مزیت های بسیار مطلوبی برای استراحت و تفریحگاه والیان ایلام برخوردار بوده است.

تداوم استقرار خان والی و همراهانش هر سال به مدت طولانی در این مکان تخت خاتون (که به احتمال زیاد به لحاظ تعلق خاطر زیاد خان به یکی از همسرانش آنجا را تخت خاتون نامید) و بعدها به تخت خان تبدیل شد، سبب شد که غلامرضاخان والی از فرصت استفاده کرده و دستور به نگارش کتیبه بزرگ و به یاد ماندنی در این مکان دهد.

طصالح آباد

ارزش و اهمیت این سنگ نوشته علاوه بر زیبایی خط و متن آن دارای اطلاعات فراوانی است که از گذشته والی و کارهای عمرانی وی دست می دهد، چیزی که در دیگر کتیبه ها تنها اشاره ای گذرا به آنها شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید