جاهای دیدنی فیض آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

فیض‌آباد از شهرهای استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان مه‌ولات است. فیض‌آباد آغازگاه جاده ۹۱ ایران است که تا بندر جاسک در دریای عمان ادامه می‌یابد.

جاذبه های فیض آباد

مسجد جامع ازغند

این مسجد در روستای ازغند از توابع دهستان ازغند بخش شادمهر و در فاصله 32 کیلومتری شمال شهر فیض آباد واقع گردیده است . از این مسجد ، ایوانی ارزشمند باقی مانده که قدمت آن به دورانهای ایلخانی و تیموری باز می گردد . بنای اولیه مسجد شامل ایوان و دو شبستان شرقی و غربی بوده است.

مهمترین ویژگی این مسجد تغییر نامحسوس ایوان از راستای شبستان های دو طرف به جانب قبله می باشد.

فیض آباد

آب انبارهمت آباد

این بنا در روستایی به همین نام از توابع بخش مرکزی مه ولات و به فاصله ۱۴ کیلومتری شمال غرب شهر فیض آباد قرار گرفته است. بنابر باور اهالی قدمت این بنا به حدود ۷۵ سال پیش ، اوایل دوره پهلوی باز می گردد و واقف آن شخصی به نام فلاح از خیرین آن دوران بوده است.

فیض آباد

آرامگاه شیخ ابوسعید ابی الخیر

آرامگاه منسوب به ابوسعید ابوالخیر مقبره‌ای است که در روستای مهنه از توابع شهرستان مه ولات در حوالی شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی را به ابوسعید ابوالخیر نسبت داده‌اند. بنای این مقبره در 55 کیلومتری جنوب شرقی تربت حیدریه و 7 کیلومتری فیض آباد در روستایی به نام مهنه قرار دارد که به اعتقاد برخی مدفن شیخ ابوسعید ابی الخیر پیرمهنه است. مولف اسرار التوحید به صراحت محل دفن شیخ را میهنه خاوران ذکر کرده است که در حال حاضر این نقطه خارج از مرزهای ایران واقع می باشد، اما نظر به ارادتی که اشخاص بسیاری به شیخ ابوسعید داشته اند در این امر مباهات نموده و محل آرامگاه وی را در مهنه شهرستان مه ولات می دانند.

فیض آباد

خانه اعتمادی

از جمله خانه‌های اعیانی و زیبای شهرستان مه ولات “خانه اعتمادی” در روستای عبدل آباد واقع در 6 کیلومتری مه ولات از ویژگی‌های خاصی به لحاظ ساختار برخوردار می باشد. این بنا در دوره “قاجار” بنیان گردیده و تامین آب ساکنین خانه در آن به نحوی بوده که جریان قنات از بخش شمالی خانه وارد شده و پس از ورود به آب نمای میانی از سوی دیگر خارج می گردید.

فیض آباد

روستای ييلاقی قلعه جوق

روستای ییلاقی قلعه جوق از توابع بخش شادمهر شهرستان مه ولات، در فاصله 50 کیلومتری شهر فیض آباد و در حد فاصل سه راهی شادمهر و کاشمر واقع شده است.

این روستای خوش آب و هوا با چشمه سارها و باغات میوه و درختان بلند غیر مثمر بسیاری که دارد از دیدینی ترین روستاهای استان خراسان رضوی به شمار می رود و هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران در ایام نوروز و روز طبیعت است.

فیض آباد

رباط میاندهی

در میان روستای میاندهی واقع در ۲۳ کیلومتری جنوب شهر فیض آباد رباطی قرار دارد که بنابر شواهد در دوره صفویه بنیان گردیده‌است. این بنا با وسعتی معادل ۳۰۰ متر مربع، از نوع کاروانسراهای سرپوشیده زمستانی فاقد حیاط می‌باشد. نمای بیرونی آن ساده و بدون تزئینات بوده و پوشش سقف آن به صورت طاق چشمه اجرا شده‌است و فضای داخلی این مکان دارای ۹ حجره‌است.

رباط زرنوخ

بنای تاریخی موسوم به رباط زرنوخ در ۳۰ کیلومتری جاده تربت حیدریه به فیض آباد و در بخش مه ولات شمالی قرار دارد. این رباط از نوع سرپوشیده و دارای تزئینات آجری متعددی است بنحوی که پوشش سقف گنبدی بنا هر کدام آراسته به یک نوع آجرچینی است. در بخش میانی رباط، نورگیر پوشش سقف نور فضای داخلی این قسمت را تأمین می‌کند، فضاي اصلي رباط با وسعت 400 متر داراي 4 ستون آجري به ارتفاع حدودا 5 متر می باشد. پوشش هاي گنبدي اين قسمت به نحوي بسيار زيبا و ماهرانه اجرا شده اند. نوع آجر چيني اين پوشش هاي گنبدي به خصوص در گنبد مركزي كه نورگير رباط نيز در راس آن تعبيه شده است بسيار زيبا و در خور تحسين است. نكته قابل تامل در اين رباط وجود برجك ها جهت نگهباني در گوشه هاي شمال شرقي موجود مي باشد. فضای داخلی رباط زرنوخ فاقد اتاق محل استراحت کاروانیان بوده و تنها پیرامون بخش مرکزی ایوانچه‌هایی دیده می‌شود که اطراقگاه مسافران به شمار می‌آمد. بنا بر ویژگی‌های معماری قدمت این رباط به دوره صفویه می‌رسد.

فیض آباد

رباط زرمهر

این رباط در روستایی به همین نام از توابع بخش فیض آباد در 8 کیلومتری شهر شادمهر به سمت کاشمر قرار گرفته است. رباطي است  با وسعتي معادل 600 مترمربع با زير بناي 450 مترمربع و از دو قسمت حياط و حجرات اطراف آن و اصطبلي با وسعت 300 مترمربع با چهار ستون آجري تشكيل شده است. داراي تزئينات شامل آجركاري به صورت خفته و راسته مي باشد و براساس ویژگی‌های معماری متعلق به دوره قاجار است. این رباط مرمت گردیده است و هم اکنون توسط میراث فرهنگی شهرستان مه ولات و دهیاری روستا به صورت مشترک مورد استفاده فرهنگی قرار گرفته است.  نمای بیرونی رباط زرمهر بسیار ساده و فاقد هرگونه عنصر تزئینی است.

فیض آباد

عمارت فتح‌آباد

عمارت فتح‌آباد در روستای فتح‌آباد و در فاصله حدود ۲۲ کیلومتری جنوب غربی شهر فیض آباد واقع شده‌ است. تاریخ ساخت این بنای زیبا به حدود ۹۰ سال قبل می‌رسد که محل سکونت خانواده فتح الله قهرمانی بوده‌است. عمارت فتح‌آباد بنایی یک طبقه با زیرزمین می‌باشد که در میان محوطه وسیعی قرار گرفته‌است. ویژگی منحصربه‌ فرد این عمارت پیشخوان ستون دار و زیبای آن است که با ستون‌ها و طاق‌های نمای آن، جلوه‌ای بی نظیر به ورودی این بنا داده‌است. از جمله این مکان باید به آجرکاری خفته راسته بالای طاق‌ها اشاره نمود

رباط خیرآباد

رباط خیرآباد از توابع دهستان مه ولات جنوبی بوده و در فاصله 21 کیلومتری شهر فیض آباد قرار دارد. با استناد به کتیبه ی گچبری شده ی بنا تاریخ ساخت این رباط به سال 1055 ه.ق بازمی گردد. بنای مزبور رباطی چهار ایوانی بوده که به جز آب انبار و ایوان ورودی آب تمام نقاط معماری آن ویران شده است. در نزدیکی این رباط، حمام، قبرستان، آب انبار و مسجد جامع کنونی خیرآباد واقع است که همه این بناها متعلق به دوره صفویه می باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید