بنر هدر

جاهای دیدنی قره آغاج، مکان های تفریحی قره آغاج

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قَرَه‌آغاجْ یکی از  شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده است و مرکز این شهرستان می باشد.  جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۶٬۱۰۲ نفر بوده است.

وجه تسمیه

واژهٔ قره‌آغاج در زبان ترکی آذربایجانی به معنی درخت نارون است که به دلیل رشد درختان بلند نارون در این منطقه و مخصوصاً در اطراف شهر قره‌آغاج، این شهر بدین نام معروف شده‌است. البته عده‌ای به‌اشتباه واژهٔ قره‌آغاج را به‌معنی «درخت سیاه» معنا می‌کنند؛ در حالی که این معنی کاملاً اشتباه است. چنین اشتباهی در مورد قره‌چمن نیز دیده می‌شود که آن را به اشتباه به معنی «چمن سیاه» یاد می‌کنند؛ در حالی‌که نام این روستا حکایت از زیادی چمنزارهای اطراف آن دارد.

جاذبه های قره‌آغاج

آبشار پیرسقا

آبشار پیرسقا قره آغاج در منطقه چاراویماق در 180 کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده است. روستای پیرسققا در منتهی الیه جنوب غرب شهرستان چاراویماق و در ناحیه کوهستانی این شهرستان قرار دارد که 40 کیلومتر از قره آغاجج فاصله داشته و نصف این راه نیز شوسه می باشد. و همرز مرتع عظیم ایلات و عشایر منطقه “شایوردون” می باشد. و قجه لی بودن (این اصطلاح را خود مردم منطقه به کار می برند یعنی اینکه اکثر زمینها و کوههای منطقه برفگیر بوده و تا نیمه های بهار نیز دارای برف می باشند) صحرای این روستا باعث می شود که مرتع غنی ای بوده و محصولات دیمی خوبی داشته باشد.پیرسققا را در منطقه به اسم چشمه اسرار آمیز “پیر” نیز می شناسند که کمی بالاتر از روستا در دل صخره بزرگی قرار دارد. مردمان ترک “پیر” را جایی گویند که مشخصه بی نظیر طبیعی بوده و به آن اعتقاد معنوی داشته و از آن انتظار شفا و برآوردن خواسته خود را داشته اند برای زیارت به چنین مکانهایی رفته و قربانی می کردند و … به عبارتی “پیر” همان “اوجاق” می باشد، منتها “پیر” را برای عجایب طبیعی و مکانی بکار می برند.

جاهای دیدنی قره آغاج، مکان های تفریحی قره آغاج

این چشمه در طول شبانه روز به طور متوسط چهارمرتبه با قدرت شش لیتر در ثانیه جاری و پس از یک ساعت به کلی قطع میشودو از این چشمه هنگام جاری شدن آب صدایی شبیه به صدای هواپیما به گوش میرسد. در قسمت بالا دست چشمه پیرسقا(این چشمه یکی از عجایب طبیعته) رودخانه اى از شاخه هاى «آیدوغموش» جریان داردکه در مسیر خود آبشارى بسیار زیبا و مرتفع را پدید آورده است. این آبشار در بالا دست ( سمت غرب ) چشمه بر روی رودخانه دره پیر واقع شده و تقریبا ارتفاع 10 متری داشته و طرفین آبشار را صخره های مرتفع کارستی با ارتفاع چند صد متر احاطه کرده و یک پدیده طبیعی بسیا جالب وچشم نوازی ایجاد نموده علی الخصوص در فصول بهار ( اردیبهشت وخرداد ) که رودخانه پر آب می شود ریزش آب از ارتفاع و پخش شدن آن به حالت پودر در مابین کوهها پدیده دیدنی منحصر به فرد را ایجاد میکند.این روستا و آبشار زیبایش به همراه چشمه شگفت انگیزش در ۴۰ کیلومتری شهر قره آغاج شهرستان چاراویماق واقع شده است.

از قسمت شمال غربی این گورستان رودی از شاخه های آیدوغموش در جریان است که در یک کیلو متری مسیر خود آبشاری بدیع و دیدنی به ارتفاع 40 متر بوجود آورده است . آب رودخا نه به قدری زلال و شفاف است که از دور نظر بیننده را به خود جلب و مانند برف چشم تماشاگران را خیره می کند این آبشار یکی از بلند ترین آبشار های طبیعی منطقه است که از کوهی مشرف به روستای پیر سقا موسوم (گوربلاغ) سرچشمه گرفته و در روستای قوش چی به رودخانه آیدو غمش می پیوند د و مناظر زیبای این دره برای سیاحان و توریستها جالب و دیدنی است.

آبشار غار حاجی آباد

آبشار غار حاجی آباد قره آغاج در موقعیت جغرافیایی E4656 N3649 غار صخره ای حاجی آباد در 46 کيلومتری جنوب قره آغاج و در دامنه های آفتاب گير ارتفاعات اکوزالان در ارتفاع 2500 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است. غار آبی با دبی 60 لیتر در ثانیه جریان می یابد . این غار دارای آبشار و قندیلهای بسیار زیبا و دارای اتاقک طبیعی بوده و آبشار و قندیلهای آن بسیار دیدنی و بدیع است. در روبروی غار تپه ای نمایان است ، اهالی آن را قلعه نادری می نامند. قلعه نادری دارای پله های حجاری شده است و میتوان از بالای آن شهرهای آذربایجان غربی و ارتفاعات آذربایجان زیبا را نظار ه گر بود. آب اين آبشار از ارتفاع 10 متری غار سرازير می شود و صدای هراس انگيزی ايجاد می کند. آبشار غار حاجی آباد در 350 متری داخل غار قرار گرفته و به دليل سرد بودن داخل غار و ارتفاع زياد آبشار، عبور از آن سخت اما بسيار جالب است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید